1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Juraj Krúpa. Cieľom predkladaného návrhu zákona je
odstrániť problém spočívajúci v dlhodobej nefunkčnosti komisie na kontrolu používania informačno-technických prostriedkov, ktorej mechanizmus kreácie a požiadavky na jej zloženie neumožnili od jej zavedenia v § 8a tohto zákona novelou z roku 2015 túto komisiu až doteraz kreovať
nahradiť požiadavku dvoch členov komisie spĺňajúcich nasledujúce podmienky občan Slovenskej republiky, ktorý je držiteľom platného osvedčenia Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia „Prísne tajné“, dosiahol vek 40 rokov, vykonával funkciu sudcu, prokurátora, príslušníka spravodajskej služby alebo Policajného zboru alebo inú funkciu, povolanie alebo zamestnanie v oblasti právnej a bezpečnostnej teórie a praxe alebo medzinárodných vzťahov a diplomacie najmenej 10 rokov a vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa dvoma členmi, ktorí poslancami Národnej rady Slovenskej republiky, paritne reprezentujúcimi koalíciu a opozíciu, pričom na rozdiel od zvyšných šiestich poslancov-členov komisie pôjde o poslancov, ktorí nemusia byť členmi výborov, z ktorých sa kreuje zvyšných šesť členov komisie.
Súčasná právna úprava kladie na dvoch členov komisie na kontrolu používania informačno-technických prostriedkov také požiadavky, ktoré sťažujú obsadenie týchto dvoch pozícií, a tým dlhodobo znemožňujú kreovanie komisie, čím sa ohrozuje kontrola v tejto oblasti. Týmto poslaneckým návrhom zákona sa problém rieši tak, že namiesto dvoch členov z praxe alebo teórie sa navrhuje doplniť komisiu dvomi členmi spomedzi poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, paritne spomedzi poslancov koalície a opozície, tak ako sa to predpokladá aj doteraz v prípade zvyšných šiestich členov komisie. Na rozdiel od zvyšných šiestich členov komisie však nepôjde explicitne o poslancov, ktorí členmi Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby, Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Môže teda ísť, a primárne by malo ísť, o poslancov mimo daných výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Nezasahuje sa tým do podstaty pôvodného návrhu a pôvodnej predstavy o činnosti a poslaní tejto komisie, nakoľko i dôvodová správa k novele zákonom č. 404/2015 Z. z., ktorou bol vytvorený právny základ tejto komisie, vyslovuje svoj cieľ nasledovne: Hlavným cieľom predloženého návrhu je nová úprava kontroly nad použitím informačno-technických
2
prostriedkov, ktorá posilniť externý dohľad Národnej rady Slovenskej republiky nad používaním informačno-technických prostriedkov.“
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na informatizáciu spoločnosti, predpokladá sa nulový vplyv na rozpočet verejnej správy (štátny rozpočet). Návrh zákona nebude mať žiadne sociálne vplyvy.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Vzhľadom na dlhodobý problém s obsadením dvoch miest v komisii zriaďovanej podľa tohto zákona, a to miest vyhradených pre odborníkov z teórie a praxe, sa navrhuje zmeniť doterajšie ustanovenie § 8a ods. 4 tak, aby boli odborníci z praxe nahradení ďalšími dvoma poslancami Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR), a to paritne zastupujúcimi koalíciu a opozíciu. Komisia by tak naďalej mala 8 členov, z toho 6 paritne zastúpených poslancov opozície a koalície spomedzi členov troch príslušných výborov NR SR (s predstaviteľom opozície na mieste predsedu), a ponovom 2 ďalších členov spomedzi poslancov NR SR bez špecifikácie ich členstva vo výboroch. Týchto 2 poslancov by volila podľa § 8a ods. 3 NR SR spomedzi kandidátov na členov komisie, ktorých predkladá predseda výboru pre obranu a bezpečnosť, po predchádzajúcej dohode s predsedom Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby a predsedom Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť navrhuje na 1. apríla 2025.