ÚUPaV SR je zaviesť jednotný proces pre získavanie, zhromažďovanie, spracúvanie, sprístupňovanie, poskytovanie, prenos, ukladanie, archiváciu a likvidáciu údajov, umožnenie poskytovania súvisiacich elektronických služieb používateľom s príslušným oprávnením na zabezpečenie a skvalitnenie výkonu verejnej moci na úseku správy v oblasti územného plánovania, výstavby a správy stavby; pričom predpokladom je podpora informačným systémom.
Aplikácia zákona č. 201/2022 Z. z. v znp. je vzhľadom na nereálne postavené ciele a procesy v lehotách jeho účinnosti nevykonateľná.
Nová úprava si kladie za cieľ vytvoriť právny rámec na skvalitnenie, zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej náročnosti povoľovacích konaní a nastolenie transparentnosti v tejto oblasti. Smeruje do nasledovných oblastí:
A.Úprava Verejnej správy vo výstavbe
1.Orgány verejnej správy vo výstavbe
-oproti návrhu zákonom č. 201/2022 Z.z. o výstavbe, podľa ktorého sa mal zrušiť prenesený výkon štátnej správy na úseku stavebného poriadku na obce a mali ho vykonávať regionálne úrady Úradu pre územné plánovanie a výstavbu sa navrhuje ponechať prenesený výkon štátnej správy na obce s tým, že miestna pôsobnosť všeobecného stavebného úradu ako prvostupňového správneho orgánu sa bude vykonávať v stavebných obvodoch, ktoré vytvoria obce v zmysle ustanovení zákona o obecnom zriadení;
-obec, ktorá bude sídlom spoločného stavebného úradu určí vedúceho stavebného úradu, ktorý bude zodpovedať za činnosť stavebného úradu;
-obec bude vykonávať iba návrhové konania (spoplatnené správnymi poplatkami); ex offo konania nadväzujúce na zistenia štátneho stavebného dohľadu, ich výkon a sankcie bude vykonávať štát (Úrad pre územné plánovanie a výstavbu (ďalej len „Úrad“), resp. jeho orgány stavebnej inšpekcie);
-ustanovuje sa pôsobnosť regionálneho úradu Úradu (v sídle kraja) ako odvolacieho orgánu voči rozhodnutiu stavebného úradu prvého stupňa; v prípade, že bude I. stupňom regionálny úrad Úradu, ustanovuje sa Úrad ako odvolací orgán);
-upravuje sa pôsobnosť „špeciálnych stavebných úradov“; (ponecháva sa podľa osobitných predpisov a rešpektuje sa aktuálne znenie podľa zákona č. 46/2024 Z. z.);
2.Upravuje sa postavenie Slovenskej stavebnej inšpekcie. Zrušuje sa ako samostatná rozpočtová organizácia Úradu a začleňuje sa do organizačnej štruktúry Úradu a jeho regionálnych úradov a upravuje sa obsah výkonu štátneho stavebného dohľadu.
Ako inšpekčná zložka bude vykonávať štátny stavebný dohľad pre všeobecné stavby, kontrolovať realizáciu stavieb, dávať výzvy na nápravu, kontrolovať ich plnenie, nariaďovať opatrenia vo verejnom záujme, zabezpečovať ich výkon, prejednávať priestupky a správne delikty a ukladať pokuty; (Pozn.: Zjednodušenie postupov povoľovania musí byť vyvážené tým, že budú vytvorené efektívne nástroje na posilnenie zodpovednosti osôb vo výstavbe za kvalitu stavieb a budú vytvorené podmienky pre zvýšenie analytickej, kontrolnej a dozornej činnosti štátu vo výstavbe.)
3.Upravujú sa priestupky a iné správne delikty a rozširuje sa okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; za porušenia zákona má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
B.Úprava procesov povoľovania stavieb
-na rozdiel od úpravy v zákone č. 201/2022 Z. z. o výstavbe sa ponecháva rozhodovanie v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) ako samostatný proces; vzhľadom na zložitosť a komplexnosť procesov EIA je integrácia týchto procesov s konaním o stavebnom zámere nateraz aplikačne nezvládnuteľná;
-opúšťa sa doterajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza sa len jedno rozhodovanie o stavebnom zámere stavebníka, kde sa rozhodovanie v správnom konaní obmedzí na prerokovanie nevyriešených rozporov z prípravnej fázy;
-zavádza sa povinnosť stavebníka, resp. projektanta prerokovať stavebný zámer s obcou, dotknutými orgánmi a účastníkmi konania v prípravnej fáze ešte pred začatím konania na stavebnom úrade;
-určujú sa režimy povoľovania stavby podľa náročnosti povoľovania a tomu prispôsobuje rozsah povoľovacích procesov;
-rozširuje sa rozsah stavieb, na ktoré postačuje ohlásenie, resp. tých, ktoré nepotrebujú posúdenie stavebným úradom;