B. Osobitná časťK čl. I
K bodu 1 (§ 30)
K vymenovaným druhom dávok výsluhového zabezpečenia sa zaraďuje jednorazový príplatok k úmrtnému.
K bodu 2 (§ 37a)
Navrhovanou novým ustanovením §37a sa vymedzuje podstata jednorazového príplatku a podmienky vzniku nároku na jeho vyplatenie.
Prvou podmienkou vzniku nároku je vymedzenie okruhu oprávnených osôb na vyplatenie jednorazového príplatku k úmrtnému. Oprávnenou osobou/osobami bude vždy osoba, ktorej vznikol nárok na úmrtné alebo jeho pomerný diel, preto je jednorazový príplatok viazaný na vznik nároku na úmrtné.
Druhou podmienkou je skončenie služobného pomeru úmrtím ako následku pracovného úrazu alebo choroby z povolania, tzn. pri výkone služby.
Zákonom sa navrhuje upraviť aj konkrétna výška jednorazového príplatku (50.000 EUR) tak, aby táto nebola závislá od rozhodnutia výkonnej moci, ale bola priamo fixovaná v zákonnej právnej norme, čím posilňuje jej vymožiteľnosť, právnu istotu a zákonný právny nárok na jej vyplatenie.
Vyplatenie a splatnosť sú viazané na dávku úmrtného, s ktorou sa zároveň vypláca jednorazový príplatok.
V prípade, ak dochádza k pluralite oprávnených osôb na vyplatenie úmrtného alebo jeho pomerného dielu, tak táto skutočnosť sa zohľadňuje aj pri jednorazovom príplatku tým, že fixne stanovená suma jednorazového príplatku sa rozdeľuje rovným dielom medzi všetky oprávnené osoby.
Zároveň z dôvodu viazanosti vzniku nároku na jednorazový príplatok na vznik nároku na úmrtné, zákon zabezpečuje proces vrátenia jednorazového príplatku, ak dôjde k naplneniu dôvodov pre zánik nároku na úmrtné.
K bodom 3 a 4 (§ 93 a § 94)
Výplata jednorazového príplatku sa rovnako ako pri výplate úmrtného a ostatné druhy výsluhových dávok viaže na rozpočtové prostriedky ministerstva a príslušného služobného úradu.
K čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa dátum účinnosti návrhu zákona navrhuje na 1. január 2025.