Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna ZÁBORSKÁ a Richard VAŠEČKA.
Zníženie daňového bonusu bez ohľadu na počet detí, ktoré bolo súčasťou prijatého konsolidačného balíka bude mať neprimeraný vplyv na väčšie rodiny. Vláda zaviedla krátenie sumy daňového bonusu pre daňovníkov, pričom daňovníkom s hrubým príjmom vyšším ako 3 632 eur v dôsledku krátenia sumy daňového bonusu nevznikne nárok na daňový bonus, a to bez ohľadu na počet detí, keďže krátenie sumy sa uplatňuje na každé jedno dieťa samostatne. Maximálny daňový bonus si budú môcť uplatniť iba rodičia, ktorí zarábajú maximálne 1,5-násobok priemernej mzdy. To bude na budúci rok 2 477 eur, od tejto hranice bude postupne daňový bonus klesať. Ak príjmy prekročia 3 632 eur, nárok na bonus zanikne úplne. Rodiny prídu o stovky eur mesačne, najmä viacdetné. Takéto určenie sumy daňového bonusu je nespravodlivé, keďže je rozdiel, či sa z takejto mzdy daňovníci starajú o jedno dieťa alebo tri a viac detí.
Na Slovensku je nízka pôrodnosť, čo sa v najbližšej dobe odrazí rýchlym starnutím obyvateľstva. S rastúcim podielom starších občanov sa zníži počet obyvateľov v produktívnom veku, čím vznikne nerovnováha v závislosti, ktorá následne zvýši finančné zaťaženie štátu. Početnejšie rodiny prispievajú k zvýšeniu pôrodnosti, čim pomáhajú udržiavať mladšiu demografiu, ktorá môže podporovať starnúce obyvateľstvo a znížiť dlhodobý tlak na sociálny a dôchodkový systém. Politikou, ktorá podporuje viacpočetné rodiny môže vláda zabezpečiť stabilný prísun budúcich pracovníkov, ktorý je nevyhnutný na udržanie dynamického hospodárstva, prilákanie zahraničných investícií a zabezpečenie udržateľného hospodárskeho rastu.
Mnohé rodiny dnes váhajú, či mať viac ako jedno alebo dve deti, a to z dôvodu finančnej náročnosti vrátane nákladov na bývanie. Prijatý konsolidačný balíček v súvislosti s ďalšími opatreniami, ktoré zvýšia pravidelné náklady občanov, bude mať zásadný vplyv pri rozhodovaní sa rodičov, či sa dokážu postarať o ďalšie dieťa alebo nie. Väčšie rodiny čelia obzvlášť vysokým nákladom, čo ich často vedie k obmedzeniu základných potrieb. Poskytovaním cielenej daňovej podpory, ako zvýšené daňové úľavy, môže štát zmierniť niektoré z týchto finančných záťaží. Politika zameraná na rodiny môže pomôcť znížiť chudobu detí, zlepšiť prístup k zdrojom a vytvoriť lepšie podmienky pre deti z viacpočetných rodín. Zároveň vytvorením prostredia priaznivého pre rozvoj rodiny štát podporuje kultúrnu zmenu, ktorá oceňuje a posilňuje rast rodiny. V súčasnej dobe, ktorá sa vyznačuje individualistickým a ekonomicky zameraným myslením, ktoré odrádza ľudí od zakladania väčších rodín je úlohou štátu posilňovať sociálnu súdržnosť a pozitívny pohľad na rozširovanie rodín. Fiškálna politika štátu zameraná na väčšie rodiny je strategickou investíciou do populačnej stability, ekonomickej produktivity a sociálnej súdržnosti našej krajiny.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona
bude mať pozitívny sociálny vplyv. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby sa krátenie sumy daňového bonusu nevzťahovalo na rodičov, ktorí majú 3 a viac detí.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna Záborská a Richard Vašečka
2. Názov návrhu zákona: ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie-
dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
X
-sociálnu exklúziu
X
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a Ministerstvu hospodárstva SR a stanovisko ministerstiev tvorí súčasť predkladaného materiálu.