1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona upravuje finančné odškodnenie fyzických osôb, ktorým bola v dôsledku zavádzania opatrení v boji proti pandémii, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2, spôsobená finančná ujma spočívajúca v uhradení pokuty uloženej za priestupok spáchaný v období od 12. marca 2020 od 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod. v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2, ako aj finančná ujma spočívajúca v uhradení nákladov za stravovanie spojených s umiestnením v určených karanténnych zariadeniach v súvislosti s protipandemickými opatreniami zavedenými z dôvodu ochorenia COVID-19.
Mimoriadna situácia v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky bola vyhlásená 12. marca 2020 od 06.00 hod. uznesením č. 111 z 11. marca 2020 a odvolaná 15. septembra 2023 ku 06.00 hod. uznesením č. 446 z 13. septembra 2023.
Cieľ navrhovanej právnej úpravy reflektuje aj Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky, v ktorom sa vláda zaviazala, že „sa bude usilovať o obnovu dôvery verejnosti a občanov v demokratické inštitúcie a právny poriadok Slovenskej republiky. Bude pracovať na posilnení a udržaní dôvery v orgány presadzovania práva, súdnu moc, prokuratúru, políciu a verejnú správu. Počas obdobia dvoch rokov pandémie sa tvorba protipandemických opatrení, ako aj kontrola ich zákonnosti vymkla štandardnej kontrole: prebiehala mimo riadnych legislatívnych procesov a mimo riadnej súdnej kontroly. Uplynulé tri roky z hľadiska deficitu spravodlivosti charakterizovali najmä zlyhávanie ochrany základných práv a slobôd počas pandémie COVID-19 a excesy trestnej politiky. Je úlohou vlády zaistiť, aby sa podobné zlyhania štátu už neopakovali.“
Návrh zákona zároveň reaguje aj na nález Ústavného súdu SR č. k. PL. ÚS 4/2021 z 8. decembra 2021, ktorý skonštatoval, že zákon umožňujúci pozbavenie osobnej slobody musí spĺňať určité kvality, čo znamená, že môže dovoliť pozbavenie osobnej slobody iba za predpokladu, že je dostatočne určitý (presný), predvídateľný pri svojej aplikácii, pretože iba tak môže byť vylúčené nebezpečenstvo svojvôle. Pozbavenie slobody smie byť ospravedlniteľné len vtedy, ak iné menej prísne opatrenia boli zvážené a považované za nedostatočné pre ochranu záujmu vyžadujúceho pozbavenie osobnej slobody (princíp primeranosti). K čím závažnejším obmedzeniam a zásahom do základných práv môže viesť využitie splnomocňovacieho ustanovenia, tým presnejšie v ňom musia byť určené mantinely, v ktorých sa splnomocnený orgán verejnej moci môže pohybovať. V takých prípadoch sa nemožno spoľahnúť len na neurčité právne pojmy („nevyhnutný rozsah“). Inak by totiž došlo nielen k ohrozeniu garancie legality zásahov a obmedzení základných práv a slobôd, ale aj predovšetkým – rovnováhy v systéme deľby moci ako jedného z princípov právneho štátu.“.
Dôvodom odškodnenia za uhradenie nákladov za stravovanie súvisiacich s umiestnením fyzických osôb v karanténnych zariadeniach je aj výsledok preskúmavania súvisiaceho postupu štátnych orgánov zo strany verejného ochrancu práv. Z týchto zistení
2
vyplýva, že neboli dodržané viaceré právne predpisy. Úhrada predmetných nákladov od fyzických osôb bola vymáhaná prostredníctvom faktúr, pričom absentoval riadny procesný postup spočívajúci v priebehu správneho konania ukončeného vydaním rozhodnutia. Okrem uvedeného, vo veci konal nepríslušný orgán, čoho následkom zásadné vady administratívneho postupu. Na základe takéhoto postupu bola úhrada súvisiacich nákladov následne vymáhaná od fyzických osôb umiestnených v karanténnych zariadeniach. Z uvedeného vyplýva, že štát svojim nesprávnym postupom v období od marca 2020 do septembra 2023 spôsobil fyzickým osobám škodu, čo sa v návrhu zákona premieta v potrebe jej odstránenia a nápravy uvedenej skutočnosti.
Oprávnená osoba, ktorej bola uložená pokuta za porušenie protipandemických opatrení zavedených z dôvodu ochorenia COVID-19, a to v období od 12. marca 2020 od 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod možnosť požiadať o odškodnenie predstavujúce sumu zaplatenej pokuty, resp. jej časti. Rovnakú možnosť aj osoba, ktorá bola umiestnená do tzv. povinnej karantény, z titulu čoho vznikli náklady za stravné, ktoré následne povinná osoba uhradila alebo ktoré boli od nej vymáhané. Zákon však obmedzuje uplatnenie si takéhoto práva na odškodnenie do 31. augusta 2025. Po uvedenom termíne si oprávnená osoba nemôže uplatniť svoje právo podľa tohto zákona.
Ukladanie a vymáhanie pokút bolo vykonávané zo strany štátnych orgánov (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a úrady verejného zdravotníctva) a subjektov územnej samosprávy, ktorí tak zároveň podľa tohto zákona povinnými subjektami zodpovednými za odškodňovanie oprávnených osôb. Osobitný postup sa bude realizovať pre subjekty územnej samosprávy, ktoré síce pokuty ukladali (prostredníctvom obecnej, resp. mestskej polície), ale takéto úkony realizovali na základe núdzového stavu, ktorý vyhlásila vláda Slovenskej republiky, resp. na základe príslušných opatrení nariadených orgánmi štátnej správy. Z tohto dôvodu budú mať obce a mestá možnosť finančnej kompenzácie za náklady, ktoré vzniknú poskytovaním odškodnenia oprávneným osobám. Po 31. auguste 2025 (do kedy si budú môcť oprávnené osoby uplatňovať svoje právo podľa tohto zákona) budú obce a mestá vedieť vyčísliť náklady, ktoré im v súvislosti s odškodňovaním vznikli. Následne si budú môcť požiadať o preplatenie takto vyčíslených nákladov na Ministerstve financií Slovenskej republiky. Forma preplatenia nákladov sa bude realizovať prostredníctvom dotácií, ktoré Ministerstvo financií Slovenskej republiky poskytuje obciam podľa § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Po ukončení tejto fázy, resp. po uplynutí lehoty pre obce určenej na podávanie žiadosti o dotáciu Ministerstvo financií Slovenskej republiky vyčísli celkové náklady, predstavujúce súhrn dotácii pre jednotlivé obce, čo bude predstavovať podklad pre rozhodnutie vlády Slovenskej republiky o poskytnutí dotácií.
Zároveň sa navrhuje doplnenie zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, a to v tom rozsahu, aby sa na predmetné priestupky neprihliadalo, čím sa zohľadní aj nefinančný aspekt priestupku (napríklad preukazovanie spoľahlivosti).
Predkladaný materiál bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, sociálne vplyvy ani vplyvy na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
3
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Predseda vlády Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
November 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Materiál sa predkladá z dôvodu úpravy finančného odškodnenia fyzických osôb, ktorým bola v dôsledku zavádzania opatrení v boji proti pandémii, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2, spôsobená finančná ujma spočívajúca v uhradení pokuty uloženej za priestupok spáchaný v období od 12. marca 2020 od 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod. v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2, ako aj finančná ujma spočívajúca v uhradení nákladov súvisiacich s umiestnením v určených karanténnych zariadeniach v súvislosti s protipandemickými opatreniami zavedenými z dôvodu ochorenia COVID-19.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Alternatívne riešenie 0
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
5
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
6
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
3 342 193,62
0
0
v tom:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
0
2 951 796,65
0
0
regionálne úrady verejného zdravotníctva
0
190 396,97
0
0
obce
0
200 000,00
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
3 342 193,62
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
3 342 193,62
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
200 000,00
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
8
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
3 342 193,62
0
0
Tabuľka č. 1/B
r
r + 1
r + 2
r + 3
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky verejnej správy budú riešené v spolupráci a po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky, a to priebežne, dofinancovaním príslušnej rozpočtovej kapitoly prostredníctvom rozpočtového opatrenia, na základe požiadaviek predložených príslušným subjektom v nadväznosti na objem konkrétnych súm, ktoré budú vyplatené oprávneným žiadateľom na základe predložených a schválených žiadostí.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákon upravuje finančné odškodnenie osôb, ktorým bola v dôsledku zavádzania opatrení v boji proti pandémii, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2, spôsobená finančná ujma spočívajúca v uhradení pokuty uloženej za priestupok spáchaný v období od 12. marca 2020 od 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod. v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2, ako aj finančná ujma spočívajúca v uhradení nákladov súvisiacich s umiestnením v určených karanténnych zariadeniach v súvislosti s protipandemickými opatreniami zavedenými z dôvodu ochorenia COVID-19. Navrhovaná právna úprava reflektuje v tejto súvislosti nie len na potrebu odstránenia následkov sporného donucovacieho mechanizmu zo strany štátnej moci v období od 12. marca 2020 do 15. septembra 2023, ale aj na zistenia verejného ochrancu práv súvisiace s nedodržaním zákonného postupu zo strany štátu.
Cieľ navrhovanej právnej úpravy reflektuje aj Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky, v ktorom sa vláda zaviazala, že „sa bude usilovať o obnovu dôvery verejnosti a občanov v demokratické inštitúcie a právny poriadok Slovenskej republiky. Bude pracovať na posilnení a udržaní dôvery v orgány presadzovania práva, súdnu moc, prokuratúru, políciu a verejnú správu. Počas obdobia dvoch rokov pandémie sa tvorba protipandemických opatrení, ako aj kontrola ich zákonnosti vymkla štandardnej kontrole: prebiehala mimo riadnych legislatívnych procesov a mimo riadnej súdnej kontroly. Uplynulé tri roky z hľadiska deficitu spravodlivosti charakterizovali najmä zlyhávanie ochrany základných práv a slobôd počas
9
pandémie COVID-19 a excesy trestnej politiky. Je úlohou vlády zaistiť, aby sa podobné zlyhania štátu už neopakovali.“
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
A. Návrh zákona bude mať negatívny dopad na výdavkovej strane rozpočtovej kapitoly MV
SR v súvislosti s vrátením:
-uhradených pokút za porušenia povinností súvisiacich s COVID-19,
-uhradených faktúr za stravné poskytnuté v karanténnych zariadeniach,
-ďalších uhradených súvisiacich súm (trovy správneho konania, trovy súdneho/exekučného konania, úroky z omeškania)
MV SR disponuje nasledovnými exaktnými údajmi o uhradených pokutách uložených orgánmi Policajného zboru a okresnými úradmi a o uhradenom stravnom na základe faktúr vystavených MV SR:
uložené pokuty celkom = 2 706 719,50 Eur
uhradené pokuty – do režimu vrátenia = 989 104,60 Eur
fakturované stravné celkom = 1 564 532,29 Eur
uhradené stravné – do režimu vrátenia = 1 362 692,05 Eur
Z uvedených údajov vyplýva, že pokiaľ by sa mali vrátiť oprávneným žiadateľom úhrady pokút a stravného v plnej výške, tak celková suma na vrátenie, ktorá predstavuje negatívny dopad na rozpočet MV SR, by bola vo výške 2 351 796,65 Eur.
Vo vyššie uvedenom výpočte však nie sú započítané uhradené trovy priestupkového konania, uhradené trovy prípadného súdneho alebo exekučného konania, uhradené úroky z omeškania
10
v prípade stravného. Tieto sumy nie je možné exaktne vyčísliť, nakoľko nie sú k dispozícii v evidenciách MV SR, avšak je potrebné predpokladať, že negatívny dopad na rozpočet bude zvýšený aj o tieto položky. Odborný odhad uvedených čiastok predstavuje 600 000 eur.
B. Úrad verejného zdravotníctva SR disponuje nasledovnými údajmi o uhradených pokutách uložených úradmi verejného zdravotníctva:
uložené pokuty v celkovej výške = 427 952,32 eur
z toho uhradené pokuty – do režimu vrátenia = 190 396,97 eur
suma v procese vymáhania =144 959,35 eur
Z uvedených údajov vyplýva, že pokiaľ by sa mali vrátiť oprávneným žiadateľom úhrady pokút v plnej výške, tak celková suma na vrátenie, ktorá predstavuje negatívny dopad na rozpočty úradov verejného zdravotníctva, by bola vo výške 190 396,97 eur.
Vo vyššie uvedenom výpočte však nie sú započítané uhradené trovy priestupkového konania, uhradené trovy prípadného súdneho alebo exekučného konania. Tieto sumy nie je možné exaktne vyčísliť, nakoľko nie sú k dispozícii v evidenciách ÚVZ SR, avšak je potrebné predpokladať, že negatívny dopad na rozpočet bude zvýšený aj o tieto položky.
C. Návrh zákona bude mať negatívny dopad na výdavkovej strane rozpočtových kapitol obcí
v súvislosti s vrátením:
-uhradených pokút za porušenia povinností súvisiacich s COVID-19,
-ďalších uhradených súvisiacich súm (trovy správneho konania, trovy súdneho/exekučného konania)
Predkladateľ návrhu zákona nedisponuje exaktnými údajmi o objeme pokút uložených orgánmi obecnej polície, ani o objeme zaplatených pokút, ktoré boli príjmami obcí, keďže tieto sa v štátnych evidenciách nenachádzajú.
Z údajov, ktoré sa predkladateľovi podarilo získať, vyplýva odborný odhad vplyvu na rozpočty obcí za celú SR v celkovom objeme maximálne 200 000 Eur
Z vyššie uvedeného vyplýva, že potenciálny negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, ktorý je možné exaktne vyčísliť, je v celkovej sume 3 342 193,62 Eur.
V konečnom dôsledku však skutočný dopad na rozpočet verejnej správy bude závisieť od počtu žiadostí o vrátenie zaplatených finančných prostriedkov podaných oprávnenými žiadateľmi a podľa počtu skutočne vrátených súm finančných prostriedkov.
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
12
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 9351 796,65
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
2 9351 796,65
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
2 9351 796,65
0
0
13
regionálne úrady verejného zdravotníctva
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
190 396,97
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
190 396,97
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
190 396,97
0
0
14
obce
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
200 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
200 000,00
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
200 000,00
0
0
15
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
2 9351 796,65
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 – 637018 – Vrátenie príjmov z minulých rokov
2 351 796,65
637031 – Pokuty a penále
600 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
2 9351 796,65
0
0
16
regionálne úrady verejného zdravotníctva
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
190 396,97
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 – 637018 – Vrátenie príjmov z minulých rokov
190 396,97
637031 – Pokuty a penále
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
190 396,97
0
0
17
obce
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
200 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 – 637018 – Vrátenie príjmov z minulých rokov
200 000,00
637031 – Pokuty a penále
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
200 000,00
0
0
18
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
19
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
20
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: Úrad vlády Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
3.
Predmet návrhu zákona je – nie je upravený v práve Európskej únie:
a)nie je upravený v primárnom práve,
b)nie je upravený v sekundárnom práve,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
21
B.Osobitná časť
K čl. I
K § 1
Ustanovuje sa predmet úpravy zákona. Navrhuje sa finančné odškodnenie fyzických osôb, ktorým bola v dôsledku zavádzania opatrení v boji proti pandémii ochorenia COVID-19 uložená pokuta za priestupok v tejto súvislosti a pokutu celkom alebo sčasti aj uhradili, a fyzických osôb, ktorým bola spôsobená finančná ujma spočívajúca v uhradení nákladov za stravovanie spojených s umiestnením v určených karanténnych zariadeniach v súvislosti s protipandemickými opatreniami zavedenými z dôvodu ochorenia COVID-19 a tieto náklady uhradili sčasti alebo úplne.
K § 2
Ustanovuje sa okruh osôb, na ktoré sa finančné odškodnenie vzťahovať. Aktívne legitimovanými subjektami pre účely uplatnenia nároku na finančné odškodnenie v tejto súvislosti osoby, ktoré uhradili pokutu za porušenie protipandemických opatrení, a osoby, ktoré uhradili náklady za stravovanie spojené s umiestnením v karanténnych zariadeniach.
Navrhovaná právna úprava reaguje aj na nález Ústavného súdu SR č. k. PL. ÚS 4/2021 z 8. decembra 2021, ktorý skonštatoval, že zákon umožňujúci pozbavenie osobnej slobody musí spĺňať určité kvality, čo znamená, že môže dovoliť pozbavenie osobnej slobody iba za predpokladu, že je dostatočne určitý (presný), predvídateľný pri svojej aplikácii, pretože iba tak môže byť vylúčené nebezpečenstvo svojvôle. Pozbavenie slobody smie byť ospravedlniteľné len vtedy, ak iné menej prísne opatrenia boli zvážené a považované za nedostatočné pre ochranu záujmu vyžadujúceho pozbavenie osobnej slobody (princíp primeranosti). K čím závažnejším obmedzeniam a zásahom do základných práv môže viesť využitie splnomocňovacieho ustanovenia, tým presnejšie v ňom musia byť určené mantinely, v ktorých sa splnomocnený orgán verejnej moci môže pohybovať. V takých prípadoch sa nemožno spoľahnúť len na neurčité právne pojmy („nevyhnutný rozsah“). Inak by totiž došlo nielen k ohrozeniu garancie legality zásahov a obmedzení základných práv a slobôd, ale aj predovšetkým – rovnováhy v systéme deľby moci ako jedného z princípov právneho štátu.“.
V súvislosti fyzickými osobami umiestňovanými v karanténnych zariadeniach je opodstatnenosť navrhovanej právnej úpravy daná aj viacerými prípadmi, ktoré v rámci svojej pôsobnosti preskúmaval verejný ochranca práv. Na tento osobitný orgán ochrany základných práv a slobôd sa so svojimi podnetmi obrátili viaceré fyzické osoby, pričom z titulu jeho kompetencie vyplýva oprávnenie prešetrovať konanie alebo rozhodovanie orgánov verejnej moci, ak sa namieta porušenie základných práv a slobôd v rozpore s právnym poriadkom alebo princípmi demokratického a právneho štátu. Závery, ktoré vyplynuli z činnosti verejného ochrancu práv, poukazovali na to, že nezákonnosť vydávania faktúr a ukladanie povinnosti úhrady nákladov vzniknutých v súvislosti s povinnou, nariadenou izoláciou v štátom určených zariadeniach, spočíva predovšetkým v troch oblastiach:
1.Povinnosť úhrady nákladov bola/je ukladaná nepríslušným orgánom;
2.Tieto povinnosti ukladané nezákonným postupom, kedy nedochádza k vykonaniu správnych konaní podľa správneho poriadku, čím osoby povinné uhradiť zasielané
22
faktúry zbavené možnosti uplatnenia svojich procesných práv, ktoré im priznáva správny poriadok, a
3.Akty orgánov verejnej správy (faktúry) trpia absolútnym nedostatkom formy rozhodnutia, keďže sa na ukladanie povinnosti uhradiť náklady vzniknuté pri izolácii v štátom určených zariadeniach v plnom rozsahu aplikovať správny poriadok, pričom povinnosti uhradiť náklady musia byť v zmysle právnej úpravy uložené vo forme rozhodnutia podľa správneho poriadku.“
Okrem týchto procesných nedostatkov je potrebné poukázať aj na obsahovú stránku konania, ktorým sa zasahovalo do základných práv a slobôd. Je samozrejmé, že aj takýto zásah je možný, no mali by byť splnené základné princípy ospravedlňujúce obmedzenie základných práv a slobôd fyzických osôb. Ide napríklad o princíp, na základe ktorého je zásah do práv a slobôd opodstatnený, ak nie je možné sledovaný cieľ dosiahnuť inými, menej invazívnymi prostriedkami. V danom kontexte bola povinná štátna karanténa v určených zariadeniach využívaná napríklad pri návrate fyzickej osoby zo zahraničia bez možnosti voľby iného postupu (napríklad v domácej karanténe) a aj bez preukázania alebo podozrenia z prítomnosti ochorenia.
K § 3
Ustanovuje sa okruh povinných subjektov, ktoré v rozhodnom období ukladali pokuty za porušenie protipandemických opatrení a ktoré budú vyplácať finančné odškodnenie fyzickým osobám.
K § 4
V súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020, ktorým bola vyhlásená mimoriadna situácia v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky a v súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 446 z 13. septembra 2023, ktorým bola odvolaná mimoriadna situácia v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2 pre územie Slovenskej republiky, sa ustanovuje, že rozhodným obdobím, za ktoré si je možné uplatniť nárok na finančné odškodnenie je obdobie od 12. marca 2020 od. 06.00 hod. do 15. septembra 2023 do 06.00 hod.
K § 5
Ustanovujú sa podmienky nároku na finančné odškodnenie, ktorými sú, ak ide o uloženie pokuty formou rozhodnutia o uložení pokuty za priestupok, právoplatné rozhodnutie o uložení pokuty za priestupok a preukázanie aspoň čiastočnej úhrady tejto pokuty, ak ide o uloženie pokuty za priestupok v blokovom konaní, blok na pokutu vydaný orgánom, ktorý pokutu uložil, a ak ide o uhradenie nákladov za stravné súvisiace s umiestnením v určených karanténnych zariadeniach v súvislosti s protipandemickými opatreniami zavedenými z dôvodu ochorenia COVID-19, potvrdenie o zaplatení stravného. Predmetné ustanovenie reflektuje skutočnosť, že oprávnená osoba v prípade uloženia pokuty v blokovom konaní nedisponuje právoplatným rozhodnutím o uložení pokuty.
K § 6
23
Ustanovuje sa výška odškodnenia v závislosti od uhradenej výšky uloženej pokuty a výška sumy stravného za umiestnenie v karanténnom ubytovacom zariadení. Navrhuje sa, aby odškodnenie zahŕňalo aj súvisiace náklady predstavujúce trovy spojené so súdnym alebo exekučným konaním.
K § 7
Vzhľadom k skutočnosti, že sa správny poriadok nebude vzťahovať na tieto konania, ustanovujú sa podmienky osobitného konania vzťahujúceho sa na postup pri vybavovaní žiadostí o poskytovanie odškodnenia. Tento postup pozostáva predovšetkým v podaní žiadosti oprávnenou osobou. Žiadosť je možné podať písomne, a to v listinnej forme alebo elektronicky zo zaručeným elektronickým podpisom. Navrhuje sa rozsah údajov, ktoré by mala žiadosť obsahovať. Keďže je možné predpokladať, že oprávnená osoba nedisponuje dokladom (právoplatným rozhodnutím o uložení pokuty za priestupok, blokom na pokutu alebo potvrdením o zaplatení nákladov za stravovanie), navrhuje sa, aby tento doklad bolo možné nahradiť čestným vyhlásením. Subjekt, ktorý vypláca odškodnenie následne preverí, či oprávnenej osobe bola skutočne uložená pokuta za porušenie protipandemických opatrení, a to na základe porovnania údajov v žiadosti o odškodnenie s evidenciou priestupkov, ktorú tento subjekt vedie. Zároveň preverí, či vo svojej účtovnej dokumentácií eviduje doklady preukazujúce úhradu pokuty. Osobitne v prípade obcí môže nastať praktický problém týkajúci sa vedenia evidencie priestupkov. Z tohto dôvodu vzor žiadosti, ktorým oprávnená osoba žiada o odškodnenie od obce môže obsahovať aj ďalšie údaje, ako napríklad rok spáchania priestupku alebo uloženia sankcie. Aby sa predišlo zneužívaniu poskytovania odškodného zo strany domnelých oprávnených osôb (napríklad uvedeným nepravdivého čestného vyhlásenia), je potrebné poukázať na skutočnosť, že takéto situácie by zakladali skutkovú podstatu priestupku. Podľa § 21 ods. 1 písm. f) zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov sa priestupku dopustí ten, kto úmyselne podá nepravdivú alebo neúplnú svedeckú výpoveď v správnom konaní alebo podá nepravdivé alebo neúplné vysvetlenie orgánu oprávnenému objasňovať priestupky alebo uvedie nepravdivý údaj v čestnom vyhlásení pred orgánom štátnej správy alebo obce“. Za takéto konanie je možné uložiť pokutu do výšky 165 eur.
V súvislosti so stravným sa navrhuje, aby boli preplácané tie náklady za stravné, ktoré vznikli na základe umiestnenia oprávnenej osoby v karanténnom zariadení. Tieto karanténne zariadenia boli v správe rôznych orgánov štátnej správy, pričom bez ohľadu na túto skutočnosť boli náklady fakturované Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
K § 8
Ustanovuje sa lehota, v rámci ktorej si oprávnená osoba môže uplatniť nárok na odškodnenie.
K § 9
Náklady vzniknuté územnej samospráve v súvislosti s poskytovaním odškodnenia podľa tohto zákona si obce môžu dodatočne uplatniť ako žiadosť o poskytnutie dotácie. Obce, ktoré ukladali pokuty z titulu preneseného výkonu štátnej správy, budú mať možnosť požiadať o finančnú kompenzáciu za náklady, ktoré vzniknú poskytovaním odškodnenia oprávneným osobám, a to formou dotácie. Po 31. auguste 2025 (do kedy si budú môcť oprávnené osoby uplatňovať svoje právo podľa tohto zákona) budú obce a mestá vedieť vyčísliť náklady, ktoré im v súvislosti s odškodňovaním vznikli. Následne si budú môcť požiadať o preplatenie takto vyčíslených nákladov na Ministerstve financií Slovenskej republiky do 30. novembra 2025. Forma
24
preplatenia nákladov sa bude realizovať prostredníctvom dotácií, ktoré Ministerstvo financií Slovenskej republiky poskytuje obciam podľa § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podrobnejšie informácie o žiadosti podanej obcou zverejní Ministerstvo financií Slovenskej republiky na svojom webovom sídle.
K § 10 až 12
Navrhuje sa, aby splatné pohľadávky vzniknuté na základe uloženia povinnosti oprávnenej osobe zanikli priamo zo zákona.
Zároveň sa navrhuje, aby bola vylúčená aplikácia Správneho poriadku na procesný postup podľa tohto zákona.
K čl. II
Navrhuje sa novelizovať zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Dôvodom navrhnutej právnej úpravy je skutočnosť, že finančná rovina odškodnenia nie je jediným následkom priestupku. Skutočnosť, že osoba spáchala priestupok, môže mať dopad napríklad pre účely preukazovania spoľahlivosti a v tejto súvislosti je relevantný záznam o spáchaní priestupku v evidencii priestupkov. Aj v takýchto prípadoch sa však navrhuje, aby sa na predmetný druh priestupku neprihliadalo, čoho následkom bude, že na dotknutú osobu sa bude hľadieť, ako keby priestupok nespáchala.
K čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona, a to od 1. marca 2025.
V Bratislave 6. novembra 2024
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky