1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________
IX. volebné obdobie
Číslo: KNR-VVMS-22006/2024
400a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 400) vo výboroch v druhom čítaní
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 10. septembra 2024 č. 444 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 400) v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Určené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
2
II.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
III.
K vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 400) zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 161 zo 17. októbra 2024,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení č. 130 z 21. októbra 2024,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj v uznesení č. 51 z 22. októbra 2024,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v uznesení č. 61 z 21. októbra 2024 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládeža šport v uznesení č. 47 z 22. októbra 2024
zhodne odporúčali návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV. spoločnej správy.
IV.
Z uznesení výborov uvedených v III. časti tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bode 20 v poznámke pod čiarou k odkazu 20a sa slová „ods. 18“ nahrádzajú slovami „ods. 17“.
Oprava odkazu v poznámke pod čiarou. Súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu, na ktoré sa odkazuje, upravené v § 28 ods. 17 zákona č. 245/2008 Z. z. (pri zohľadnení preznačenia odsekov upraveného v čl. V bode 34 návrhu zákona).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
3
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I bode 27 v § 4af ods. 1 písm. c) sa nad slovami „osobitného predpisu“ odkaz „24baa)“ označuje ako odkaz „22db)“.
V nadväznosti na to sa primerane upraví aj znenie úvodnej vety k poznámke pod čiarou a označenie poznámky pod čiarou.
Legislatívno-technická pripomienka. V zmysle Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov sa odkazy číslujú priebežne a ak sa vkladá nový odkaz, označí sa číslom zhodným s číslom odkazu, ktorý mu predchádza a pripojením malého písmena abecedy. Nový odkaz sa tak vkladá medzi odkaz 22da v § 4ad ods. 1 a odkaz 22e v § 4b ods. 6 písm. a) zákona č. 597/2003 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V Čl. I sa za bod 30 vkladá nový bod 31, ktorý znie:
„31. V § 4e ods. 1 písm. f) sa za slovo „vzdelávania“ vkladajú slová „detí a“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
V nadväznosti na zmeny v zákone č. 245/2008 Z. z. sa upravuje, že príslušný príspevok na podporné opatrenia sa v nadväznosti na bod 77 v čl. V poskytovať nielen vo vzťahu k žiakom ale aj vo vzťahu k deťom materských škôl.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V Čl. I bode 34 § 5a ods. 3 druhej vete sa slová „počtu detí“ nahrádzajú slovom „veľkosti“ a na konci sa pripája táto veta: „Z dôvodu veľkosti školy možno normatív zvýšiť najviac na dvojnásobok.“.
4
Optimalizuje sa spôsob určenia mzdového normatívu na dieťa verejnej materskej školy, pričom kritérium „počtu detí“ sa nahrádza kritériom „veľkosť verejnej materskej školy“ obdobne ako je tomu pri určovaní mzdového normatívu na žiaka verejnej školy. Zároveň sa obdobne ako pri verejnej škole limituje váha kritéria veľkosti školy určovaní mzdového normatívu.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V Čl. I bode 34 § 5a ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Z dôvodu veľkosti školy možno normatív zvýšiť najviac na dvojnásobok.“.
Optimalizuje sa spôsob určenia prevádzkového normatívu na dieťa verejnej materskej školy - obdobne ako pri verejnej škole limituje sa váha kritéria veľkosti školy.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I bode 43 (§ 7 ods. 8) sa slová „a § 6b“ nahrádzajú slovami „a 6b“.
Zosúladenie znenia vypúšťaného textu v § 7 ods. 8 zákona č. 597/2003 Z. z. s platným a účinným znením.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I bode 46 (§ 7 ods. 14) sa slovo „až“ nahrádza slovom „a“.
Legislatívno-technická úprava. Navrhuje sa použitie spojky „a“, keďže medzi § 5 a 5a nie iné paragrafy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
5
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I bode 53 sa slová „za slovo „z“ vkladajú slová“ nahrádzajú slovami „slovo „nultého“ nahrádza slovami“ a za slovom „prvého“ sa vypúšťa čiarka.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na neexistenciu nultého ročníka.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I bode 65 sa na konci pripájajú tieto slová: „a slová „a dodržiavanie lehôt určených na ich predloženie v § 7a““.
V čl. I bode 61 sa v § 7a zákona č. 597/2003 Z. z. vypúšťajú odseky 6 a 7, v ktorých upravené lehoty na poskytovanie údajov. Z tohto dôvodu je potrebné v § 8 ods. 2 písm. d) [doterajšie písmeno e)] vypustiť slová odkazujúce na dodržanie týchto lehôt určených v § 7a.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V Čl. I sa za bod 78 vkladá nový bod 79, ktorý znie:
„79. V § 9 ods. 3 sa za slová „financovanie škôl“ vkladajú slová „a školských zariadení“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 15. novembra 2024, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa spresňuje, že ministerstvo školstva poskytuje zálohu na financovanie nielen zriaďovateľom škôl ale aj zriaďovateľom školských zariadení.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
11.V Čl. I bod 79 znie:
„79. V § 9l ods. 12 sa slová „7 rovnako ako celkový objem finančných prostriedkov na bežné výdavky vyčlenený na účely príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl“ nahrádzajú číslom „8“.
Technická úprava v nadväznosti na vypustenie § 6b, t. j. príspevku na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. III bode 6 3 ods. 7 písm. f)] sa slová „pripája slovo „alebo““ nahrádzajú slovami „bodka nahrádza slovom „alebo““.
Legislatívno-technická úprava. Nahradením bodky na konci textu § 3 ods. 7 písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z. sa zohľadňuje doplnenie odseku 7 novým písmenom g) v nasledujúcom novelizačnom bode 7 čl. III návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. III bode 20 sa na konci pripájajú tieto slová: „a v štvrtej vete sa za slovo „sumy“ vkladajú slová „na dieťa alebo““.
Technická úprava v nadväznosti ostatné zmeny v príslušnom bode.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. III bode 27 sa za slová „štvrtom bode“ vkladajú slová „a § 9 ods. 12 písm. i) štvrtom bode“.
V čl. III bode 27 sa v § 6 ods. 12 písm. i) štvrtom bode zákona č. 596/2003 Z. z. slová „kreditový príplatok“ nahrádzajú slovami „príplatok za profesijný rozvoj“ v záujme zosúladenia so zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. Rovnako je potrebné tieto slová nahradiť aj v § 9
7
ods. 12 písm. i) štvrtom bode zákona č. 596/2003 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. III bode 32 sa za slová „ods. 3 a 4“ vkladajú slová „prvej vete a tretej vete“.
Súčasne v čl. III bode 37 sa slová „trvalý pobyt“ nahrádzajú slovami „trvalé bydlisko“.
V zmysle čl. III bodu 32 návrhu zákona by sa v § 8 ods. 4 druhej vete zákona č. 596/2003 Z. z. slová „trvalé bydlisko“ najskôr nahradili slovami „trvalý pobyt“ a súčasne k tomu istému dátumu by sa mali tieto nahradené slová podľa čl. III bodu 37 aj vypustiť. Navrhovanou úpravou bodu 32 sa nahradenie slov vykoná v § 8 ods. 4 iba v rámci prvej a tretej vety a v druhej vete sa v zmysle upraveného bodu 37 vypustia pôvodné slová.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. III bode 40 sa na konci dopĺňa táto veta: „Poznámka pod čiarou k odkazu 36a sa vypúšťa.“.
Vzhľadom na navrhované nové znenie § 9 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z., v ktorom sa nepoužíva odkaz 36a, je potrebné vypustiť poznámku pod čiarou k tomuto odkazu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
8
17.V čl. III sa za bod 55 vkladajú nové body 56 a 57, ktoré znejú:
„56. V § 16 ods. 1 písm. p) sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 8“.
57. V § 16 ods. 5 sa slová „odseku 8“ nahrádzajú slovami „odseku 9“.“.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Nové body 56 a 57 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Vzhľadom na vloženie nového odseku 7 v § 16 zákona č. 596/2003 Z. z. v čl. III bode 56 návrhu zákona a s tým súvisiace preznačenie doterajších odsekov 7 9, je potrebné upraviť vnútorné odkazy na tieto odseky v iných ustanoveniach zákona č. 596/2003 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V Čl. III sa za bod 55 vkladá nový bod 56, ktorý znie:
„56. V § 16 sa odsek 1 dopĺňa písmenom q), ktoré znie:
„q) vyjadrenie splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre národnostné menšiny, ak ide o školu s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny a vyjadrenie splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity, ak ide o školu s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny v rómskom jazyku, k súladu s požiadavkou zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Návrhom sa posilňuje garancia toho, že v dôsledku zriaďovania škôl s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny bude zabezpečená prevencia pri dodržiavaní zásady 3D (desegregácia, degetoizácia, destigmatizácia).
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V Čl. III bode 57 sa slová „siete a jej zriadení“ nahrádzajú slovami „siete, jej zriadení a pri jej činnosti“.
Návrhom sa spresňuje, že úprava, podľa ktorej
9
sa pravidlá organizácie a riadenia školy s medzinárodným programom riadia predpismi štátu, ktorého sa medzinárodný program týka, sa vzťahuje nielen na posudzovanie podmienok pri zaraďovaní škôl do siete (resp. jej zriaďovaní) ale aj na činnosť už zriadených škôl.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V Čl. III bode 60 § 17 ods. 8 sa slovo „do“ nahrádza slovom „uplynutím“.
Technická úprava z dôvodu spresnenia lehoty.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V čl. III bode 73 sa slová „ods. 14“ nahrádzajú slovami „ods. 13“.
Legislatívno-technická úprava. Zmeny obsiahnuté v novele zákona sa do pôvodného zákona zapracovávajú chronologicky. K preznačeniu odseku 13 dochádza v čl. III bode 74 návrhu zákona, zatiaľ čo nahradenie slov sa vykonáva už v bode 73.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V Čl. III sa za bod 93 vkladá nový bod 94, ktorý znie:
„94. V § 37a ods. 5 sa vypúšťa písmeno d).
Doterajšie písmeno e) sa označuje ako písmeno d).“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Technická úprava v nadväznosti na body 82 a 83.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
10
23.V čl. III sa za bod 94 vkladá nový bod 95, ktorý znie:
„95. V § 38 ods. 6 sa slová „odseku 4“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.“.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Nový bod 95 nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Vzhľadom na vloženie nového odseku 4 v § 38 zákona č. 596/2003 Z. z. v čl. III bode 94 návrhu zákona a s tým súvisiace preznačenie doterajších odsekov 4 a 5, je potrebné upraviť vnútorný odkaz na doterajší odsek 4 v doterajšom odseku 5 zákona č. 596/2003 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V Čl. III sa vypúšťa bod 95.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Vypustenie bodu sa primerane premietne aj do článku upravujúceho účinnosť.
Technická úprava v nadväznosti na skutočnosť, že k 1. 1. 2026 bude ustanovenie skonzumované.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V Čl. III sa za bod 95 vkladá nový bod 96, ktorý znie:
„96. Doterajší text § 39hm sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 5, ktoré znejú:
„(2) Ak zákonný zástupca dieťaťa podľa odseku 1, ktorý povinnosť podľa osobitného predpisu,87) nedbá o jeho riadnu účasť na vzdelávaní, riaditeľ oznámi túto skutočnosť príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve a obci, v ktorej zákonný zástupca adresu pobytu alebo adresu dočasného útočiska.
(3) Zákonný zástupca dieťaťa podľa odseku 1, ktorý povinnosť podľa osobitného predpisu,87) nedbá o jeho riadnu účasť na vzdelávaní, ak
a) zákonný zástupca nepožiada o zaradenie dieťaťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania alebo vo veku plnenia povinnej školskej
11
dochádzky na vzdelávanie,
b) dieťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania neospravedlnene vynechá viac ako 5 dní v mesiaci v materskej škole alebo
c) dieťa vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky neospravedlnene vynechá viac ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci alebo viac ako 60 vyučovacích hodín v príslušnom školskom roku v základnej škole alebo v strednej škole.
(4) Priestupku sa dopustí zákonný zástupca, ktorý nedbá o riadnu účasť dieťaťa na vzdelávaní podľa odseku 3.
(5) Za priestupok podľa odseku 4 možno uložiť pokutu do 331,50 eura, a to aj opakovane.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 87 znie:
87) § 161r ods. 3 5 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“. “.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. septembra 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Návrhom sa zabezpečiť lepšia vymožiteľnosť povinného vzdelávania v prechodnom období pre deti odídencov z Ukrajiny.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.V čl. III bode 96 v § 39hn ods. 1 sa za slová „zaradení do siete,“ vkladajú slová „konania o“.
Účelom navrhovanej zmeny je jednoznačne odlíšiť konania o vyradení zo siete ako samostatné konania. Podobne ako je to v prípade iných konaní uvedených v § 39hn ods. 1.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V Článku III v bode 96 sa za §39hn vkladá §39ho, ktorý znie:
12
„§ 39ho
(1)Na základe žiadosti samosprávneho kraja o zmenu v sieti podanej do 31. marca 2025 sa môžu stredné školy rovnakého druhu v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti spojiť do jednej právnickej osoby bez organizačných zložiek.
(2) Žiadosť o zmenu v sieti podľa odseku 1 obsahuje
a)názov, adresu a identifikačné číslo zriaďovateľa,
b)názvy a adresy škôl, ktoré sa majú spojiť, vrátane ich súčastí,
c)názov a adresu nástupníckej školy, vrátane jej súčastí,
d)názov a adresu elokovaného pracoviska, ak školy majú rôzne adresy,
e)vyučovací jazyk alebo výchovný jazyk,
f)školský vzdelávací program; ak niektorá zo škôl súčasť, ktorou je školský internát alebo centrum voľného času, žiadosť o zmenu v sieti obsahuje aj výchovný program,
g)predpokladaný dátum, ku ktorému sa majú školy spojiť.
(3) Pri spojení škôl podľa odseku 1
a)práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov a iné právne vzťahy jednotlivých škôl alebo školských zariadení prechádzajú na nástupnícku školu odo dňa termínu uvedeného v rozhodnutí ministerstva,
b)nová rada školy sa ustanoví do troch mesiacov odo dňa spojenia škôl,
c)funkčné obdobie riaditeľa nástupníckej školy skončí uplynutím 12 mesiacov odo dňa spojenia škôl,
d)všetky odbory vzdelávania, v ktorých poskytujú výchovu a vzdelávanie školy, ktoré sa majú spojiť, sa stávajú odbormi vzdelávania nástupníckej školy,
e)zanikajú čestné názvy a historické názvy dotknutých škôl okrem nástupníckej školy, ak sa názov nástupníckej školy na základe spojenia nemení.
(4) Termín spojenia škôl určí ministerstvo v rozhodnutí.
(5)Ministerstvo bez vyradenia príslušných škôl, školských zariadení a elokovaných pracovísk zo siete a ich zrušenia vyznačí spojenie v sieti bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti príslušného rozhodnutia a zabezpečí zrušenie identifikačného čísla organizácie dotknutých škôl.“
Súčasne sa nad §39hn vkladá nadpis „Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2025“ a vypúšťa sa nadpis pod §39hn.
V nadväznosti na vloženie nového paragrafu sa primerane upraví úvodná veta bodu 96 v čl. III.
Úprava sa navrhuje v s cieľom uľahčiť projekty optimalizácie siete stredných škôl plánované na rok 2025. Návrh súvisí aj so zmenami v § 20 zákona č. 596/2003 Z. z., pričom v tomto prípade sa umožňuje aj spojenie škôl „zlúčením“ bez potreby vzniku novej školy založené na právnom
13
nástupníctve jednej z dotknutých existujúcich škôl.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.Čl. IV sa vypúšťa.
Doterajšie články sa primerane preznačia.
Vypustenie článku sa primerane premietne aj do článku upravujúceho účinnosť.
Príslušná úprava sa vypúšťa z dôvodu, že je zahrnutá v novele zákona č. 564/2004 Z. z. v rámci zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (PT 483).
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
29.V Čl. V bod 6 znie:
„6. V § 2 písmeno ai) znie:
„ai) segregáciou vo výchove a vzdelávaní konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu2a) a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná2b) pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania,“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 2a a 2b znejú:
2a) Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov.
2b) Dohovor proti diskriminácii vo vzdelávaní (Dohovor UNESCO prijatý 14. 12. 1960). Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.).“.“.
Precizuje sa definícia segregácie v súlade s míľnikom Plánu obnovy a odolnosti SR. Špecificky sa uvádzajú dovolené formy
14
oddeleného vzdelávania v súlade s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky. Definícia sa oproti PT 400 mení na základe komunikácie s NIKA a EK.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V Čl. V sa za bod 10 vkladá nový bod 11, ktorý znie:
„11. § 3 sa dopĺňa písmenom u), ktoré znie:
„u) politickej, náboženskej a ideologickej neutrality.“.“
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Doplnenie princípu politickej, náboženskej a ideologickej neutrality nadväzuje na existujúce princípy výchovy a vzdelávania, pričom sa preukázalo ako vhodné v § 3 explicitne vymedziť, že v školách a v školských zariadeniach je zakázaná propagácia konkrétnych politických strán a hnutí, politikov a ideológií. Pod propagáciou sa rozumie presadzovanie určitých názorov bez snahy o zabezpečenie kritickej diskusie. Z uvedeného princípu vyplýva, že výchova a vzdelávanie v školách vychádzať z objektívnych faktov, ktoré v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami a interpretácia týchto faktov nemá navádzať deti a žiakov, aby inklinovali ku konkrétnym politickým, ideologickým alebo náboženským názorom alebo k spochybňovaniu základných hodnôt demokratickej spoločnosti. Zároveň vo vzťahu k náboženskej neutralite sa vyjadruje postoj, že štát vo výchove a vzdelávaní nezvýhodňuje žiadnu registrovanú cirkev alebo náboženské spoločenstvo na úkor iného. Doplnenie tohto princípu priamu väzbu aj na novelizačné body, podľa ktorých musí byť katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní a školský poriadok v súlade s princípmi výchovy a vzdelávania.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
15
31.V Čl. V bod 14 znie:
„14. § 7 sa dopĺňa odsekmi 11 až 13, ktoré znejú:
„(11) Škola môže poskytovať výchovu a vzdelávanie, ktoré je nad rámec školského vzdelávacieho programu alebo inovácií zapísaných podľa § 14a,
a) na základe súhlasu rady školy a súhlasu pedagogickej rady školy, ak škola obsah takej výchovy a vzdelávania oznámi najneskôr tri vyučovacie dni pred jej uskutočnením zákonnému zástupcovi a zákonný zástupca písomne nevyjadrí nesúhlas s účasťou dieťaťa, alebo
b) ak škola obsah takej výchovy a vzdelávania oznámi najneskôr tri vyučovacie dni pred jej uskutočnením zákonnému zástupcovi a zákonný zástupca písomne vyjadrí súhlas s účasťou dieťaťa alebo žiaka na výchove a vzdelávaní.
(12) Oznámenie podľa odseku 11 obsahuje
a) meno a priezvisko osoby, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie, ak nejde o pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca príslušnej školy,
b) názov právnickej osoby, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie, ak ho neposkytuje škola,
c) dátum a rozsah uskutočnenia výchovy a vzdelávania,
d) základnú charakteristiku témy výchovy a vzdelávania a
e) poučenie, že dieťa alebo žiak sa nebude môcť zúčastniť výchovy a vzdelávania, ak nie sú splnené podmienky podľa odseku 11.
(13) Pre žiaka, ktorý sa výchovy a vzdelávania nezúčastní z dôvodu, že neboli splnené podmienky podľa odseku 11, riaditeľ školy zabezpečí náhradné školské vyučovanie.“.“.
Návrhom sa zavádza prísnejšia odborná a verejná kontrola výchovy a vzdelávania, ktoré sa poskytuje v školách nad rámec školského vzdelávacieho programu alebo inovácií v katalógu podľa § 14a. Cieľom byť posilnenie eliminácie poskytovania vzdelávania, ktoré by bolo v rozpore s princípmi výchovy a vzdelávania, najmä ktoré by mohlo viesť k popieraniu faktov, šíreniu dezinformácií, k narušovaniu mravnosti alebo ohrozovaniu mravnej výchovy detí a žiakov alebo k podnecovaniu k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti alebo k ďalším formám intolerancie.
Aktuálny návrh upravuje pre radu školy aj pedagogickú radu školy prerokovanie. Upravuje sa, že v prípade súhlasu týchto dvoch orgánov by výchova a vzdelávanie „nad rámec“ boli možné len ak zákonný zástupca nevyjadrí aktívne svoj nesúhlas. Ak sa poskytovanie výchovy a vzdelávania nad rámec školského
16
vzdelávacieho programu nepredkladá na schválenie v rade školy a pedagogickej rade školy, je na jej poskytovanie potrebný aktívny súhlas zákonného zástupcu. V oboch prípadoch je potrebné, aby škola oznámila zákonnému zástupcovi žiaka, že sa vzdelávanie nad rámec školského vzdelávacieho poriadku uskutočniť. Zároveň sa upravujú náležitosti, ktoré musí obsahovať oznámenie školy o tom, že sa uskutoční výchova a vzdelávanie nad rámec školského vzdelávacieho programu. Oznámenie školy podľa § 7 ods. 12 byť v preukázateľnej, t. j. písomnej forme, ktorou sa rozumie aj oznámenie prostredníctvom emailu alebo prostredníctvom informačného systému školy. Taktiež vyjadrenie nesúhlasu resp. súhlasu zákonného zástupcu byť v písomnej forme vrátane emailovej komunikácie.
Zároveň sa upravuje, že škola zabezpečí náhradné vzdelávanie pre žiakov, ktorí sa nezúčastnia výchovy a vzdelávania nad rámec školského vzdelávacieho programu z dôvodu, že ich zákonní zástupcovia vyjadrili nesúhlas, resp. v druhom prípade nevyjadrili súhlas s ich účasťou.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V čl. V bode 22 sa pod § 14a vkladá nadpis, ktorý znie: „Katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní“.
Dopĺňa sa chýbajúci nadpis paragrafu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V Čl. V bode 22 § 14a ods. 4 písm. c) sa na konci pripájajú tieto slová: „a oznámi žiadateľovi dôvody nezapísania inovácie“.
Za účelom zvýšenia transparentnosti pri posudzovaní a zapisovaní inovácie sa dopĺňa úprava zápisu povinnosti odôvodnenia v prípade, že inovácia nebola zapísaná.
17
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. V bode 22 v § 14a ods. 8 sa za slovo „posudzovaní“ vkladá slovo „súladu“.
Dopĺňa sa chýbajúce slovo.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V Čl. V bode 23 § 18 ods. 12 písmeno e) znie:
„e) rodné číslo žiadateľa pred jeho zmenou a po jeho zmene, ak rodné číslo bolo zmenené,“.
Spresňuje sa výpočet náležitostí žiadosti fyzickej osoby, u ktorej došlo k zmene mena alebo priezviska o náhradný doklad o získanom vzdelaní so zmenenými údajmi, keďže k zmene rodného čísla môže dôjsť z viacerých dôvodov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V Čl. V bode 23 § 18 ods. 12 sa vypúšťa písmeno f).
Doterajšie písmeno g) sa primerane preznačí.
Spresňuje sa výpočet náležitostí žiadosti fyzickej osoby, u ktorej došlo k zmene mena alebo priezviska o náhradný doklad o získanom vzdelaní so zmenenými údajmi, keďže k zmene rodného čísla môže dôjsť z viacerých dôvodov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.V Čl. V bode 27 § 20 ods. 8 sa vypúšťajú slová „a príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve“.
Úpravami sa zjednodušuje administratívny
18
postup pri prijímaní žiakov do základnej školy, keďže oznamovanie o neprijatí žiaka do základnej školy resp. oznamovanie základnej školy s kapacitnými možnosťami na prijatie žiakov orgánu miestnej štátnej správy v školstve je v tejto súvislosti nadbytočné.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.V Čl. V bode 27 § 20 ods. 10 sa vypúšťajú slová „a príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve“.
Úpravami sa zjednodušuje administratívny postup pri prijímaní žiakov do základnej školy, keďže oznamovanie o neprijatí žiaka do základnej školy resp. oznamovanie základnej školy s kapacitnými možnosťami na prijatie žiakov orgánu miestnej štátnej správy v školstve je v tejto súvislosti nadbytočné.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V Čl. V bode 27 § 20 ods. 13 sa vypúšťajú slová „so sídlom v obci trvalého pobytu dieťaťa“.
Návrhom sa zeefektívňuje proces umiestňovania detí, ktoré neboli prijaté do základnej školy tým, že sa pri ich umiestňovaní budú zohľadňovať deti prijaté do neštátnej základnej školy aj mimo obce ich trvalého pobytu.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
40.V Čl. V bode 27 § 20 ods. 14 sa za slovo „žiaci“ vkladajú slová „vyšších ročníkov“.
Návrhom sa spresňuje, že pri väčšom obmedzení kapacity (riaditeľ školy nemôže prijať najmenej 13 detí) sa umiestňujú do škôl mimo obce trvalého bydliska žiaci vyšších ročníkov, t. j. od druhého ročníka.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
19
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V Čl. V bod 37 znie:
„37. V § 29 odsek 14 znie:
„(14) V základnej škole možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť adaptačnú triedu na účely kompenzácie chýbajúceho obsahu vzdelávania pre žiakov,
a) ktorí nedostatočne ovládajú vyučovací jazyk alebo
b) ktorým zariadenie poradenstva a prevencie na základe diagnostiky odporučilo úpravu cieľov, metód, foriem alebo prístupov vo výchove a vzdelávaní.“. “.
Návrhom sa podrobnejšie upravuje účel a podmienky vzdelávania v adaptačných triedach. Cieľom úpravy je najmä posilniť inkluzívny charakter vzdelávania v adaptačných triedach a to najmä vo vzťahu k žiakom, ktorí neovládajú dostatočne vyučovací jazyk (napr. cudzinci alebo odídenci) alebo žiakom, ktorí sa prestali vzdelávať v škole alebo v triede pre žiakov so zdravotným znevýhodnením z dôvodu, že im zariadenie poradenstva a prevencie na základe diagnostiky alebo rediagnostiky odporučilo úpravu cieľov, metód, foriem alebo prístupov vo výchove a vzdelávaní. Vzdelávanie sa v adaptačnej triede nie je opakovaním ročníka.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V Čl. V sa za bod 37 vkladajú nové body 38 a 39, ktoré znejú:
„38. V § 29 sa za odsek 14 vkladajú nové odseky 15 a 16, ktoré znejú:
„(15) Žiaka do adaptačnej triedy zaraďuje riaditeľ školy na návrh triedneho učiteľa po vyjadrení výchovného poradcu alebo na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie; na zaradenie do adaptačnej triedy sa vyžaduje vopred prerokovaný informovaný súhlas zákonného zástupcu. Do adaptačnej triedy možno žiaka zaradiť na nevyhnutný čas, najviac na jeden školský rok. Do adaptačnej triedy nie je možné zaradiť žiaka opakovane. Po absolvovaní vzdelávania v adaptačnej triede, žiak pokračuje v príslušnom ročníku základnej školy v triede spolu s ostatnými žiakmi. Dôvody na zaradenie žiaka do adaptačnej triedy nemôžu vyplývať výlučne zo zdravotného znevýhodnenia.
(16) Adaptačnú triedu možno zriadiť pre najmenej štyroch žiakov a najviac desiatich žiakov z jedného ročníka alebo z viacerých ročníkov. Ak je počet žiakov v adaptačnej triede nižší ako štyria žiaci, adaptačná trieda sa zruší. Pre žiakov, ktorí zaradení do adaptačnej triedy z dôvodu podľa odseku 14 písm. a) možno výchovno-vzdelávací proces v adaptačnej triede uskutočňovať
20
v príslušnom cudzom jazyku alebo v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a vyučovací predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra vyučovať metódami a formami výchovy a vzdelávania ako cudzí jazyk.“.
Doterajšie odseky 15 až 21 sa označujú ako odseky 17 až 23.
39. V § 29 ods. 21 úvodnej vete sa číslo „18“ nahrádza číslom „20“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložené body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Návrhom sa podrobnejšie upravuje účel a podmienky vzdelávania v adaptačných triedach. Cieľom úpravy je najmä posilniť inkluzívny charakter vzdelávania v adaptačných triedach a to najmä vo vzťahu k žiakom, ktorí neovládajú dostatočne vyučovací jazyk (napr. cudzinci alebo odídenci) alebo žiakom, ktorí sa prestali vzdelávať v škole alebo v triede pre žiakov so zdravotným znevýhodnením z dôvodu, že im zariadenie poradenstva a prevencie na základe diagnostiky alebo rediagnostiky odporučilo úpravu cieľov, metód, foriem alebo prístupov vo výchove a vzdelávaní. Vzdelávanie sa v adaptačnej triede nie je opakovaním ročníka.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V Čl. V sa za bod 42 vkladá nový bod 43, ktorý znie:
„43. V § 59 ods. 6 prvá veta znie: „Žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie sa podáva na formulári podľa vzoru schváleného a zverejneného ministerstvom školstva.“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Úpravou sa zjednocuje spôsob vytvárania žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie so spôsobom vytvárania prihlášky na vzdelávanie v základnej škole. Zámerom úpravy je zeefektívnenie procesu prijímacieho konania na predprimárne vzdelávanie.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
21
Gestorský výbor odporúča schváliť
44.V Čl. V sa vypúšťa bod 44.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Vypustenie bodu sa primerane premietne aj do článku upravujúceho účinnosť.
Návrhom sa upravuje umiestňovanie detí do základnej školy aj pre prípady, keď ich nie je možné prijať na vzdelávanie aj z iných ako kapacitných dôvodov. Vo vzťahu ku kapacitným dôvodom situáciu upravujú § 20 ods. 7 až 15.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
45.V čl. V bode 47 63 ods. 6) sa za slová „„vyjadrenie zariadenia““ vkladá čiarka a slová „slovo „ktorá“ sa nahrádza slovom „ktoré““.
Vzhľadom na nahradenie slova „správu“ slovom „vyjadrenie“ je potrebné upraviť aj tvar nadväzujúceho slova „ktorá“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
46.V čl. V bode 50 v § 66 ods. 10 sa slová „zručností a nadania“ nahrádzajú slovami „zručností alebo nadania“.
Zosúladenie terminológie návrhu zákona s terminológiou v zákone č. 245/2008 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
22
47.Čl. V bod 51 znie:
„51. V § 68 ods. 1 prvej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ministerstvo školstva určí tento termín tak, aby bol najskôr tri dni odo dňa konania druhého termínu konania prijímacej skúšky.“.“.
Úpravou termínov zverejnenia výsledkov prijímacieho konania sa optimalizuje proces potvrdzovania strednej školy, na ktorú bol uchádzač prijatý a umiestňovania prijatých žiakov na jednotlivé stredné školy.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
48.V Čl. V bode 52 § 68 ods. 6 sa vypúšťajú slová „a na konci sa vypúšťa bodkočiarka a text za bodkočiarkou“.
Podrobnejšia úprava dodatočného prijímania v prípade, že uchádzačom bolo na príslušnej strednej škole ponúknuté nenaplnené miesto v odbore vzdelávania, na ktorý si nepodali prihlášku, sa ukazuje ako nadbytočná.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
49.V Čl. V sa vypúšťa bod 53.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Vypustenie bodu sa primerane premietne aj do článku upravujúceho účinnosť.
Podrobnejšia úprava dodatočného prijímania v prípade, že uchádzačom bolo na príslušnej strednej škole ponúknuté nenaplnené miesto v odbore vzdelávania, na ktorý si nepodali prihlášku, sa ukazuje ako nadbytočná.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
50.V čl. V sa za bod 59 vkladajú nové body 60 a 61, ktoré znejú:
„60. V § 95 ods. 6 sa slová „špeciálne triedy“ nahrádzajú slovami „triedy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením“.
61. V § 95 ods. 7 sa slová „Špeciálne triedy“ nahrádzajú slovami „Triedy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením“.“.
23
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Nové body 60 a 61 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
V čl. V bode 57 a nasledujúcich sa v zákone č. 245/2008 Z. z. nahrádzajú pojmy „špeciálna trieda“ a „špeciálna škola“. Pojem „špeciálna trieda“ je potrebné nahradiť aj v § 95 ods. 6 a 7.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
51.V čl. V bode 68 sa vypúšťa odkaz 68.
Technická úprava z dôvodu nadbytočnosti.
.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
52.V Čl. V bod 79 znie:
„79. V § 145b odseky 7 a 8 znejú:
„(7) Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia predložené riaditeľovi školy alebo riaditeľovi školského zariadenia sa považuje za požiadanie o poskytnutie podporného opatrenia.
(8) K návrhu podporného opatrenia uvedeného vo vyjadrení a k navrhovanému rozsahu jeho poskytovania sa škola alebo školské zariadenie vyjadrí s ohľadom na personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky na poskytnutie podporného opatrenia. Ak škola alebo školské zariadenie nemá podmienky na poskytnutie podporného opatrenia v navrhovanom rozsahu, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia poskytne o tom písomné vyjadrenie osobám podľa odseku 4 do 10 dní odo dňa, kedy bol požiadaný o poskytnutie podporného opatrenia, v odôvodnenom prípade do 20 dní. Ak škola alebo školské zariadenie podmienky na poskytnutie podporného opatrenia v navrhovanom rozsahu, informuje o tom zákonného zástupcu, plnoletého žiaka alebo zástupcu zariadenia.“. “.
Zámer úpravy je debyrokratizácia v procese žiadania o poskytovanie podporného opatrenia. V tejto súvislosti ide o administratívne uľahčenie pre riaditeľov škôl, keď sa pri dostatočných podmienkach na zabezpečenie podporného opatrenia nebude vyžadovať písomné
24
vyjadrenie riaditeľa. Ustanovenie § 145 ods. 7 zostalo v porovnaní s ČPT 400 nedotknuté.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
53.V čl. V sa za bod 79 vkladá nový bod 80, ktorý znie:
„80. V § 145b ods. 9 prvej vete sa vypúšťajú slová „podľa písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia“ . “.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Zámer úpravy je debyrokratizácia v procese žiadania o poskytovanie podporného opatrenia. V tejto súvislosti ide o administratívne uľahčenie pre riaditeľov škôl, keď sa pri dostatočných podmienkach na zabezpečenie podporného opatrenia nebude vyžadovať písomné vyjadrenie riaditeľa. Ustanovenie § 145 ods. 7 zostalo v porovnaní s ČPT 400 nedotknuté.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
54.V čl. V bode 84 v § 146 ods. 10 sa slová „od termínu“ nahrádzajú slovami „pred termínom“.
Spresnenie formulácie tak, aby bolo zrejmé, že sa posudzuje obdobie pred termínom externého testovania.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
55.V Čl. V bode 88 sa slová „žiakom s iným materinským jazykom ako slovenským“ nahrádzajú slovom „cudzincom“.
Návrhom sa podrobnejšie špecifikujú skupiny žiakov, ktorým sa upravia podmienky na vykonanie externého testovanie tak, aby ich
25
úprava bola vzhľadom na tieto skupiny žiakov dostatočne adresná.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
56.V Čl. V sa za bod 97 vkladá nový bod 98, ktorý znie:
„98. V § 158 odsek 5 znie:
„(5) Ministerstvo školstva zabezpečuje porovnanie osobných údajov poskytovaných do centrálneho registra podľa odseku 1 s osobnými údajmi vedenými v registri fyzických osôb95) a v prípade rozporu medzi osobnými údajmi v centrálnom registri a osobnými údajmi v registri fyzických osôb zabezpečí opravu osobných údajov v centrálnom registri podľa osobných údajov v registri fyzických osôb. Na účely identifikácie zákonného zástupcu pri podávaní žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie alebo prihlášky na vzdelávanie v základnej škole ministerstvo školstva spracúva číslo občianskeho preukazu zákonného zástupcu. Na účely podľa prvej vety alebo druhej vety poskytne ministerstvo vnútra ministerstvu školstva osobné údaje z registra fyzických osôb, a to spôsobom umožňujúcim automatizovaný prístup k týmto osobným údajom a automatizované porovnanie s osobnými údajmi v centrálnom registri alebo s osobnými údajmi, prostredníctvom ktorých sa identifikuje zákonný zástupca na účely podľa druhej vety; podrobnosti upravia ministerstvo školstva a ministerstvo vnútra vo vzájomnej dohode.“ .“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Novovložený bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Cieľom úpravy je zjednodušenie a zeefektívnenie procesu prijímania na predprimárne vzdelávanie a na vzdelávanie v základnej škole.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
57.V čl. V bod 100 znie:
„100. § 161r sa dopĺňa odsekmi 3 až 6, ktoré znejú:
„(3) Zákonný zástupca dieťaťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania alebo plnenia povinnej školskej dochádzky, ktoré je občanom Ukrajiny, je povinný do troch mesiacov od začatia konania o poskytnutie dočasného útočiska požiadať o zaradenie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, ak ide o dieťa, ktoré dosiahlo 5. rok veku do 31. augusta príslušného kalendárneho roka, alebo na základné vzdelávanie alebo vzdelávanie v strednej škole, ak ide o dieťa, ktoré dosiahlo 6. rok veku do 31. augusta príslušného kalendárneho roka a nedosiahlo 16. rok veku.
26
(4) Zákonný zástupca dieťaťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania alebo plnenia povinnej školskej dochádzky, ktoré je občanom Ukrajiny a od 1. januára 2025 do 31. augusta 2025 začalo vo vzťahu k nemu konanie o poskytnutie dočasného útočiska alebo mu bolo poskytnuté dočasné útočisko, je po 1. septembri 2025 povinný do troch mesiacov požiadať o zaradenie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, ak ide o dieťa, ktoré dosiahlo 5. rok veku do 31. augusta príslušného kalendárneho roka, alebo na základné vzdelávanie alebo vzdelávanie v strednej škole, ak ide o dieťa, ktoré dosiahlo 6. rok veku do 31. augusta príslušného kalendárneho roka a nedosiahlo 16. rok veku.
(5) Zákonný zástupca dieťaťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania alebo plnenia povinnej školskej dochádzky, ktoré je občanom Ukrajiny a do 31. decembra 2024 začalo vo vzťahu k nemu konanie o poskytnutie dočasného útočiska alebo mu bolo poskytnuté dočasné útočisko, je povinný vykonať všetky potrebné úkony, aby sa dieťa začalo vzdelávať v materskej škole, základnej škole alebo v strednej škole od 1. septembra 2025.
(6) Ak nemožno zaradiť dieťa podľa odseku 3, 4 alebo odseku 5 do materskej školy, základnej školy alebo do strednej školy, riaditeľ tejto školy informuje zákonného zástupcu dieťaťa, obec, v ktorej dieťa pobyt alebo dočasné útočisko, a príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve, ktorý následne určí školu, v ktorej sa bude odídenec vzdelávať.“.“.
V § 161r ods. 4, 5 a 6 nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť. V § 161r ods. 3 nadobúda účinnosť 1. septembra 2025, čo sa primerane premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Návrhom sa spresňujú podmienky povinného vzdelávania v prechodnom období pre deti odídencov z Ukrajiny.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
58.V čl. V bode 101 v § 161w ods. 4 písmeno b) znie:
„b) právoplatné rozhodnutie príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva v konaní o uvedenie priestorov zariadenia pre deti a mládež do prevádzky a o schválenie prevádzkového poriadku,“.
Upravuje sa formulácia ustanovenia presunom slov „príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva“ za slovo „rozhodnutie“, ku ktorému sa viažu, a dopĺňajú sa chýbajúce slová „do prevádzky“.
27
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet,
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre sociálne veci a
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
59.V Čl. V bode 101 sa § 161w dopĺňa odsekmi 6 a 7, ktoré znejú:
„(6) Ústredný orgán štátnej správy môže pre materskú školu, ktorej je zriaďovateľom, do 31. decembra 2026 určiť mesačný príspevok zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy najviac sumou neprevyšujúcou 7,5 % sumy životného minima pre jedno nezaopatrené dieťa podľa osobitného predpisu.29).
(7) Žiak, ktorý bol zaradený do špecializovanej triedy podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024, špecializovanú triedu dokončí podľa predpisov účinných do 31. decembra 2024.“.
Prechodne sa upravuje možnosť určenia mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy vo vzťahu k materským školám zriadeným ústredným orgánom štátnej správy, keďže zákon ich zriadenie ústredným orgánom štátnej správy doteraz neumožňoval a komplexná zmena úpravy určovania príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy nadobudne účinnosť od 1. januára 2027. Zároveň sa v nadväznosti na úpravu adaptačných tried prechodne upravuje vzdelávanie žiakov, ktorý sa aktuálne vzdelávajú v špecializovaných triedach.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
60.V Čl. VII bode 2 § 31 ods. 2 sa vypúšťajú slová „navrhnutý ministerstvom školstva podľa § 29 ods. 5“.
Cieľom navrhovanej úpravy v § 31 ods. 2 je procesné vysporiadanie sa samosprávneho kraja s určeným návrhom najvyššieho počtu žiakov pre príslušný odbor vzdelávania pri jeho prerokovaní so zriaďovateľmi stredných škôl. Návrh najvyššieho počtu žiakov môže vychádzať z návrhu ministerstva školstva, ktorý zverejňuje na svojom webovom sídle do 31.5., z návrhu riaditeľov stredných škôl alebo svojho vlastného návrhu, ktorý môže vychádzať z vlastného
28
podnetu samosprávneho kraja, ministerstva, školy alebo je ich kombináciou.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
61.V čl. VII bode 2 § 31 ods. 3 prvej vete sa vypúšťa slovo „odôvodnený“ a na konci prvej vety sa pripájajú tieto slová: „s odôvodnením“.
V rámci transparentnosti procesu plánovania výkonov stredných škôl predstavuje ustanovenie § 31 ods. 3 kontrolný mechanizmus, kedy v prípade, že samosprávny kraj nesúhlasí s návrhom najvyššieho počtu žiakov zo strany ministerstva školstva alebo školy, môže tento návrh zmeniť a pri konzultáciách s ministerstvom školstva túto zmenu zdôvodniť.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 61 spoločne s odporúčaním ich schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v III. časti tejto spoločnej správy, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 400) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vo výboroch v druhom čítaní (tlač 400a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport (gestorský výbor) z 22. októbra 2024 č. 48.
29
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Karola Janasa (náhradník poslanec Jozef Habánik), aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Bratislava október 2024
Paula Puškárová v. r.
predsedníčka
Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport