Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Zákon, ktorým sa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
1 013
71 430
Spolu = A+B+C+D+E
1 013
71 430
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
1 013
71 430
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
Povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska oznámiť Environmentálnemu fondu ukončenie skládkovania do siedmych dní odo dňa ukončenia skládkovania
zákon č. 329/2018 Z. z.
§ 3 ods. 2
1.SK
01.01.25
prevádzkovatelia skládok odpadov, prevádzkovatelia odkalísk
111
9
1 013
In (zvyšuje náklady)
1 013
0
2
Zmena frekvencie povinnosti prevádzkovateľa odkaliska odvádzať poplatok za uloženie odpadov
zákon č. 329/2018 Z. z.
§ 6 ods. 4, § 6 ods. 5
1.SK
01.01.25
prevádzkovatelia odkalísk
20
329
6 573
Out (znižuje náklady)
6 573
0
3
Zrušenie povinnosti prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska oznamovať Environmentálnemu fondu nesplnenie
zákon č. 329/2018 Z. z.
§ 8 ods. 1
1.SK
01.01.25
prevádzkovatelia skládok odpadov, prevádzkovatelia odkalísk
111
438
48 643
Out (znižuje náklady)
48 643
0
Príloha č. 3a
3
povinnosti poplatníka, ustanovenej v § 6 ods. 2
4
Zrušenie povinnosti prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska podávať okresnému úradu oznámenie o množstve uloženého odpadu a o vybratých a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu a o množstve inertného odpadu použitého na skládke odpadov na stavebné, sanačné, rekonštrukčné, zásypové práce alebo na prekrývanie jednotlivých vrstiev odpadu
zákon č. 329/2018 Z. z.
§ 8 ods. 2
1.SK
01.01.25
prevádzkovatelia skládok odpadov, prevádzkovatelia odkalísk
111
146
16 214
Out (znižuje náklady)
16 214
0
Príloha č. 3a
4
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Regulácia č. 1:
Nová povinnosť prevádzkovateľov skládok odpadov a prevádzkovateľov odkalísk informovať v stanovenej lehote Environmentálny fond o ukončení skládkovania.
Ide o jednorazovú povinnosť, ktorú je možné splniť aj elektronicky (zaslaním e-mailu). Jedná sa o štandardnú povinnosť.
Povinnosť sa týka celkom 111 subjektov, z toho:
-91 prevádzkovateľov skládok odpadov
-20 prevádzkovateľov odkalísk.
Počet prevádzkovateľov skládok odpadov bol určený na základe interných údajov z informačného systému odpadového hospodárstva (RISOH).
Počet prevádzkovateľov odkalísk bol určený na základe údajov, zverejnených vo vestníku Ministerstva životného prostredia SR:
https://www.minzp.sk/files/vestniky/vestnik-2018-
2.pdf
.
Regulácia č. 2:
Zmena frekvencie platnej povinnosti prevádzkovateľa odkaliska odvádzať poplatok za uloženie odpadov.
Na rozdiel od doterajšej úpravy budú prevádzkovatelia odkalísk povinní odvádzať Environmentálnemu fondu poplatok za uloženie odpadov len raz ročne (predtým plnili túto povinnosť každý štvrťrok).
Povinnosť sa dotkne 20 prevádzkovateľov odkalísk; zdroj početnosti bol určený na základe údajov, zverejnených vo vestníku Ministerstva životného prostredia SR:
https://www.minzp.sk/files/vestniky/vestnik-2018-2.pdf
.
Regulácia č. 3:
Zrušenie povinnosti prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska oznamovať Environmentálnemu fondu nesplnenie povinnosti poplatníka, ustanovenej v § 6 ods. 2, podľa ktorého je poplatník povinný zaplatiť poplatok za uloženie odpadu na skládku odpadov prevádzkovateľovi skládky odpadov a poplatok za uloženie odpadov na odkalisko prevádzkovateľovi odkaliska do 45 dní po ukončení mesiaca, v ktorom bol odpad uložený na skládku odpadov alebo odkalisko.
Jedná sa o zrušenie povinnosti, ktorú povinné subjekty plnili v mesačných intervaloch.
Zrušenie povinnosti sa dotkne celkovo 111 subjektov (k zdroju početnosti dotknutých subjektov viď informácie uvedené v časti Regulácia č. 1).
Príloha č. 3a
5
Regulácia č. 4:
Zrušenie povinnosti prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska podávať okresnému úradu oznámenie o množstve uloženého odpadu a o vybratých a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu a o množstve inertného odpadu použitého na skládke odpadov na stavebné, sanačné, rekonštrukčné, zásypové práce alebo na prekrývanie jednotlivých vrstiev odpadu.
Jedná sa o zrušenie povinnosti, ktorú povinné subjekty plnili v mesačných intervaloch.
Zrušenie povinnosti sa dotkne celkovo 111 subjektov (k zdroju početnosti dotknutých subjektov viď informácie uvedené v časti Regulácia č. 1).
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
Príloha č. 3a
6
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Konzultácie boli vykonané formou zverejnenia predbežnej informácie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov na webovej stránke
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2022/279
.
Predbežná informácia bola zverejnená dňa 27.10.2022.
Dotknuté subjekty mohli zasielať svoje vyjadrenia k predbežnej informácii v lehote do 10.11.2022.
Do konzultácií sa formou zaslania vyjadrenia zapojila Únia miest Slovenska, ktorá vo vyjadrení uviedla nasledovné: „Pripomienka k bodu: 2. základné ciele pripravovaného právneho predpisu. Text pripomienky: Upraviť v tabuľke č. 1 v prílohe č. 1 k nariadeniu vlády č. 330/2018 Z. z. stĺpec úroveň vytriedenia odpadu intervaly upraviť intervaly vzhľadom na výkup odpadov z obalov z plastov a kovov. Odôvodnenie: Výkupom nápojových obalov z plastov a kovov dôjde k níženiu celkového množstvo vytriedeného odpadu obciach. Tým sa zníži ich úroveň vytriedenia komunálnych odpadov. Navrhujeme, aby uvedená skutočnosť bola zohľadnená v prílohe č. 1 NV č. 330/2018 Z. z., lebo od úrovne vytriedenia závisí výška poplatku za uloženie odpadov na skládku odpadov - § 4 ods. 4 zákona č. 329/2018 Z. z.“.
Pripomienka bola akceptovaná a bude zohľadnená pri príprave novely nariadenia vlády SR č. 330/2018 Z. z..
Žiadne ďalšie subjekty sa do konzultácií nezapojili.
Forma konzultácií prostredníctvom zverejnenia predbežnej informácie bola vybratá na základe skutočnosti, že návrh sa dotýka nielen podnikateľských subjektov, ale aj obcí a miest. Predkladateľ považoval za potrebné poskytnúť každému z dotknutých subjektov možnosť vyjadriť svoj názor na pripravovanú zmenu; ak by predkladateľ cielene oslovil len vybrané subjekty, ďalšie dotknuté subjekty by mohli takýto postup namietať.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Nie.
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Príloha č. 3a
7
Nie.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Nie.
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Nie.
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Nie.
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Goldplating nebol identifikovaný.
Akým spôsobom?
Nakoľko nedošlo k identifikácii goldplatingu, spôsob zníženia konkurencieschopnosti a produktivity sa nevyhodnocuje.
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Nie.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Materiál nemá vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi.
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Zrušenie možnosti bezplatného ukladania inertného odpadu na skládku odpadov, ak sa takýto odpad použil na stavebné práce, sanačné práce a pod. zakladá pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Negatívnym vplyvom je možné navýšenie nákladov, ktoré podnikateľským subjektom vzniknú v súvislosti s ukladaním intertného odpadu na skládku odpadov.
Príloha č. 3a
8
Pozitívnym vplyvom finančné benefity, súvisiace s využitím inertného odpadu ako vedľajšieho produktu.
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.