1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________
IX. volebné obdobie
Číslo: KNR-VVMS-22009/2024
413a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu (tlač 413) vo výboroch v druhom čítaní
_______________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 19. septembra 2024 č. 503 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu (tlač 413) v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
2
II.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
III.
K vládnemu návrhu zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu (tlač 413) zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 171 zo 17. októbra 2024,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení č. 134 z 21. októbra 2024,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti v uznesení č. 108 z 21. októbra 2024 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládeža šport v uznesení č. 37 z 15. októbra 2024
zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV. spoločnej správy.
IV.
Z uznesení výborov uvedených v III. časti tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V § 5 ods. 6 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c)poslanca Európskeho parlamentu,“.
Doterajšie písmená c) až k) sa označujú ako písmená d) až l).
Taxatívny výpočet nezlučiteľností funkcií s výkonom funkcie člena správnej rady sa navrhovanou úpravou dopĺňa o funkciu poslanca Európskeho parlamentu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V § 9 ods. 6 sa slová „až j)“ nahrádzajú slovami „až k)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na doplnenie taxatívneho výpočtu nezlučiteľností funkcií pri výkone funkcie člena správnej rady. Touto legislatívno-technickou úpravou sa zabezpečuje, že
3
výkon funkcie člena dozornej rady nemôže byť zlučiteľný i s výkonom funkcie poslanca Európskeho parlamentu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I, § 13 ods. 2 sa slová „navrhuje správnej rade podporu projektov“ nahrádzajú slovami „odporúča správnej rade schválenie poskytnutia príspevku na projekt“, vypúšťa sa čiarka a slová „ktorý sa má poskytnúť na konkrétny projekt“.
Pozmeňujúci návrh terminologicky konkretizuje a precizuje pôsobnosť odbornej komisie pri posudzovaní projektu vo vzťahu k správnej rade v zmysle znenia § 19 ods. 8 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V § 14 ods. 5 sa slová „o požiadavkách“ nahrádzajú slovom „požiadavky“.
Navrhovanou úpravou sa precizuje ustanovenie o povinnosti v štatúte odbornej komisie upraviť požiadavky na odbornosť členov komisie, keďže návrh zákona ich neupravuje. Štatút odbornej komisie v zmysle § 14 ods. 2 písm. c) má upravovať požiadavky na odbornosť členov odbornej komisie, a nie ďalšie podrobnosti o požiadavkách.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V § 16 ods. 4 sa vypúšťa čiarka a slová „ak § 19 ods. 10 neustanovuje inak“.
Navrhovanou úpravou sa zo znenia právnej úpravy vypúšťa výnimka, kedy správna rada nerozhodne o poskytnutí príspevku na základe odporúčania odbornej komisie. V záujme právnej istoty žiadateľov o príspevok na projekt sa totiž v návrhu zákona zavádza povinnosť posudzovať a vyhodnocovať všetky žiadosti odbornou komisiou, ak tieto spĺňajú náležitosti podľa § 19 ods. 4 návrhu zákona. Možnosť vyhodnotiť žiadosti len na základe objektívne overiteľných údajov bez ich následného
4
posúdenia odbornou komisiou sa z návrhu zákona vypúšťa.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V § 16 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto vety: „Rozhodnutie správnej rady podľa odseku 4 je záväzné. Výšku príspevku na projekt a podmienky jeho poskytnutia uvedené v rozhodnutí podľa štvrtej vety nie je možné správnou radou dodatočne meniť alebo obmedziť.“.
Z dôvodu právnej istoty sa navrhovanou úpravou ustanovuje záväznosť a nemennosť rozhodnutia správnej rady o poskytnutí príspevku na projekt podľa § 16 ods. 4 vo vzťahu k jeho výške a podmienkam jeho poskytnutia. Takto poskytnutý príspevok na projekt, jeho výšku a podmienky, za ktorých bude poskytnutý, nebude možné zo strany správnej rady dodatočne nijako meniť ani žiadnym spôsobom obmedziť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V § 16 ods. 9 písm. a) sa na konci pripájajú tieto slová: „a úhrady záväzkov podľa § 17 ods. 3,“.
Z dôvodu podpory investícií, ktoré by v sektore cestovného ruchu mohli mať za následok značný prínos pre jeho rozvoj, napr. v podobe zvýšenej návštevnosti Slovenskej republiky a predĺženia pobytu turistov na jej území, sa navrhovanou úpravou rozširuje možnosť fondu poskytnúť príspevok na projekt aj v prípade, ak pôjde o úhradu záväzkov a refundáciu výdavkov súvisiacich s týmto projektom aj v predchádzajúcich rokoch. Rozšírenie možnosti poskytnutia príspevku na projekt v týchto prípadoch sa týkať najmä väčších investičných projektov nad 5 000 000 eur podľa § 17 ods. 2, ktoré schvaľuje vláda, a ktorých zámerom je účel podpory výstavby, modernizácie alebo rekonštrukcie udržateľnej a odolnej infraštruktúry cestovného ruchu. Navrhovaná úprava tak za cieľ reagovať na podporu rozvoja cestovného ruchu, znížiť jeho zaostávanie v medzinárodnom meradle, ako aj eliminovať investičný dlh poskytovateľov služieb cestovného ruchu.
5
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V § 16 ods. 9 písm. b) sa na konci pripájajú tieto slová: „a refundácie výdavkov podľa § 17 ods. 3,“.
Z dôvodu podpory investícií, ktoré by v sektore cestovného ruchu mohli mať za následok značný prínos pre jeho rozvoj, napr. v podobe zvýšenej návštevnosti Slovenskej republiky a predĺženia pobytu turistov na jej území, sa navrhovanou úpravou rozširuje možnosť fondu poskytnúť príspevok na projekt aj v prípade, ak pôjde o úhradu záväzkov a refundáciu výdavkov súvisiacich s týmto projektom aj v predchádzajúcich rokoch. Rozšírenie možnosti poskytnutia príspevku na projekt v týchto prípadoch sa týkať najmä väčších investičných projektov nad 5 000 000 eur podľa § 17 ods. 2, ktoré schvaľuje vláda, a ktorých zámerom je účel podpory výstavby, modernizácie alebo rekonštrukcie udržateľnej a odolnej infraštruktúry cestovného ruchu. Navrhovaná úprava tak za cieľ reagovať na podporu rozvoja cestovného ruchu, znížiť jeho zaostávanie v medzinárodnom meradle, ako aj eliminovať investičný dlh poskytovateľov služieb cestovného ruchu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V § 16 ods. 9 písm. d) sa vypúšťa slovo „sankčných“.
Slovenský právny poriadok pojem „sankčný odvod“ nedefinuje, preto sa v ustanovení navrhuje ponechať iba pojem „odvod“, ktorého vecný obsah a aplikácia v praxi nebudú vyvolávať pochybnosti. V zmysle navrhovanej úpravy tak príspevok na projekt fond nebude môcť poskytnúť na akúkoľvek úhradu daní a odvodov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I, § 16 ods. 10 úvodnej vete sa za slovo „vrátiť“ vkladá slovo „fondu“ a na konci sa vypúšťa slovo „fondu“.
6
Pozmeňujúci návrh koriguje znenie citovaného ustanovenia tak, aby z neho jasne vyplýval subjekt, ktorému je prijímateľ povinný príspevok na projekt vrátiť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V § 16 sa za odsek 10 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:
„(11) Prijímateľ nesmie príspevok na projekt previesť na inú osobu.“.
Doterajší odsek 11 sa označuje ako odsek 12.
Navrhovanou úpravou sa do § 16 presúva ustanovenie § 18 ods. 5 z dôvodu jeho obsahového zamerania a terminologickej správnosti a presnosti návrhu zákona. Súčasne zákonnou úpravou sa zakladá, že manipulácia s príspevkom v podobe jeho prevodu na inú osobu, je zakázaná.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V § 17 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ak ide o príspevok na projekt za splnenia podmienok uvedených v odseku 2, fond je oprávnený poskytnúť tento príspevok na refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rokoch a úhradu záväzkov z predchádzajúcich rokov.“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
Z dôvodu podpory investícií, ktoré by v sektore cestovného ruchu mohli mať za následok značný prínos pre jeho rozvoj, napríklad v podobe zvýšenej návštevnosti Slovenskej republiky a predĺženia pobytu turistov na jej území, sa navrhovanou úpravou rozširuje možnosť fondu poskytnúť príspevok na projekt z verejných prostriedkov aj na refundáciu skôr, v predchádzajúcich rokoch, vynaložených vecných výdavkov súvisiacich s projektom, ako aj na úhradu záväzkov z predchádzajúcich rokov bezprostredne sa týkajúcich projektu. Rozšírenie možnosti poskytnutia príspevku na projekt v týchto prípadoch sa týkať najmä väčších investičných projektov nad 5 000 000 eur podľa § 17 ods. 2, ktoré schvaľuje vláda, a ktorých
7
zámerom je účel podpory výstavby, modernizácie alebo rekonštrukcie udržateľnej a odolnej infraštruktúry cestovného ruchu. Navrhovaná úprava tak za cieľ reagovať na podporu rozvoja cestovného ruchu, znížiť jeho zaostávanie v medzinárodnom meradle, ako aj eliminovať investičný dlh poskytovateľov služieb cestovného ruchu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I, § 18 ods. 3 písm. e) sa spojka „a“ nahrádza spojkou „alebo“.
Pozmeňujúci návrh precizuje v návrhu zákona negatívne vymedzenú podmienku poskytnutia príspevku žiadateľovi, v zmysle ktorej nesmie mať evidovaný akýkoľvek nedoplatok voči štátu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V § 18 sa vypúšťajú odseky 4 a 5.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18 sa vypúšťa.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou k týmto odkazom sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou sa zo znenia návrhu zákona vypúšťa ustanovenie § 18 ods. 4 vrátane poznámky pod čiarou z dôvodu jeho nadbytočnosti v texte návrhu zákona. Povinnosť vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti ako aj rozsah hodnotenia investícií (tzv. projektov) zo strany Ministerstva financií Slovenskej republiky je daný zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nariadením vlády Slovenskej republiky č. 174/2019 Z. z. o podmienkach vypracovania štúdie uskutočniteľnosti investície a štúdie uskutočniteľnosti koncesie. Ustanovenie odseku 5 sa z hľadiska vecnej správnosti presúva do § 16, keďže návrh zákona žiadateľa, ktorému bol poskytnutý príspevok na
8
projekt, považuje za prijímateľa.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V § 19 sa vypúšťa odsek 10.
Navrhovanou úpravou sa zo zákona vypúšťa postup, resp. výnimka, kedy je možné žiadosti o poskytnutie príspevku vyhodnocovať na základe objektívne overiteľných údajov, keďže tento postup je spôsobilý umožniť individuálne posudzovanie žiadostí, čo by mohlo byť v rozpore s ústavným princípom právnej istoty žiadateľov o príspevok. V záujme naplnenia ústavného princípu právnej istoty žiadateľov o príspevok na projekt sa zavádza povinnosť posudzovať a vyhodnocovať všetky žiadosti odbornou komisiou, ak tieto spĺňajú náležitosti podľa § 19 ods. 4 návrhu zákona. Možnosť vyhodnotiť žiadosti len na základe objektívne overiteľných údajov bez ich následného posúdenia odbornou komisiou už nebude možné.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V § 20 odsek 2 znie:
„(2) Administratívny poplatok je nevratný. Ak žiadateľ zaplatí vyšší administratívny poplatok, ako je jeho výška určená v odseku 3, fond sumu preplatku bezodkladne vráti žiadateľovi; preplatok sa žiadateľovi nevracia, ak suma preplatku neprevyšuje 5 eur.“.
Ide o úpravu textu ustanovenia s cieľom jednoznačného upresnenia postupu fondu v prípade preplatkov na administratívnych poplatkoch platených žiadateľom. Navrhovanou úpravou sa z ekonomických dôvodov navrhuje nevracať preplatok z administratívneho poplatku, ak jeho výška nepresiahne 5 eur. Zároveň sa týmto spôsobom zníži administratívna náročnosť vracania malých súm žiadateľom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
9
17.V čl. I, § 21 ods. 2 písm. l) sa za slovo „záväzok“ vkladá slovo „prijímateľa“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo konkretizuje citované ustanovenie doplnením osoby, ktorej sa bude záväzok používania dlhodobého majetku týkať.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I, § 23 ods. 4 sa slovo „prostriedkov“ nahrádza slovami „finančných prostriedkov“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo zjednocuje v návrhu zákona použité pojmy [napr. § 2 písm. a), § 16 ods. 8].
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 18 spoločne s odporúčaním ich schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v III. časti tejto spoločnej správy, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu (tlač 413) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu vo výboroch v druhom čítaní (tlač 413a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport (gestorský výbor) z 22. októbra 2024 č. 52.
10
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Karola Farkašovského (náhradník poslanec Roman Michelko), aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Bratislava október 2024
Paula Puškárová v. r.
predsedníčka
Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport