1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
587
VLÁDNY NÁVRH
ZÁKON
z ... 2025
Stavebný zákon
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje postupy prípravy, zhotovovania, prevádzky a odstraňovania stavieb, práva a povinnosti účastníkov výstavby, dotknutých orgánov a pôsobnosť orgánov štátnej správy vo výstavbe, ak osobitný predpis neustanovuje inak.1)
§ 2
Stavba
(1)Stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu. Pevným spojením stavby so zemou sa rozumie
a)spojenie pevným základom,
b)upevnenie strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi alebo o inú stavbu,
c)ukotvenie pilótami, zemnými skrutkami alebo lanami s kotvou v zemi alebo na inej stavbe,
d)pripojenie na siete technického vybavenia územia alebo
e)umiestnenie pod zemou.
1)Napríklad zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších prepisov, zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách, zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2
(2)Súčasťou samostatne stojacej stavby súvisiace podzemné priestory, nadzemné konštrukcie, technické, technologické a prevádzkové vybavenie, bez ktorých by stavba nebola kompletná a spôsobilá prevádzky a prípojky, ak po vybudovaní nebudú súčasťou siete technického vybavenia územia.
(3)Súborom stavieb je viac stavieb tvoriacich funkčný celok. Hlavnou stavbou súboru stavieb je stavba, ktorej funkcia určuje účel súboru stavieb.
(4)Drobná stavba je stavba, ktorá nemôže podstatne ovplyvniť svoje okolie. Drobnými stavbami sú najmä
a)prízemné stavby, konštrukcie, zariadenia alebo výrobky dovezené na miesto osadenia alebo výrobky zmontované z konštrukčných prvkov na mieste osadenia, (ďalej len „zmontovaný výrobok“) pevne spojené so zemou, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 50 m2 a výšku 5 m, najmä kôlne, práčovne, letné kuchyne, prístrešky, zariadenia na nádoby na odpadky, stavby na chov drobných zvierat, sauny, úschovne bicyklov a detských kočíkov, čakárne, stavby športových zariadení a garáže,
b)podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a hĺbku 3 m, najmä pivnice, žumpy, retenčné nádrže, bazény,
c)stavby na lesných pozemkoch a iných pozemkoch slúžiace na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 50 m2 a výšku 5 m, najmä sklady krmiva, náradia alebo hnojiva,
d)oplotenie z pevných nepriehľadných materiálov do výšky 1,6 m alebo oplotenie z ľahkých priehľadných materiálov do výšky 2 m od priľahlého terénu,
e)elektrická prípojka pre pripojenie odberného elektrického zariadenia do sústavy podľa osobitného predpisu, telekomunikačná prípojka k elektronickej komunikačnej sieti, pripojovací plynovod pre pripojenie odberného plynového zariadenia k distribučnej sieti, vodovodná prípojka alebo kanalizačná prípojka a jej zaústenie do verejnej kanalizácie,
f)nástupné ostrovčeky verejnej dopravy, priechody cez chodníky a na susedné pozemky a priepusty,
g)informačná konštrukcia je konštrukcia s informačnou plochou, ktorej účelom je verejné šírenie informačných, navigačných, kultúrnych, reklamných, športových a iných informácií bez ohľadu na spôsob osadenia, upevnenia a konštrukčného vyhotovenia a materiálového vyhotovenia, ktorej najväčšia informačná plocha je najviac 20 m2,
h)nabíjacia stanica pre elektromobily s celkovým výkonom do 22 kW s jedným alebo viacerými nabíjacími bodmi situovanými v exteriéri vrátane odberných elektrických zariadení pre nabíjacie stanice a ich inštalácie,
i)zariadenie na výrobu elektriny, tepla a chladu z obnoviteľných zdrojov s celkovým inštalovaným výkonom do 100 kW vrátane.
3
(5)Za drobné stavby sa nepovažujú stavby skladov horľavín a výbušnín, stavby pre civilnú ochranu, stavby pre ochranu pred požiarmi, stavby jadrových zariadení
2)
a stavby súvisiace s jadrovým zariadením a stavby čerpacích staníc kvapalných palív, skvapalnených plynov alebo stlačených plynov pre pohon motorových vozidiel, stavby prečerpávacích staníc horľavých kvapalín, horľavých plynov alebo horenie podporujúcich plynov a stavby plniarní tlakových nádob horľavým plynom alebo horenie podporujúcim plynom.
(6)Jednoduchá stavba je stavba alebo stavebná konštrukcia, ktorá nemá výrazný vplyv na svoje okolie. Jednoduchými stavbami sú
a)bytové budovy s najviac troma bytmi, ktorých zastavaná plocha nepresahuje 300 m2a majú najviac dve nadzemné podlažia; môžu mať aj jedno podzemné podlažie a podkrovie alebo ustúpené podlažie,
b)stavby na individuálnu rekreáciu, ktorých zastavaná plocha nepresahuje 300 m2a majú jedno nadzemné podlažie; môžu mať aj jedno podzemné podlažie a podkrovie alebo ustúpené podlažie,
c)zmontované výrobky pevne spojené so zemou, ak ide o bytovú budovu alebo o budovu užívanú verejnosťou, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 300 m2 a výšku 6 m,
d)prízemné stavby a stavby zariadenia staveniska, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 300 m2 a výšku 15 m, ak z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti je pre ich užívanie počet osôb určený podľa technickej normy, najviac však 30 osôb,
e)oporné múry s maximálnou výškou 3 m nad najnižšou úrovňou priľahlého terénu,
f)podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 300 m2 a hĺbku 6 m, ak z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti je pre ich užívanie počet osôb určený podľa technickej normy, najviac však 30 osôb,
g)informačné konštrukcie, ktorých najväčšia informačná plocha presahuje 20 m2,
h)podzemné elektrické vedenia vrátane súčastí sústavy podľa osobitného predpisu, podzemné vedenia elektronickej komunikačnej siete a plynárenské zariadenia vrátane súčasti siete podľa osobitného predpisu,
i)nadzemné elektrické vedenia vrátane súčastí sústavy podľa osobitného predpisu, nadzemné vedenia elektronickej komunikačnej siete a plynárenské zariadenia vrátane súčasti siete podľa osobitného predpisu,
j)nabíjacie stanice pre elektromobily s výkonom nad 22 kW vrátane odberných elektrických zariadení pre nabíjacie stanice a ich inštalácie,
k)zariadenie na výrobu elektriny, tepla a chladu z obnoviteľných zdrojov s celkovým inštalovaným výkonom nad 100 kW,
l)trafostanice.
2)§ 2 písm. f) prvý bod zákona č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 350/2011 Z. z.
4
(7)Za jednoduché stavby sa nepovažujú stavby skladov horľavín a výbušnín, stavby pre civilnú ochranu, stavby pre ochranu pred požiarmi, stavby jadrových zariadení a stavby súvisiace s jadrovým zariadením a stavby čerpacích staníc kvapalných palív, skvapalnených plynov alebo stlačených plynov pre pohon motorových vozidiel, stavby prečerpávacích staníc horľavých kvapalín, horľavých plynov alebo horenie podporujúcich plynov a stavby plniarní tlakových nádob horľavým plynom alebo horenie podporujúcim plynom.
(8)Vyhradená stavba je budova alebo inžinierska stavba, ktorá je technologicky náročná alebo konštrukčne neobvyklá, ktorá z hľadiska rozsahu stavebných prác, technológie stavebných prác a použitých stavebných výrobkov kladie zvýšené nároky na organizovanie a koordináciu činností vo výstavbe a na potrebné technické vybavenie zhotoviteľa stavby.
Vyhradenými stavbami sú
a)jednopodlažná budova s možnosťou jedného medzipodlažia a s rozponom strešnej konštrukcie viac ako 30 m,
b)viacpodlažná budova s výškou poslednej stropnej konštrukcie viac ako 32 m nad úrovňou terénu,
c)viacpodlažná budova s rozponom nosnej konštrukcie viac ako 12 m, okrem strešnej konštrukcie s rozponom do 24 m,
d)budovy alebo inžinierske stavby určené pre verejnosť, v ktorých zhromažďovacie priestory pre 1 200 a viac osôb, najmä budovy s koncertnými sálami, divadlá, budovy s priestormi slúžiacimi pre zábavu obyvateľstva, výstavné pavilóny alebo štadióny,
e)budovy, v ktorých konštrukčnom systéme použité ako nosné prvky predpäté konštrukcie,
f)stavby diaľnic, rýchlostných ciest a výstavba nových úsekov ciest I. triedy v novom území,
g)mosty na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy, mosty s rozpätím nosnej konštrukcie viac ako 30 m pri betónových prefabrikovaných nosných konštrukciách alebo viac ako 20 m pri ostatných typoch nosných konštrukcií a lávky s rozpätím nosnej konštrukcie viac ako 20 m,
h)tunely,
i)oporné múry a zárubné múry, protihlukové steny a násypy, zárezy a odrezy s výškou viac ako 10 m,
j)koľajové dráhy a trolejbusové dráhy,
k)lanové dráhy okrem lyžiarskych vlekov,
l)letiskové stavby a stavby pre letecké pozemné zariadenia,
m)priehrady a iné vodné stavby na zadržiavanie vody s výškou viac ako 8 m nad najnižšou kótou základovej škáry alebo zadržiavaným objemom nad 1 mil. m3,
n)nádrže čistiarní odpadových vôd nad 500 ekvivalentných obyvateľov,
o)nádrže a silá s celkovou výškou viac ako 12 m nad úrovňou terénu alebo s rozponom viac ako 12 m alebo nádrže a silá slúžiace na uskladnenie výbušných hmôt a hmôt s vysokou horľavosťou, vrátane plynov,
p)skládky nebezpečných odpadov,
q)elektrické vedenia veľmi vysokého napätia a zvlášť vysokého napätia, ak nie je v tomto zákone uvedené inak,
5
r)ostatné inžinierske stavby neuvedené v iných ustanoveniach tohto zákona s výškou viac ako 50 m nad úrovňou terénu alebo s rozponom nosných konštrukcií viac ako 12 m,
s)stavby jadrových zariadení.
(9)Stavebnými úpravami sú stavebné práce, ktorými sa
a)upravuje stavebná konštrukcia existujúcej stavby, ale ktoré nie zmenou stavby, najmä stavebná obnova obvodového plášťa alebo strešného plášťa budovy, vnútorné stavebné úpravy bez zmeny veľkostných parametrov stavby,
b)upravuje, vymieňa alebo dopĺňa elektrické vedenie, elektroenergetické zariadenie, vedenie elektronickej komunikačnej siete, telekomunikačné zariadenie vrátane fyzickej infraštruktúry, plynárenské zariadenie a siete verejného vodovodu a verejnej kanalizácie o technologické prvky, ak úprava, výmena alebo doplnenie stavby plní účel pôvodnej stavby alebo je jej súčasťou a ak sa nemení jej trasa,
c)mení reliéf terénu, menia fyzikálne vlastnosti podložia alebo ovplyvňujú odtokové pomery, ak nie súčasťou technologického postupu zhotovovania stavby, najmä terénna úprava, meliorácie, ťažobné a iné zemné práce, (ďalej len „terénna úprava“),
d)upravuje pozemok v súvislosti so zmenou spôsobu jeho využívania na iný účel, trvale upravuje pozemok a stavba vo verejnom záujme súvisiaca s ochranou, tvorbou a obnovou krajiny a so zakladaním prvkov vegetácie a vegetačných plôch plniacich ekostabilizačnú, protieróznu, vodozádržnú alebo rekreačnú funkciu, s osadením a prevádzkou zmontovaného výrobku na pozemku, zriadením vjazdov, spevnených plôch do 40 m2, pripojenie drobných stavieb na rozvodné siete a kanalizáciu hlavnej stavby (ďalej len „vonkajšia úprava“).
(10)Údržbou stavby stavebné práce potrebné na udržanie funkčného stavebno-technického stavu a prevádzky stavby počas jej životnosti bez zásahu do nosnej konštrukcie a bez zmeny spôsobu užívania alebo vonkajšieho vzhľadu, najmä bežná údržba, úprava, oprava a výmena vnútorného vybavenia.
(11)Odstraňovaním stavby stavebné práce, ktorými sa odstraňuje stavba v celom rozsahu alebo jej časť, vrátane nakladania so stavebnými odpadmi a odpadmi z demolácií. Odstránenie stavby v celom rozsahu znamená demoláciu všetkých konštrukčných prvkov stavby.
(12)Stavbami pre obranu štátu stavby v správe, nájme alebo výpožičke Ministerstva obrany Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo obrany“) užívané na plnenie jeho úloh a stavby vo vlastníctve, správe, nájme alebo výpožičke rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií, akciových spoločností alebo štátnych podnikov v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti ministerstva obrany užívané na plnenie ich úloh.
(13)Stavbami pre bezpečnosť štátu stavby vo vlastníctve štátu v správe, nájme alebo výpožičke Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“), Slovenskej informačnej služby alebo Národného bezpečnostného úradu užívané na služobné účely a stavby vo vlastníctve, v správe, nájme alebo výpožičke rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií, akciových spoločností alebo štátnych podnikov v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti týchto orgánov užívané na
6
služobné účely. Za stavby pre bezpečnosť štátu sa považujú aj stavby slúžiace na plnenie úloh prezidenta Slovenskej republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo predsedu vlády Slovenskej republiky.
(14)Stavbami Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky stavby na služobnú činnosť tohto zboru a stavby v správe a užívaní jeho útvarov na služobné účely.
(15)Stavbami v povrchových lomoch, pieskovniach a štrkoviskách stavby vnútri hraníc vymedzených čiarou skutočne uskutočnených ťažobných prác alebo skrývky a stavby v území vystavenom priamym účinkom ťažobných prác, najmä účinkom trhacích prác, ak pozemky po ťažobných prácach a skrývkach neboli rekultivované.
(16)Dočasnou stavbou je stavba, ktorej čas trvania je obmedzený jej účelom, konštrukciou alebo je určený rozhodnutím stavebného úradu. Informačná konštrukcia, ktorá je drobnou stavbou alebo jednoduchou stavbou, je dočasná stavba s časom trvania najviac päť rokov s možnosťou predĺženia.
(17)Stavby sa podľa stavebno-technického vyhotovenia členia na budovy a na inžinierske stavby.
§ 3
Budova
(1)Budova je priestorovo sústredená zastrešená stavba, ktorá je určená a stavebno-technicky vhodná na ochranu ľudí, zvierat alebo vecí. Podľa účelu sa budovy členia na bytové budovy a nebytové budovy.
(2)Bytovou budovou je budova, v ktorej je najmenej polovica podlahovej plochy3) všetkých podlaží určená na trvalé bývanie.
(3)Nebytovou budovou je budova, ktorá nie je bytovou budovou. Ak je časť nebytovej budovy určená na bývanie, vzťahujú sa na túto časť požiadavky na bytovú budovu.
(4)Ak budovy určené na rôzne účely, rozlišujú sa podľa hlavného účelu, na ktorý pripadá najväčšia časť využiteľnej podlahovej plochy všetkých podlaží.
§ 4
Inžinierska stavba
(1)Inžinierskou stavbou je stavba, ktorá nie je budovou. Inžinierskymi stavbami najmä pozemné komunikácie, stavby dráh a stavby na dráhe, letiskové stavby a stavby pre letecké pozemné zariadenia, vodné stavby, líniové stavby, siete technického vybavenia územia, banské stavby, stavby ťažkého priemyslu, športoviská a informačná konštrukcia.
3) § 2 ods. 1 písm. f) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení zákona č. 205/2023 Z. z.
7
(2)Siete technického vybavenia územia systémy nadzemných a podzemných rozvodov a zariadení vody, elektriny, plynu, kanalizácie a elektronické komunikačné siete.
(3)Líniovou stavbou je inžinierska stavba, ktorá tvorí súvislú stavebno-technicky a prevádzkovo neprerušovanú líniu. Prípojky stavieb alebo pozemkov na siete technického vybavenia územia nie sú líniovými stavbami, ak nie sú ich súčasťou.
§ 5
Zmena dokončenej stavby
(1)Zmenou dokončenej stavby je nadstavba, prístavba a vstavba.
(2)Vstavbou je vloženie novej stavebno-priestorovej štruktúry do existujúceho objemu budovy, pričom sa nemení vonkajší pôdorysný a výškový rozmer budovy; vstavbou sa podľa vloženej funkcie zväčšuje alebo zmenšuje počet podlaží a podlahová plocha budovy.
(3)Prístavbou je pôdorysné rozšírenie existujúcej stavby pri zachovaní konštrukčnej a prevádzkovej jednoty stavby.
(4)Nadstavbou je zvýšenie existujúcej stavby o najmenej jedno podlažie, podkrovie alebo ustúpené podlažie pri zachovaní konštrukčnej a prevádzkovej jednoty stavby.
(5)Za zmenu dokončenej stavby sa považuje aj uzatvorenie skládky odpadov alebo jej časti, alebo vykonanie jej rekultivácie, ak stavebné práce na tieto účely neboli predmetom pôvodného stavebného povolenia skládky odpadov.
§ 6
Stavenisko
(1)Stavenisko je priestor určený v stavebnom zámere na umiestnenie stavby a zariadenia staveniska a na uskutočňovanie stavebných prác; zahŕňa stavebný pozemok, prípadne v určenom rozsahu aj iné pozemky alebo ich časti, ako aj pozemky pod všetkými stavebnými objektmi povoľovaného súboru stavieb.
(2)Zariadením staveniska dočasné stavby určené na prevádzku staveniska, najmä na uskladnenie stavebných výrobkov a na umiestnenie stavebných mechanizmov a nekontaminovanej zeminy súvisiacej s výstavbou, ako aj dielne, ubytovacie priestory a zariadenia na osobnú hygienu.
(3)Stavenisko musí
a)byť zabezpečené pred vstupom cudzích osôb na miesta, kde môže dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia ľudí a to prípadne aj úplným ohradením alebo oplotením,
b)byť označené ako stavenisko s uvedením základných údajov o stavbe a účastníkoch výstavby,
c)mať zriadený vjazd a výjazd z verejnej komunikácie alebo z účelovej komunikácie na prísun stavebných výrobkov a stavebných mechanizmov, na odvoz zeminy a stavebného
8
odpadu a na prístup hasičských vozidiel a vozidiel záchrannej zdravotnej služby , ktorý sa musí čistiť,
d)umožňovať bezpečné uloženie stavebných výrobkov a stavebných mechanizmov a umiestnenie zariadenia staveniska,
e)umožňovať bezpečný pohyb osôb vykonávajúcich stavebné práce,
f)mať zabezpečený odvoz alebo likvidáciu odpadu,
g)mať vybavenie potrebné na uskutočňovanie stavebných prác, na prevádzku stavebných mechanizmov a na pobyt osôb uskutočňujúcich stavebné práce,
h)byť zriadené a prevádzkované tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť ľudí na stavenisku, ako aj ochrana životného prostredia podľa osobitných predpisov,
i)nezaťažovať okolie nadmerným hlukom, vibráciami, optickým žiarením, prachom a zápachom z uskutočňovania stavebných prác a z prevádzky stavebných mechanizmov, najmä v čase nočného pokoja a v dňoch pracovného pokoja.
(4)Ak ide o stavenisko mimo zastavaného územia, stavenisko líniovej stavby alebo rozsiahle stavenisko inej inžinierskej stavby, stavebný úrad môže v rozhodnutí o stavebnom zámere upustiť od niektorých technických požiadaviek na stavenisko podľa odseku 3.
(5)Na stavenisku musí byť po celý čas výstavby projektová dokumentácia stavby overená stavebným úradom a stavebný denník vedený oprávnenou osobou, ktoré potrebné na uskutočňovanie stavby a na výkon štátneho stavebného dohľadu.
§ 7
Stavebný pozemok, susedný pozemok a susedná stavba
(1)Stavebný pozemok je časť územia určená územnoplánovacou dokumentáciou na zastavanie a pozemok zastavaný stavbou.
(2)Susedným pozemkom sa na účely tohto zákona rozumie pozemok so spoločnou hranicou s pozemkom, na ktorom sa navrhuje uskutočňovať stavebné práce. Susedným pozemkom je aj pozemok, ktorý nemá spoločnú hranicu s pozemkom, na ktorom sa navrhuje uskutočňovať stavebné práce, ak pripravovaná stavba alebo zmena stavby alebo jej predpokladaná prevádzka môže mať priamy vplyv na doterajšie užívanie pozemku alebo stavby na ňom.
(3)Susedná stavba je stavba na susednom pozemku.
§ 8
Dokumentácia stavby
(1)Dokumentácia stavby je ucelený súbor dokumentov, ktoré textovo opisujú a graficky znázorňujú stavbu. Súčasťou dokumentácie stavby je dokladová časť, ktorú tvorí súbor súvisiacich dokladov.
(2)Stupňami dokumentácie stavby projektová dokumentácia, realizačná dokumentácia a prevádzková dokumentácia.
9
(3)Dokumentácia stavby sa vypracuje spravidla v elektronickej podobe a ukladá sa v informačnom systéme Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky (ďalej len „informačný systém“). Povinnosť ukladania v informačnom systéme sa nevzťahuje na prevádzkovú dokumentáciu. Dokumentácia stavby uložená v informačnom systéme sa považuje za sprístupnenú na stavenisku, u stavbyvedúceho a po kolaudácii stavby u vlastníka stavby.
§ 9
Projektová dokumentácia
(1)Projektovou dokumentáciou je súbor dokumentov o projektovej príprave stavby. Stupňami projektovej dokumentácie stavebný zámer, projekt stavby, projekt stavby na ohlásenie a vykonávací projekt.
(2)Stavebný zámer je textové a grafické vyjadrenie urbanistického, architektonického a základného stavebného riešenia navrhovanej stavby vrátane zabezpečenia požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti navrhovanej stavby a jej prevádzky, jej umiestnenia do územia, napojenia na dopravnú infraštruktúru a na siete technického vybavenia územia, zmeny existujúcej stavby alebo odstránenia stavby; je podkladom na konanie o stavebnom zámere.
(3)Projekt stavby je textové a grafické vyjadrenie architektonického a stavebno-technického riešenia stavby, jej technického, technologického a energetického vybavenia vrátane zabezpečenia požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti a vybavenia stavby požiarnymi zariadeniami4) a napojenia na dopravnú infraštruktúru a na siete technického vybavenia územia v území v súlade so stavebným zámerom alebo vyjadrenie návrhu zmeny stavby, uskutočnenia stavebnej úpravy alebo odstránenia stavby. Projekt stavby je podkladom na zhotovenie stavby a uskutočnenie stavebných prác, ak tento zákon neustanovuje ďalej inak.
(4)Projekt stavby na ohlásenie je textové a grafické vyjadrenie architektonického a stavebno-technického riešenia stavby, na ktorú sa vyžaduje ohlásenie. Projekt stavby na ohlásenie je podkladom na zhotovenie stavby na ohlásenie a uskutočnenie stavebných prác.
(5)Vykonávací projekt je detailným rozpracovaním overeného projektu stavby na účely uskutočňovanie stavebných prác a povinne sa spracováva pre vyhradenú stavbu.
§ 10
Realizačná dokumentácia
(1)Realizačnou dokumentáciou je súbor dokumentov o výrobnej príprave zhotoviteľa stavby, stavebný denník, dokumentácia skutočného zhotovenia stavby a záverečné stanovisko stavbyvedúceho.
(2)Stavebný denník je dokumentačným záznamom postupu stavebných prác od prevzatia staveniska do úplného dokončenia stavebných prác a odovzdania a prevzatia stavby.
4) § 2 ods. 4 zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov.
10
Stavebný denník sa vedie spravidla v elektronickej podobe; ak ide o súbor stavieb, stavebný denník sa vedie samostatne pre každú stavbu.
(3)Záverečným stanoviskom stavbyvedúceho je osvedčenie súladu zhotovenej stavby s overeným projektom stavby; záverečné stanovisko stavbyvedúceho je podkladom na kolaudáciu stavby. Záverečné stanovisko stavbyvedúceho nie je potrebné na stavby a stavebné úpravy, ktoré sa ohlasujú.
(4)Dokumentácia skutočného zhotovenia stavby je textové a grafické zdokumentovanie skutočného zhotovenia stavby a je podkladom na kolaudáciu stavby.
§ 11
Prevádzková dokumentácia
(1)Prevádzkovou dokumentáciou je súbor dokumentov o skutočnom stavebno-technickom stave a o spôsobe užívania stavby počas jej prevádzky. Prevádzkovú dokumentáciu tvoria najmä dokumenty o stavebných úpravách a o údržbe stavby a jej vnútorného vybavenia.
(2)Prevádzkou stavby je komplexné užívanie stavby v súlade s jej projektovaným účelom a spôsobom užívania podľa kolaudačného osvedčenia a zahŕňa najmä funkčnosť technických parametrov, a to
a)prvkov stavebnej konštrukcie na predpokladané činnosti,
b)pripojenia stavby na siete technického vybavenia územia,
c)vyhradených technických zariadení alebo určených technických zariadení,
d)požiarnych zariadení, ktoré sú pevne spojené so stavbou a
e)technických zariadení budovy na vykurovanie, na prípravu teplej vody, na chladenie a vetranie, na vnútorné osvetlenie vrátane zariadenia automatizácie a riadenia budovy, ktorým sa zabezpečujú projektované požiadavky vnútorného prostredia budovy (ďalej len „technický systém budovy“).
(3)Ak sa nezachovala dokumentácia stavby, z ktorej by bolo možné zistiť účel, na ktorý bola stavba projektovaná, povolená alebo skolaudovaná, predpokladá sa, že je určená na účel, ktorý umožňuje jej skutočné stavebno-technické a prevádzkové usporiadanie. Ak stavebno-technické a prevádzkové usporiadanie umožňuje viac účelov užívania, predpokladá sa, že je určená na účel, na ktorý sa užíva bez závad.
(4)Ak ide o stavbu, ktorá sa uskutočňovala podľa predpisov o typizácii vo výstavbe a projektová dokumentácia sa nezachovala, pre potreby štátneho požiarneho dozoru sa použije projektová dokumentácia typovej stavby, ktorá vychádza z rovnakých podkladov.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY VO VÝSTAVBE
§ 12
Orgány štátnej správy vo výstavbe
11
Štátnu správu vo výstavbe vykonáva
a)Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“),
b)regionálny úrad,5)
c)stavebný úrad,
d)špeciálny stavebný úrad a iný stavebný úrad.
§ 13
Úrad
Úrad na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu
a)vypracúva koncepcie a smery rozvoja vo výstavbe,
b)spolupracuje s Európskou komisiou a profesijnými komorami v oblasti uznávania odborných kvalifikácií pre výkon povolaní architekt a stavebný inžinier,
c)zabezpečuje spoluprácu s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami a s orgánmi Európskej únie,
d)vypracúva koncepciu bezpečnosti a vhodnosti výstavby a jednotnej technickej politiky určovaním stavebno-technických požiadaviek na výstavbu,
e)riadi výkon štátnej správy vo výstavbe vydávaním smerníc a metodických pokynov, poskytovaním odborných výkladov a organizovaním odborného vzdelávania odborných zamestnancov stavebných úradov a regionálnych úradov,
f)rozhoduje o riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkoch podaných proti rozhodnutiam regionálneho úradu,
g)koordinuje uplatňovanie tohto zákona špeciálnymi stavebnými úradmi,
h)koordinuje postupy orgánov preskúmavajúcich záujmy chránené osobitnými predpismi v konaniach podľa tohto zákona,
i)určuje, ktorý stavebný úrad je príslušný na vykonanie úkonov namiesto stavebného úradu, ktorý je nečinný najmenej 90 dní; za príslušný stavebný úrad určí iba obec, ktorá patrí do územného obvodu toho istého regionálneho úradu, je sídlom spoločného obecného úradu a s určením súhlasí; to neplatí pre určenie príslušnosti špeciálneho stavebného úradu,
j)určuje, ktorý z regionálnych úradov uskutoční konanie o stavebnom zámere, ak ide o stavbu alebo opatrenie, ktoré sa má uskutočniť vo viacerých krajoch,
k)určuje, ktorý z regionálnych úradov vykonáva pôsobnosť stavebného úradu, ak obec nezabezpečí výkon stavebného úradu v požadovanom personálnom obsadení najmenej jeden rok a nemôže určiť stavebný úrad podľa písmena i),
l)rozhoduje po dohode s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy o rozporoch v konaniach, ak sa vzniknutý rozpor neodstránil dohodou medzi dotknutými orgánmi,
m)určuje obsah a rozsah odbornej prípravy a postup pri overovaní a osvedčovaní osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon činnosti v stavebnom úrade a v regionálnom úrade,
n)určuje v spolupráci s profesijnými komorami obsah písomnej časti autorizačnej skúšky potrebnej na získanie oprávnenia v rozsahu vyhradených činností vo výstavbe, činnosti stavbyvedúceho a stavebného dozoru, okrem činností uvedených v § 34 ods. 2 písm. d),
o)koordinuje činnosť v oblasti transeurópskej energetickej infraštruktúry vo výstavbe,
5) § 7 ods. 1 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.
12
p)vykonáva dohľad nad certifikáciou systému manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb generálnym zhotoviteľom,
q)vydáva a odníma odborným zamestnancom osvedčenie podľa § 17 ods. 5,
r)vybavuje sťažnosti podané na činnosť regionálneho úradu,
s)riadi a kontroluje výkon štátnej správy na regionálnom úrade.
§ 14
Regionálny úrad
(1)Regionálny úrad
a)je odvolacím orgánom pre rozhodnutia stavebného úradu,
b)riadi a kontroluje vykonávanie preneseného výkonu štátnej správy vo výstavbe stavebnými úradmi,
c)eviduje údaje v registri výstavby,
d)vybavuje sťažnosti proti stavebnému úradu,
e)zabezpečuje na základe určenia ústredia úradu výkon pôsobnosti stavebného úradu, ak stavebný úrad nevykonáva svoju pôsobnosť,
f)určuje, ktorý stavebný úrad vybaví ohlásenie alebo uskutoční konanie a vydá rozhodnutie, ak ide o stavby alebo opatrenia, ktoré sa majú uskutočniť v územnom obvode dvoch alebo viacerých stavebných úradov,
g)určí na návrh obce, ktorá iná obec bude stavebným úradom vo všetkých konaniach podľa tohto zákona, v ktorých táto obec bude navrhovateľom, stavebníkom, vlastníkom stavby, budúcim vlastníkom stavby podľa zmluvy o budúcej zmluve alebo žiadateľom o povolenie terénnych úprav alebo prác; určenie iného príslušného stavebného úradu sa vydáva najdlhšie na obdobie 24 kalendárnych mesiacov a platí na vedenie celého konania podľa tohto zákona a vydanie rozhodnutia vo veci, ak konanie začalo v tomto období,
h)si môže vyhradiť pôsobnosť stavebného úradu pri jednotlivých technicky náročných alebo neobvyklých stavbách alebo pri opatrení s rozsiahlejšími vplyvmi na životné prostredie v ich okolí.
(2)Regionálny úrad ako stavebný inšpektorát (ďalej len „stavebný inšpektorát“)
a)vykonáva štátny stavebný dohľad na stavbách,
b)je správnym orgánom príslušným na nariadenie stavebných prác vo verejnom záujme a na ich výkon, na prejednávanie priestupkov a na ukladanie pokút za iné správne delikty.
(3)Regionálny úrad vykonáva pôsobnosť stavebného úradu ak ide o uskutočnenie stavby, ktorá je
a)súčasťou projektu nájomného bývania schváleného Agentúrou štátom podporovaného nájomného bývania,6
)
6) Zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13
b)významnou investíciou;7
)
to neplatí, ak významnou investíciou je
)
banská stavba, banské dielo alebo stavba súvisiaca s banskou činnosťou alebo geologické dielo.
§ 15
Stavebný úrad
(1)Stavebným úradom je obec. Pôsobnosť stavebného úradu je preneseným výkonom štátnej správy.
(2)Obce ako stavebné úrady sa na účely zabezpečenia odborných podkladov pre výkon štátnej správy na úseku výstavby môžu združovať a vytvoriť spoločný obecný úrad. Územia obcí, ktoré sa združili a vytvorili spoločný obecný úrad musia tvoriť jednotný súvislý celok v území, ktoré patrí do územného obvodu toho istého regionálneho úradu. Ak obce vytvoria spoločný obecný úrad určia, ktorá z obcí bude sídlom spoločného obecného úradu a dohodnú organizáciu činnosti spoločného obecného úradu a jeho personálne obsadenie.
(3)Obec, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu oznámi bezodkladne regionálnemu úradu jeho vytvorenie alebo zmenu, ako aj zoznam obcí, ktoré vytvorili spoločný obecný úrad a jeho personálne obsadenie. Úrad zverejní zoznam spoločných obecných úradov a obcí, ktoré ich tvoria, na svojom webovom sídle.
(4)Obec je povinná uhradiť finančné prostriedky za výkon činnosti stavebného úradu, ktorý z dôvodu jej nečinnosti uskutočnila iná obec.
(5)Stavebný úrad
a) vydáva rozhodnutia o stavebnom zámere,
b) vybavuje ohlásenia,
c) overuje projekty stavby,
d) vydáva kolaudačné osvedčenia a overuje dokumentáciu skutočného zhotovenia stavby,
e) povoľuje dočasné užívanie stavby,
f) povoľuje predčasné užívanie stavby,
g) poskytuje súčinnosť stavebnému inšpektorátu pri výkone jeho úloh,
h) eviduje údaje v registri výstavby,
i) spolupracuje s obecnou políciou a s obcami v stavebnom obvode pri sledovaní stavebnej činnosti a stavebno-technického stavu stavieb v obci,
j) preskúmava spôsobilosť stavby na užívanie,
k) podáva podnet stavebnému inšpektorátu na vykonanie štátneho stavebného dohľadu.
(6)Výkon činnosti stavebného úradu personálne zabezpečujú minimálne dvaja zamestnanci, ktorí spĺňajú osobitný kvalifikačný predpoklad odborného zamestnanca.
7)Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách.
14
(7)Vedúci stavebného úradu organizuje činnosť stavebného úradu, odborne vedie, riadi a kontroluje zamestnancov stavebného úradu. Zodpovedá za dodržiavanie základných pravidiel konania pri správnom konaní aj pri ostatných administratívnych postupoch, ktoré nemajú povahu správneho konania.
(8)Na postavenie a výkon práce zamestnancov stavebného úradu sa vzťahujú predpisy o výkone práce vo verejnom záujme.
§ 16
Špeciálny stavebný úrad a iný stavebný úrad
(1)Špeciálnym stavebným úradom pri letiskových stavbách a stavbách pre letecké pozemné zariadenia, stavbách pozemných komunikácií, stavbách dráh, stavbách v obvode dráhy a stavbách v ochrannom pásme dráhy, ktoré slúžia na prevádzku dráhy alebo na dopravu na dráhe, pri vodných stavbách a stavbách v režime integrovaného povoľovania a kontroly znečisťovania životného prostredia,8) geologických dielach, banských dielach a banských stavbách pod povrchom vrátane stavieb na povrchu bezprostredne slúžiacich ich prevádzke, stavbách v povrchových lomoch, pieskovniach, štrkoviskách a pri určení druhu a rozmerov ich ochranných pásiem a spôsobu ich ochrany je stavebný úrad ustanovený podľa osobitného predpisu.
(2)Pôsobnosť iného stavebného úradu vykonáva
a)ministerstvo obrany
1.pre stavby na území vojenských obvodov,
2.pre stavby na obranu štátu mimo vojenských obvodov a pre stavby, ktoré nie určené na obranu štátu, ale v správe ministerstva obrany alebo v správe právnických osôb zriadených alebo založených ministerstvom obrany,
b)ministerstvo vnútra pre stavby pre bezpečnosť štátu,
c)Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pre stavby Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky,
d)Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky (ďalej len „úrad jadrového dozoru“) pre stavby jadrových zariadení a stavby súvisiace s jadrovým zariadením v areáli jadrového zariadenia.
(3)Ak osobitný predpis neustanovuje inak, špeciálny stavebný úrad a iný stavebný úrad postupujú podľa tohto zákona.
(4)Ak osobitný predpis neustanovuje inak, špeciálny stavebný úrad a iný stavebný úrad vykonávajú pôsobnosť stavebného inšpektorátu podľa tohto zákona.
(5)Ak vzniknú pochybnosti o príslušnosti stavebného úradu na konanie medzi stavebným úradom a špeciálnym stavebným úradom alebo stavebným úradom a iným
8) Zákon č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
15
stavebným úradom, určí príslušnosť na konanie špeciálny stavebný úrad alebo iný stavebný úrad.
§ 17
Osobitný kvalifikačný predpoklad odborného zamestnanca
(1)Odborný zamestnanec stavebného úradu a odborný zamestnanec regionálneho úradu, ktorý vykonáva štátny stavebný dohľad musia spĺňať osobitný kvalifikačný predpoklad.
(2)Osobitným kvalifikačným predpokladom sa rozumejú kvalifikačné predpoklady vzdelania a praxe a súhrn teoretických vedomostí a praktických zručností pri aplikácii tohto zákona a súvisiacich právnych predpisov. Vedomosti a zručnosti odborného zamestnanca stavebného úradu a odborného zamestnanca regionálneho úradu sa overujú skúškou pred skúšobnou komisiou úradu.
(3)Kvalifikačným predpokladom vzdelania a praxe je
a)pre odborného zamestnanca stavebného úradu vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa v študijnom odbore právo alebo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore architektúra a urbanizmus, stavebníctvo, geodézia a kartografia, strojárstvo, elektrotechnika, drevárstvo alebo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v inom študijnom odbore a najmenej päť rokov praxe vo výkone stavebného úradu, alebo úplné stredné odborné vzdelanie zamerané na stavebníctvo, geodéziu a kartografiu, strojárstvo alebo elektrotechniku a najmenej tri roky praxe vo výkone stavebného úradu,
b)pre stavebného inšpektora, ktorý vykonáva štátny stavebný dohľad, vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore architektúra a urbanizmus, stavebníctvo, geodézia a kartografia, strojárstvo, elektrotechnika, drevárstvo a najmenej tri roky praxe v projektovaní, vo výkone stavebného dozoru, stavbyvedúceho alebo vo výkone štátneho stavebného dohľadu, alebo úplné stredné odborné vzdelanie zamerané na stavebníctvo, geodéziu a kartografiu, strojárstvo alebo elektrotechniku a najmenej päť rokov praxe v projektovaní, vo výkone stavebného dozoru alebo stavbyvedúceho, alebo vo výkone štátneho stavebného dohľadu.
(4)Zamestnávateľ je povinný prihlásiť zamestnanca na odbornú prípravu a na vykonanie skúšky. Pred zaradením na odbornú prípravu musí mať zamestnanec najmenej šesť mesiacov praxe v stavebnom úrade alebo v úrade.
(5)Dokladom o získaní osobitného kvalifikačného predpokladu je osvedčenie, ktoré vydá úrad do piatich pracovných dní odo dňa úspešného vykonania skúšky.
(6)Zamestnanci podľa odseku 1 povinní prehlbovať si kvalifikáciu systematickým odborným vzdelávaním. Zamestnávateľ je povinný umožniť zamestnancom zúčastniť sa na odbornom vzdelávaní.
(7)Úrad rozhodne o mimoriadnom odbornom vzdelávaní zamestnancov podľa odseku 1, ak dôjde k podstatnej zmene v obsahu ich činnosti, najmä po významnej zmene právnych predpisov.
16
TRETIA ČASŤ
VÝSTAVBA
Prvá hlava
Príprava stavieb
§ 18
Všeobecné zásady výstavby
(1)Stavba musí byť naprojektovaná a zhotovená tak, aby po celý čas životnosti zodpovedala základným požiadavkám na stavby,9) stavebno-technickým požiadavkám na výstavbu a ak je určená na všeobecné užívanie alebo ide o budovu, ktorú bude navštevovať verejnosť, aj všeobecným technickým požiadavkám na bezbariérovú prístupnosť a užívanie stavieb (ďalej len „bezbariérové užívanie“).
(2)Ak tento zákon neustanovuje inak, pre každú stavbu, zmenu dokončenej stavby, odstraňovanie stavby a stavebné úpravy na stavbe alebo na pozemku sa vyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere. Rozhodnutie o stavebnom zámere je záväzné aj pre právnych nástupcov stavebníka a ostatných účastníkov konania.
(3)Ohlásenie stavebnému úradu sa vyžaduje pri stavebných úpravách a drobných stavbách, ak sa
a)stavebné práce uskutočňujú na verejnom priestranstve,
b) stavebnými prácami zhotoviť alebo umiestniť stavba alebo terénne úpravy na pozemku stavebníka vo vzdialenosti menšej ako 2 m od hranice pozemku,
c) stavebnými prácami zhotoviť alebo odstrániť stavba, ktorá je predmetom číslovania súpisným číslom,
d)má stavebnými prácami zhotoviť budova spojená so zemou pevným základom,
e)má stavebnými prácami zhotoviť podzemná stavba,
f)uskutočňujú na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou,
g)stavebné práce uskutočňujú na stavbe v pamiatkovom území, v chránenom území mimo zastavaného územia obce alebo v ochrannom pásme chráneného územia,
9) Príloha I nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9. marca 2011, ktorým sa ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje smernica Rady 89/106/EHS (Ú. v. EÚ L 88, 4. 4. 2011) v platnom znení.
17
h)stavebnými prácami alebo prevádzkou stavby môže ohroziť zdravie ľudí, významne negatívne ovplyvniť životné prostredie, protipožiarna bezpečnosť alebo mechanická odolnosť a stabilita a bezpečnosť pri užívaní,
i)stavebné práce uskutočňujú na pobrežnom pozemku, v inundačnom území s retenčným potenciálom a v ochrannom pásme vodárenského zdroja, prírodného liečivého zdroja alebo prírodného minerálneho zdroja.
(4)Ohlásenie stavebnému úradu sa vyžaduje pri
a)nových nadzemných a podzemných vedeniach elektronických komunikačných sietí,
b)zariadeniach využívajúcich slnečnú energiu a spoločné umiestnenia uskladňovania energie vrátane zariadení integrovaných do budovy v existujúcich alebo budúcich umelých konštrukciách a pri zariadeniach využívajúcich slnečnú energiu od 50 kW do 100 kW vrátane,
c)údržbe stavby, ktorá by mohla ovplyvniť stabilitu stavby, protipožiarnu bezpečnosť stavby, jej vzhľad vo verejnom priestore alebo životné prostredie,
d)údržbe stavby, ktorá je kultúrnou pamiatkou.
(5)Rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie sa nevyžaduje na
a)stavebné práce na údržbu stavby, ktorými sú
1.oprava fasády, oprava a výmena strešnej krytiny alebo povrchu plochých striech, výmena odkvapových žľabov a odtokových zvodov, klampiarskych, kováčskych, tesárskych strešných výrobkov, výmena výplňových konštrukcií otvorov, oprava oplotenia a výmena jeho častí, ak sa tým nemení jeho trasa a veľkosť,
2.oprava a výmena nepodstatných stavebných konštrukcií, najmä vnútorných priečok, omietok, obkladov stien, podláh a dlažieb, podhľadov, dverí, strešných skladacích schodov a schodišťových zábradlí, mreží, okeníc, roliet, žalúzií, tieniacich clôn, vlajkových stožiarov, úchytov a tyčí, markíz, prekrytí vstupov,
3.oprava a výmena elektrických vedení a elektroenergetických zariadení, vedení elektronických komunikačných sietí, bleskozvodov a uzemňovacích sústav, ak sa tým nemení ich trasa a ochranné pásmo,
4.oprava vedení plynárenskej siete, verejného vodovodu a verejnej kanalizácie, ak sa tým nemení trasa a ochranné pásmo,
5.oprava a údržba elektrických a osvetľovacích rozvodov, slaboprúdových rozvodov, technického, energetického alebo technologického vybavenia stavby, ako aj výmena ich súčastí, ak sa tým nemení pripojenie stavby na siete technického vybavenia územia ani sa tým nezhorší vplyv stavby na okolie alebo na životné prostredie,
6.oprava a výmena technických systémov budov a ich súčastí, centrálnych vysávačov, drvičov odpadov a ich rozvodov,
7.maliarske, natieračské, tapetárske, štukatérske práce a výtvarná výzdoba a doplnky interiéru,
b)výmenu zabudovaných zariaďovacích predmetov, najmä kuchynských liniek, drezov, vaní, umývadiel, spŕch, výleviek, WC, pisoárov a ich rozvodov, vstavaných skríň, obkladov stien a iného vstavaného nábytku a interiérového zariadenia,
18
c)krátkodobé prenosné zariadenia, ktorými predajné stánky, konštrukcie a zariadenia na slávnostnú výzdobu a osvetlenie budov,
d)scénické stavby,
e)zariadenia geodetických bodov,
f)konštrukcie chmeľníc a vinohradov,
g)rozvody elektronických komunikačných sietí a zvody antén, ktoré umiestňované v uzavretých priestoroch stavieb,
h)informačné konštrukcie, na ktorých najväčšia informačná plocha veľkosť do 1,2 m2, umiestnené na stĺpe verejného osvetlenia alebo na stĺpe trakčného vedenia, ak nezasahujú do prejazdného profilu cesty ani do priechodového prierezu dráhy,
i)zariadenie na výrobu elektriny, tepla a chladu z obnoviteľných zdrojov s celkovým inštalovaným výkonom do 50 kW vrátane,
j)nadzemné telekomunikačné prípojky,
k)stavebné úpravy a drobné stavby neuvedené v odseku 3.
§ 19
Stavebno-technické požiadavky na výstavbu
(1)Stavebno-technické požiadavky na výstavbu a bezbariérové užívanie určujú požiadavky na stavebno-technické a účelové riešenie konštrukcie a prevádzky stavby.
(2)Stavba musí byť navrhnutá a zhotovená zo stavebných výrobkov vhodných na zamýšľané použitie.10)
(3)Orgány verejnej správy, stavebníci a osoby vykonávajúce vyhradené činnosti vo výstavbe povinné zohľadňovať stavebno-technické požiadavky na výstavbu pri navrhovaní, umiestňovaní, projektovaní, zhotovovaní, kolaudácii a prevádzke stavby.
§ 20
Prerokovanie stavebného zámeru
(1)Stavebník, alebo ním poverený projektant v informačnom systéme sprístupní projektovú dokumentáciu a požiada
a)príslušný orgán územného plánovania o vydanie záväzného stanoviska k stavebnému zámeru,
b)dotknutý orgán podľa druhu navrhovaných stavebných prác a pôsobnosti dotknutých orgánov o vydanie záväzného stanoviska k stavebnému zámeru a
c)dotknuté právnické osoby, ktorých sa navrhované stavebné práce týkajú, o vyjadrenie k stavebnému zámeru.
(2)Na účel podľa odseku 1 môže stavebník alebo ním poverený projektant sprístupniť projektovú dokumentáciu v stupni
10) Nariadenie (EÚ) č. 305/2011 v platnom znení.
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch v znení neskorších predpisov.
19
a)stavebný zámer alebo
b)stavebný zámer a projekt stavby.
§ 21
Dotknuté orgány
(1)Výstavbu možno uskutočniť len v súlade so zastavovacími podmienkami podľa územnoplánovacej dokumentácie a záujmami chránenými osobitnými predpismi, ktoré vyjadrujú záväznými stanoviskami dotknuté orgány.
(2)Dotknutým orgánom je orgán verejnej správy, ktorý je správny orgán, alebo ústredný orgán štátnej správy chrániaci záujem podľa osobitného predpisu ako dotknutý orgán, ak tento záujem môže byť navrhovanou stavbou, zmenou dokončenej stavby alebo odstránením stavby dotknutý. Zoznam dotknutých orgánov vedie v informačnom systéme úrad. Dotknutý orgán chrániaci záujem podľa osobitného predpisu môže byť príslušným na vydanie rozhodnutí alebo súhlasov potrebných pre budúce zhotovenie stavby. Dotknutým orgánom je aj ministerstvo vnútra, ak navrhovanou stavbou, zmenou dokončenej stavby alebo odstránením stavby by mohli byť dotknuté záujmy stavieb pre bezpečnosť štátu v pôsobnosti ministerstva vnútra.
(3)Dotknutý orgán je povinný v rozsahu svojej pôsobnosti vydať
a)záväzné stanovisko k stavebnému zámeru,
b)doložku súladu k projektu stavby (ďalej len „doložka súladu“),
c)záväzné stanovisko ku kolaudácii stavby,
d)záväzné stanovisko k ohláseniu stavby a stavebných úprav.
(4)Dotknutý orgán je oprávnený počas prípravy, zhotovovania, užívania a odstraňovania stavby kontrolovať plnenie požiadaviek uplatnených vo svojom záväznom stanovisku.
(5)Postavenie dotknutého orgánu aj orgán územného plánovania príslušný na vydanie záväzného stanoviska.11) V záväznom stanovisku je orgán územného plánovania povinný uviesť, či navrhovaná stavba je v súlade s obsahom záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie, s požiadavkami na dopravné a technické vybavenie územia spolu s odôvodnením, popis záväzných podmienok na umiestnenie navrhovanej stavby z hľadiska splnenia urbanistických a architektonických požiadaviek, požiadaviek na priestorové a funkčné využitie územia a požiadaviek na verejné dopravné a technické vybavenie územia, na ktorom byť stavba umiestnená; k záväznému stanovisku pripojí orgán územného plánovania overený zastavovací plán. Ak územnoplánovacia dokumentácia neexistuje, orgán územného plánovania určuje zastavovacie podmienky podľa osobitného predpisu.
11 ) § 24 zákona č. 200/2022 Z. z. v znení neskorších predpisov.
20
(6)Dotknutý orgán uplatňuje svoje zákonné oprávnenie v príprave projektovej dokumentácie a v konaniach podľa tohto zákona formou záväzného stanoviska alebo doložky súladu. Dotknutý orgán v záväznom stanovisku uplatňuje požiadavky len v rozsahu svojej zákonnej pôsobnosti a na ochranu záujmov, ktoré mu z tejto pôsobnosti vyplývajú. V záväznom stanovisku je dotknutý orgán povinný uviesť ustanovenie právneho predpisu, na ktorého základe uplatňuje svoju pôsobnosť, uviesť konkrétne požiadavky a návrhy a preskúmateľne ich odôvodniť a uviesť údaj, či sa týmto záväzným stanoviskom zároveň nahrádza stanovisko pre posúdenie nasledujúcich stupňov dokumentácie podľa tohto zákona. Právo dotknutého orgánu na vydanie samostatného rozhodnutia podľa osobitného predpisu týmto nie je dotknuté.
(7)Dotknutý orgán je viazaný obsahom vlastného záväzného stanoviska; to neplatí, ak došlo k zmene právneho predpisu, podľa ktorého vydal záväzné stanovisko, alebo ak sa podstatne zmenili skutkové okolnosti alebo podklady, na základe ktorých vydal záväzné stanovisko. Ak dotknutý orgán vydal ďalšie záväzné stanovisko v tej istej veci, je povinný v novom záväznom stanovisku uviesť, či sa ním jeho predchádzajúce záväzné stanovisko potvrdzuje, dopĺňa, mení alebo nahrádza s uvedením dôvodu vydania nového záväzného stanoviska.
(8)Ak žiadosť o vydanie záväzného stanoviska alebo obsah stavebného zámeru neobsahuje dostatočne presné podkladové požiadavky potrebné na vydanie záväzného stanoviska, dotknutý orgán je povinný vyzvať žiadateľa na spresnenie žiadosti v určenej lehote počas ktorej neplynie lehota na vydanie záväzného stanoviska,
(9)Ak osobitný predpis nestanovuje inak lehota na vydanie záväzného stanoviska orgánu územného plánovania a záväzného stanoviska dotknutého orgánu je 30 dní odo dňa doručenia žiadosti, alebo pri zložitých stavbách 60 dní; o čom je dotknutý orgán povinný žiadateľa upovedomiť. Ak dotknutý orgán nevydá záväzné stanovisko podľa prvej vety, predpokladá sa, že nemá pripomienky ani požiadavky na obsah stavebného zámeru, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Projektant tieto skutočnosti uvedie v správe o prerokovaní stavebného zámeru.
(10)Ak žiadateľ nepožiadal dotknutý orgán o záväzné stanovisko k stavebnému zámeru, hoci vzhľadom na obsah stavebného zámeru a pôsobnosť dotknutého orgánu tak urobiť mal, musí dodatočne požiadať o záväzné stanovisko.
(11)Záväzné stanovisko je záväzné pre stavebníka, projektanta a stavebný úrad, ak je v súlade s požiadavkami podľa odsekov 5 a 6.
(12)Odseky 1 10 sa primerane vzťahujú aj na vydávanie záväzného stanoviska k projektu stavby na ohlásenie.
(13)Obsah záväzného stanoviska dotknutého orgánu môže namietať stavebník u vecne príslušného nadriadeného orgánu dotknutého orgánu do 15 dní odo dňa doručenia záväzného stanoviska.
(14)Obsah záväzného stanoviska orgánu územného plánovania môže namietať stavebník na úrade podľa osobitného predpisu.
21
(15)Účastník konania iný ako stavebník, môže namietať obsah záväzného stanoviska podaním odvolania proti rozhodnutiu o stavebnom zámere.
§ 22
Dotknutá právnická osoba
(1)Dotknutou právnickou osobou je, ak to ustanovuje osobitný predpis
a)právnická osoba, ktorá sa vyjadruje ako vlastník, správca alebo prevádzkovateľ stavby dopravnej infraštruktúry, stavby siete technického vybavenia na vymedzenom území, a ako správca bodov geodetických základov; zoznam dotknutých právnických osôb vedie v informačnom systéme úrad,
b)oprávnená právnická osoba, ktorá sa vyjadruje v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ak ide o stavbu, pri ktorej sa posúdenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vyžaduje.
(2)Dotknutá právnická osoba je povinná evidovať údaje o stavbách dopravnej infraštruktúry, stavbách siete technického vybavenia a o bodoch geodetických základov na dotknutom území v informačnom systéme v aktuálnom stave a na žiadosť projektanta poskytnúť mu za úhradu primeraných nákladov potrebné údaje z dokumentácie stavby na účel vypracovania projektovej dokumentácie a navrhnúť technické podmienky pripojenia a ochrany vedení, konštrukcií a vytyčovacích geodetických bodov.
(3)Dotknutá právnická osoba je povinná na základe žiadosti stavebníka alebo ním povereného projektanta poskytnúť údaje a informácie potrebné na vypracovanie stavebného zámeru a vydať záväzné vyjadrenie, v ktorom uvedie konkrétne oprávnené požiadavky na zapracovanie do projektu stavby.
(4)Dotknutá právnická osoba vydáva doložku súladu k projektu stavby, ak si v záväznom vyjadrení k stavebnému zámeru vyhradila posúdenie projektu stavby a uplatnila požiadavky na zapracovanie do projektu stavby.
(5)Lehota na vyjadrenie dotknutej právnickej osoby je 30 dní odo dňa doručenia žiadosti; pri zložitých stavbách môže byť táto lehota najviac 60 dní.
§ 23
Správa o prerokovaní stavebného zámeru
(1)Stavebník alebo ním poverený projektant vypracuje správu o prerokovaní stavebného zámeru, v ktorej vyhodnotí všetky uplatnené stanoviská a vyjadrenia, uvedie údaj o subjekte, ktorý pripomienku uplatnil, a spôsob vyhodnotenia uplatnenej pripomienky. K správe o prerokovaní stavebného zámeru stavebník alebo ním poverený projektant priloží všetky zabezpečené podklady.
22
(2)Správa o prerokovaní stavebného zámeru je spolu so stavebným zámerom podkladom na konanie o stavebnom zámere na stavebnom úrade.
§ 24
Prerokovanie projektu stavby
(1)Projekt stavby musí byť vypracovaný na základe rozhodnutia o stavebnom zámere a v súlade so stavebným zámerom, ak sa vyžadoval.
(2)Stavebník alebo ním poverený projektant si vyžiada doložku súladu od dotknutých orgánov, ktoré si v záväznom stanovisku k stavebnému zámeru vyhradili posúdenie projektu stavby a uplatnili požiadavky na dopracovanie projektu stavby. Dotknutý orgán je povinný vydať doložku súladu k projektu stavby v lehote 30 dní odo dňa doručenia žiadosti, pri zložitých stavbách v lehote 60 dní. Doložkou súladu dotknutý orgán overuje dodržanie požiadaviek zo záväzného stanoviska a rozhodnutia podľa osobitného predpisu v projekte stavby.
(3)Ak dotknutý orgán nevydá doložku súladu v lehote podľa odseku 2, predpokladá sa, že požiadavky zo záväzného stanoviska k stavebnému zámeru splnené a že vydal súhlasnú doložku súladu.
(4)Odseky 1 3 sa primerane vzťahujú aj na doložku súladu k projektu stavby, ktorú vydáva dotknutá právnická osoba.
Druhá hlava
Zhotovovanie stavieb
§ 25
Stavbu, zmenu dokončenej stavby, odstraňovanie stavby a stavebné úpravy na stavbe alebo na pozemku, možno zhotoviť len podľa projektu stavby overeného v konaní o stavebnom zámere alebo na základe ohlásenia.
§ 26
Základné ustanovenia
(1)Zhotovovaním stavby sa rozumie koordinovaný súbor stavebných prác a iných odborných činností, ktorými sa zhotovuje stavba ako celok vo všetkých častiach a konštrukciách, s projektovaným zariadením a s vyvolanými úpravami.
(2)Stavebník musí zabezpečiť zhotovenie stavby oprávneným zhotoviteľom, ak sám nemá oprávnenie na zhotovovanie stavieb, alebo ak ďalej nie je ustanovené inak.
(3)Zhotovenie jednoduchej stavby môže sám pre seba zabezpečiť svojpomocou aj stavebník, ktorý nespĺňa požiadavku podľa odseku 2, ak vedenie jej zhotovovania vykonáva
23
osoba oprávnená na stavebný dozor. Na zhotovovanie ohlásených drobných stavieb, stavebných úprav a údržby stavby svojpomocou postačí, ak stavebník zabezpečí odborné vedenie ich uskutočňovania osobou, ktorá najmenej úplné stredné odborné vzdelanie zamerané na stavebníctvo, a najmenej tri roky praxe v odbore, alebo vysokoškolské vzdelanie v študijnom odbore architektúra a urbanizmus, stavebníctvo, strojárstvo, alebo elektrotechnika, ak sám nespĺňa uvedené požiadavky.
(4)Stavebník, ktorý zabezpečuje zhotovenie stavby svojpomocou, koordinuje postup výstavby, individuálne uzatvára zmluvy na dodávky potrebných stavebných prác, strojov a stavebných výrobkov s ich dodávateľmi (ďalej len „zmluvný dodávateľ“) a v celom rozsahu zodpovedá za plnenie povinností podľa tohto zákona.
(5)Odseky 1 4 sa použijú aj na zmenu dokončenej stavby a na odstránenie stavby.
§ 27
Stavebné práce
(1)Stavebnými prácami sa rozumejú zemné práce, búracie práce, remeselné činnosti, montážne práce a iné odborné činnosti potrebné na zhotovenie stavby, zmenu stavby, stavebné úpravy, údržbu stavby a na odstránenie stavby. Montážne práce sa považujú za stavebné práce, ak sa nimi stavebný výrobok pevne zabuduje do stavby.
(2)Rozsah stavebných prác potrebných na zhotovenie stavby vyplýva z overeného projektu stavby. Ak sa na určité stavebné práce alebo na spôsob použitia stavebného výrobku vzťahujú bezpečnostné, požiarnobezpečnostné, hygienické alebo technické predpisy, technické špecifikácie, návody výrobcov stavebných výrobkov alebo všeobecne zaužívané pracovné postupy alebo technologické postupy, stavebné práce sa musia uskutočniť v súlade s nimi.
(3)Ak sa podľa osobitného predpisu vyžaduje na uskutočňovanie stavebných prác odborná spôsobilosť, zdravotná spôsobilosť, preukaz alebo iné osvedčenie, môže ich uskutočňovať len fyzická osoba, ktorá spĺňa takúto požiadavku.
§ 28
Nepovolené stavebné práce
(1)Stavebné práce, ktoré sa uskutočňujú bez overeného projektu stavby alebo v rozpore s ním, sa považujú za nepovolené stavebné práce.
(2)Za nepovolené stavebné práce sa považujú aj stavebné práce podľa overeného projektu na základe rozhodnutia o stavebnom zámere alebo nariadenia stavebného inšpektorátu uskutočňované po jeho zrušení správnym orgánom v rámci prieskumu rozhodnutia alebo správnym súdom. Za nepovolené stavebné práce