DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO (ďalej len „NR SR“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zaradiť vajcia medzi základné potraviny, na ktoré sa uplatňuje znížená daň z pridanej hodnoty, čo by znamenalo, že DPH na vajcia sa zníži zo všeobecných 23% na 5%. Únia hydinárov Slovenska už pri prvom zaraďovaní potravín do zníženej sadzby DPH navrhovala, aby v zozname so zníženou sadzbou boli zaradené popri čerstvom hydinovom mäse aj vajcia. Vajcia sa bezargumentačne zaraďujú medzi základné potraviny, ktoré spotrebitelia konzumujú každý deň. Vajcia sú potravinou, ktorá významne prispieva k výžive a zdravému stravovaniu obyvateľstva, pričom ich vysoká spotreba odôvodňuje tento krok ako opatrenie na ochranu sociálnych a výživových štandardov obyvateľstva.
Práve v súčasnej dobe, keď sú vajcia nedostatkovým tovarom v obchodoch kvôli výskytu vtáčej chrípky, si všetci uvedomujú ich nezastupiteľnú hodnotu v každodennej strave našich rodín. Bol by to zároveň pozitívny krok na ceste k lacnejším potravinám pre občanov Slovenskej republiky, ktoré boli vládnou koalíciou sľubované pred voľbami do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2023. Je preto na mieste, aby boli zaradené do zoznamu potravín so zníženou sadzbou DPH. Týmto krokom sa podporujú spotrebitelia, ktorí čelia výraznému nárastu cien základných potravín v dôsledku konsolidácie, inflácie, rastúcich cien energií a krmív.
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a nezakladá ani žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, či sociálne vplyvy. Na verejný rozpočet bude mať návrh zákona negatívny vplyv. Naopak, na podnikateľské prostredie môže mať návrh zákona vplyv pozitívny v podobe podpory predaja daného tovaru.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa doplniť Zoznam tovarov so zníženou sadzbou dane o tovar s číselným kódom Spoločného colného sadzobníka „0407 – Vtáčie vajcia, v škrupinách, čerstvé, konzervované alebo varené“. V tomto zozname sa už v súčasnosti nachádza mäso a jedlé droby z hydiny, a to tak čerstvé, chladené alebo mrazené, vajcia však v zozname dodnes chýbajú. Zaradením vajec do prílohy č. 7 k zákonu sa v súlade s § 27 ods. 3 písm. a) zákona sa na tento tovar bude uplatňovať znížená sadzba dane 5% zo základu dane.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu ústavného zákona, so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty, na 1. júla 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
-čl. 110 až 113, čl. 349 a 355 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016),
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016).
b) Sekundárne právo:
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2023/2364 z 26. septembra 2023, ktorým sa mení príloha I k nariadeniu Rady (EHS) č. 2658/87 o colnej a štatistickej nomenklatúre a o Spoločnom colnom sadzobníku
c) Judikatúra Súdneho dvora Európskej únie:
-problematika návrhu zákona nie je riešená judikatúrou Súdneho dvora EÚ
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)nariadenie je priamo uplatniteľné a záväzné v členských štátoch
b)proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora EÚ proti SR podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)nariadenie je priamo uplatniteľné a záväzné v členských štátoch
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
-úplne