1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
7 020 512
9 120 974
9 120 974
v tom: MPSVR SR/07E Tvorba a implementácia politík
0
5 159 512
9 120 974
8 986 574
v tom: MPSVR SR/0EK Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
1 861 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
7 020 512
9 120 974
9 120 974
Rozpočtové prostriedky
0
7 020 512
9 120 974
9 120 974
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
240
240
240
- vplyv na ŠR
0
240
240
240
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
2 270 651
5 449 562
5 449 562
- vplyv na ŠR
0
2 270 651
5 449 562
5 449 562
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
2
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
7 020 512
9 120 974
9 120 974
v tom: MPSVR SR/07E Tvorba a implementácia politík
0
5 159 512
9 120 974
9 120 974
v tom: MPSVR SR/0EK Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
0
1 861 000
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: MPSVR SR/07E Tvorba a implementácia politík
0
0
0
0
v tom: MPSVR SR/0EK Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky vyplývajúce z vládneho návrhu zákona o integrovanej posudkovej činnosti sú zabezpečené v rozpočte a limite výdavkov verejnej správy, prostriedkov EÚ a POO. Nakoľko sa v tejto etape jedná o indikovaný rozpočet, konkretizácia výdavkov na základe aktuálnej realizácie procesov bude zahrnutá pri tvorbe návrhu rozpočtu v rokoch 2026 až 2027 zo zdrojov ŠR, EÚ a POO.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom novej právnej úpravy je najmä zefektívnenie posudkového systému v podmienkach Slovenskej republiky, nakoľko podľa doterajšej právnej úpravy sa posudková činnosť vykonáva na rozličné účely sociálneho zabezpečenia, pričom každý z týchto účelov je regulovaný inou legislatívou v rámci práva sociálneho zabezpečenia a vykonávaný iným subjektom verejnej sociálnej správy (obce, vyššie územné celky, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, Sociálna poisťovňa).
Predkladaný vládny návrh zákona ustanovuje zjednotenie posudkovej činnosti, novo vykonávanej v správnom konaní o integrovanom posudku, a to na účely uplatnenia nárokov podmienených integrovaným posudkom (v oblasti peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a v oblasti sociálnych služieb
3
podmienených odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby), ako aj v rámci podpory účasti znevýhodnených osôb na trhu práce v sociálnej ekonomike (sociálne podniky), kde ide o posudzovanie dlhodobého zdravotného postihnutia realizované vo vzťahu k podrobnému opisu konkrétnej pracovnej činnosti.
Výkon posudkovej činnosti bude centralizovaný na jeden subjekt, t. j. posudzovanie budú vykonávať výlučne úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa navrhovaného zákona sa bude vykonávať sociálna a lekárska posudková činnosť. Súčasne sa kladie dôraz aj na sebaidentifikáciu posudzovaných osôb (vyplnením sebahodnotiaceho dotazníka). Sebahodnotiaci dotazník je prvotným zdrojom informácií o ťažkostiach vyplývajúcich z funkčných dôsledkov zdravotného stavu, ktoré posudzovaná osoba pociťuje. Dotazník 12 otázok a je inšpirovaný dotazníkom WHODAS. Sociálna posudková činnosť bude predchádzať lekárskej posudkovej činnosti a za úlohu precíznejšie posúdiť všetky potreby a aspekty sociálnej situácie posudzovanej osoby. V rámci sociálnej posudkovej činnosti bude sociálny pracovník vypĺňať dotazník, ktorý 36 otázok a 31 doplňujúcich otázok a je inšpirovaný dotazníkom WHODAS. Výsledkom sociálnej posudkovej činnosti je sociálny posudok. Lekárska posudková činnosť bude nasledovať po sociálnej posudkovej činnosti. Dosiahne sa tak, aby posudkový lekár disponoval pri vyhotovovaní lekárskeho posudku informáciami o potrebách a sociálnej situácii posudzovanej osoby. Výstupom zo sociálnej a lekárskej posudkovej činnosti bude integrovaný posudok.
Súčasťou vládneho návrhu zákona aj návrhy novelizácie s integrovanou posudkovou činnosťou previazaných, resp. súvisiacich právnych predpisov, ktoré obsiahnuté v čl. II XI. Ide o návrh novely zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, návrh novely zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení zákona a o zmene a doplnení niektorých zákonov, návrh novely zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov, návrh novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, návrh novely zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, návrh novely zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, návrh novely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, návrh novely zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov, návrh novely zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov a návrh novely zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
4
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri odhade vplyvu na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z potreby navýšenia počtu sociálnych pracovníkov a posudkových lekárov z dôvodu zabezpečenia implementácie zákona o integrovanej posudkovej činnosti, ako aj vzhľadom na navýšenie agendy pre úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré budú vykonávať posudkovú činnosť aj na účely sociálnych služieb. Mení sa aj celkový spôsob posudzovania na účely peňažných príspevkov na kompenzáciu, sociálnych služieb a sociálnej ekonomiky, pričom sociálna posudková činnosť bude predchádzať lekárskej posudkovej činnosti a bude vykonávaná pri každej žiadosti o integrovaný posudok, a to vždy v domácom prostredí posudzovanej osoby resp. prostredí v ktorom sa osoba aktuálne zdržiava. V tejto súvislosti je nevyhnutné zabezpečiť na každom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, aby úsek zabezpečujúci posudzovanie na účely integrovanej posudkovej činnosti, mal k dispozícii vybavenie motorovými vozidlami. Zároveň dôjde k zvýšeniu výdavkov úradov na náklady súvisiace s prevádzkou týchto vozidiel (napr. nákup pohonných hmôt úhrada poistení). Vzhľadom na celkovú zmenu posudzovania a výkon posudkovej činnosti je potrebné zabezpečiť primerané úpravy v informačných systémoch, ktoré vyplývajú aj z míľnikov plánu obnovy a odolnosti pre Slovenskú republiku ako napríklad zabezpečenie pripojenia posudkových lekárov k elektronickým zdravotným knižkám.
Vplyvy na roky 2024 2027 boli odhadované za obdobie zodpovedajúce navrhovanej účinnosti legislatívnych zmien (s účinnosťou od 1. 9. 2025).
Opakované náklady
počet prijatých zamestnancov
suma na 1 zamestnanca na mesiac
suma na všetkých zamestnancov na mesiac
ročne
Sociálni pracovníci - celková cena práce
140
1 886,00
264 040,00
3 168 480,00
Posudkoví lekári na 1 úväzok - CCP
100
3 533,50
353 350,00
4 240 200,00
Náklady na pohonné hmoty v prepočte na cca 30 000km = 2700,00.- EUR
48
129 600,00
Náklady na ročné PZP cca 100 EUR
48
4 800,00
Tovary a služby
240
220,00
52 800,00
633 600,00
Stravné
240
100
24 000
2 88 000
DDS
240
20
4 800
57 600
Nájom a energie (pri sume 207,875 na 1 zamestnanca na mesiac)
240
207,88
49 891,20
598 694,40
5
Opakované náklady spolu
748 881,20
9 120 974,40
Jednorazové náklady
IKT (140 sociálnych pracovníkov 100 úväzkov lekárov, pri obsadení jedného úväzku 2 lekármi je potreba IKT pre lekárov 100*2 )
340
1 650,00
561 000,00
Nábytok (pracovný stôl, pracovná stolička, kontajner, cena s DPH)
240
429,61
103 106,40
Náklady na kúpu vozidla v zmysle nariadenia vlády: maximálna cena 26 400,00 (zvýšenie návštev v domácnosti)
48
26 400,00
1 267 200,00
Zmena v informačnom systéme riadenia sociálnych dávok
700 000
Pripojenie posudkových lekárov k systému elektronických zdravotných knižiek
600 000
Spolu
3 231 306,40
6
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
5 753 312
9 120 974
9 120 974
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
2 270 651
5 449 562
5 449 562
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
816 299
1 959 118
1 959 118
bez DDS
DDS (627)
0
24 000
57 600
57 600
Tovary a služby (630)2
0
2 522 362
1 366 694
1 366 694
Bežné transfery (640): Jednotlivcovi (642014)
0
120 000
288 000
288 000
Finančný príspevok na stravovanie
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
Kapitálové výdavky (700)
0
1 267 200
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
1 267 200
Kapitálové transfery (720)2
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
7 020 512
9 120 974
9 120 974
8
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
0
0
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom (Sociálny pracovník)
0
140
140
140
z toho vplyv na ŠR
0
140
140
140
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 387
1 387
1 387
z toho vplyv na ŠR
0
1 387
1 387
1 387
Počet zamestnancov celkom (Posudkový lekár)
0
100
100
100
z toho vplyv na ŠR
0
100
100
100
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
2 599
2 599
2 599
z toho vplyv na ŠR
0
2 599
2 599
2 599
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
3 110 950
7 466 280
7 466 280
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
2 270 651
5 449 562
5 449 562
z toho vplyv na ŠR
0
2 270 651
5 449 562
5 449 562
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
840 299
2 016 718
2 016 718
Vrátane DDS
z toho vplyv na ŠR
0
840 299
2 016 718
2 016 718
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
10
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.
11