Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna Záborská a Richard Vašečka.
Základným cieľom návrhu novely zákona o umelom prerušení tehotenstva je skrátenie obdobia v ktorom je možné podstúpiť umelé ukončenie tehotenstva tak, aby zodpovedalo prvému dokumentovateľnému prejavu zdravého vývoja plodu, ktorým je tlkot srdca.
Každý ľudský život, bez ohľadu na stupeň jeho vývoja, dôstojnosť a hodnotu. Keďže nenarodené dieťa je biologicky odlišné a svoj vlastný genetický kód, malo by sa považovať za jednotlivca, ktorého život si zaslúži ochranu. Ako spoločnosť sme tento záväzok ochrany nenarodeného dieťaťa vyjadrili v Deklarácii práv dieťaťa z 20. novembra 1959. Preambula tohto dôležitého medzinárodne prijatého dokumentu hovorí: ... dieťa vzhľadom na svoju telesnú a duševnú nezrelosť potrebuje osobitné záruky a starostlivosť vrátane primeranej právnej ochrany pred narodením, ako aj po ňom.“ Neschopnosť nenarodeného dieťaťa vyjadriť svoju vôľu žiť sa musí chápať v tomto kontexte „osobitných záruk a starostlivosti“, v ktorom sa poskytuje „primeraná právna ochrana“ ako základné ľudské právo.
Vedecký pokrok jasne ukázal, že plod môže vykazovať znaky, ako je tlkot srdca, mozgové vlny a reakcia na bolesť v ranom štádiu tehotenstva. Vedecké dôkazy jednoznačne potvrdzujú, že srdcový tep plodu možno zvyčajne zistiť v 5. 6. týždni gestačného veku, čo je míľnik, ktorý sa často používa ako kľúčový ukazovateľ rannej životaschopnosti plodu. Štúdie a lekárske odporúčania renomovaných organizácií, ako je napríklad Európska spoločnosť pre ľudskú reprodukciu a embryológiu, potvrdzujú, že srdce embrya sa začína formovať a prejavovať elektrickú aktivitu približne 22 dní po počatí, teda približne v piatom týždni tehotenstva. Táto skorá srdcová aktivita sa zistiť pomocou transvaginálneho ultrazvuku, ktorý sa bežne používa na monitorovanie vývoja plodu v tomto štádiu. V 6. týždni začne primitívna srdcová cieva rytmicky pulzovať, čo znamená počiatočné štádium fungujúceho kardiovaskulárneho systému. Prítomnosť detekovateľného tlkotu srdca v období po 7 týždni vývoja plodu je kľúčovým ukazovateľom, ktorý signalizuje vývoj plodu a životaschopné tehotenstvo.
Okrem vedeckej roviny skrátenie obdobia, v ktorom je možné podstúpiť umelé ukončenie tehotenstva, aj morálnu rovinu. Spravodlivá spoločnosť je taká, ktorá chráni práva všetkých jednotlivcov, najmä tých najzraniteľnejších. To zahŕňa aj nenarodené deti. Politici majú preto morálnu povinnosť prijímať také právne predpisy, ktoré odrážajú záväzok chrániť ľudský život v každom štádiu. Právne predpisy v prospech života súladné so širšími zásadami ľudských práv, najmä s myšlienkou, že žiadny človek by nemal byť zbavený života bez riadneho procesu.
Právo, tak ako aj umenie, náboženstvo, literatúra, história, je súčasťou každej spoločnosti a prispieva k dnešnému aj budúcemu charakteru spoločnosti. Právo vyjadruje, že určité hodnoty zaujímajú privilegované miesto v spoločnosti. Také miesto majú najmä etické a morálne normy, ktoré zdôrazňujú význam rodiny a ochrany zraniteľných, pretože z nich profituje spoločnosť ako celok. Práve nenarodení považovaní za najzraniteľnejších členov spoločnosti, pretože sa
nemôžu sami za seba prihovárať. Ak totiž spoločnosť považuje za prijateľné ukončenie života v jednom štádiu vývoja (napr. v ranom štádiu tehotenstva), dostáva sa na klzkú plochu, ktorá môže viesť k znehodnoteniu života v jeho iných štádiách (napr. v neskorom tehotenstve, u starších ľudí alebo zdravotne postihnutých). Hodnota života nemôže byť definovaná na základe svojvoľných kritérií, ako je vek, veľkosť alebo stupeň závislosti. Každý ľudský život bez ohľadu na vek alebo schopnosti si zaslúži rovnakú ochranu podľa zákona. Ochrana nenarodených detí je logickým pokračovaním tohto princípu.
V neposlednom rade je dôležité si uvedomiť, že potraty znižujú pôrodnosť spôsobom, ktorý môže mať dlhodobé dôsledky pre spoločnosť, napríklad nedostatok pracovných síl, starnutie populácie a hospodársku nestabilitu. Slovensko bude v rámci EU jeden z najrýchlejšie starnúcich štátov, čo bude mať za následok jeden z najrýchlejších rastov miery ekonomickej závislosti medzi v EU. Vplývajú na to viaceré faktory- prepad úhrnnej miery plodnosti, rýchle starnutie vyvolané poklesom pôrodnosti, zároveň stúpanie veku dožitia. Správa Národnej banky Slovenska o štrukturálnych výzvach nášho štátu uvádza, že Slovensko by potrebovalo na zastabilizovanie podielu ľudí vo veku 65+ na produktívnej populácii prijať takmer 1,2 milióna migrantov v priebehu 15 rokov, čo by predstavovalo približne 18 % celkovej populácie. Zároveň, za 50 rokov legálnosti potratov na Slovensku bolo vykonaných viac ako 1 360 000 potratov. Podpora právnych predpisov v prospech života je spôsobom, ako zachovať budúce generácie a zabezpečiť stabilnú a rastúcu populáciu.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy a vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyv na životné prostredie, a nemá ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K článku I:
Navrhuje sa zmena doby, počas ktorej je možné pristúpiť k umelému prerušeniu tehotenstva, a to na prvých osem týždňov jeho trvania. Zmena zodpovedá prvému dokumentovateľnému prejavu zdravého vývoja plodu, ktorým je tlkot srdca.
K článku II:
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna Záborská a Richard Vašečka
2. Názov návrhu zákona: ktorým sa mení zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: ktorým sa mení zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie-
dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
X
-sociálnu exklúziu
X
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné