1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina BAJO HOLEČKOVÁ. Cieľom predkladanej novely zákona je zvýšiť finančnú podporu pre jednorodičovské domácnosti, ktoré sa nachádzajú v zložitej sociálnej a ekonomickej situácii. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR sú jednorodičovské domácnosti v Slovenskej republike jednou z najviac ohrozených skupín chudobou. Tieto rodiny často čelia vyšším nákladom na zabezpečenie základných potrieb detí, a to pri nižšom príjme, keďže jediný zodpovedný rodič musí plniť rolu živiteľa a rodiča zároveň.
Vzhľadom na tieto okolnosti je nevyhnutné zamerať sa na podporu týchto domácností, aby sa zlepšila ich životná úroveň a predchádzalo sa vzniku ešte hlbších sociálnych problémov. Zvýšenie prídavkov na dieťa pre jednorodičovské domácnosti o 50 % (zo súčasných 60 € na 90 € mesačne na dieťa) predstavuje konkrétny krok k zmierneniu finančnej záťaže týchto rodín. Zároveň je toto opatrenie najčastejšie využívaným spôsobom pomoci jednorodičovský domácnostiam v krajinách Európskej únie.
Tento krok má za cieľ podporiť finančnú stabilitu jednorodičovských domácností. Zvýšenie prídavkov na dieťa totiž poskytne jednorodičom dodatočné finančné prostriedky, ktoré môžu využiť na pokrytie nákladov na výchovu a vzdelávanie detí, čo aspoň čiastočne môže zlepšiť kvalitu ich života a zníži riziko ich sociálnej izolácie.
Táto novela tiež zlepší prístup jednorodičovských domácností k potrebným službám. Vyššie prídavky môžu pomôcť pokryť náklady spojené s rôznymi potrebami detí, ako sú školské pomôcky, mimoškolské aktivity, zdravotná starostlivosť a ďalšie dôležité výdavky, ktoré sú častokrát finančne náročné.
Prijatím tejto novely sa zníži riziko chudoby v jednorodičovských domácnostiach, ktoré sú vystavené väčšiemu riziku chudoby, pretože jediný zodpovedný rodič plní úlohu živiteľa a rodiča zároveň. Zvýšenie prídavkov na dieťa má za cieľ znížiť tento finančný stres a podporiť sociálnu inklúziu týchto rodín.
2
Vďaka tejto novele sa tiež vytvorí spravodlivejší sociálny systém. Tento krok môže byť úvodným krokom spravodlivej podpory rodín s deťmi, ktorá zohľadňuje rôzne sociálno-ekonomické podmienky rodín.Predkladaná novela zákona je nevyhnutná pre zmiernenie negatívnych dôsledkov chudoby na jednorodičovské domácnosti a na deti, ktoré v nich vyrastajú. Týmto spôsobom sa nielen zlepší životná úroveň týchto rodín, ale aj podporí ich schopnosť plnohodnotne sa zapájať do spoločenského a ekonomického života. Táto novela prispeje k spravodlivejšiemu a sociálne citlivejšiemu systému sociálnej pomoci v našej krajine.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby pre občana, pozitívny vplyv na rodičovstvo, rodinu, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie a nemá zasadne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤK Čl. I
Navrhovaním zákonom sa upravuje znenie §7a, kde doterajšie ustanovenie sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsek 2. Novým odsekom sa rozširuje okruh oprávnených osôb, ktoré budú prijímateľom príspevku k prídavku na dieťa a to osoby, ktoré sú jednorodičom.
Navrhovanou úpravou sa určuje nový okruh prijímateľov tohto príspevku k prídavku na dieťa tak, že ide o osoby, ktoré sa samostatne, bez manžela, manželky, partnera alebo partnerky vychovávajú v spoločnej domácnosti, kde majú tieto osoby trvalé bydlisko, nezaopatrené dieťa alebo deti.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2025.