DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Juraj Krúpa. Cieľom predkladaného návrhu zákona je
•odstrániť problém spočívajúci v dlhodobej nefunkčnosti komisie na kontrolu používania informačno-technických prostriedkov, ktorej mechanizmus kreácie a požiadavky na jej zloženie neumožnili od jej zavedenia v § 8a tohto zákona novelou z roku 2015 túto komisiu až doteraz kreovať
•nahradiť požiadavku dvoch členov komisie spĺňajúcich nasledujúce podmienky „občan Slovenskej republiky, ktorý je držiteľom platného osvedčenia Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia „Prísne tajné“, dosiahol vek 40 rokov, vykonával funkciu sudcu, prokurátora, príslušníka spravodajskej služby alebo Policajného zboru alebo inú funkciu, povolanie alebo zamestnanie v oblasti právnej a bezpečnostnej teórie a praxe alebo medzinárodných vzťahov a diplomacie najmenej 10 rokov a má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa“ dvoma členmi, ktorí sú poslancami Národnej rady Slovenskej republiky, paritne reprezentujúcimi koalíciu a opozíciu, pričom na rozdiel od zvyšných šiestich poslancov-členov komisie pôjde o poslancov, ktorí nemusia byť členmi výborov, z ktorých sa kreuje zvyšných šesť členov komisie.
Súčasná právna úprava kladie na dvoch členov komisie na kontrolu používania informačno-technických prostriedkov také požiadavky, ktoré sťažujú obsadenie týchto dvoch pozícií, a tým dlhodobo znemožňujú kreovanie komisie, čím sa ohrozuje kontrola v tejto oblasti. Týmto poslaneckým návrhom zákona sa problém rieši tak, že namiesto dvoch členov z praxe alebo teórie sa navrhuje doplniť komisiu dvomi členmi spomedzi poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, paritne spomedzi poslancov koalície a opozície, tak ako sa to predpokladá aj doteraz v prípade zvyšných šiestich členov komisie. Na rozdiel od zvyšných šiestich členov komisie však nepôjde explicitne o poslancov, ktorí sú členmi Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby, Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Môže teda ísť, a primárne by malo ísť, o poslancov mimo daných výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Nezasahuje sa tým do podstaty pôvodného návrhu a pôvodnej predstavy o činnosti a poslaní tejto komisie, nakoľko i dôvodová správa k novele zákonom č. 404/2015 Z. z., ktorou bol vytvorený právny základ tejto komisie, vyslovuje svoj cieľ nasledovne: „Hlavným cieľom predloženého návrhu je nová úprava kontroly nad použitím informačno-technických