D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimír Ledecký a Vladimíra Marcinková.
Cieľom predkladanej novely zákona je zvýšenie sadzby umiestňovacieho príspevku, ktorý je určený pre integračné sociálne podniky.
Umiestňovací príspevok možno pri jeho správnom nastavení považovať za efektívny nástroj na podporu sociálnej ekonomiky, zamestnanosti a celkovej ekonomickej prosperity regiónu a krajiny. Na základe zákona úrad práce poskytuje umiestňovací príspevok integračnému podniku, ktorý skončil dohodou pracovný pomer najneskôr do dvoch rokov od vzniku tohto pracovného pomeru so zamestnancom, ktorý bol znevýhodnenou osobou a ktorému najneskôr do jedného mesiaca odo dňa skončenia pracovného pomeru v integračnom podniku vznikol pracovný pomer u zamestnávateľa, ktorý nie je integračným podnikom, závislou osobou integračného podniku, chránenou dielňou alebo chráneným pracoviskom, ak pracovný pomer u tohto zamestnávateľa je dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času.1
Umiestňovací príspevok je teda zjednodušene povedené príspevok, ktorý sa vypláca integračnému sociálnemu podniku, ak sa znevýhodnená osoba, zamestnaná v podniku, ktorý nie je integračným sociálnym podnikom, ale pred tým táto osoba pracovala v sociálnom integračnom podniku. Integračným sociálnym podnikom je podnik, ktorý dosahuje merateľný pozitívny vplyv prostredníctvom zamestnávania znevýhodnených a zraniteľných osôb, ktoré disponujú opodstatnenými prekážkami pri ich vstupe na trh práce. Práve zamestnávanie tejto časti populácie predstavuje dlhodobo prítomný a štrukturálny problém v slovenskom hospodárstve.
Zamestnávanie znevýhodnených osôb v integračnom podniku je jednoznačne pozitívne. Možno konštatovať, že vďaka návykom a zručnostiam, ktoré získa táto osoba v sociálnom podniku, sa následne zvyšujú jej šance na úspešne uplatnenie sa na trhu práce. V prípade zamestnávania znevýhodnených osôb je ich proces adaptácie na trhu práce zložitejší kvôli chýbajúcim pracovným návykom, zdravotnému znevýhodneniu alebo iným opodstatneným prekážkam, ktoré im v nástupe do zamestnania z objektívnych príčin chýbajú. Zamestnávatelia sa často zamestnaniu týchto osôb bránia vzhľadom na zvýšené náklady, ktoré im môžu v súvislosti so zaškolením a prípravou na výkon zamestnania vzniknúť. Ak zamestnanec získa pracovné návyky v sociálnom podniku, ktoré mu následne pomôžu s nájdením si ďalšieho, stáleho, zamestnania, máme za to, že tieto sociálne podniky by mali byť za túto činnosť efektívne a dostatočne motivujúco odmenení. Vzhľadom na uvedené predkladáme na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predmetnú novelu zákona.
1 Pozri: https://www.upsvr.gov.sk/sluzby-zamestnanosti/nastroje-aktivnych-opatreni-trhu-prace/prispevky-pre-zamestnavatela/umiestnovaci-prispevok-19a.html?page_id=1239005
2
Hoci umiestňovací príspevok je v slovenskej právnej úprave ukotvený dlhšie (od roku 2018), vzhľadom na jeho aktuálnu nízku, zákonom stanovenú výšku, neplní svoj účel. Ako predkladatelia zákona máme za to, že najmä v prípadoch, ak zamestnanec pracuje v zamestnaní dlhšie ako pol roka, je potrebné výšku umiestňovacieho príspevku zvýšiť, tak ako navrhujeme v predkladanej novele zákona.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Ak berieme do úvahy akútny nedostatok pracovnej sily na trhu práce (približne 70 000 zamestnancov), musíme pozitívne hodnotiť aktivity sociálnych podnikov, ktoré osoby na úspešne zapojenie sa na trh práce pripravujú. Ak budú sociálne podniky k týmto aktivitám dostatočne motivované, zvýši sa počet ľudí, ktorých práve tieto podniky na zamestnanie pripravia. Návrh viditeľne pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie a nemá ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Rovnako návrh zákona nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
V čl. I, v § 19a, ktorý upravuje umiestňovací príspevok, sa v odseku 2 navrhuje zvýšenie dvoch percentuálnych sadzieb mesačnej výšky umiestňovacieho príspevku na jedného zamestnanca v závislosti od dĺžky jeho poskytovania.
K bodu 1
V súčasnosti je sadzba umiestňovacieho príspevku v siedmom deviatom mesiaci jeho poskytovania 25 % z priemernej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve. Táto sadzba sa návrhom zvyšuje na 40%. Dôvodom navrhovaného zvýšenia je, že táto sadzba je príliš nízka a neplní svoj účel.
K bodu 2
V súčasnosti je sadzba umiestňovacieho príspevku v desiatom dvanástom mesiaci jeho poskytovania 35 % z priemernej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve. Táto sadzba sa návrhom zvyšuje na 60%. Dôvodom navrhovaného zvýšenia je, že táto sadzba je príliš nízka a neplní svoj účel.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje na 1. marca 2025.