D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Marcinková a Vladimír Ledecký.
Cieľom predkladanej novely zákona je zákaz reklamy zdravotných výkonov, ktoré nie vedecky potvrdené klinickými štúdiami, či biomedicínskym výskumom a nie uvedené v zozname zdravotných výkonov, schválené príslušným orgánom Slovenskej republiky alebo Európskou liekovou agentúrou. Zároveň sa sprísňujú podmienky reklamy všetkých zdravotných výkonov tak, aby v reklame nemohli byť využívané manipulatívne a zavádzajúce informácie a neposkytovali sa pacientom mylné informácie, ktoré ich môžu naviesť na zakúpenie inzerovanej služby obsahujúcej zdravotný výkon.
V súčasnosti podmienky vedenia reklám a inzerovania služieb propagujúcich zdravotné výkony regulované len minimálne. To za následok, že pacientom poskytované, najmä pri zdravotných výkonoch, ktoré nie hradené z verejného zdravotného poistenia, mylné, zavádzajúce, vedecky neoverené a nesprávne informácie o povahe samotného výkonu a jeho pozitívnych účinkoch. Vzhľadom na uvedené je žiadúce zákon č. 147/2001 Z. z. zmeniť a upraviť podmienky reklamy propagujúcej zdravotné výkony.
Predkladaná novela zákona sa dotýka na jednej strane základných práv spotrebiteľa a jeho ochrany a zároveň chce zabrániť tomu, aby kvôli mylne poskytnutým informáciám pacienti, vrátane zraniteľných skupín, podstupovali zdravotné výkony, ktoré môžu narušiť ich integritu. Ako predkladatelia zákona považujeme za potrebné do legislatívy explicitne zaviesť povinnosť v reklame propagujúcej zdravotné výkony uviesť, že ide o reklamu s cieľom predaja tejto služby konečnému spotrebiteľovi - pacientovi. Máme za to, že kvôli chýbajúcej povinnosti momentálne nemajú pacienti pri kúpe služby obsahujúcej zdravotné výkony komplexné informácie a ani vedomosť o tom, že ide o reklamu.
Za rovnako podstatné považujeme do zákona o reklame explicitne zaviesť povinnosť uvedenia odkazu na vedecké štúdie alebo biomedicínsky výskum, ktoré odkazujú na úspešnosť inzerovanej služby propagujúcej zdravotný výkon alebo informáciu o jeho uvedení v zozname zdravotných výkonov alebo jeho schválení. Máme za to, že bez tejto informácie v súčasnosti spotrebitelia nemajú dostatočné informácie a je narúšané ich právo na informácie podľa zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa.
Reklama propagujúca zdravotné výkony často využíva manipulatívne a zavádzajúce fotografie vyobrazujúce vybrané skupiny obyvateľov, vrátane zraniteľných skupín, akými maloleté deti, často novorodenci. Tieto fotografie môžu pri vybraných zdravotných úkonoch idealizovať daný zdravotný výkon a jeho pozitívne účinky, ktoré však v praxi nie preukázané a dokázané. Máme za to, že táto reklama je obzvlášť manipulatívna najmä v prípade tehotných žien, rodičiek a žien krátko po pôrode. Vzhľadom na uvedené navrhujeme zakázať takúto formu reklamy.
V praxi sa stretávame s tým, že v priestoroch poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, či ambulantnej alebo ústavnej, sa nachádzajú reklamy propagujúce zdravotné výkony, ktoré nie schválené príslušným orgánom Slovenskej republiky ani Európskou liekovou agentúrou.
Výskyt týchto reklám v priestoroch poskytovateľov zdravotnej starostlivosti môže u pacientov vyvolať mylný dojem pozitívnych účinkov tejto služby, ktorý však nie je potvrdený klinickou štúdiou ani biomedicínskym výskumom. Vzhľadom na uvedené navrhujeme takúto formu reklamy u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zakázať. Predkladaným návrhom zákona taktiež zakazujeme poskytovateľom zdravotnej starostlivosti uzatvárať s treťou stranou zmluvy, ktorých predmetom je povinnosť propagácie zdravotných výkonov, ktoré nie schválené príslušným orgánom Slovenskej republiky alebo Európskou liekovou agentúrou (nie vedecky overené), a to akoukoľvek formou, vrátane poskytovania prednášok, seminárov alebo distribúcie propagačných materiálov.
Predkladanou novelou zákona reagujeme na početné prípady aplikačnej praxe, keď aj vplyvom manipulatívnej reklamy došlo k zásahu do integrity pacienta, vrátane zraniteľných skupín pacientov, akými napríklad deti. Podľa Európskeho súdu pre ľudské práva nedobrovoľný zásah do osobnej integrity, aj keď len malý, predstavuje zásah do práva na ochranu súkromia podľa č. 8 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Máme za to, že podobným prípadom máme ako zákonodarcovia predchádzať, a preto vzhľadom na uvedené predkladáme na rokovanie predmetnú novelu zákona.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.  
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V § 9a odseku 1 sa zavádza právna regulácia reklamy propagujúcej zdravotné výkony, a to predovšetkým ako reakcia na problémy aplikačnej praxe, za účelom posilnenia ochrany pacienta, jeho zdravia a financií. Podľa navrhovanej právnej úpravy je prípustná len reklama propagujúca zdravotné výkony, ktorá obsahuje iba vedecky overené a vecné správne údaje a zároveň, ktoré uvedené v zozname zdravotných výkonov, schválené príslušným orgánom Slovenskej republiky alebo Európskou liekovou agentúrou alebo ktoré odporúča Slovenská lekárska spoločnosť. A contrario je reklama propagujúca zdravotné výkony nespĺňajúca tieto podmienky zakázaná.
V odseku 2 sa stanovujú ďalšie podmienky na reklamu propagujúcu zdravotné výkony. V prvom rade musí byť z tejto reklamy zrejmé, že ide o reklamu. Najjednoduchšie sa tento cieľ dosiahne tým, že bude priamo uvedené, že ide o reklamu. Taktiež sa vyžaduje, aby súčasťou tejto reklamy boli aj informácie uvedené v odseku 1. Týmto sa zabezpečí dostatočná informovanosť pacienta, ako aj objektívnosť služby propagujúcej zdravotný výkon jej bezpečnosť a účinnosť.
V odseku 3 sa uvádza, že za reklamu propagujúcu zdravotné výkony, sa považuje aj akákoľvek forma podomového informovania, agitačná činnosť alebo podnecovanie smerujúce k podpore predaja tejto služby, a to za účelom právnej istoty a obsiahnutia čo najširšieho rozsahu reklamnej činnosti, ktorá musí byť taktiež regulovaná, aby bol dosiahnutý cieľ navrhovanej úpravy.
V odseku 4 explicitné zákazy niektorých foriem reklám propagujúcich zdravotné výkony. Tento výpočet vyplýva z aplikačnej praxe a z identifikovaných problémov. Takéto formy reklamy sú nátlakové, neobjektívne, prípadne nemorálne.
V odseku 5 sa explicitne zakazuje reklama služieb propagujúcich zdravotné výkony, ktoré v štádiu klinických štúdií alebo biomedicínskeho výskumu s doposiaľ nepreukázanými pozitívnymi výsledkami v praxi. Cieľom je ochrana zdravia pacienta.
V odseku 6 sa zákaz reklamy propagujúce zdravotné výkony, ktorá nespĺňa podmienky podľa odseku 1 5, priamo adresuje poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, vrátane takejto reklamy sprostredkovaným spôsobom cez tretiu stranu.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby orgánom dohľadu nad dodržiavaním tohto zákona ohľadom reklamy propagujúcej zdravotné výkony, bol Úrad verejného zdravotníctva.
K bodu 3
Vzhľadom na vyššie uvedené sa primerane novelizuje aj § 11 ods. 3 písm. c) upravujúci sankciu za nedodržanie vyššie stanovených podmienok, pričom pokuta zostáva aj v tomto prípade od 300 eur do 4% obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac 100 000 eur.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. marca 2025.