B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Pre jednoznačné určovanie poplatníka za komunálne odpady sa pridal nový odkaz 6a, ktorý jasne vymedzuje kto v zmysle zákona o odpadoch je poplatníkom za komunálne odpady.
Zavádza sa nová povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska oznámiť Environmentálnemu fondu naplnenie kapacity skládky odpadov alebo uplynutie doby platnosti rozhodnutia na jej prevádzkovanie a to do siedmich dní odo dňa, keď k tomuto došlo. Dôvodom zavedenia novej povinnosti je účelnejšie a spravodlivejšie rozdelenie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov. Príjmy z poplatkov za uloženie odpadov na skládku odpadov alebo na odkalisko použije Environmentálny fond len pre tie obce, na území ktorých sa nachádza prevádzkovaná skládka odpadov alebo prevádzkované odkalisko, teda fungujúce prevádzky, ktorých činnosť môže negatívne ovplyvňovať životné prostredie v obci. Na rozdiel od doterajšej právnej úpravy, umožňujúcej prerozdelenie príjmov medzi všetky obce s aktívnou aj neaktívnou skládkou odpadov (a odkaliskom), nová úprava zabezpečí spravodlivejšie prerozdelenie príjmov len medzi tie obce, ktoré znášajú následky spojené s prevádzkovaním skládky odpadov/odkaliska a prepravou odpadu za účelom jeho uloženia na skládku (odkalisko).
Zároveň sa upravuje ustanovenie týkajúce sa výnimky, ktorá umožňuje neplatenie poplatku za uloženie inertného odpadu na skládku odpadov, ak sa na tejto skládke použil na stavebné práce, sanačné práce, rekonštrukčné práce, zásypové práce alebo na prekrývanie jednotlivých vrstiev odpadu ; to neplatí pre skládku odpadov na inertný odpad.
Dôvodom pre túto zmenu je aplikačná prax, z ktorej vyplýva, že na uzatvorenie a rekultiváciu skládky odpadov sa využil materiál, ktorý nespĺňa technické požiadavky na zhotovovanie vrstiev drenážneho, tesniaceho, resp. rekultivačného systému. Navyše, častokrát sa uložil na skládku odpadov materiál, ktorý by mohol spĺňať kritériá na vedľajší produkt a mohol by byť ešte opätovne použitý v rôznych aplikáciách.
Pri zmene stavby pred dokončením nebude pre účel odvedenia poplatkov do Environmentálneho fondu potrebné schválenie aktualizovanej projektovej dokumentácie. Vychádza sa z predpokladu, že pri reálne vypočítanom množstve potrebného inertného materiálu v projektovej dokumentácii sa môže toto množstvo materiálu pri zmene stavby pred dokončením líšiť len o minimálne množstvo. Vychádza sa tiež z predpokladu, že pri zmene stavby telesa je možné zvoliť iné technické riešenie (podľa tvaru telesa, množstva odpadu, vytvarovania kupoly atď.), uzavretia a rekultivácie skládky odpadov, kde vo väčšine prípadov sa nahrádza inertný materiál za iné materiály, ktoré sú jasne definované v príslušných technických normách (napr. bentonit, geodrén).
MŽP SR bude akceptovať pôvodnú projektovú dokumentáciu.
K bodu 2
Spresnenie pojmológie v nadväznosti na zákonom uloženú povinnosť; poplatník nemá oznamovať, ale poskytovať príslušné údaje, ktoré sú podkladom pre ďalšie konanie Environmentálneho fondu.
K bodu 3
Dochádza k spresneniu ustanovenia týkajúceho sa určenia poplatku na základe zisťovania množstva odpadu, pričom množstvo odpadu prevádzkovateľ skládky odpadov zisťuje vážením