B. Osobitná časťK Čl. I
Negatívnych následkov reklám na závislosť od alkoholu je predovšetkým na Slovensku hneď niekoľko. Podľa WHO v súčasnosti pije alkohol 74 % Slovákov nad 15 rokov! Oproti roku 2014 počet ľudí pijúcich alkohol na Slovensku narástol o 8 %, pričom počet pijúcich mužov je vyšší ako počet pijúcich žien. V súčasnosti máme na Slovensku 82 % pijúcich mužov, čo je obrovské množstvo. Pre poruchy psychiky a správania zapríčinené užívaním alkoholu bolo v minulom roku (2023) v psychiatrických ambulanciách vyšetrených 28 854 osôb (21 593 mužov a 7 261 žien), pričom až u 73,6 % z nich bol diagnostikovaný syndróm závislosti od alkoholu. Pritom rozsah dopadu dôsledkov konzumu alkoholu z hľadiska spoločenského, zdravotného, pracovného, psychologického a ekonomického je pre našu spoločnosť stále najrozsiahlejší – je vysoké percento úmrtí na následky nadmerného pitia a alkoholizmu, sú vysoké náklady na liečenia pacientov od závislostí od alkoholu, na ktoré dopláca každý občan Slovenska prostredníctvom daní.
Slovensku patrí v rámci Európy šieste miesto, pokiaľ ide o priame úmrtia v dôsledku pitia alkoholu. Takmer 8 % úmrtí je spôsobených vplyvom alkoholu. S tým súvisí aj riziko samovražedného správania. V minulom roku na Slovensku spáchalo samovraždu 563 osôb, z toho v 33,4 % (188 samovrážd) prípadoch išlo o samovraždu za prítomnosti alkoholu alebo návykovej látky. Napriek tomu je alkohol v našej kultúre a správaní často akceptovaný vo výchove, pri trávení voľného času, v rituáloch či v sociálnych väzbách. V spoločnosti ešte stále prevláda názor, že za vznik závislosti si človek môže sám. To je jeden z mnohých omylov, ktoré túto diagnózu sprevádzajú. Niekto alkohol vyhľadáva účelovo, iný sa s ním kontaktuje náhodne. Za náhodný kontakt treba považovať aj marketing v podobe televíznej reklamy, ktorý sledovateľov povzbudzuje v pití alkoholu, a pokiaľ už pijú, tak ich povzbudzuje aby pili ešte viac. Tento typ marketingu môže vytvárať mládežnícku kultúru tým, že bude alkohol spájať so socializáciou či relaxom, čo je veľmi nebezpečné.
Vlády členských krajín EÚ sa pokúšajú riešiť problémy spojené s touto najrozšírenejšou drogou. Aktivity v tejto oblasti vyvíja aj Svetová zdravotnícka organizácia, jej Regionálny výbor pre Európu prijal Deklaráciu tzv. Parížskej charty. Tento dokument ratifikovala i Slovenská republika ako kandidujúca krajina pre vstup do Európskej únie.
Zákon o mediálnych službách už dnes obsahuje ustanovenia o obmedzení reklamy na alkohol, vrátane časového obmedzenia. Časové obmedzenie vysielania reklamy na alkohol je však v zákone formulované pomerne nešťastne, čo v praxi spôsobuje nejeden výkladový problém.
Podľa § 80 písm. a) zákona o mediálnych službách je síce zakázané vysielať reklamu na alkohol v čase od 6:00 hod. do 20:00 hod., avšak tento zákaz sa týka len vysielateľa, ktorý nepodlieha niektorému zo samoregulačných mechanizmov zapísaných do evidencie podľa