1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády SR na rok 2024.
Základným cieľom predkladaného návrhu zákona je zníženie administratívnej záťaže obcí pri poskytovaní príspevkov z Environmentálneho fondu prostredníctvom odstránenia povinnosti obce požiadať fond o vyplatenie príspevku.
Ďalšími cieľmi návrhu zákona je:
-zníženie administratívnej záťaže prevádzkovateľov skládok odpadov a odkalísk, ktorí Environmentálnemu fondu nebudú zasielať oznámenia o tom, že poplatník im neuhradil poplatok za uloženie odpadu,
-zmena intervalu pre ohlasovanie množstva uloženého odpadu a vybraných a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu na skládke odpadov z pôvodného trojmesačného na ročný interval,
-úprava požiadaviek pre získanie príspevku podľa úrovne vytriedenia tak, aby sa podporilo triedenie zložiek komunálnych odpadov, ktoré sa vyskytujú v zmesovom odpade a znížilo sa množstvo nevytriedených zložiek komunálnych odpadov,
-zmena poplatkovej povinnosti v súvislosti s uložením inertného odpadu na skládku odpadu a iné.
Predkladaný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Pre jednoznačné určovanie poplatníka za komunálne odpady sa pridal nový odkaz 6a, ktorý jasne vymedzuje kto v zmysle zákona o odpadoch je poplatníkom za komunálne odpady.
Zavádza sa nová povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska oznámiť Environmentálnemu fondu naplnenie kapacity skládky odpadov alebo uplynutie doby platnosti rozhodnutia na jej prevádzkovanie a to do siedmich dní odo dňa, keď k tomuto došlo. Dôvodom zavedenia novej povinnosti je účelnejšie a spravodlivejšie rozdelenie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov. Príjmy z poplatkov za uloženie odpadov na skládku odpadov alebo na odkalisko použije Environmentálny fond len pre tie obce, na území ktorých sa nachádza prevádzkovaná skládka odpadov alebo prevádzkované odkalisko, teda fungujúce prevádzky, ktorých činnosť môže negatívne ovplyvňovať životné prostredie v obci. Na rozdiel od doterajšej právnej úpravy, umožňujúcej prerozdelenie príjmov medzi všetky obce s aktívnou aj neaktívnou skládkou odpadov (a odkaliskom), nová úprava zabezpečí spravodlivejšie prerozdelenie príjmov len medzi tie obce, ktoré znášajú následky spojené s prevádzkovaním skládky odpadov/odkaliska a prepravou odpadu za účelom jeho uloženia na skládku (odkalisko).
Zároveň sa upravuje ustanovenie týkajúce sa výnimky, ktorá umožňuje neplatenie poplatku za uloženie inertného odpadu na skládku odpadov, ak sa na tejto skládke použil na stavebné práce, sanačné práce, rekonštrukčné práce, zásypové práce alebo na prekrývanie jednotlivých vrstiev odpadu ; to neplatí pre skládku odpadov na inertný odpad.
Dôvodom pre túto zmenu je aplikačná prax, z ktorej vyplýva, že na uzatvorenie a rekultiváciu skládky odpadov sa využil materiál, ktorý nespĺňa technické požiadavky na zhotovovanie vrstiev drenážneho, tesniaceho, resp. rekultivačného systému. Navyše, častokrát sa uložil na skládku odpadov materiál, ktorý by mohol spĺňať kritériá na vedľajší produkt a mohol by byť ešte opätovne použitý v rôznych aplikáciách.
Pri zmene stavby pred dokončením nebude pre účel odvedenia poplatkov do Environmentálneho fondu potrebné schválenie aktualizovanej projektovej dokumentácie. Vychádza sa z predpokladu, že pri reálne vypočítanom množstve potrebného inertného materiálu v projektovej dokumentácii sa môže toto množstvo materiálu pri zmene stavby pred dokončením líšiť len o minimálne množstvo. Vychádza sa tiež z predpokladu, že pri zmene stavby telesa je možné zvoliť iné technické riešenie (podľa tvaru telesa, množstva odpadu, vytvarovania kupoly atď.), uzavretia a rekultivácie skládky odpadov, kde vo väčšine prípadov sa nahrádza inertný materiál za iné materiály, ktoré jasne definované v príslušných technických normách (napr. bentonit, geodrén).
MŽP SR bude akceptovať pôvodnú projektovú dokumentáciu.
K bodu 2
Spresnenie pojmológie v nadväznosti na zákonom uloženú povinnosť; poplatník nemá oznamovať, ale poskytovať príslušné údaje, ktoré podkladom pre ďalšie konanie Environmentálneho fondu.
K bodu 3
Dochádza k spresneniu ustanovenia týkajúceho sa určenia poplatku na základe zisťovania množstva odpadu, pričom množstvo odpadu prevádzkovateľ skládky odpadov zisťuje vážením
3
určeným meradlom na skládke odpadov podľa osobitného predpisu, pričom sa berie do úvahy účel jeho použitia. V tomto prípade je osobitným predpisom § 11 zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 4 až 6
Vypustením ustanovenia v § 4 ods. 4, podľa ktorého pri uložení zmesového komunálneho odpadu a objemného odpadu na skládku odpadov sa príslušná sadzba určí na základe úrovne vytriedenia komunálnych odpadov sa zrušuje zároveň povinnosť obce poskytnúť na požiadanie prevádzkovateľa skládky odpadov informácie o úrovni a spôsobe výpočtu úrovne vytriedenia komunálnych odpadov pre príslušný kalendárny rok do desiatich dní od ich vyžiadania.
Zároveň sa upravuje ustanovenie týkajúce sa postupu v prípade, ak obec neposkytne prevádzkovateľovi skládky údaj o sadzbe za uloženie odpadu na skládku odpadov.
K bodu 7
Dochádza k spresneniu ustanovenia týkajúceho sa určenia poplatku na základe zisťovania množstva kalu, pričom kalu prevádzkovateľ odkaliska zisťuje vážením určeným meradlom podľa osobitného predpisu, pričom sa berie do úvahy účel jeho použitia. V tomto prípade je osobitným predpisom § 11 zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodom 8 a 9
Mení sa frekvencia povinnosti prevádzkovateľa odkaliska odviesť poplatok za uloženie odpadu. Poplatok sa nebude uhrádzať v štvrťročných intervaloch, ale raz ročne. Dôvodom pre túto zmenu je aplikačná prax, z ktorej vyplýva, že výška štvrťročného poplatku odvedeného prevádzkovateľmi jednotlivých odkalísk sa často pohybovala v sumách menších ako 1 euro. Náklady na administráciu poplatkov tak boli vyššie ako samotný poplatok. Povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov odvádzať poplatok v mesačných intervaloch ostáva zachovaná.
K bodu 10
Spresnenie pojmológie v nadväznosti poskytnutie príspevkov obciam. Príspevky budú poskytované rovnakým spôsobom, avšak dochádza len k zmene slova príjem/príjmy za príspevok/príspevky.
K bodu 11
Dochádza k úprave termínu pre použitie príjmov z poplatkov Environmentálnym fondom pre obce, ktoré v predchádzajúcom kalendárnom roku dosiahli úroveň vytriedenia stanovenú v prílohe č. 5 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuej výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov. Uvedené nadväzuje na § 7 odsek 13, ktorým sa ustanovuje MŽP SR povinnosť Environmentálnemu fondu údaje o úrovni vytriedenia komunálneho odpadu obce podľa
prílohy č. 2 zákona
a o hmotnosti komunálneho odpadu pre
príslušný kalendárny rok.
K bodu 12 a 13
Spresnenie pojmológie v nadväznosti poskytnutie príspevkov obciam. Príspevky budú poskytované rovnakým spôsobom, avšak dochádza len k zmene slova príjem/príjmy za príspevok/príspevky.
4
K bodu 14
Navrhuje sa upraviť časové obdobie, počas ktorého nemôže byť obci, ktorá bude príjemcom prostriedkov z Environmentálneho fondu uložená sankcia za porušenie tohto zákona alebo za porušenie zákona o odpadoch. Obec nárok na príspevok z Environmentálneho fondu v prípade, ak jej nebola uložená pokuta počas dvoch kalendárnych rokov predchádzajúcich roku, v ktorom sú prostriedky vyplácané.
K bodu 15
Spresnenie pojmológie v nadväznosti poskytnutie príspevkov obciam. Príspevky budú poskytované rovnakým spôsobom, avšak dochádza len k zmene slova príjem/príjmy za príspevok/príspevky.
K bodu 16
Vypúšťa sa písm. a) v nadväznosti na možnosť obce, na ktorej území sa nachádza skládka odpadov alebo odkalisko, a obce, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia, aby mohla požiadať o príspevok podľa § 7 ods. 1 písm. b). Obec, na ktorej území sa nachádza skládka odpadov alebo odkalisko, a obec, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia môže požiadať aj napriek tomu, že dostane príspevok podľa § 7 ods. 1 písm. a) aj o príspevok podľa § 7 ods. 1 písm. b). V prípade, že sa na jej území vykonáva triedený zber kuchynského odpadu aj o príspevok podľa § 7 ods. 1 písm. c). Uvedené bolo upravené v nadväznosti na požiadavku samospráv (Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenka), aby obce, na ktorých území sa nachádza skládka odpadov alebo odkalisko, a obce, ktorých územím prechádza príjazdová účelová komunikácia pre ich väčšiu záťaž mohli čerpať aj príspevky podľa § 7 ods. 1 písm. b.
K bodu 17
Navrhuje sa upraviť časové obdobie, počas ktorého nemôže byť obci, ktorá bude príjemcom prostriedkov z Environmentálneho fondu uložená sankcia za porušenie tohto zákona alebo za porušenie zákona o odpadoch. Obec nárok na príspevok z Environmentálneho fondu v prípade, ak jej nebola uložená pokuta počas dvoch kalendárnych rokov predchádzajúcich roku, v ktorom sú prostriedky vyplácané.
K bodu 18
Spresnenie pojmológie v nadväznosti na podanie žiadosti o poskytnutie príspevku podľa § 7 ods. 1 písm. b). Spresňuje sa, obec získa príspevok, ak podala žiadosť o poskytnutie tohto príspevku, nie doručila.
K bodu 19
Spresnenie pojmológie v nadväznosti poskytnutie príspevkov obciam. Príspevky budú poskytované rovnakým spôsobom, avšak dochádza len k zmene slova príjem/príjmy za príspevok/príspevky.
K bodu 20
Navrhuje sa upraviť časové obdobie, počas ktorého nemôže byť obci, ktorá bude príjemcom prostriedkov z Environmentálneho fondu uložená sankcia za porušenie tohto zákona alebo za porušenie zákona o odpadoch. Obec nárok na príspevok z Environmentálneho fondu v prípade, ak jej nebola uložená pokuta počas dvoch kalendárnych rokov predchádzajúcich roku, v ktorom sú prostriedky vyplácané.
5
K bodu 21
Spresnenie pojmológie v nadväznosti na podanie žiadosti o poskytnutie príspevku podľa § 7 ods. 1 písm. c). Spresňuje sa, obec získa príspevok, ak podala žiadosť o poskytnutie tohto príspevku, nie doručila.
K bodu 22
Spresnenie pojmológie v nadväznosti poskytnutie príspevkov obciam. Príspevky budú poskytované rovnakým spôsobom, avšak dochádza len k zmene slova príjem/príjmy za príspevok/príspevky.
K bodu 23
Ustanovuje sa povinnosť pre MŽP SR poskytnúť Environmentálnemu fondu údaje o úrovni vytriedenia komunálneho odpadu obce podľa
prílohy č. 2 zákona
a o hmotnosti
komunálneho odpadu pre príslušný kalendárny rok. MŽP SR bude pri poskytovaní týchto údajov vychádzať z údajov ohlasovaných obcami prostredníctvom Ročného výkazu o komunálnom odpade, ktorý obce každoročne zasielajú na Štatistický úrad Slovenskej republiky.
K bodu 24
Za účelom zníženia administratívnej záťaže prevádzkovateľov skládok odpadov a prevádzkovateľov odkalísk sa vypúšťa povinnosť oznamovať nesplnenie povinnosti poplatníka Environmentálnemu fondu. Oznámenie sa bude naďalej zasielať len okresnému úradu a inšpekcii (povoľovacím orgánom).
K bodom 25 a 26
Ohlásenie o množstve uloženého odpadu sa nebude podávať okresnému úradu, ale len Environmentálnemu fondu, ktorý v prípade potreby tieto údaje poskytne okresnému úradu.
Doterajšie znenie odsekov sa nahrádza novým znením, v ktorom sa Environmentálnemu fondu ukladá povinnosť poskytovať na požiadanie okresnému úradu údaje z ohlásenia prevádzkovateľa skládky odpadov alebo prevádzkovateľa odkaliska o množstve uloženého odpadu a o vybraných a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu na skládke odpadov, prevádzkovateľovi odkaliska sa ustanovuje povinnosť do 60 dní po uplynutí kalendárneho roka zaslať Environmentálnemu fondu ohlásenie o množstve uloženého odpadu a o vybratých a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu a Environmentálnemu fondu sa ruší povinnosť oboznámiť obec o vybavení jej žiadosti o poskytnutie príspevku podľa § 7 ods. 1 písm. b) a c) písomne, Environmentálny fond zverejní na svojom webovom sídle zoznam obcí, ktorým bol príspevok poskytnutý, obec, ktorej žiadosť zamietne, písomne jej to oznámi.
K bodu 27
Ustanovuje sa osobitný mechanizmus vymáhania pohľadávok Environmentálnym fondom. Fond bude oprávnený začať s vymáhaním pohľadávky, ak prevádzkovateľ skládky odpadov alebo prevádzkovateľ odkaliska neuhradí poplatok za uloženie odpadu alebo úrok z omeškania v lehote stanovenej zákonom. Vymáhanie sa bude realizovať v súlade s Exekučným poriadkom a budú mu podliehať všetky pohľadávky, okrem prípadov, keď by náklady na vymáhanie boli vyššie ako samotná pohľadávka a vymáhanie by bolo neekonomické.
K bodu 28
Navrhované ustanovenie nadväzuje na novo precizované povinnosti prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska, najmä na doplnenie nového ustanovenia § 6 ods. 5. Poplatník, prevádzkovateľ skládky odpadov aj prevádzkovateľ odkaliska neodvedú poplatok za
6
uloženie odpadov včas alebo v plnej výške, povinní uhrádzať úrok z omeškania. Povinnosť uhradiť úrok z omeškania sa však nebude týkať prevádzkovateľa skládky odpadov alebo prevádzkovateľa odkaliska, ktorý poplatok neuhradil preto, lebo mu poplatník za uloženie odpadov nezaplatil.
K bodu 29
Spresnenie pojmológie v nadväznosti poskytnutie príspevkov obciam. Príspevky budú poskytované rovnakým spôsobom, avšak dochádza len k zmene slova príjem/príjmy za príspevok/príspevky.
K bodu 30
Zrušuje sa povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov a prevádzkovateľa odkaliska oznamovať Environmentálnemu fondu nesplnenie povinnosti poplatníka podľa § 6 ods. 2 a zasielať ohlásenie o množstve uloženého odpadu a o vybratých a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu. Ide o zníženie administratívnej záťaže prevádzkovateľov.
K bodu 31
Legislatívno-technická zmena v súvislosti so zmenou v § 6.
K bodu 32
Legislatívno-technická zmena v súvislosti so zmenou v § 6.
K bodom 33
Vzhľadom na zmeny príloh sa dopĺňajú nové splnomocňovacie ustanovenia na úpravu podrobností o obsahu a množstve uloženého odpadu a o vybratých a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu podľa § 8 ods. 2.
Zároveň sa vzhľadom na vykonané zmeny vypúšťa splnomocnenie pre vládu Slovenskej republiky vydať nariadenie na úpravu údajov uvádzaných na účel identifikácie platby poplatkov za uloženie odpadov na skládku odpadov a poplatkov za uloženie odpadov na odkalisko prevádzkovateľom skládky odpadov alebo prevádzkovateľom odkaliska vo variabilnom symbole k platbe.
K bodu 34
Upravuje sa Príloha č. 1, zo zoznamu zložiek komunálnych odpadov sa vypúšťa odpad pod katalógovým číslom 20 01 08 biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad, nakoľko pre tento druh odpadu je poskytovaný samostatný príspevok v zmysle § 7 ods. 1 písm. c) tohto zákona.
K bodu 35
Upravuje sa príloha č. 2 tak, že sa do menovateľa nebudú započítavať druhy odpadov, ktoré v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade vyňaté zo zoznamu odpadov spadajúcich do komunálnych odpadov pokiaľ ide o štatistické účely. Vzhľadom k aplikačnej praxi bolo potrebné tiež zahrnúť medzi tieto odpady aj odpad s katalógovým číslom 20 03 08 drobný stavebný odpad.
K bodu 36
Vypúšťa sa poznámka v prílohe č. 4, ktorá už nie je v praxi uplatniteľná.
7
K bodu 37
V súlade s vykonanými zmenami a v nadväznosti na zmeny ohľadne skládkovania inertného odpadu sa vypúšťa príloha č. 5, keďže ohlasovanie v nej uvedených skutočností nie je potrebné.
K Čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti zákona.
V Bratislave, dňa 6. novembra 2024
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Tomáš Taraba, v. r.
podpredseda vlády
a minister životného prostredia
Slovenskej republiky