1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky, Simona Petrík a Lucia Plaváková, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je odstrániť sociálnu diskrimináciu voči ženám a mužom, ktoré a ktorí vychovali jedno dieťa alebo nevychovali žiadne dieťa. Takéto ženy a muži musia čakať do dosiahnutia buď veku 57 rokov (ak ide o vdovy a vdovcov, ktorí/é vychovali jedno dieťa) alebo do dôchodkového veku (ak ide o bezdetné ovdovelé osoby), aby mali opätovne nárok na výplatu riadneho vdovského dôchodku v prípade, že ich manžel/ka zomrie. V súčasnosti táto skupina ľudí nárok na vdovský a vdovecký dôchodok len v období prvých dvoch rokov od smrti manžela/manželky a následne po dosiahnutí 57. roku života, resp. dôchodkového veku. Cieľom je vrátiť do systému spravodlivosť aj pre tieto vdovy a vdocov, ktoré a ktorí jediní aktuálne nemajú nárok na plnohodnotný vdovský a vdovecký dôchodok, oproti ostatným ovdoveným osobám, a to tak, že sa zjednotí vek, od dosiahnutia ktorého budú mať nárok na riadny vdovský a vdovecký dôchodok aj osoby, ktoré vychovali jedno dieťa alebo ostali bezdetné, s vdovami a vdovcami, ktoré/í vychovali dve deti, a síce od dovŕšenia 52. roku života.
V súčasnosti vdova/vdovec nárok na výplatu vdovského/vdoveckého dôchodku po dvoch rokoch od smrti manžela/ky len v prípade, ak sa vdova/vdovec stará o nezaopatrené dieťa, je invalidná/ý z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, vychoval/a aspoň tri deti, dovŕšil/a vek 52 rokov a vychoval/a dve deti, dovŕšil/a vek 57 rokov a vychovala jedno dieťa, alebo ak dovŕšil/a dôchodkový vek. Každá skupina vdov a vdovcov to inak. Neexistuje však žiaden relevantný dôvod, prečo by vyššie uvedené dotknuté skupiny obyvateľstva nemali mať nárok na vdovský/vdovecký dôchodok počas ich aktívneho života, kedy trpia stratou partnera/ky a jeho/jej príjmu v rodine rovnako ako matka/otec dvoch či viacerých detí.
Týmto návrhom predkladateľky reagujú aj na petíciu, ktorá bola doručená dňa 8.
11.2023 predsedovi Národnej rady, vtedy Petrovi Pellegrinimu, za zrušenie diskriminácie vdov
s jedným dieťaťom a bezdetných vdov. Ich požiadavky boli podporené aj stanoviskom
Slovenského národného strediska pre ľudské práva. S týmto stanoviskom, ktoré hovorí, že
nárok na vdovský a vdovecký dôchodok by sa nemal odvíjať od počtu vychovaných detí,
sa predkladateľky absolútne stotožňujú. Ovdovenie ako také totiž samo osebe je sociálnou
situáciou, kedy žena/muž prichádza okrem manžela/ky aj o jeho/jej príjem do domácnosti. Z
tohto dôvodu by malo ísť o dávku pre ovdovelú osobu a nie pre deti. Pre deti v súčasnosti
existuje iná dávka v tejto sociálnej situácii - dávka sirotské. Preto tento stav považujú
predkladateľky nielen za neférový, ale aj protiústavný - súčasná právna úprava je v rozpore aj
s ústavným právom na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, ako aj pri strate živiteľa (čl.
39 ods. 1 Ústavy). Z tohto dôvodu predkladateľky podali podnet na Ústavný súd, ktorý sa ním
aktuálne zaoberá.
V tomto prípade teda absentuje princíp rovnosti a predkladaný návrh zákona ambíciu
ho prinavrátiť. Zároveň by tento návrh nijako nepoškodil vdovy s tromi a viac deťmi (ostal by
2
im zachovaný nadobudnutý sociálny štandard) a zároveň by zrovnoprávnil vdovy, ktoré
vychovali dve deti, s vdovami, ktoré vychovali jedno dieťa, alebo ostali bezdetné, a priznal by
im de facto nárok na plnohodnotný vdovský/vdovecký dôchodok od 52. roku života.
Napriek tomu, že návrh zákona myslí pri svojej úprave aj na mužov, úprava sa pozitívne
dotkne najmä žien, pretože ony tie, ktoré vo väčšine prípadov poberajú vdovský dôchodok.
Podľa údajov z dôchodkového poistenia Sociálna poisťovňa vyplácala k 31. decembru 2023
takmer 288,5 tisíc (288 365) vdovských dôchodkov a viac ako 53 tisíc (53 045) vdoveckých
dôchodkov. Z toho v období od januára do decembra pribudlo 12 907 vdov a 4 816 vdovcov
(vdov je päťkrát viac ako vdovcov)1. Existuje teda oprávnený predpoklad, že aj v rodine bez dieťaťa sa vo vyššej miere stane vdovou práve žena. V kontexte ťažkej ekonomickej situácie, v ktorej sa Slovensko aktuálne nachádza z dôvodu konsolidácie a zdražovania, sa toto opatrenie javí ako ešte naliehavejšie, keďže táto situácia dostala do ťažkej životnej, finančnej a sociálnej situácie veľké množstvo rodín. Na hranici chudoby je aktuálne na Slovensku takmer 900 000 ľudí. Je teda veľmi pravdepodobné, že medzi takýmito nízkopríjmovými domácnosťami aj ovdovelé osoby, väčšinou ženy. Popri 13. dôchodkoch, ktoré prioritizuje súčasná vláda, je teda žiaduce, aby bola vyriešená aj dôchodková situácia ovdovelých osôb.
Návrh zákona nastavuje rovnakú právnu úpravu aj pre ovdovené osoby po výsluhových dôchodcoch, teda príslušníkoch ozbrojených zložiek (zborov) Slovenskej republiky, a tým odstraňuje diskrimináciu aj v tejto oblasti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, resp. odstraňuje súčasný protiústavný stav, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
1https://www.socpoist.sk/news/dochodky-2023-v-cislach-medzirocne-pribudlo-viac-ako-13-pol-tisic-poberatelov-dochodkov
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 a 2
V § 74 ods. 3 zákona o sociálnom poistení sa pôvodné znenie písm. d) nahrádza novým znením, ktoré odstraňuje diskrimináciu vdov a vdovcov, ktoré vychovali jedno alebo žiadne dieťa oproti tým pozostalým manželom a manželkám, ktoré vychovali dve deti. Zjednocuje sa podmienka vzniku nároku na poberanie dávky po druhom roku od smrti manžela/ky pre bezdetné osoby, osoby ktoré vychovali jedno dieťa a osoby, ktoré vychovali dve deti. V takomto prípade vdova alebo vdovec po uplynutí dvoch rokov od smrti manžela/ky nárok na výplatu vdovského/vdoveckého dôchodku, ak dovŕšil/a vek 52 rokov. Pri osobách, ktoré vychovali tri a viac detí zostáva zachovaný nárok na nepretržité vyplácanie vdovského resp. vdoveckého, a to z dôvodu, aby nebol odstránený nadobudnutý sociálny štandard týchto osôb a zároveň bol kompenzovaný predchádzajúci príjem mnohopočetnej rodiny.
Zjednotenie podmienky nároku na vyplácanie tzv. “pozostalostnej renty” bezpochyby odstraňuje súčasný diskriminačný a potenciálne protiústavný stav.
K bodu 3
V prechodnom ustanovení sa upravuje, že Sociálna poisťovňa rozhodne o nároku na vdovský/vdovecký dôchodok a jeho výplatu podľa nových pravidiel účinných od 1. marca 2025 do troch mesiacov od začatia konania.
K čl. II
K bodu 1 až 3
Obdobne, ako v prípade vdov a vdovcov po osobách, ktoré boli ekonomicky aktívne v civilných povolaniach, zákonodarkyne navrhujú odstrániť diskrimináciu pri čerpaní pozostalostnej renty aj v prípade pozostalých po výsluhových dôchodcoch (policajtoch a vojakoch resp. príslušníkoch a príslušníčkach, ktoré v zmysle zákona považovaní/é za výsluhových dôchodcov a dôchodkyne). V zmysle uvedeného sa v § 50 ods. 2 písm. d) navrhuje zmena, ktorou sa odstraňuje podmienka počtu vychovaných detí z nadobudnutia nároku na výplatu takéhoto vdovského resp. vdoveckého výsluhového dôchodku. Vzhľadom na uvedenú úpravu sa v § 50 ods. 2 písmená e) a f) vypúšťajú a v ods. 3 sa legislatívno-technicky upravujú vnútorné odkazy v rámci § 50.
K bodu 4
V prechodnom ustanovení sa upravuje, že príslušný útvar sociálneho zabezpečenia príslušného ministerstva resp. Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia v prípade vdoveckého výsluhového dôchodku po zosnulom vojakovi alebo vojačke rozhodne o nároku na vdovský/vdovecký dôchodok a jeho výplatu podľa nových pravidiel účinných od 1. marca 2025 do troch mesiacov od začatia konania.
K čl. III
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie
4
účinnosti od 1. marca 2025.