služby na vnútornom trhu a mení smernica 2010/13/EÚ (Európsky akt o slobode médií), ktoré zavádzajú požiadavky na väčšiu transparentnosť vlastníctva médií a posilnenie nezávislosti médií. Európsky akt o slobode médií, ktorý vstúpil do platnosti v roku 2024, zdôrazňuje zásadný význam autonómie mediálneho sektora vrátane prevencie konfliktu záujmov medzi politickými aktérmi a mediálnym sektorom.Predkladaný návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh ústavného zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a nemá ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa úprava čl. 5, ktorej cieľom je obmedziť verejných funkcionárov v prevádzkovaní, vlastníctve alebo ovládaní médií a zabrániť tomu, aby verejný funkcionár zverenú moc mohol využívať k presadzovaniu vlastných (osobných) zájmov na úkor záujmu verejného. Medzi dotknuté médiá patria rozhlasové a televízne vysielanie, periodická tlač, elektronická periodická publikáciá, spravodajský webový portál, a tiež audiovizuálna mediálna služba na požiadanie a tlačová agentúra, okrem tlačovej agentúry zriadenej zákonom. Zároveň sa ustanovuje, že verejný funkcionár nesmie byť konečným užívateľom výhod právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá tieto činnosti vykonáva, ani tlačovej agentúry, zapísaným v registri partnerov verejného sektora. Výnimkou zo zákazu sú odborné a vedecké periodiká, a tiež komunitné periodiká.
Legislatívno-technická úprava.
Zavádza sa všeobecná výnimka zo zákazu podľa čl. 5 ods. 4 pre politické strany, politické hnutia, politické inštitúty a nimi ovládané právnické osoby, ako aj pre právnické osoby ovládané vyššími územnými celkami alebo obcami. Zavedenie tejto výnimky je odôvodnené tým, že vrcholoví funkcionári politickej strany, resp. politického hnutia sú často štatutárnymi orgánmi právnických osôb vlastnených stranou alebo ovládajúcimi osobami, pričom napr. vydávanie straníckej tlače je dôležitou súčasťou komunikácie s verejnosťou a podpory verejnej