DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a zákon č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby pre občana, z toho
- vplyvy služieb verejnej správy na občana
- vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
7. Vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať negatívny, nie však výrazný vplyv na rozpočet verejnej správy, pričom vychádzame z nasledovných dát: z údajov, ktoré nám na základe infožiadosti poskytla Sociálna poisťovňa vieme, že v roku 2021 a 2022, kedy ešte platila stará právna úprava, kde bezdetné vdovy a vdovy s jedným vychovaným dieťaťom strácali po jednom roku nárok na vdovský dôchodok, bol počet pozastavených vdovských dôchodkov 834 (2021) a 856 (2022). Dá sa teda predpokladať, že ročne ide o približne 900 vdov a vdovcov, ktorým je z dôvodu, že sú bezdetní resp. bezdetné alebo vychovali jedno dieťa, pozastavovaná výplata vdovského dôchodku a musia čakať buď do dovŕšenia 57. roku života alebo až do dosiahnutia dôchodkového veku pre opätovný nárok na výplatu predmetného dôchodku. Z dát popísaných vyššie je tak možné dôvodiť, že navrhovaná zmena sa môže dotknúť približne tisícky ovodelých osôb ročne. Ak vezmeme do úvahy priemernú výšku vdovského dôchodku za september 2023 (359 Eur) a priemernú výšku vdoveckého dôchodku za rovnaké obdobie (296 Eur), teda rozptyl medzi 300 - 350 Eur, celkové mesačné náklady pri priznaní nároku na vdovský a vdovecký dôchodok pre túto skupinu osôb budú 270 000 - 315 000 Eur. Ročne to bude spolu 3 240 000 - 3 780 000 Eur. Výpočet zohľadňuje rozptyl medzi priemerným vdovským a priemerným vdoveckým dôchodkom. S ohľadom na vdovy a vdovcov po výsluhových dôchodcoch a dôchodkyniach, táto kvantifikácia nie je nateraz možná, nakoľko dáta z roku 2023 (po novele zákona z roku 2022) nie sú dostupné a vyplácateľom pozostalostnej renty sú jednotlivé útvary príslušných ministerstiev.A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné