D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný zákon“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Vládna koalícia si 8. februára 2024 odhlasovala v skrátenom legislatívnom konaní zmenu Trestného zákona, ktorá bola kritizovaná odbornou, ale aj laickou verejnosťou, mimovládnymi organizáciami a v neposlednom rade aj parlamentnou opozíciou.
Jednou z neuvážených a účelových zmien, ktorú vládna koalícia prijala, bola zmena hraníc škôd podľa § 125 Trestného zákona. Táto zmena v praxi znamená značný posun v prospech páchateľov, kedy sa dopúšťajú trestného činu a kedy ešte nie. Trestný zákon tak oslabil jednu zo svojich základných funkcií – preventívnu funkciu.
Okrem zmien v trestnej politike štátu táto vláda presadila konsolidáciu spolu za vyše 4,2 miliardy eur, na ktorú sa poskladajú najmä obyvatelia a podnikatelia Slovenskej republiky. Je neúnosné, aby sa poctiví obyvatelia, podnikatelia a ďalší museli skladať na schválenú konsolidáciu, zatiaľ čo páchateľom trestnej činnosti vychádza táto vláda v ústrety. Cieľom predmetnej novely trestného zákona je znížiť rozsah skutkovej podstaty trestného činu daňového podvodu podľa § 277a ods. 1 Trestného zákona a nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Trestného zákona.
Rozsah týchto skutkových podstát vzrástol novelizáciou § 125 Trestného zákona zo sumy prevyšujúcej 2 660 eur na sumu prevyšujúcu 20 000 eur, čo predstavuje 7,5 násobný nárast. Vládna koalícia takto dobrovoľne uprednostňuje páchateľov trestnej činnosti pred občanmi Slovenskej republiky, keďže poškodeným v tých prípadoch je štát.
Navrhovaná hranica 5 000 eur vychádza z pôvodnej hranice 2 660 eur zvýšenú o mieru inflácie od roku 2006 a zaokrúhlenú na celých tisíc eur nahor.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, má pozitívne sociálne vplyvy, nemá žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.