1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č.
245/2003 Z. z.
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) na základe úlohy č. 6 na mesiac november z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2024.
Návrh vychádza z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky 2023, v ktorom sa v časti Pôdohospodárska politika uvádza „Vláda si uvedomuje, že pôda je nenahraditeľné národné bohatstvo, a preto bude hľadať ďalšie nástroje jej ochrany ako neobnoviteľného prírodného zdroja pred nepriaznivými dôsledkami klimatických zmien, nešetrným obhospodarovaním, neoprávnenými zábermi...“.
Cieľom návrhu zákona je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje. Ustanovuje sa možnosť nariadiť odstránenie drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch, ktoré nemajú charakter lesného porastu a nie spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, pričom predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania poľnohospodárskej pôdy a ich zachovanie nie je účelné z hľadiska ekologickej stability územia. Návrhom sa sleduje zosúladenie legislatívy na úseku ochrany a využívania poľnohospodárskej pôdy so zákonom č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v oblasti ochrany drevín. Ustanovuje sa aj možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene s pôdoochrannou a ekostabilizačnou funkciou, ktoré prispievajú k ochrane pôdy pred nepriaznivými dôsledkami klimatickej zmeny a k zvyšovaniu biodiverzity poľnohospodárskych ekosystémov a to aj v nadväznosti na Strategický plán SR pre Spoločnú poľnohospodársku politiku, na základe ktorého sa subvencujú tzv. celofarmové ekoschémy ako aj zakladanie a udržiavanie biopásov, bylinných políčok a agrolesníckych systémov.
S cieľom zvýšenia ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy sa rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, nielen na vybrané pôdy v každom katastrálnom území.
Navrhujú sa viaceré čiastkové zmeny a úpravy vyplývajúce z požiadaviek aplikačnej praxe, ktorých cieľom je zvýšenie všeobecnej zrozumiteľnosti jednotlivých ustanovení zákona a zjednodušenie ich aplikácie. Z dôvodu zjednodušenia a zrýchlenia správnych konaní sa vypúšťajú niektoré povinnosti pre fyzické a právnické osoby (predkladanie niektorých dokladov).
Zároveň sa v zákone č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vytvárajú priaznivejšie podmienky pre aplikáciu vyhovujúcich dnových sedimentov do poľnohospodárskej pôdy alebo do lesnej pôdy, čo umožní širšie využitie dnových sedimentov v poľnohospodárstve a lesníctve v udržateľnejšom hospodárení s pôdou. Predkladateľ pripravuje rozsiahlejšiu novelu tohto zákona, avšak problematiku dnových sedimentov je potrebné riešiť prednostne, pretože si to vyžaduje manažment prebiehajúcej revitalizácie závlahových kanálov.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý však nie je možné kvantifikovať. Návrh zákona vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy,
2
vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.
Predmet návrhu zákona upravený v práve Európskej únie:
a) je v primárnom práve:
-článok 38 a 39 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016),
b) je v sekundárnom práve:
-Smernica Rady 86/278/EHS z 12. júna 1986 o ochrane životného prostredia a najmä pôdy pri použití splaškových kalov v poľnohospodárstve (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 1; Ú. v. ES L 181, 4.7.1986) v platnom znení
Gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
c) nie je v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie právneho aktu Európskej únie:
Predložená právna úprava nie je vyvolaná povinnosťou transponovať smernicu, takže lehota nie je ustanovená. Smernica Rady 86/278/EHS mala lehotu na transpozíciu, ktorá uplynula pred vstupom SR do EÚ.
b)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
Smernica Rady 86/278/EHS je transponovaná do zákona č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.
Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č.
245/2003 Z. z.
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
- - -
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
16.-22.10.2024
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
november 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Cieľom návrhu zákona je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje. V súlade s cieľom programového vyhlásenia vlády SR 2023 hľadať ďalšie nástroje ochrany pôdy pred neoprávnenými zábermi“ sa za účelom zvýšenia ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, nie len na vybrané pôdy v každom katastrálnom území. Navrhujú sa viaceré čiastkové zmeny a úpravy vyplývajúce z požiadaviek aplikačnej praxe, ktorých cieľom je zvýšenie všeobecnej zrozumiteľnosti jednotlivých ustanovení zákona a zjednodušenie ich aplikácie. Z dôvodu zjednodušenia a zrýchlenia správnych konaní a zníženia administratívnej záťaže pre občanov a podnikateľov sa vypúšťajú niektoré povinnosti pre fyzické a právnické osoby. Zároveň sa vytvárajú priaznivejšie podmienky pre aplikáciu vyhovujúcich dnových sedimentov do poľnohospodárskej pôdy alebo do lesnej pôdy.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Zlepší sa ochrana najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy a zvýši sa právna istota užívateľov poľnohospodárskej pôdy.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Vlastníci a užívatelia poľnohospodárskej pôdy a orgány štátnej správy.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Absencia právneho predpisu by znamenala nedostatočnú ochranu najkvalitnejšiu poľnohospodársku pôdy a jej záberov pri odstraňovaní samonáletov drevín.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
5
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Nie.
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účelnosť bude preskúmaná priebežne po nadobudnutí účinnosti zákona, pričom sa bude preskúmavať naplnenie cieľov návrhu zákona v aplikačnej praxi.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
6
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
Verejné konzultácie s dotknutou podnikateľskou sférou prebehli 25. 4.– 25. 5. 2024, pričom neboli vznesené žiadne námety, návrhy ani pripomienky.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Ruchard Lazúr, hl. št. radca,
richard.lazur@land.gov.sk
;
Mgr. Oľga Bosáková, pov. vyk. funk. RO legislatívy,
olga.bosakova@land.gov.sk
;
Mgr. Martin Illáš, hl. št. radca,
martin.illas@land.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Programové vyhlásenie vlády SR 2023-2027, MPRV SR, okresné úrady, pozemkové a lesné odbory.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 192/2024 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov, v časti 11. Kontakt na spracovateľa - doplniť meno a funkciu kontaktnej osoby.
Odôvodnenie: Ide o povinný údaj v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov - uviesť
meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.
Stanovisko predkladateľa: akceptované
Komisia odporúča predkladateľovi vybrať možnosť v Doložke vybraných vplyvov, v časti Vykonávacie predpisy.
Odôvodnenie: nemôžu byť vyznačené obe odpovede.
Stanovisko predkladateľa: akceptované
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie pozitívnych a negatívnych vplyvov aj na MSP, v časti 9 Doložky.
Odôvodnenie: Keďže materiál zavádza regulácie na podnikateľské prostredie, budú mať vplyvy aj na kategóriu
MSP.
Stanovisko predkladateľa: akceptované
Komisia žiada predkladateľa o presunutie kvalitatívneho popisu vplyvov jednotlivých regulácií na podnikateľské prostredie z časti 3.1 do časti 3.4 v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie. Zároveň Komisia žiada z tabuľky 3.1.1 a 3.1.2 vymazať údaje, nakoľko predkladateľ uviedol nemožnosť ich kvantifikovať.
Odôvodnenie: Materiál zavádza regulácie, ktorých kvalitatívny popis je potrebné uviesť v časti iné vplyvy v
analýze vplyvov. V prípade potreby konzultácie k úprave Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie je možné kontaktovať kolegov na mailovej adrese 1in2out@mhsr.sk
7
Stanovisko predkladateľa: Kvalitatívny opis je presunutý do časti 3.4 AVnPP. Avšak z tabuliek 3.1.1 a 3.1.2 predkladateľ vypustí len vyjadrenie k údajom, ktoré neznáme, pričom ponechá všetky údaje, ktoré známe a ktoré bolo možné vyjadriť.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Komisia berie na vedomie konštatovanie predkladateľa, že všetky prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci platných limitov príslušnej kapitoly rozpočtu verejnej správy. Rovnako Komisia berie na vedomie, že aktuálne nie je možné presne kvantifikovať výšku identifikovaného pozitívneho vplyvu návrhu zákona na rozpočet verejnej správy a jeho výška je určená odhadom.
Vo vypracovanej analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada vo všetkých tabuľkách uviesť konkrétne roky a nie „r“, „r+1“, „r+2“ a „r+3“ a jednoznačne identifikovať subjekt verejnej správy, ktorého sa zvýšené príjmy týkajú. Zároveň Komisia žiada v tabuľke č. 3 vplyvy na príjmy rozpočtu verejnej správy rozpísať za každý subjekt verejnej správy až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie.
Keďže predkladateľ na základe pripomienky MF SR vypracoval analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy, v ktorej odhadom kvantifikoval vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, je potrebné upraviť konštatovania uvedené vo všeobecnej časti dôvodovej správy a v bode 10 doložky vybraných vplyvov: „Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý však nie je možné kvantifikovať, preto sa osobitne neanalyzuje.“.
Stanovisko predkladateľa: Prekladateľ uvedie konkrétne roky len v záhlaví tých tabuliek, ktoré obsahujú nejaké numerické údaje; v tabuľkách bez údajov nemá zmysel uvádzať konkrétne roky. Vyjadrenie k vplyvom na RVSaZ je upravené.
K sociálnym vplyvom
Komisia odporúča v bode 9 doložky vybraných vplyvov označiť sociálne vplyvy predloženého materiálu a zároveň ich bližšie zhodnotiť v analýze sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie: Predkladateľ uvádza, že „výmera poľnohospodárskych pozemkov je 2,3 mil ha, pričom počet
vlastníckych a užívacích vzťahov presahuje 100 mil.“ K dotknutým subjektom predloženého materiálu patria vlastníci pozemkov, medzi ktorých patria nielen podnikateľské subjekty, ale aj fyzické osoby nepodnikatelia. Predkladateľ zhodnotil vplyvy predloženého materiálu iba na skupinu vlastníkov pozemkov, ktorými podnikateľské subjekty a vypracoval separátnu analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie s označením pozitívnych aj negatívnych vplyvov, avšak nezhodnotil vplyvy materiálu na skupinu dotknutých osôb, ktorými fyzické osoby nepodnikatelia. Na základe vyššie uvádzaného je potrebné zhodnotiť sociálne vplyvy predloženého materiálu, ich korektné označenie v bode 9 doložky vybraných vplyvov, ako aj bližšie zhodnotenie v analýze sociálnych vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Predkladateľ sa domnieva, že sociálne vplyvy tak, ako ich vymedzuje ASV, nie sú návrhom zákona vyvolané.
Ku goldplatingu
Komisia upozorňuje, že tabuľka zhody, ktorej náležitosti upravené v prílohe č. 3 k Legislatívnym pravidlám vlády SR obsahuje aj stĺpce 9 a 10, ktoré slúžia k identifikácií goldplatingu a v predloženej tabuľke zhody absentujú. Tabuľku zhody Komisia žiada doplniť o tieto stĺpce.
Komisia si dovoľuje upozorniť, že v stĺpci 9 tabuľky zhody sa uvedie vždy jedna z poznámok identifikácie goldplatingu a jeho charakteristiky. V prípade, že transponované ustanovenie predstavuje goldplating, je potrebné posúdiť nielen či dochádza ku goldplatingu, ale aj o akú kategóriu goldplatingu ide, a to podľa prílohy č. 3 k Legislatívnym pravidlám vlády SR.
V prípade, že transponované ustanovenie nepredstavuje goldplating v stĺpci 9 sa uvedie poznámka: „GP N“, čo znamená, že goldplating nie je identifikovaný a stĺpec 10 sa nevypĺňa. V opačnom prípade sa v stĺpci 10 uvedie oblasť, na ktorú goldplating vplyv podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, alebo iná oblasť, na ktorú goldplating vplyv, pričom ako prvá oblasť sa vždy uvedie oblasť s vplyvom na podnikateľské prostredie, ak je takýto vplyv identifikovaný. V prípade identifikácie goldplatingu (teda vyplnenia stĺpcov 9 a 10), sa pod tabuľkou zhody uvedie „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ a to podľa prílohy č. 3 k Legislatívnym pravidlám vlády SR.
Stanovisko predkladateľa: TZ je doplnená o stĺpce 9 a 10.
8
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2025
2026
2027
2028
Príjmy verejnej správy celkom
7 500 000
10 000 000
10 000 000
10 000 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
7 500 000
10 000 000
10 000 000
10 000 000
z toho:
- vplyv na ŠR
7 500 000
10 000 000
10 000 000
10 000 000
Rozpočtové prostriedky
7 500 000
10 000 000
10 000 000
10 000 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
9
Tabuľka č. 1/B
2025
2026
2027
2028
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona nezakladá zvýšenie výdavkov, pretože nové konanie orgánu verejnej správy si nevyžiada zvýšenie počtu zamestnancov ani obstaranie materiálno-technického vybavenia. Všetky prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci platných limitov príslušnej kapitoly rozpočtu verejnej správy.
Príjmy, ktoré budú vyplývať z rozšírenia povinnosti platiť odvod za odňatie poľnohospodárskej pôdy a zo zvýšenia dolnej, resp. hornej sadzby pokút za správne delikty, možno len približne odhadnúť, no nie je možné ich presne kvantifikovať, pretože nie je možné predpokladať počet, výmeru, kvalitu ani ostatné parametre a ukazovatele, ktoré budú ovplyvňovať budúce príjmy z odvodov a pokút. Na základe údajov z minulosti možno dospieť len k veľmi všeobecným odhadom vzhľadom na ich vysokú subjektívnu premenlivosť. Konkrétnej kvantifikácii bráni neznámy počet subjektov, ktoré v budúcnosti budú žiadať o zmenu druhu pozemku, o odňatie poľnohosp. pôdy, ktoré sa dopustia správnych deliktov a v akej závažnosti, ako aj neznáma výmera dotknutej pôdy v ha, ktorá je kritériom pre odvody ako aj pre pokuty.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom návrhu zákona je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje. V súlade s cieľom programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky 2023 „hľadať ďalšie nástroje ochrany pôdy pred neoprávnenými zábermi“ sa s cieľom zvýšenia ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, nie len na vybrané pôdy v každom katastrálnom území. Navrhujú sa viaceré čiastkové zmeny a úpravy vyplývajúce z požiadaviek aplikačnej praxe, ktorých cieľom je zvýšenie všeobecnej zrozumiteľnosti jednotlivých ustanovení zákona a zjednodušenie ich aplikácie. Z dôvodu zjednodušenia a zrýchlenia správnych konaní a zníženia administratívnej záťaže pre občanov a podnikateľov sa vypúšťajú niektoré povinnosti pre fyzické a právnické osoby.
10
Zároveň sa vytvárajú priaznivejšie podmienky pre aplikáciu vyhovujúcich dnových sedimentov do poľnohospodárskej pôdy alebo do lesnej pôdy.
Z hľadiska skúmania vplyvov na rozpočet verejnej správy je relevantná problematika rozšírenia povinnosti platiť odvod za odňatie poľnohospodárskej pôdy a zvýšenia sadzieb pokút za správne delikty. Návrh sa bude implementovať v konaní okresných úradov, pozemkových a lesných odborov.
.....................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Predkladateľ vychádza z priemernej ročnej výšky uhradených odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy (PP) za roky 2021 až 2023, ktorá predstavuje 2 927 187 eur:
Záber PP za posledné tri roky podľ skupín kvality a odvody za záber PProk/záber m2123456789SPOLU m2:ODVOD EURpriem. Eur/m22021104 045259 621259 132464 272840 9071 520 3841 042 864438 002476 4685 405 6952 263 6300,42202286 219274 187264 770212 261694 5562 788 093876 6701 019 827383 7826 600 3652 941 1330,452023120 000686 017217 965555 955767 2142 643 398899 8161 014 746564 7687 469 8793 576 7980,48priemer2021-23103 421406 608247 289410 829767 5592 317 292939 783824 192475 0066 491 9802 927 1870,45sadzba eur/m220151074210,70,5Skupina kvality pôdy podľa BPEJ
Doteraz, t. j. v sledovanom trojročnom období, podliehalo odvodom cca 30 % výmery PP v každom katastrálnom území, pričom súhrnný počet dotknutých povinných subjektov sa pohyboval cca od 5 300 do 6 400 (teda okolo 5850). Návrh zákona za cieľ zaťažiť odvodom odňatie PP v celom katastrálnom území, t. j. pri 100 % výmery PP v katastrálnom území pôjde približne o trojnásobok dnes zaťaženej výmery. Výsledkom môže byť teda trojnásobná suma odvodov, t. j. asi 10 mil. eur/rok, čo je nárast príjmu o cca 70 %. Tento odhad je samozrejme tiež zaťažený neurčitosťou, pretože nie je možné predpovedať rozsah ani štruktúru budúcich
11
záberov PP ani z hľadiska kvality PP (a teda príslušnej sadzby odvodu za odňatie) ani z hľadiska účelu (a teda prípadného oslobodenia od odvodu). Navyše, predpokladáme posilnenie odstrašujúceho účinku sprísnenia právnej úpravy platenia odvodov, čo zákonite povedie k zníženiu záberov najkvalitnejšej PP. To je napokon účelom návrhu zákona znížiť zábery najkvalitnejšej pôdy prostredníctvom ich spoplatnenia.
Analogicky je možné vyrátať príjem zo správnych poplatkov. Správny poplatok za odňatie PP je 50 eur. Pri orientačnom počte žiadateľov 5850 išlo o celkovú sumu správnych poplatkov 292 500 eur. Preto je možné počítať s budúcou trojnásobnou sumou cca 880 000 eur, avšak iba za predpokladu stabilného počtu žiadostí.
Predkladateľ nezohľadňuje pri odhade vplyvu na štátny rozpočet budúci možný nárast príjmov z pokút spôsobený úpravou hornej hranice sadzby pokuty za priestupok a dolnej hranice sadzby pokuty za iný správny delikt. Údaje z predchádzajúcich troch rokov len orientačné a neposkytujú bázu pre odhad do budúcnosti, nakoľko nevypovedajú nič o výmere PP v ha, ktorá je základom pre výpočet pokút za iné správne delikty. Nemožno ani anticipovať budúcu mieru porušovanosti povinností, ktorej následkom by bolo uloženie pokuty. Pri priestupkoch pritom nie je ustanovená dolná hranica sadzby. Rozptyl uložených pokút sa pohybuje od desiatok eur po desiatky tisíc eur v jednotlivých prípadoch, ktorých bolo v priemere 427. Úprava hornej, resp. dolnej hranice sadzby sa pritom v celkovej sume uloženej pokuty nemusí prejaviť, takže o prognóze nie je možné formulovať ani len všeobecný odhad. Predkladateľ uvádza pre kontext údaje z rokov 2021 2023 o uložených pokutách, z ktorých vyplýva priemerná ročná suma uložených pokút cca 120 000 eur:
Pokuty podľa z. č. 220/2004 Z. z. za posledné 3 rokyPriestupky § 25rokpočetsuma EURpriemer EURpočetsuma EURpriemer EURpočetsuma EUR202127937 1301335557 0421 03733494 172202241446 6351134963 8711 303463110 506202341643 03110368120 1291 76748416