Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jana Hanuliaková a Darina Luščíková predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom predkladaného návrhu je zvýšenie hospodárnosti spravovania a zjednodušenie zániku daňových nedoplatkov s nízkou nominálnou hodnotou. Správca dane má povinnosť vymáhať všetky daňové nedoplatky, ale pri ich nízkej nominálnej hodnote sú náklady na ich vymáhanie vyššie ako suma tohto nedoplatku. Daňový nedoplatok zo zákona zaniká po 20 rokoch, avšak počas tohto obdobia je nevyhnutné ho inventarizovať a vykonať kroky potrebné na jeho vymáhanie.
Na potrebu zmeny v oblasti vymáhania daňoých nedoplatkov upozornil Najvyšší kontrolný úrad ktorý v Správe o výsledku kontroly z roku 2024 - Vybrané položky príjmov obcí a odporučil Výboru Národnej rady SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj uložiť Ministerstvu financií SR, aby zvážilo možnosti legislatívnej úpravy daňového poriadku, cieľom ktorej bude zjednodušenie zániku nedoplatkov s nízkou nominálnou hodnotou. Zánik daňového nedoplatku rozhodnutím správcu dane je procesne náročný a viazaný na splnenie zákonom stanovených podmienok. Bez úpravy legislatívy v tejto oblasti je evidovanie daňových nedoplatkov a ich vymáhanie pre správcov dane nadmerne zaťažujúce a s nízkym prínosom. Podľa súčasnej právnej úpravy platí, že daňový nedoplatok zaniká dňom právoplatnosti rozhodnutia správcu dane o zániku daňového nedoplatku, ak suma dočasne nevymožiteľného daňového nedoplatku vrátane nákladov spojených so správou daní a jeho vymáhaním u daňového subjektu nepresiahne 20 eur, pričom táto suma od roku 2009 nebola zmenená. Vzhľadom na uvedené je potrebné zmenou právnej úpravy reagovať na potrebu zjednodušenia zániku nedoplatkov v praxi a tiež mieru inflácie, ktorej už spomínaná suma 20 eur v súčasnosti nezodpovedá. Návrhom zákona sa tak zvyšuje suma relevantná pre zánik daňových nedoplatkov, u ktorých je ich samotná správa ako i vymáhanie neefektívne a nákladnejšie v porovnaní s ich výškou, a to z 20 eur na 40 eur.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa zvýšenie sumy relevantnej pre zánik daňového nedoplatku, pri ktorom jeho správa a vymáhanie sú vzhľadom na jeho výšku neefektívne. S cieľom zjednodušenia procesu zániku nedoplatkov sa táto suma zvyšuje zo súčasných 20 eur na 40 eur.
K čl. II
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti návrhu zákona od 1. marca 2025.