1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný zákon“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Vládna koalícia si 8. februára 2024 odhlasovala v skrátenom legislatívnom konaní zmenu Trestného zákona, ktorá bola kritizovaná odbornou, ale aj laickou verejnosťou, mimovládnymi organizáciami a v neposlednom rade aj parlamentnou opozíciou.
Jednou z neuvážených a účelových zmien, ktorú vládna koalícia prijala, bola zmena hraníc škôd podľa § 125 Trestného zákona. Táto zmena v praxi znamená značný posun v prospech páchateľov, kedy sa dopúšťajú trestného činu a kedy ešte nie. Trestný zákon tak oslabil jednu zo svojich základných funkcií – preventívnu funkciu.
Okrem zmien v trestnej politike štátu táto vláda presadila konsolidáciu spolu za vyše 4,2 miliardy eur, na ktorú sa poskladajú najmä obyvatelia a podnikatelia Slovenskej republiky. Je neúnosné, aby sa poctiví obyvatelia, podnikatelia a ďalší museli skladať na schválenú konsolidáciu, zatiaľ čo páchateľom trestnej činnosti vychádza táto vláda v ústrety.
Cieľom predmetnej novely trestného zákona je znížiť rozsah skutkovej podstaty trestného činu daňového podvodu podľa § 277a ods. 1 Trestného zákona a nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 Trestného zákona.
Rozsah týchto skutkových podstát vzrástol novelizáciou § 125 Trestného zákona zo sumy prevyšujúcej 2 660 eur na sumu prevyšujúcu 20 000 eur, čo predstavuje 7,5 násobný nárast. Vládna koalícia takto dobrovoľne uprednostňuje páchateľov trestnej činnosti pred občanmi Slovenskej republiky, keďže poškodeným v tých prípadoch je štát.
Navrhovaná hranica 5 000 eur vychádza z pôvodnej hranice 2 660 eur zvýšenú o mieru inflácie od roku 2006 a zaokrúhlenú na celých tisíc eur nahor.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, nemá žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa zníženie rozsahu skutkovej podstaty trestného činu podľa § 277a ods. 1 Daňový podvod a § 278 ods. 1 Nezaplatenie dane a poistného zo sumy prevyšujúcej 20 000 eur na sumu prevyšujúcu 5 000 eur.
K čl. II
Účinnosť zákona sa vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1. marca 2025.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Zlepšenie výberu daní s ohľadom na novelizáciu Trestného zákona a presadenú konsolidáciu.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zlepšenie výberu daní.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Súdy,
Prokuratúry,
Policajný zbor,
Fyzické osoby,
Fyzické osoby - podnikatelia,
Právnické osoby,
Finančná správa.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže sa sprísňujú skutkové podstaty daňových trestných činov. Presné vyčíslenie vzhľadom nato, že ide o nepriamy vplyv na výber daní, nie je možné.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, keďže zlepšuje preventívnu funkciu Trestného zákona v oblasti daňových trestných činov.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.