NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
585
VLÁDNY NÁVRH
ZÁKON
z ... 2025
o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
(1)Tento zákon s cieľom, aby všetky výrobky1) sprístupnené na trhu2) boli bezpečné,3) upravuje
a)niektoré práva a povinnosti hospodárskych subjektov,4)
b)pôsobnosť orgánov verejnej správy,
c)dohľad nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov,5)
d)sankcie za porušenie povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov,5)
e)vnútroštátnu spoluprácu pri výmene informácií o nebezpečných výrobkoch6) s Európskou komisiou a ostatnými členskými štátmi Európskej únie a štátmi, ktoré zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „členský štát“).
(2)Tento zákon sa vzťahuje na všetky výrobky, ak požiadavky na bezpečnosť výrobku, obmedzenie rizík, ktoré spojené s výrobkom pri jeho používaní, povinnosti
1) Čl. 3 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988 z 10. mája 2023 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES a smernica Rady 87/357/EHS (Ú. v. EÚ L 135, 23.5.2023).
2) Čl. 3 ods. 6 nariadenia (EÚ) 2023/988.
3) Čl. 3 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2023/988.
4) Čl. 3 ods. 13 nariadenia (EÚ) 2023/988.
5) Čl. 4 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20. júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES a nariadení (ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (Ú. v. L 169, 25.6.2019) v platnom znení.
Nariadenie (EÚ) 2023/988.
6) Čl. 3 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2023/988.
hospodárskych subjektov alebo prevádzkovateľov online trhov7) neustanovuje osobitný predpis.8)
(3)Tento zákon sa nevzťahuje na
a)humánne lieky a veterinárne lieky,
b)potraviny,
c)krmivá,
d)živé rastliny a zvieratá, geneticky modifikované organizmy a geneticky modifikované mikroorganizmy v uzavretých priestoroch a výrobky z rastlín a zvierat priamo sa vzťahujúce na ich budúce rozmnožovanie,
e)vedľajšie živočíšne produkty vrátane odvodených produktov,
f)prípravky na ochranu rastlín,
g)zariadenia, ktorými sa spotrebitelia9) prepravujú, ak toto zariadenie priamo obsluhuje poskytovateľ služieb v rámci dopravnej služby poskytovanej spotrebiteľom a neobsluhuje ho spotrebiteľ,
h)lietadlá podľa osobitného predpisu,10)
i)starožitnosti.11)
§ 2
Práva a povinnosti hospodárskych subjektov
(1)Obchodník12) nesmie po uplynutí doby spotreby sprístupňovať na trhu výrobky, ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú dobu spotreby. Obchodník môže sprístupňovať na trhu výrobky aj po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti, ak spĺňajú požiadavky na bezpečnosť a spotrebiteľ je pred kúpou upozornený na uplynutie doby minimálnej trvanlivosti.
(2)Dobou spotreby sa rozumie čas, po uplynutí ktorého výrobok stráca svoje vlastnosti, môže predstavovať bezprostredné nebezpečenstvo pre zdravie spotrebiteľov a považuje sa za nebezpečný výrobok.
(3)Dobou minimálnej trvanlivosti sa rozumie doba, počas ktorej si výrobok, ak je riadne skladovaný, zachováva svoje vlastnosti.
(4)Obchodník je povinný zabezpečiť, aby návod na použitie a bezpečnostné pokyny, ak sa poskytujú k výrobku,13) boli uvedené v slovenskom jazyku.
(5)Hospodársky subjekt, ktorý nie je obchodníkom, môže so súhlasom hospodárskeho subjektu, ktorému dodáva výrobok, poskytnúť návod na použitie a bezpečnostné pokyny aj v inom ako slovenskom jazyku.
7) Čl. 3 ods. 14 nariadenia (EÚ) 2023/988.
8) Napríklad zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9) Čl. 3 ods. 17 nariadenia (EÚ) 2023/988.
10) Čl. 2 ods. 3 písm. d) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1139 zo 4. júla 2018 o spoločných pravidlách v oblasti civilného letectva, ktorým sa zriaďuje Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva a ktorým sa menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EÚ) č. 996/2010, (EÚ) č. 376/2014 a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/30/EÚ a 2014/53/EÚ a zrušujú nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nariadenie Rady (EHS) č. 3922/91 (Ú. v. EÚ L 212, 22.8.2018) v platnom znení.
11) Čl. 3 ods. 28 nariadenia (EÚ) 2023/988.
12) Čl. 3 ods. 18 nariadenia (EÚ) 2023/988.
13) Čl. 9 ods. 7 nariadenia (EÚ) 2023/988.
(6)Hospodársky subjekt, ktorý sprístupňuje výrobok na trhu prostredníctvom prostriedkov predaja na diaľku,14) uvedie v ponuke výrobku upozornenia a bezpečnostné pokyny podľa osobitného predpisu15) v slovenskom jazyku. Ak prostriedok predaja na diaľku nie je zameraný na spotrebiteľov v Slovenskej republike, uvedie hospodársky subjekt upozornenia a bezpečnostné pokyny podľa prvej vety v jazyku, ktorý používa pri ponuke alebo objednávke výrobku.
(7)Hospodársky subjekt, ktorý poskytuje informácie podľa osobitného predpisu16) v elektronickej podobe, je povinný zabezpečiť, aby tieto informácie boli uvedené v slovenskom jazyku.
(8)Odsekmi 4 7 nie je dotknutá možnosť súbežného používania iných jazykov a možnosť používania označení, grafických symbolov a piktogramov.
(9)Obchodník a hospodársky subjekt, ktorý sídlo alebo miesto podnikania na území Slovenskej republiky a ktorý uvádza na trh17) obuv na účel predaja spotrebiteľom, zodpovedá za označenie materiálov použitých v hlavných častiach obuvi podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného podľa § 12.
(10)Výrobca,18) splnomocnený zástupca19) a dovozca20) povinní zabezpečiť spätné prevzatie21) výrobku z dôvodu bezpečnosti podľa osobitného predpisu22) aj vtedy, ak spotrebiteľ nemá potvrdenie o kúpe výrobku.
§ 3
Orgány verejnej správy v oblasti všeobecnej bezpečnosti výrobkov
(1)Orgánmi verejnej správy v oblasti všeobecnej bezpečnosti výrobkov sú
a)Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“),
b)orgány dohľadu nad trhom.
(2)Ministerstvo hospodárstva vo veciach všeobecnej bezpečnosti výrobkov
a)zastupuje Slovenskú republiku v európskej sieti orgánov členských štátov zodpovedných za bezpečnosť výrobkov,23) v sieti Európskej únie pre súlad výrobkov24) a vo výboroch podľa osobitných predpisov,25)
b)vykonáva úlohu jednotného národného kontaktného miesta pre systém na rýchlu výmenu informácií o nápravných opatreniach týkajúcich sa nebezpečných nepotravinových výrobkov (ďalej len „systém rýchleho varovania Safety Gate“),26) koordinuje vnútroštátne činnosti a iniciatívy, ktoré súvisia so systémom rýchleho varovania Safety Gate, kontroluje úplnosť oznámení nebezpečných výrobkov prostredníctvom systému rýchleho varovania Safety Gate, ktoré vypracujú orgány
14) Čl. 4 nariadenia (EÚ) 2023/988.
15) Čl. 19 písm. d) nariadenia (EÚ) 2023/988.
16) Čl. 21 nariadenia (EÚ) 2023/988.
17) Čl. 3 ods. 7 nariadenia (EÚ) 2023/988.
18) Čl. 3 ods. 8 nariadenia (EÚ) 2023/988.
19) Čl. 3 ods. 9 nariadenia (EÚ) 2023/988.
20) Čl. 3 ods. 10 nariadenia (EÚ) 2023/988.
21) Čl. 3 ods. 25 nariadenia (EÚ) 2023/988.
22) Čl. 37 nariadenia (EÚ) 2023/988.
23) Čl. 30 nariadenia (EÚ) 2023/988.
24) Čl. 29 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
25) Čl. 43 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Čl. 46 nariadenia (EÚ) 2023/988.
26) Čl. 25 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2023/988.
dohľadu nad trhom, predkladá oznámenia Európskej komisii a zabezpečuje následnú komunikáciu s Európskou komisiou k oznámeniam,
c)zabezpečuje v spolupráci s orgánom dohľadu nad trhom prijatie a oznamovanie opatrení z vykonávacích aktov Európskej komisie27) vydaných pre výrobky, ktoré predstavujú vážne riziko,28)
d)zabezpečuje informovanie orgánu dohľadu nad trhom o prijatí stanoviska Európskej komisie k rozdielom v posúdení rizika,29)
e)plní úlohy jednotného úradu pre spoluprácu,30) poskytuje pomoc pri vzájomnej cezhraničnej pomoci medzi orgánmi dohľadu nad trhom31) a zastupuje spoločné stanovisko orgánov dohľadu nad trhom a colného orgánu,
f)vypracúva a oznamuje vnútroštátnu stratégiu dohľadu nad trhom32) v spolupráci s orgánmi dohľadu nad trhom, colným orgánom a Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky; zhrnutie vnútroštátnej stratégie dohľadu nad trhom zverejňuje na svojom webovom sídle,
g)zabezpečuje v spolupráci s orgánmi dohľadu nad trhom podávanie správ podľa osobitného predpisu33) a informácií potrebných na vykonanie hodnotenia podľa osobitného predpisu.34)
(3)Ministerstvo hospodárstva je oprávnené vo veciach všeobecnej bezpečnosti výrobkov podávať žiadosti o
a)prijatie alebo preskúmanie potreby prijatia opatrenia Európskej únie proti výrobkom, ktoré predstavujú vážne riziko,35) z vlastného podnetu alebo na základe odôvodnenej žiadosti orgánu dohľadu nad trhom,
b)vydanie stanoviska Európskej komisie k rozdielom v posúdení rizika36) na základe odôvodnenej žiadosti orgánu dohľadu nad trhom a vyjadrovať sa na základe výzvy Európskej komisie k podkladom na vydanie stanoviska Európskej komisie k rozdielom v posúdení rizika,
c)zvolanie zasadnutia európskej siete orgánov členských štátov zodpovedných za bezpečnosť výrobkov.
§ 4
Orgány dohľadu nad trhom
(1)Dohľad nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov5) vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia,37) ak odseky 2 a 3 neustanovujú inak.
(2)Pri kontrole povinností hospodárskych subjektov, prevádzkovateľov online trhov a pri posudzovaní bezpečnosti výrobku v súvislosti s rizikami alebo kategóriami rizík, ktoré
27) Čl. 28 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
28) Čl. 3 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2023/988.
29) Čl. 29 nariadenia (EÚ) 2023/988.
30) Čl. 10 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Čl. 23 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
31) Kapitola VI nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Čl. 23 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
32) Čl. 13 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Čl. 23 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
33) Čl. 24 nariadenia (EÚ) 2023/988.
34) Čl. 47 ods. 6 nariadenia (EÚ) 2023/988.
35) Čl. 28 nariadenia (EÚ) 2023/988.
36) Čl. 29 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2023/988.
37) § 3 zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
nie upravené osobitným predpisom,38) vykonáva dohľad nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov5) orgán dohľadu nad určeným výrobkom.39)
(3)Dohľad nad dodržiavaním povinnosti podľa § 2 ods. 1 vykonáva orgán dohľadu nad trhom príslušný pre dohľad nad bezpečnosťou výrobku podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu.40)
(4)Orgán dohľadu nad trhom pri výkone dohľadu nad dodržiavaním povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov5) postupuje podľa tohto zákona a osobitného predpisu41) a spolupracuje s ostatnými orgánmi dohľadu nad trhom.
(5)Orgán dohľadu nad trhom postupuje pri kontrole výrobkov, ktoré vstupujú na trh Európskej únie, podľa osobitného predpisu.42)
(6)Orgán dohľadu nad trhom v rámci cezhraničnej spolupráce
a)postupuje pri vzájomnej cezhraničnej pomoci podľa osobitného predpisu,31)
b)sa zúčastňuje simultánnej koordinovanej kontrolnej akcie orgánov dohľadu nad trhom,43)
c)sa môže zúčastňovať partnerského preskúmania.44)
(7)Orgán dohľadu nad trhom
a)zriaďuje a aktualizuje sektorové programy dohľadu na základe kategórií výrobkov alebo rizík; o zisteniach a výsledkoch dohľadu informuje ministerstvo hospodárstva,
b)v spolupráci s ministerstvom hospodárstva vyhodnocuje účinnosť výkonu dohľadu,
c)zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvie pri výkone dohľadu; tým nie je dotknutá spolupráca medzi orgánmi dohľadu nad trhom a výmena informácií s ministerstvom hospodárstva, Európskou komisiou a inými členskými štátmi,
d)zohľadňuje stanoviská Európskej komisie k rozdielom v posúdení rizika,
e)sa môže zúčastňovať spoločných činností v oblasti bezpečnosti výrobkov,45)
f)zverejňuje na svojom webovom sídle kontaktné údaje na podávanie podnetov spotrebiteľov k bezpečnosti výrobkov,
g)zverejňuje na svojom webovom sídle v súlade s osobitným predpisom46) informácie o opatreniach týkajúcich sa výrobkov predstavujúcich riziko pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov vrátane identifikácie výrobku, povahy rizika a prijatých opatrení.
(8)Orgán dohľadu nad trhom sa pri zriaďovaní a aktualizácii sektorových programov dohľadu riadi prístupom založeným na riziku a zohľadňuje faktory podľa osobitného predpisu47) a podmienky a požiadavky určené Európskou komisiou.48)
§ 5
38) Napríklad zákon č. 56/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 582/2006 Z. z. o bezpečnostných požiadavkách na osobné lode v znení neskorších predpisov.
39) Napríklad § 26 zákona č. 56/2018 Z. z. v znení zákona č. 259/2021 Z. z.
40) Napríklad § 23 zákona č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov (chemický zákon), § 26 zákona č. 56/2018 Z. z. v znení zákona č. 259/2021 Z. z.
41) Napríklad zákon č. 128/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
42) Kapitola VII nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
43) Čl. 32 nariadenia (EÚ) 2023/988.
44) Čl. 12 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
45) Čl. 31 nariadenia (EÚ) 2023/988.
46) Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 78/2020 Z. z. o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy v znení neskorších predpisov.
47) Čl. 11 ods. 3 písm. a) až e) nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
48) Čl. 11 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Oprávnenia orgánu dohľadu nad trhom pri výkone dohľadu
(1)Orgán dohľadu nad trhom je oprávnený pri výkone dohľadu nad bezpečnosťou výrobkov
a)požadovať od hospodárskych subjektov a prevádzkovateľov online trhov prístup ku všetkým dokumentom a informáciám potrebným na posúdenie bezpečnosti výrobku a splnenia povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov5) vrátane prístupu k zabudovanému softvéru, ak je prístup potrebný na účely posúdenia zhody výrobku so všeobecnou požiadavkou na bezpečnosť podľa osobitného predpisu,49)
b)vyžiadať si a zaistiť kópie dokumentov a nosičov dát, ktoré obsahujú informácie podľa písmena a); orgán dohľadu nad trhom vydá o zaistení kópie písomné potvrdenie,
c)zaistiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas dokumenty a nosiče dát, ktoré obsahujú informácie podľa písmena a), ak ich hospodársky subjekt alebo prevádzkovateľ online trhu odmietol poskytnúť na požiadanie orgánu dohľadu nad trhom alebo ak orgán dohľadu nad trhom pochybnosti o správnosti alebo úplnosti poskytnutých informácií; orgán dohľadu nad trhom vydá o zaistení dokumentu alebo nosiča dát písomné potvrdenie,
d)požadovať od hospodárskeho subjektu, aby poskytol informácie o hospodárskom subjekte, ktorý mu výrobok, jeho časť, komponent alebo softvér zabudovaný do výrobku dodal, a o hospodárskych subjektoch, ktorým výrobok dodal, vrátane informácie o množstve výrobku na trhu a o iných modeloch výrobkov, ktoré majú rovnaké technické vlastnosti,
e)vykonávať kontroly na mieste a fyzické kontroly výrobkov, vstupovať do priestorov, dopravných prostriedkov, stavieb a na pozemky, ktoré hospodársky subjekt využíva na výkon podnikateľskej činnosti alebo v súvislosti s ňou; nedotknuteľnosť obydlia tým nie je dotknutá,
f)odoberať vzorky výrobkov,
g)zabezpečiť skúšky na overenie vlastností, kvality alebo bezpečnosti výrobku v primeranom rozsahu,
h)vykonávať kontrolné nákupy výrobkov podľa § 7, a to aj nepriamo alebo pod utajenou totožnosťou,
i)požadovať od výrobcu informácie o iných výrobkoch, ktoré boli vyrobené rovnakým postupom, obsahujú rovnaké komponenty alebo súčasťou tej istej výrobnej šarže a predstavujú rovnaké riziko ako nebezpečný výrobok,
j)požadovať od hospodárskeho subjektu, aby poskytol informácie potrebné na zistenie vlastníctva webovej stránky, ak informácie súvisia s výkonom dohľadu,
k)požadovať od hospodárskeho subjektu, aby z online rozhrania50) odstránil obsah, ktorý sa vzťahuje na výrobok predstavujúci vážne riziko, alebo zverejnil upozornenie pre spotrebiteľov, ktorí pristupujú k online rozhraniu,
l)zohľadniť dôkazy získané orgánom dohľadu nad trhom v inom členskom štáte.
(2)Ak hospodársky subjekt neposkytne na účely dohľadu dokumenty a informácie podľa odseku 1 písm. a) v slovenskom jazyku alebo v inom jazyku, ktorý je pre orgán dohľadu nad trhom zrozumiteľný, môže orgán dohľadu nad trhom určiť jazyk, v ktorom hospodársky subjekt dokumenty alebo informácie poskytnúť. Orgán dohľadu nad trhom zároveň určí primeranú lehotu, v ktorej hospodársky subjekt tieto dokumenty alebo informácie poskytnúť.
49) Čl. 7 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
50) Čl. 3 ods. 15 nariadenia (EÚ) 2023/988.
(3)Hospodársky subjekt, nad ktorým orgán dohľadu nad trhom vykonáva dohľad, je povinný uhradiť náklady na odobratie vzorky výrobku a zabezpečenie skúšky na overenie vlastností, kvality alebo bezpečnosti výrobku a ďalšie s tým súvisiace náklady, ak orgán dohľadu nad trhom zistil porušenie povinnosti hospodárskeho subjektu, nad ktorým vykonáva dohľad, alebo ak vlastnosti, kvalita alebo bezpečnosť výrobku nevyhovujú deklarovaným alebo určeným požiadavkám, v lehote určenej orgánom dohľadu nad trhom, ktorá nesmie byť kratšia ako 15 dní odo dňa doručenia výzvy na úhradu nákladov. S prihliadnutím na povahu a účel vzoriek a skúšok môže orgán dohľadu nad trhom po ukončení skúšok vzorku alebo jej zvyšok uchovať, vrátiť hospodárskemu subjektu, ktorému bola odobratá, alebo zlikvidovať.
§ 6
Opatrenia na zabezpečenie všeobecnej bezpečnosti výrobkov
(1)Orgán dohľadu nad trhom podporuje prijímanie dobrovoľných opatrení51) hospodárskymi subjektmi a prevádzkovateľmi online trhov na splnenie povinností podľa tohto zákona a osobitných predpisov.5)
(2)Orgán dohľadu nad trhom je oprávnený pri výrobku, ktorý môže predstavovať riziko,
a)nariadiť, aby bol výrobok označený jasne formulovaným a jednoducho zrozumiteľným upozornením na riziká, ktoré môže použitie výrobku predstavovať; upozornenie sa uvádza v slovenskom jazyku,
b)zabezpečiť, aby spotrebitelia, ktorí môžu byť vystavení riziku pri používaní výrobku, boli včas a vhodným spôsobom upozornení na riziko; hospodársky subjekt a prevádzkovateľ online trhu zabezpečia informovanie spotrebiteľov podľa osobitného predpisu,52)
c)podmieniť sprístupnenie výrobku na trhu splnením podmienok na zabezpečenie bezpečnosti výrobku, ktoré určí.
(3)Orgán dohľadu nad trhom je oprávnený zakázať sprístupňovanie výrobku na trhu, ktorý môže byť nebezpečný, na obdobie nevyhnutné na vykonanie skúšok výrobku a posúdenie jeho bezpečnosti.
(4)Ak orgán dohľadu nad trhom na základe výsledkov dohľadu zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov,5) bezodkladne požiada príslušný hospodársky subjekt o prijatie primeraného nápravného opatrenia53) na ukončenie nesúladu a na zabránenie bezpečnostným rizikám súvisiacim s nebezpečným výrobkom, vrátane stiahnutia výrobku z trhu54) alebo jeho spätného prevzatia; hospodársky subjekt zabezpečí spätné prevzatie výrobku podľa osobitného predpisu.55) Ak hospodársky subjekt neprijme alebo nesplní v požadovanom rozsahu a lehote nápravné opatrenie podľa prvej vety, orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu opatrenia podľa odseku 5.
(5)Orgán dohľadu nad trhom je oprávnený uložiť opatrenie a na vykonanie tohto opatrenia určiť primeranú lehotu na jeho splnenie a podanie správy o jeho splnení, ktorým
51) Čl. 3 ods. 17 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
52) Čl. 35 nariadenia (EÚ) 2023/988.
53) Čl. 3 ods. 16 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
54) Čl. 3 ods. 26 nariadenia (EÚ) 2023/988.
55) Čl. 35 až 37 nariadenia (EÚ) 2023/988.
a)zakáže do vykonania nápravy uvádzanie výrobku na trh alebo sprístupňovanie výrobku na trhu, ak zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov,5)
b)nariadi stiahnutie výrobku z trhu, ak zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov,5)
c)nariadi spätné prevzatie výrobku, ak zistí, že výrobok nespĺňa požiadavky na bezpečnosť podľa osobitného predpisu;56) hospodársky subjekt zabezpečí spätné prevzatie výrobku podľa osobitného predpisu,56)
d)uloží povinnosť hospodárskemu subjektu alebo prevádzkovateľovi online trhu na svoje náklady v rozsahu a spôsobom podľa osobitného predpisu57) informovať o nebezpečnom výrobku a o rizikách spotrebiteľov, ktorí by mohli byť použitím výrobku vystavení riziku,
e)nariadi zničenie nebezpečného výrobku alebo jeho znefunkčnenie iným spôsobom.
(6)Odsekmi 2, 3 a 5 nie je dotknuté oprávnenie orgánu dohľadu nad trhom uložiť iné opatrenia podľa osobitného predpisu.41)
(7)Orgán dohľadu nad trhom doručí opatrenie podľa odsekov 2, 3 alebo odseku 5 hospodárskemu subjektu alebo prevádzkovateľovi online trhu alebo oznámi opatrenie podľa odsekov 2, 3 alebo odseku 5 hospodárskemu subjektu ústne a vyhotoví o tom písomný záznam, ktorý doručí hospodárskemu subjektu.
(8)Doručením podľa odseku 7 sa rozumie tiež preukázateľné odovzdanie písomného záznamu hospodárskemu subjektu, zamestnancovi hospodárskeho subjektu alebo osobe oprávnenej konať v mene hospodárskeho subjektu, ktorá bola prítomná pri výkone dohľadu. Účinky opatrenia podľa odsekov 2, 3 a 5 nastávajú jeho doručením alebo ústnym oznámením, podľa toho, ktorý moment nastane skôr.
(9)Doručením podľa odseku 7 sa rozumie tiež preukázateľné zaslanie opatrenia elektronickými prostriedkami na adresu jednotného kontaktného miesta, ktoré určil prevádzkovateľ online trhu podľa osobitného predpisu.58)
(10)Proti opatreniu podľa odsekov 2, 3 a 5 môže hospodársky subjekt a prevádzkovateľ online trhu podať písomnú námietku do piatich pracovných dní odo dňa doručenia opatrenia. Námietka musí byť vecne odôvodnená. Námietka nemá odkladný účinok. O námietke rozhodne orgán dohľadu nad trhom do desiatich dní odo dňa doručenia námietky. Rozhodnutie o námietke je konečné.
(11)Orgán dohľadu nad trhom je oprávnený postupovať podľa § 5 a uložiť opatrenia podľa odsekov 2, 3 a 5, ak výrobok je nebezpečný napriek preukázaniu zhody s požiadavkami na bezpečnosť podľa osobitného predpisu.56)
(12)Orgán dohľadu nad trhom zohľadní pri ukladaní opatrení podľa odsekov 2, 3 a 5 závažnosť hroziaceho rizika a zásadu predbežnej opatrnosti.
(13)Orgán dohľadu nad trhom môže zabezpečiť splnenie opatrení podľa odseku 5 na náklady hospodárskeho subjektu alebo prevádzkovateľa online trhu, ak s prihliadnutím na povahu zisteného nedostatku vyhodnotí opatrenie vykonané hospodárskym subjektom alebo prevádzkovateľom online trhu ako neprimerané a nedostatočné.
(14)Ak hospodársky subjekt nevyhovie žiadosti podľa § 5 ods. 1 písm. k), môže orgán dohľadu nad trhom vydať opatrenie o blokovaní v rozsahu odstránenia obsahu z online rozhrania alebo zverejnenia upozornenia pre spotrebiteľov, ktorí pristupujú k online rozhraniu.
56) Čl. 6 až 8 nariadenia (EÚ) 2023/988.
57) Čl. 35 a 36 nariadenia (EÚ) 2023/988.
58) Čl. 22 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
(15)Na vydanie opatrenia o blokovaní sa vzťahuje osobitný predpis.59)
§ 7
Kontrolný nákup
(1)Orgán dohľadu nad trhom oznámi hospodárskemu subjektu alebo prevádzkovateľovi online trhu vykonanie kontrolného nákupu do 30 dní od dodania výrobku, ak to nie je v rozpore s účelom kontrolného nákupu.
(2)Zmluva uzavretá medzi orgánom dohľadu nad trhom a hospodárskym subjektom alebo prevádzkovateľom online trhu pri kontrolnom nákupe sa oznámením podľa odseku 1 zrušuje od začiatku, ibaže to bráni povahe alebo účelu kontrolného nákupu alebo výrobku. Orgán dohľadu nad trhom a hospodársky subjekt alebo prevádzkovateľ online trhu povinní vrátiť si plnenia poskytnuté podľa zmluvy do 15 dní odo dňa zániku zmluvy, ak sa nedohodnú inak. Hospodársky subjekt alebo prevádzkovateľ online trhu vráti orgánu dohľadu nad trhom len pomernú časť poskytnutého plnenia, ak preukáže, že postupom orgánu dohľadu nad trhom došlo k čiastočnému zániku alebo znehodnoteniu výrobku a vrátením celého poskytnutého plnenia by hospodárskemu subjektu alebo prevádzkovateľovi online trhu vznikla škoda.
(3)Náklady spojené s dodaním a vrátením výrobku znáša orgán dohľadu nad trhom.
(4)Ak je to odôvodnené zisteniami orgánu dohľadu nad trhom, môže orgán dohľadu nad trhom vykonať alebo zabezpečiť vykonanie skúšok výrobku, ktorý bol predmetom kontrolného nákupu, na overenie jeho kvality, bezpečnosti a zhody. Odseky 2 a 3 sa neuplatňujú na výrobok podľa prvej vety a postupuje sa podľa § 5 ods. 3.
§ 8
Príkaz konať proti nezákonnému obsahu
(1)Orgán dohľadu nad trhom môže vo vzťahu k ponuke nebezpečného výrobku na online trhu vydať príkaz konať proti nezákonnému obsahu, ktorým prevádzkovateľovi online trhu uloží povinnosť odstrániť nezákonný obsah, znemožniť prístup k nezákonnému obsahu alebo zverejniť upozornenie pre spotrebiteľov, ktorí pristupujú k online rozhraniu prevádzkovateľa online trhu.
(2)Príkaz konať proti nezákonnému obsahu podľa odseku 1 musí obsahovať
a)označenie orgánu dohľadu nad trhom, ktorý príkaz vydal,
b)odkaz na právny základ na vydanie príkazu vrátane odkazu na osobitné predpisy,60)
c)informácie umožňujúce identifikovať a lokalizovať nezákonný obsah, najmä aspoň jednu presnú adresu URL a podľa potreby ďalšie dodatočné informácie,
d)odôvodnenie, prečo je obsah nezákonný, vrátane odkazu na ustanovenie právneho predpisu, podľa ktorého ide o nebezpečný výrobok,
e)vymedzenie povinnosti uloženej prevádzkovateľovi online trhu podľa odseku 1,
f)uloženie povinnosti podľa osobitného predpisu,61) ak je to potrebné na dosiahnutie účelu príkazu,
g)vymedzenie územnej pôsobnosti príkazu v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu príkazu,
59) § 34 ods. 4 až 12 zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
60) Čl. 9 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2065 z 19. októbra 2022 o jednotnom trhu s digitálnymi službami a o zmene smernice 2000/31/ES (akt o digitálnych službách) (Ú. v. L 277, 27.10.2022).
Čl. 22 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2023/988.
61) Čl. 22 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2023/988.
h)poučenie o povinnosti prevádzkovateľa online trhu vykonať príkaz a informovať o vykonaní príkazu podľa osobitného predpisu,62)
i)poučenie o práve podať námietku podľa odseku 4.
(3)O vydaní príkazu konať proti nezákonnému obsahu podľa odseku 1 musí orgán dohľadu nad trhom informovať na svojom webovom sídle, prípadne aj iným vhodným spôsobom. Na jazyk a doručovanie príkazu konať proti nezákonnému obsahu prevádzkovateľovi online trhu sa vzťahujú osobitné predpisy.63) Orgán dohľadu nad trhom o vydaní príkazu a vykonaní príkazu informuje koordinátora digitálnych služieb.64)
(4)Proti príkazu konať proti nezákonnému obsahu podľa odseku 1 môže do piatich pracovných dní odo dňa doručenia príkazu podať námietku každý, kto sa cíti jeho účinkami dotknutý na svojich právach; podanie námietky nemá odkladný účinok.
(5)Ak orgán dohľadu nad trhom uzná námietku za plne alebo čiastočne dôvodnú, vydá rozhodnutie, ktorým zruší alebo nahradí pôvodný príkaz, inak námietku zamietne, o čom informuje toho, kto námietku podal, a rozhodnutie o zamietnutí zverejní na svojom webovom sídle.
(6) Ak prevádzkovateľ online trhu neinformuje orgán dohľadu nad trhom o vykonaní príkazu, orgán dohľadu nad trhom podá podnet koordinátorovi digitálnych služieb na porušenie povinnosti podľa osobitného predpisu.65)
§ 9
Sankcie
(1)Orgán dohľadu nad trhom uloží výrobcovi alebo inej fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe, na ktorú sa vzťahujú povinnosti výrobcov,66) za porušenie niektorej z povinností podľa
a)čl. 9 ods. 1 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988 z 10. mája 2023 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES a smernica Rady 87/357/EHS (Ú. v. EÚ L 135, 23. 5. 2023) pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
b)čl. 9 ods. 7 nariadenia (EÚ) 2023/988 v spojení s § 2 ods. 5 pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
c)čl. 9 ods. 8 a 10 a čl. 20 ods. 1 3 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
d)čl. 9 ods. 11 až 13 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 50 eur do 15 000 eur.
(2)Orgán dohľadu nad trhom uloží splnomocnenému zástupcovi za neposkytnutie
a)kópie splnomocnenia od výrobcu podľa čl. 10 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 50 eur do 15 000 eur,
b)informácie alebo dokumentácie podľa čl. 10 ods. 2 písm. a) nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 10 000 eur,
62) Čl. 22 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2023/988.
63) Čl. 9 ods. 2 písm. c) nariadenia (EÚ) 2022/2065.
Čl. 22 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
64) § 110 ods. 3 písm. w) zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení zákona č. 203/2024 Z. z.
65) Čl. 9 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2022/2065.
66) Čl. 13 nariadenia (EÚ) 2023/988.
c)informácie výrobcovi podľa čl. 10 ods. 2 písm. b) nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
d)informácie o prijatí opatrenia podľa čl. 10 ods. 2 písm. c) nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
e)súčinnosti podľa čl. 10 ods. 2 písm. d) nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 50 eur do 10 000 eur.
(3)Orgán dohľadu nad trhom uloží dovozcovi za porušenie niektorej z povinností podľa
a)čl. 11 ods. 1, ods. 2 prvej vety, ods. 3, 5 a 6 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
b)čl. 11 ods. 2 druhej vety a ods. 8 a čl. 20 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
c)čl. 11 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2023/988 v spojení s § 2 ods. 5 pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
d)čl. 11 ods. 7 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 50 eur do 10 000 eur,
e)čl. 11 ods. 9 až 11 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 50 eur do 15 000 eur.
(4)Orgán dohľadu nad trhom uloží distribútorovi67) za porušenie niektorej z povinností podľa
a)čl. 12 ods. 1 až 3 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
b)čl. 12 ods. 4 a čl. 20 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur.
(5)Orgán dohľadu nad trhom uloží obchodníkovi za porušenie niektorej z povinností podľa
a)§ 2 ods. 1 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
b)§ 2 ods. 4 pokutu od 100 eur do 50 000 eur.
(6)Orgán dohľadu nad trhom uloží zodpovednej osobe v prípade výrobkov uvádzaných na trh Európskej únie68) za porušenie niektorej z povinností podľa
a)čl. 16 ods. 2 a 3 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
b)čl. 20 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
c)čl. 4 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20. júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES a nariadení (ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (Ú. v. L 169, 25.6.2019) v platnom znení pokutu od 100 eur do 10 000 eur.
(7)Orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu za porušenie niektorej z povinností podľa
a)čl. 5, čl. 14, čl. 18 ods. 1 a čl. 28 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 50 000 eur,
b)čl. 15 a čl. 19 písm. a) c) nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 50 eur do 10 000 eur,
c)čl. 19 písm. d) nariadenia (EÚ) 2023/988 v spojení s § 2 ods. 6 pokutu od 50 eur do 10 000 eur,
d)čl. 21 nariadenia (EÚ) 2023/988 v spojení s § 2 ods. 7 pokutu od 50 eur do 10 000 eur,
e)čl. 35 až 37 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur,
f)§ 2 ods. 9 pokutu od 50 eur do 15 000 eur,
g)§ 2 ods. 10 pokutu od 100 eur do 30 000 eur.
(8)Orgán dohľadu nad trhom uloží prevádzkovateľovi online trhu za porušenie niektorej z povinností podľa čl. 22 ods. 1 6, 10 a 12, čl. 35 a čl.36 nariadenia (EÚ) 2023/988 pokutu od 100 eur do 30 000 eur.
67) Čl. 3 ods. 11 nariadenia (EÚ) 2023/988.
68) Čl. 16 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2023/988.
(9)Orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu a prevádzkovateľovi online trhu za marenie, rušenie, sťažovanie výkonu dohľadu, nesplnenie opatrenia uloženého orgánom dohľadu nad trhom podľa § 6 ods. 2, 3 alebo ods. 5 alebo za neposkytnutie súčinnosti podľa § 5 ods. 1 písm. a), b), d), i) alebo písm. j) pokutu od 50 eur do 30 000 eur.
(10)Orgán dohľadu nad trhom uloží pokutu opakovane do výšky dvojnásobku hornej hranice sadzby pokuty podľa odsekov 1 9, ak v lehote 12 mesiacov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odsekov 1 9 dôjde k opätovnému porušeniu povinnosti, za ktorú už bola pokuta uložená.
(11)Orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu, ktorý uvedie na trh alebo sprístupní na trhu nebezpečný výrobok, a to aj počas poskytovania služby, ktorý spôsobí ujmu na živote alebo zdraví spotrebiteľa, pokutu od 500 eur do 150 000 eur.
(12)Pokutu podľa odsekov 1 9 nemožno uložiť, ak bola uložená pokuta podľa osobitného predpisu38) alebo ak možno uložiť pokutu podľa odseku 11.
(13)Orgán dohľadu nad trhom uloží pokutu za porušenie povinnosti podľa čl. 5 nariadenia (EÚ) 2023/988 len hospodárskemu subjektu zodpovednému za prvé sprístupnenie výrobku na trhu Slovenskej republiky, ktorý sídlo alebo miesto podnikania na území Slovenskej republiky; to neplatí, ak
a)hospodársky subjekt sprístupňuje výrobok na trhu aj po tom, čo ho hospodársky subjekt v dodávateľskom reťazci informoval, že sa domnieva alebo dôvod sa domnievať, že výrobok je nebezpečným výrobkom, alebo po tom, čo oznámenie o nebezpečnom výrobku bolo zverejnené na portáli Safety Gate,69) alebo
b)ide o porušenie opatrenia Európskej únie proti výrobkom, ktoré predstavujú vážne riziko.
(14)Orgán dohľadu nad trhom nezačne správne konanie a neuloží pokutu, ak hospodársky subjekt alebo prevádzkovateľ online trhu prijme a splní dobrovoľné opatrenie, a orgán dohľadu nad trhom s prihliadnutím na povahu nedostatku vyhodnotí prijaté dobrovoľné opatrenie ako primerané a dostatočné.
(15)Orgán dohľadu nad trhom nezačne správne konanie o uložení pokuty za porušenie povinnosti podľa § 2 ods. 4 7 a 9 alebo podľa čl. 9 ods. 3, 5 8 a 10, čl. 10, čl. 11 ods. 2 4 a 8, čl. 12 ods. 1 a 4, čl. 16 ods. 3, čl. 18 ods. 1, čl. 19, čl. 21, čl. 35 až 37 nariadenia (EÚ) 2023/988, ak hospodársky subjekt prijme a splní nápravné opatrenie podľa § 6 ods. 4 v požadovanom rozsahu a lehote, a orgán dohľadu nad trhom s prihliadnutím na povahu nedostatku vyhodnotí prijaté nápravné opatrenie ako primerané a dostatočné. To neplatí, ak hospodársky subjekt
a)v lehote 12 mesiacov odo dňa prijatia a splnenia nápravného opatrenia podľa § 6 ods. 4 opätovne poruší istú povinnosť podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu,70) za ktorú už prijal a splnil nápravné opatrenie podľa § 6 ods. 4,
b)sprístupňuje výrobok na trhu aj po tom, čo ho hospodársky subjekt v dodávateľskom reťazci informoval o tom, že sa domnieva alebo dôvod sa domnievať, že výrobok je nebezpečným výrobkom, alebo po tom, čo oznámenie o nebezpečnom výrobku bolo zverejnené na portáli Safety Gate, alebo
c)poruší opatrenie Európskej únie proti výrobkom, ktoré predstavujú vážne riziko.
(16)Ak orgán dohľadu nad trhom ukladá v jednom konaní pokutu za porušenie dvoch alebo viac povinností podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov,5) uloží hospodárskemu subjektu alebo prevádzkovateľovi online trhu úhrnnú pokutu podľa toho
69) Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2023/988.
70) Nariadenie (EÚ) 2023/988.
ustanovenia, ktoré sa vzťahuje na porušenie povinnosti s najvyššou hornou hranicou sadzby pokuty.
(17)Orgán dohľadu nad trhom pri rozhodovaní o výške pokuty prihliada najmä na závažnosť, rozsah, následky a čas trvania protiprávneho konania a na rozsah a mieru hroziacej alebo spôsobenej ujmy.
(18)Pokutu podľa odsekov 1 9 možno uložiť do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo. Pokutu podľa odseku 11 možno uložiť do siedmich rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
(19)Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 10
Výmena informácií o nebezpečných výrobkoch
(1)Ak sa orgán dohľadu nad trhom dozvie o prijatí opatrenia hospodárskym subjektom alebo ak orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu opatrenie voči výrobku, ktorý predstavuje vážne riziko pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľa podľa osobitného predpisu,71) orgán dohľadu nad trhom oznámi prijatie opatrenia ministerstvu hospodárstva do troch pracovných dní odo dňa prijatia opatrenia alebo získania informácie o prijatí opatrenia. Orgán dohľadu nad trhom môže oznámiť ministerstvu hospodárstva aj plánované nápravné opatrenie podľa prvej vety.
(2)Ak sa orgán dohľadu nad trhom dozvie o prijatí opatrenia hospodárskym subjektom alebo ak orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu opatrenie voči výrobku, ktorý predstavuje menšie ako vážne riziko pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľa, môže orgán dohľadu nad trhom oznámiť prijatie opatrenia ministerstvu hospodárstva.
(3)Orgán dohľadu nad trhom v spolupráci s ministerstvom hospodárstva priebežne sleduje oznámenia iných členských štátov v systéme rýchleho varovania Safety Gate. Ak sa orgán dohľadu nad trhom dozvie o prijatí opatrenia hospodárskym subjektom alebo ak orgán dohľadu nad trhom uloží hospodárskemu subjektu opatrenie voči výrobku, ktorý predstavuje vážne riziko a bol oznámený iným členským štátom prostredníctvom systému rýchleho varovania Safety Gate, orgán dohľadu nad trhom oznámi ministerstvu hospodárstva prijatie opatrenia a ďalšie informácie, ktoré sa týkajú výrobku vrátane výsledkov vykonaných skúšok alebo analýz, do troch pracovných dní odo dňa prijatia opatrenia alebo získania informácie.
(4)Orgán dohľadu nad trhom bezodkladne oznámi ministerstvu hospodárstva akúkoľvek aktualizáciu, zmenu alebo zrušenie opatrenia alebo informácie podľa odsekov 1 až 3.
(5)Orgán dohľadu nad trhom oznamuje ministerstvu hospodárstva opatrenia a informácie podľa odsekov 1 4 prostredníctvom systému rýchleho varovania Safety Gate. Ak orgán dohľadu nad trhom neoznámi prijatie opatrenia podľa odseku 2 ministerstvu hospodárstva prostredníctvom systému rýchleho varovania Safety Gate, oznámi ho priamo Európskej komisii prostredníctvom informačného a komunikačného systému podľa osobitného predpisu.72)
(6)Ministerstvo hospodárstva bezodkladne zasiela oznámenia a informácie podľa odsekov 1 až 4 Európskej komisii prostredníctvom systému rýchleho varovania Safety Gate.
(7)Ministerstvo hospodárstva postupuje orgánom dohľadu nad trhom prostredníctvom systému rýchleho varovania Safety Gate oznámenia, ktoré zasiela Európska komisia
71) Čl. 20 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Čl. 26 ods. 1 písm. a) nariadenia (EÚ) 2023/988.
72) Čl. 34 nariadenia (EÚ) 2019/1020 v platnom znení.
Slovenskej republike podľa osobitného predpisu.73) Orgán dohľadu nad trhom je povinný na základe oznámenia zo systému rýchleho varovania Safety Gate zistiť, či sa príslušný nebezpečný výrobok vyskytuje na trhu Slovenskej republiky, a prijaté opatrenia oznámiť ministerstvu hospodárstva podľa odsekov 1 a 5.
(8)Orgán dohľadu nad trhom a ministerstvo hospodárstva postupujú pri výmene informácií o nebezpečných výrobkoch podľa odsekov 1 7, usmernení Európskej komisie a podľa osobitných predpisov.74)
§ 11
Vzťah k správnemu poriadku
(1)Na správne konanie podľa tohto zákona sa vzťahuje správny poriadok, ak odseky 2 a 3 neustanovujú inak.
(2)Na ukladanie a výkon opatrení podľa § 6 ods. 2, 3 a 5 sa vzťahuje správny poriadok okrem § 5 až 8, § 16 až 24, § 28 až 30, § 41 až 51 a § 53 až 80 správneho poriadku.
(3)Na podanie námietky podľa § 8 ods. 4 sa nevzťahuje správny poriadok.
§ 12
Splnomocňovacie ustanovenie
Podrobnosti o požiadavkách na bezpečnosť výrobkov, sprístupňovaní výrobkov na trhu a o označovaní výrobkov ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo hospodárstva.
§ 13
Prechodné ustanovenia
(1)Bezpečnosť výrobkov uvedených na trh do 28. februára 2025 sa posudzuje podľa predpisov účinných do 28. februára 2025.
(2)Dohľad nad dodržiavaním povinností v oblasti všeobecnej bezpečnosti výrobkov začatý a neskončený podľa predpisov účinných do 28. februára 2025 sa dokončí podľa predpisov účinných do 28. februára 2025. Konania o uložení sankcie za porušenie povinností zistených dohľadom podľa prvej vety sa začnú a dokončia podľa predpisov účinných do 28. februára 2025.
(3)Konania o uložení sankcie za porušenie povinnosti v oblasti všeobecnej bezpečnosti výrobkov začaté a právoplatne neskončené do 28. februára 2025 sa dokončia podľa predpisov účinných do 28. februára 2025.
(4)Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 84/2008 Z. z. o označovaní materiálov použitých v hlavných častiach obuvi, vydaná na základe splnomocnenia podľa § 12 ods. 6 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov je vykonávacím právnym predpisom podľa tohto zákona do vydania vykonávacieho právneho predpisu podľa § 12, najneskôr však do 31. decembra 2026.
73) Čl. 26 ods. 8 nariadenia (EÚ) 2023/988.
74) Napríklad vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2024/1740 z 21. júna 2024, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988, pokiaľ ide o spôsoby, akými spotrebitelia a iné zainteresované strany informujú Komisiu o výrobkoch, ktoré by mohli predstavovať riziko pre zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov, a spôsoby postupovania takýchto informácií dotknutým vnútroštátnym orgánom (Ú. v. EÚ L, 2024/1740, 24.6.2024).
§ 14
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
§ 15
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 281/2023 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Čl. II
Zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z., zákona č. 22/2004 Z. z., zákona č. 451/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 266/2005 Z. z., zákona č. 308/2005 Z. z., zákona č. 646/2005 Z. z., zákona č. 648/2007 Z. z., zákona č. 67/2010 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z., zákona č. 161/2011 Z. z., zákona č. 182/2011 Z. z., zákona č. 78/2012 Z. z., zákona č. 301/2012 Z. z., zákona č. 142/2013 Z. z., zákona č. 367/2013 Z. z., zákona č. 102/2014 Z. z., zákona č. 106/2014 Z. z., zákona č. 373/2014 Z. z., zákona č. 35/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 391/2015 Z. z., zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 157/2018 Z. z., zákona č. 170/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 299/2019 Z. z., zákona č. 302/2019 Z. z., zákona č. 371/2019 Z. z., zákona č. 75/2021 Z. z., zákona č. 455/2021 Z. z., zákona č. 281/2023 Z. z. a zákona č. 108/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.Poznámka pod čiarou k odkazu 1a znie:
1a) Napríklad zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
2.Poznámky pod čiarou k odkazom 10a a 10b znejú:
10a) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1369 zo 4. júla 2017, ktorým sa stanovuje rámec pre energetické označovanie a zrušuje smernica 2010/30/EÚ (Ú. v. L 198, 28. 7. 2017) v platnom znení, zákon č. 309/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 529/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 307/2018 Z. z.
10b) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20. júna 2019 o dohľade nad trhom a súlade výrobkov a o zmene smernice 2004/42/ES a nariadení (ES) č. 765/2008 a (EÚ) č. 305/2011 (Ú. v. L 169, 25. 6. 2019) v platnom znení, zákon č. 56/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. .../2025 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3.Poznámka pod čiarou k odkazu 14b znie:
14b) Čl. 3 ods. 15 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/988 z 10. mája 2023 o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1828 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/95/ES a smernica Rady 87/357/EHS (Ú. v. EÚ L 135, 23.5.2023).“.
4.V § 5 sa odsek 12 dopĺňa písmenom m), ktoré znie:
„m) vydať príkaz konať proti nezákonnému obsahu14e) a opatrenia podľa osobitného predpisu;14f) o námietkach proti príkazu konať proti nezákonnému obsahu a opatreniam rozhoduje riaditeľ inšpektorátu.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 14e a 14f znejú:
14e) § 8 zákona č. .../2025 Z. z.
14f) § 6 zákona č. .../2025 Z. z.“.
5.Poznámka pod čiarou k odkazu 15 znie:
15) Napríklad nariadenie (EÚ) 2017/1369 v platnom znení, nariadenie (EÚ) 2019/1020 v platnom znení, nariadenie (EÚ) 2023/988, zákon č. 56/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 106/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. .../2025 Z. z.“.
6.Poznámka pod čiarou k odkazu 17a znie:
17a) Napríklad nariadenie (EÚ) 2023/988, zákon č. 529/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 56/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. .../2025 Z. z.“.
7.Poznámka pod čiarou k odkazu 19a znie:
19a) Zákon č. 64/2019 Z. z. o sprístupňovaní strelných zbraní a streliva na civilné použitie na trhu v znení neskorších predpisov.“.
8.§ 14a sa vypúšťa.
9.Príloha sa vypúšťa.
Čl. III
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 314/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 688/2006 Z. z., zákona č. 76/2007 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 561/2007 Z. z., zákona č. 621/2007 Z. z., zákona č. 653/2007 Z. z., zákona č. 168/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 567/2008 Z. z., zákona č. 60/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 185/2009 Z. z., zákona č. 504/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 374/2010 Z. z., zákona č. 548/2010 Z. z., zákona č. 129/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 362/2011 Z. z., zákona č. 406/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 548/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 188/2012 Z. z., zákona č. 189/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 288/2012 Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 70/2013 Z. z., zákona č. 135/2013 Z. z., zákona č. 318/2013 Z. z., zákona č. 463/2013 Z. z., zákona č. 180/2014 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 364/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 62/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 361/2015 Z. z., zákona č. 375/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 389/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 341/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 335/2017 Z. z., zákona č. 344/2017 Z. z., zákona č. 57/2018 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z.,
zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 347/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 385/2018 Z. z., zákona č. 4/2019 Z. z., zákona č. 10/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 88/2019 Z. z., zákona č. 155/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 228/2019 Z. z., zákona č. 233/2019 Z. z., zákona č. 301/2019 Z. z., zákona č. 315/2019 Z. z., zákona č. 316/2019 Z. z., zákona č. 319/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 462/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 420/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona č. 76/2021 Z. z., zákona č. 215/2021 Z. z., zákona č. 257/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 408/2021 Z. z., zákona č. 416/2021 Z. z., zákona č. 129/2022 Z. z., zákona č. 222/2022 Z. z., zákona č. 232/2022 Z. z., zákona