DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu ústavného s právom Európskej únie
1. Predkladateľ ústavného zákona: poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Zora Jaurová
2. Názov návrhu ústavného zákona: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu ústavného zákona:
a) nie je upravený v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je obsiahnutý v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Keďže predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby pre občana z toho
- vplyvy služieb verejnej správy na občana
- vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Návrh ústavného zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a nemá ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh však môže mať nepriamy dopad na podnikateľské prostredie, najmä pre verejných funkcionárov, ktorí sú v konflikte záujmov vzhľadom na svoje podiely v mediálnych spoločnostiach. Títo funkcionári môžu byť nútení previesť svoje podiely v súlade s navrhovanými obmedzeniami, čo môže viesť k zmenám vo vlastníckej štruktúre týchto spoločností.
A.4. Alternatívne riešenia
V prípade nulového riešenia, teda pri zachovaní súčasného stavu bez regulácie vlastníctva médií verejnými funkcionármi, zostáva otvorený priestor na konflikt záujmov, ktorý môže viesť k ovplyvňovaniu mediálneho obsahu a manipulácii verejnej mienky verejnými činiteľmi. Takýto stav môže narúšať objektivitu médií, oslabovať dôveru verejnosti v nezávislosť informačných kanálov a vytvárať riziko zneužitia verejnej funkcie na presadzovanie osobných alebo politických záujmov. A.5. Stanovisko gestorov
Návrh ústavného zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.