DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO (ďalej len „NR SR“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zaradiť vajcia medzi základné potraviny, na ktoré sa uplatňuje znížená daň z pridanej hodnoty, čo by znamenalo, že DPH na vajcia sa zníži zo všeobecných 23% na 5%. Únia hydinárov Slovenska pri prvom zaraďovaní potravín do zníženej sadzby DPH navrhovala, aby v zozname so zníženou sadzbou boli zaradené popri čerstvom hydinovom mäse aj vajcia. Vajcia sa bezargumentačne zaraďujú medzi základné potraviny, ktoré spotrebitelia konzumujú každý deň. Vajcia potravinou, ktorá významne prispieva k výžive a zdravému stravovaniu obyvateľstva, pričom ich vysoká spotreba odôvodňuje tento krok ako opatrenie na ochranu sociálnych a výživových štandardov obyvateľstva.
Práve v súčasnej dobe, keď vajcia nedostatkovým tovarom v obchodoch kvôli výskytu vtáčej chrípky, si všetci uvedomujú ich nezastupiteľnú hodnotu v každodennej strave našich rodín. Bol by to zároveň pozitívny krok na ceste k lacnejším potravinám pre občanov Slovenskej republiky, ktoré boli vládnou koalíciou sľubované pred voľbami do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2023. Je preto na mieste, aby boli zaradené do zoznamu potravín so zníženou sadzbou DPH. Týmto krokom sa podporujú spotrebitelia, ktorí čelia výraznému nárastu cien základných potravín v dôsledku konsolidácie, inflácie, rastúcich cien energií a krmív.
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a nezakladá ani žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, či sociálne vplyvy. Na verejný rozpočet bude mať návrh zákona negatívny vplyv. Naopak, na podnikateľské prostredie môže mať návrh zákona vplyv pozitívny v podobe podpory predaja daného tovaru.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa doplniť Zoznam tovarov so zníženou sadzbou dane o tovar s číselným kódom Spoločného colného sadzobníka „0407 Vtáčie vajcia, v škrupinách, čerstvé, konzervované alebo varené“. V tomto zozname sa v súčasnosti nachádza mäso a jedlé droby z hydiny, a to tak čerstvé, chladené alebo mrazené, vajcia však v zozname dodnes chýbajú. Zaradením vajec do prílohy č. 7 k zákonu sa v súlade s § 27 ods. 3 písm. a) zákona sa na tento tovar bude uplatňovať znížená sadzba dane 5% zo základu dane.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu ústavného zákona, so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty, na 1. júla 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
-čl. 110 113, čl. 349 a 355 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7.6.2016),
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016).
b) Sekundárne právo:
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2023/2364 z 26. septembra 2023, ktorým sa mení príloha I k nariadeniu Rady (EHS) č. 2658/87 o colnej a štatistickej nomenklatúre a o Spoločnom colnom sadzobníku
c) Judikatúra Súdneho dvora Európskej únie:
-problematika návrhu zákona nie je riešená judikatúrou Súdneho dvora EÚ
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)nariadenie je priamo uplatniteľné a záväzné v členských štátoch
b)proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)nariadenie je priamo uplatniteľné a záväzné v členských štátoch
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
-úplne
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Vysoká cena potravín, nedostatok vajec v obchodoch.
3.Ciele a výsledný stav
Doplnenie prílohy č. 7 zákona č. 222/ 2004 Z. z. „Zoznam tovarov so zníženou sadzbou dane“ o tovar s číselným kódom Spoločného colného sadzobníka „ 0407 – Vtáčie vajcia, v škrupinách, čerstvé, konzervované alebo varené“.
4.Dotknuté subjekty
Spotrebitelia, predajcovia, štát
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3
-
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Nie je
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
O 3 roky po účinnosti návrhu zákona.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Návrh zákona mierne negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy z dôvodu nižšej vybranej DPH na tento tovar. Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, predovšetkým na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva. Vajcia jednou z najdostupnejších a najvýživnejších potravín a zníženie ich ceny prispeje k zlepšeniu dostupnosti kvalitnej stravy pre sociálne zraniteľné skupiny. Pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie možno odôvodniť podporou spotreby vajec, ktorá sa premietne do vyššieho dopytu, čo pozitívne ovplyvní produkciu a zamestnanosť v odvetví chodu hydiny.
-
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.