1
Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky, Lucia Plaváková a Simona Petrík, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky novelu Zákonníka práce a ďalších súvisiacich pracovnoprávnych predpisov.
Novela zavádza nárok na dva dni voľna pri spontánnom potrate alebo narodení mŕtveho
plodu pre ženu a osobu, s ktorou je v partnerskom alebo inom rodinnom vzťahu.
Cieľom zákona je prispieť k lepšiemu spracovaniu zažitého spontánneho potratu či narodenia mŕtveho plodu a prispieť k minimalizácii negatívnych dopadov na reprodukčné zdravie žien a rozhodnutia týkajúce sa ďalšieho otehotnenia.
V roku 2022 bolo podľa Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) u žien s trvalým pobytom v SR hlásených 5 077 spontánnych potratov. Najviac týchto potratov pripadalo na ženy vo veku 25 29 rokov (7,6 spontánnych potratov na 1 000 žien v danom veku) a 30 34 rokov (7,2/1 000 žien v identickom veku), teda väčšinou pracujúce ženy. Ak sa od ženy očakáva, že sa po potrate vráti okamžite do práce skôr, ako sa jej telo a myseľ budú môcť zotaviť zo straty, je vysoko pravdepodobné, že to predĺži negatívne účinky na jej zdravie. 40,9 % spontánnych potratov bolo pritom hlásených u bezdetných žien. Spontánne potraty žien s jedným dieťaťom predstavovali 31,6 % z týchto potratov.
Fyzické zotavenie ženy závisí od toho, ako pokročilé bolo tehotenstvo pred potratom.
Spontánny potrat môže spôsobiť zdravotné komplikácie a žena tak nárok na uznanie
dočasnej pracovnej neschopnosti. Táto situácia však nie je pravidlom a nárok na PN nie vždy
vzniká. Navyše by dočasná pracovná neschopnosť nemala byť využívaná na trúchlenie, ale na
zotavovanie sa z choroby či z úrazu. Od ženy, ktorá práve prišla o plod, nemôžeme žiadať, aby
si počas tohto psychicky náročného obdobia plnila povinnosti PN-ky - zabezpečenia
príslušných tlačív alebo dodržiavanie liečebného režimu v mieste bydliska. Voľno pri
spontánnom potrate by nemalo podliehať žiadnym obdobným podmienkam. Psychické
zotavenie a teda vyrovnanie sa s neplánovaným prerušením tehotenstva je individuálne, avšak aj relatívne krátke voľno môže dopomôcť k zlepšeniu duševného stavu ženy.
Navyše o dočasnú pracovnú neschopnosť nemôžu požiadať partner ženy alebo iná blízka osoba. Zavedením voľna pri spontánnom potrate aj pre druhú osobu by sme teda v prvom rade pomohli žene, pre ktorú je emočná podpora - odborná, partnerská a/alebo rodinná veľmi dôležitá. Zároveň by sme však dovolili aj partnerovi takisto sa vyrovnať s touto stratou, ktorá ich rodinu zasiahla. Smútok a trúchlenie pre obe osoby dôležitými emóciami na ceste k vyrovnaniu sa so stratou.
Návrh zákona reflektuje tiež skutočnosť, že v prípade narodenia mŕtveho plodu po vzniku nároku na materské, čerpá žena materskú dovolenku v dĺžke 14 týždňov. V prípade, že žene vznikol nárok na materskú dovolenku, nami navrhovaný nárok na dva dni voľna samozrejme dotknutej žene nevzniká, keďže je konzumovaný materskou dovolenkou. Nami predkladaný návrh zavádza dva dni voľna iba v prípadoch, ktoré úprava materskej dovolenky
2
nepokrýva. Zároveň však aj v týchto prípadoch umožňuje čerpať voľno partnerovi, pričom pri súčasnej úprave nemá pri narodení mŕtveho plodu žiadny nárok na voľno.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 [§ 40 ods. 5]
Rozširuje sa definícia rodinného príslušníka, aby sa vzťahovala aj na situáciu, kedy partner ženy, ktorá spontánne potratila alebo sa jej narodil mŕtvy plod, nie je ani jej manželom, ani nežijú v spoločnej domácnosti.
K bodu 2 [§ 52 ods. 7 písm. c)]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 3 [§ 141 ods. 2]
Dopĺňa sa nárok na dva dni voľna pri spontánnom potrate alebo narodení mŕtveho plodu pre ženu a osobu, s ktorou je v partnerskom alebo inom rodinnom vzťahu. Žene nevznikne nárok na voľno v prípade, ak jej vznikne nárok na materské, ktoré je v dĺžke 14 týždňov a pokrýva aj účel navrhovaného nároku na voľno. Spontánny potrat zahŕňa všetky situácie, kedy dôjde k vypudeniu alebo vyňatiu plodu z tela ženy (bez ohľadu na dĺžku tehotnosti), vrátane zamlčaného potratu či mimomaternicového tehotenstva.
K bodu 4 [§ 223 ods. 2]
Legislatívno-technická úprava.
Čl. II
V dôsledku navrhovaného zavedenia nároku na voľno pri spontánnom potrate a narodení mŕtveho plodu sa upravuje odkaz na príslušné ustanovenia Zákonníka práce tak, aby sa rovnako dotýkali aj profesionálnych vojačiek.
Čl. III
Nárok na voľno pri spontánnom potrate a narodení mŕtveho plodu sa rovnako ustanovuje aj pre
ženy, ktoré vykonávajú prácu príslušníčiek Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby,
Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície a pre príslušníkov
a príslušníčky Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej
stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, ktorí rodinnými príslušníkmi žien, ktoré
spontánne potratili alebo sa im narodil mŕtvy plod.
3
Čl. IV
K bodu 1 [§ 155 ods. 1]
Nárok na voľno pri spontánnom potrate a narodení mŕtveho plodu sa rovnako ustanovuje aj pre
ženy, ktoré vykonávajú prácu príslušníčiek finančnej správy a pre príslušníkov a príslušníčky
finančnej správy, ktorí rodinnými príslušníkmi žien, ktoré spontánne potratili alebo sa im
narodil mŕtvy plod.
K bodu 2 [§ 155 ods. 10]
Rozširuje sa definícia rodinného príslušníka, aby sa vzťahovala aj na situáciu, kedy partner ženy, ktorá spontánne potratila alebo sa jej narodil mŕtvy plod, nie je ani jej manželom, ani nežijú v spoločnej domácnosti.
Čl. V
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti od 1. júla 2025.