DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Oskar Dvořák a poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a Martina Bajo Holečková predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Navrhovaná zmena za cieľ uľahčiť pacientom s celiakiou prístup k cenovo dostupnejším bezlepkovým potravinám a surovinám. Cena týchto potravín a surovín je totiž na úrovni dvojnásobku trojnásobku v porovnaní s cenou bežnej múky či pečiva. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že s účinnosťou od 1. októbra 2024 štát uhrádza na lekársky predpis pacientom s diagnostikovanou celiakiou bezlepkové suroviny vo väčšom množstve, ale na úkor množstva bezlepkových hotových potravín. Hoci Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky odôvodňuje návrh ako efektívnejší a bezpečnejší spôsob prípravy potravín z čerstvých surovín v domácom prostredí, v skutočnosti toto opatrenie celiatikom ich stravovanie iba komplikuje.
Navrhovaná zmena zaviesť zníženú sadzbu z pridanej hodnoty vo výške 5 % zo základu dane na vybrané potraviny vhodné pre celiatikov je v tomto kontexte ešte naliehavejšia, keďže pre celiatikov ide o základnú potravinu bez možnosti alternatívy. Uplatňovanie zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty vo výške 5 % zo základu dane sa preto navrhuje pri položke „1905- Chlieb, sladké pečivo, koláče, sušienky a ostatné pekárske výrobky, tiež obsahujúce kakao; hostie, prázdne oblátky druhu vhodného na farmaceutické účely, oblátky na pečenie, ryžový papier a podobné výrobky“, ak tieto potraviny bezlepkovou potravinou definovanou v § 121 ods. 15 zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zároveň sa navrhuje uplatňovať zníženú sadzbu dane z pridanej hodnoty vo výške 5 % zo základu dane aj na položku „1102 Múky z obilnín iných ako z pšenice alebo zo súraže“, keďže do tejto kategórie patrí napr. aj múka z kukurice a múka z ryže, ktoré vhodné pre pacientov s diagnostikovanou celiakiou.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nepredpokladá zásadné vplyvy na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálny vplyvy.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 a 2
Navrhuje doplniť prílohu č. 7 zákona č. 278/2024 Z. z. o novú položku, ktorá sa týka ryžového papiera a podobných výrobkov ako bezlepkových potravín. Ustanovuje sa, že tieto produkty sa budú klasifikovať ako bezlepkové iba v prípade, že spĺňajú kritériá uvedené v osobitnom predpise 121 ods. 15 zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach). Zároveň sa do prílohy č. 7 dopĺňa nový číselný kód Spoločného colného sadzobníka „1102 Múky z obilnín iných ako z pšenice alebo zo súraže“. Týmto opatrením sa zabezpečí jasnejšia klasifikácia bezlepkových potravín a alternatívnych múk, čím sa podporí ich dostupnosť pre osoby s intoleranciou na lepok.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1. marca 2025, pričom sa zároveň zabezpečí dostatočný čas na prípravu a implementáciu potrebných zmien v colných procesoch a klasifikácii potravinových výrobkov zo strany dotknutých subjektov.
Finančný dosah na štátny rozpočet:Predpokladá sa, že návrh zákona nebude mať zásadný finančný dopad na príjmy štátneho rozpočtu, keďže ide o technické zmeny v colnom sadzobníku zamerané na zlepšenie dostupnosti špecifických potravín pre ľudí s intoleranciou na lepok. Očakáva sa, že pozitívne dopady na zdravotné podmienky a dostupnosť týchto potravín pre cieľové skupiny obyvateľstva prevažujú nad potenciálnym znížením príjmov.
Sociálne vplyvy:Upravená klasifikácia bezlepkových potravín a alternatívnych múk prispeje k zvýšeniu ich dostupnosti, čo bude mať pozitívny sociálny vplyv najmä na ľudí s celiakiou a inými formami intolerancie na lepok. Tento krok zároveň prispeje k zlepšeniu zdravotných podmienok a rozšíreniu možností stravovania pre osoby so špecifickými potrebami.
Vplyv na podnikateľské prostredie:Podnikateľské prostredie nebude touto zmenou výrazne ovplyvnené, keďže sa jedná o úpravu colných kódov a špecifikáciu potravinových produktov. Predpokladá sa, že implementácia týchto zmien nebude pre dovozcov a obchodníkov spojená s významnými nákladmi ani administratívnymi komplikáciami.
Vplyv na životné prostredie:Návrh zákona nemá priamy vplyv na životné prostredie.
Vplyv na informatizáciu spoločnosti:Návrh zákona nemá priamy vplyv na informatizáciu spoločnosti.