1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina BAJO HOLEČKOVÁ.
Cieľom predkladanej novely zákona je zvýšiť finančnú podporu pre jednorodičovské domácnosti, ktoré sa nachádzajú v zložitej sociálnej a ekonomickej situácii. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR jednorodičovské domácnosti v Slovenskej republike jednou z najviac ohrozených skupín chudobou. Tieto rodiny často čelia vyšším nákladom na zabezpečenie základných potrieb detí, a to pri nižšom príjme, keďže jediný zodpovedný rodič musí plniť rolu živiteľa a rodiča zároveň.
Vzhľadom na tieto okolnosti je nevyhnutné zamerať sa na podporu týchto domácností, aby sa zlepšila ich životná úroveň a predchádzalo sa vzniku ešte hlbších sociálnych problémov. Zvýšenie prídavkov na dieťa pre jednorodičovské domácnosti o 50 % (zo súčasných 60 na 90 mesačne na dieťa) predstavuje konkrétny krok k zmierneniu finančnej záťaže týchto rodín. Zároveň je toto opatrenie najčastejšie využívaným spôsobom pomoci jednorodičovský domácnostiam v krajinách Európskej únie.
Tento krok za cieľ podporiť finančnú stabilitu jednorodičovských domácností. Zvýšenie prídavkov na dieťa totiž poskytne jednorodičom dodatočné finančné prostriedky, ktoré môžu využiť na pokrytie nákladov na výchovu a vzdelávanie detí, čo aspoň čiastočne môže zlepšiť kvalitu ich života a zníži riziko ich sociálnej izolácie.
Táto novela tiež zlepší prístup jednorodičovských domácností k potrebným službám. Vyššie prídavky môžu pomôcť pokryť náklady spojené s rôznymi potrebami detí, ako školské pomôcky, mimoškolské aktivity, zdravotná starostlivosť a ďalšie dôležité výdavky, ktoré častokrát finančne náročné.
Prijatím tejto novely sa zníži riziko chudoby v jednorodičovských domácnostiach, ktoré vystavené väčšiemu riziku chudoby, pretože jediný zodpovedný rodič plní úlohu živiteľa a rodiča zároveň. Zvýšenie prídavkov na dieťa za cieľ znížiť tento finančný stres a podporiť sociálnu inklúziu týchto rodín.
2
Vďaka tejto novele sa tiež vytvorí spravodlivejší sociálny systém. Tento krok môže byť úvodným krokom spravodlivej podpory rodín s deťmi, ktorá zohľadňuje rôzne sociálno-ekonomické podmienky rodín.
Predkladaná novela zákona je nevyhnutná pre zmiernenie negatívnych dôsledkov chudoby na jednorodičovské domácnosti a na deti, ktoré v nich vyrastajú. Týmto spôsobom sa nielen zlepší životná úroveň týchto rodín, ale aj podporí ich schopnosť plnohodnotne sa zapájať do spoločenského a ekonomického života. Táto novela prispeje k spravodlivejšiemu a sociálne citlivejšiemu systému sociálnej pomoci v našej krajine.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby pre občana, pozitívny vplyv na rodičovstvo, rodinu, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie a nemá zasadne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaním zákonom sa upravuje znenie §7a, kde doterajšie ustanovenie sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsek 2. Novým odsekom sa rozširuje okruh oprávnených osôb, ktoré budú prijímateľom príspevku k prídavku na dieťa a to osoby, ktoré sú jednorodičom.
Navrhovanou úpravou sa určuje nový okruh prijímateľov tohto príspevku k prídavku na dieťa tak, že ide o osoby, ktoré sa samostatne, bez manžela, manželky, partnera alebo partnerky vychovávajú v spoločnej domácnosti, kde majú tieto osoby trvalé bydlisko, nezaopatrené dieťa alebo deti.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2025.