D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková a Vladimír Ledecký.
Cieľom predkladanej novely zákona je zákaz reklamy zdravotných výkonov, ktoré nie sú vedecky potvrdené klinickými štúdiami, či biomedicínskym výskumom a nie sú uvedené v zozname zdravotných výkonov, schválené príslušným orgánom Slovenskej republiky alebo Európskou liekovou agentúrou. Zároveň sa sprísňujú podmienky reklamy všetkých zdravotných výkonov tak, aby v reklame nemohli byť využívané manipulatívne a zavádzajúce informácie a neposkytovali sa pacientom mylné informácie, ktoré ich môžu naviesť na zakúpenie inzerovanej služby obsahujúcej zdravotný výkon.
V súčasnosti sú podmienky vedenia reklám a inzerovania služieb propagujúcich zdravotné výkony regulované len minimálne. To má za následok, že pacientom sú poskytované, najmä pri zdravotných výkonoch, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, mylné, zavádzajúce, vedecky neoverené a nesprávne informácie o povahe samotného výkonu a jeho pozitívnych účinkoch. Vzhľadom na uvedené je žiadúce zákon č. 147/2001 Z. z. zmeniť a upraviť podmienky reklamy propagujúcej zdravotné výkony.
Predkladaná novela zákona sa dotýka na jednej strane základných práv spotrebiteľa a jeho ochrany a zároveň chce zabrániť tomu, aby kvôli mylne poskytnutým informáciám pacienti, vrátane zraniteľných skupín, podstupovali zdravotné výkony, ktoré môžu narušiť ich integritu. Ako predkladatelia zákona považujeme za potrebné do legislatívy explicitne zaviesť povinnosť v reklame propagujúcej zdravotné výkony uviesť, že ide o reklamu s cieľom predaja tejto služby konečnému spotrebiteľovi - pacientovi. Máme za to, že kvôli chýbajúcej povinnosti momentálne nemajú pacienti pri kúpe služby obsahujúcej zdravotné výkony komplexné informácie a ani vedomosť o tom, že ide o reklamu.
Za rovnako podstatné považujeme do zákona o reklame explicitne zaviesť povinnosť uvedenia odkazu na vedecké štúdie alebo biomedicínsky výskum, ktoré odkazujú na úspešnosť inzerovanej služby propagujúcej zdravotný výkon alebo informáciu o jeho uvedení v zozname zdravotných výkonov alebo jeho schválení. Máme za to, že bez tejto informácie v súčasnosti spotrebitelia nemajú dostatočné informácie a je narúšané ich právo na informácie podľa zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa.
Reklama propagujúca zdravotné výkony často využíva manipulatívne a zavádzajúce fotografie vyobrazujúce vybrané skupiny obyvateľov, vrátane zraniteľných skupín, akými sú maloleté deti, často novorodenci. Tieto fotografie môžu pri vybraných zdravotných úkonoch idealizovať daný zdravotný výkon a jeho pozitívne účinky, ktoré však v praxi nie sú preukázané a dokázané. Máme za to, že táto reklama je obzvlášť manipulatívna najmä v prípade tehotných žien, rodičiek a žien krátko po pôrode. Vzhľadom na uvedené navrhujeme zakázať takúto formu reklamy.
V praxi sa stretávame s tým, že v priestoroch poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, či už ambulantnej alebo ústavnej, sa nachádzajú reklamy propagujúce zdravotné výkony, ktoré nie sú schválené príslušným orgánom Slovenskej republiky ani Európskou liekovou agentúrou.