DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky .
Cieľom návrhu zákona je celkové zníženie atraktívnosti nikotínových výrobkov pre mladistvých, zavedením zákazu predaja ochutených nikotínových výrobkov, predovšetkým ovocných, kolových a cukríkových príchutí. Chceme pokračovať v sprísňovaní regulácie tabakových a nikotínových výrobkov, ktoré sa začalo samotnou reguláciou bezdymových tabakových výrobkov, elektronických cigariet a nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku. Zároveň chápeme, že niektoré príchute, ktoré nie vyhľadávané mladistvými majú význam pre dospelých spotrebiteľov týchto výrobkov, pre ktorých môžu byť prostriedkom na ceste prestať fajčiť, preto zo zákazu vynímame mentolovú, mätovú a tabakovú príchuť. Súčasne chceme zakázať používanie jednorázových elektronických cigariet vzhľadom na ich obľúbenosť medzi mladou generáciou, ako aj rozsiahlu ekologicku záťaž, ktorú ich výroba a spotreba so sebou prináša. Inšpiráciou pre náš postup je skutočnosť, že takéto a podobné regulácie prijali viaceré štáty ako napríklad Dánsko, Estónsko, Slovinsko, ale aj vo svete, napríklad Spojené kráľovstvo, Austrália, Nový Zéland.
Medzi neplnoletými a mladistvými, ktorí vapujú (používajú elektronické cigarety), je veľká preferencia ovocných, sladkých a cukrovinkových príchutí. Naproti tomu dospelí fajčiari uprednostňujú zrelšie chute. Najkomplexnejší súbor údajov o používaní elektronických cigariet v Európe pochádza zo Spojeného kráľovstva, čo je vyspelý trh s elektronickými cigaretami, ktorý by sa dal použiť ako barometer pre trendy v segmente vapovania. Údaje poskytujú prehľad o tom, aké produkty používajú maloletí, a preto zdôrazňujú, kde by sa mohla regulácia posilniť. Z nich vyplýva, že počet 11 17-ročných, ktorí uviedli, že niekedy užili elektronickú cigaretu, sa v roku 2023 zvýšil na 20,5 % z 11,2 % v roku 2021. V priebehu dvoch rokov to predstavuje nárast o 83 %. Jedným z troch hlavných dôvodov, prečo maloletí uviedli vaping, bolo, že sa im páčili príchute. Najčastejšie vyberané príchute medzi maloletými vo veku 11-17 rokov, niečo vyše 80 %, sladké/ovocné príchute, ako cukrovinky, dezerty, ovocie, nealkoholické nápoje, energetické nápoje. Je to pozoruhodné v porovnaní s dospelými používateľmi elektronických cigariet, ktorých najčastejšie vyberané príchute boli ovocie (47 %), mäta/mentol (17 %) a tabak (12 %). U neplnoletých vo veku 11-17 rokov len 2,8 % uviedlo preferenciu mäty/mentolu. Príchuť mäta/mentol je preferovaná prevažne dospelými, pre ktorých môže predstavovať alternatívu ku škodlivým cigaretám.
V roku 2021 kanadská vláda uskutočnila konzultáciu o navrhovanej regulácii o príchutiach elektronických cigariet. Konzultácia načrtla, že: „iné príchute ako tabak spojené so zníženým vnímaním škôd a zvýšenou príťažlivosťou medzi mládežou. Nie všetky príchute však rovnako príťažlivé pre mládež a dôkazy ukazujú, že ovocná príchuť je najobľúbenejšia. Zakázaním všetkých príchutí s výnimkou tabaku a mäty/mentolu sa Health Canada snaží nájsť rovnováhu medzi znížením príťažlivosti produktov vapingu, ochranou mládeže pred navádzaním na používanie produktov vapingu a ponechaním niektorých možností aróm pre dospelých, ktorí fajčia alebo prešli na elektronické cigarety alebo by chceli prejsť na elektronické cigarety“.
Súčasťou atraktivity elektronických cigariet a nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku aj obaly týchto výrobkov, a preto navrhujeme, aby sa na obaloch nemohli uvádzať prvky, ktoré by ich atraktivitu pre mladistvých zvyšovali, ako napríklad rôzne kresby, polepy, popisy, ktoré by pripomínali potravinu, kozmetický prípravok alebo hračku. Ponuka na trhu nikotínových výrobkov preukázala, že spoločnosti sa takýmito praktikami snažia osloviť predovšetkým deti.
Cieľom predloženej regulácie je minimalizovať dostupnosť žiadaných foriem elektronických cigariet medzi maloletými, a to aj z dôvodu výsledkov kontrol Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré potvrdzujú, že mladiství sa k týmto výrobkom vedia dostať pomerne jednoducho. Obmedzením ponuky, znížením atraktivity a úplnym zákazom jednorázových elektornických cigariet očakávame potlačenie vzrastajúceho dopytu po týchto produktoch, ktorý na Slovensku medziročne vzrástol o 200%. Zákazom jednorazových elektronických cigariet v prvom rade prispejeme k predchádzaniu vytvorenia závislosti u mladistvých, ktorí preferujú tento typ produktu vzhľadom na jeho pohodlné používanie bez potreby dodatočnej starostlivosti o elektronickú cigaretu. Ďalším cieľom je zníženie ekologických dopadov, ktoré jednorázové elektornické cigarety spôsobujú. Ide najmä o záťaž pre odpadové hospodárstvo a snahu o predchádzanie vzniku odpadu a nakladania s odpadom z elektronických zariadení. V neposlednom rade pre výrobu týchto elektronických zariadení a batérií v nich nevyhnutné strategické suroviny, ktorých nadmerné použitie bude narážať na budúce potreby v oblasti kritických surovín a môže spôsobiť potenciálne problémy dodávateľského reťazca.
Poskytovanie ekonomických výhod pre spotrebiteľov pri kúpe tabakových a nikotínových výrobkov zvyšuje ich atraktivitu, a preto by sa pri predaji tabakových výrobkov, ktoré určené na fajčenie nemali spotrebiteľom poskytovať žiadne ekonomické výhody. Vzhľadom na nižšie zdravotné dopady oproti tabakovým výrobkom, ktoré určené na fajčenie, pri predaji bezdymových tabakových výrobkov, nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku a elektronických cigariet by bolo zakázané poskytovať odmeny k nákupu vo forme tovaru, ktorý s ich používaním nesúvisí. Takouto zmenou v zákone dosiahneme menšiu atraktivitu týchto produktov pre spotrebiteľov. Zároveň sa zamedzí poskytovaniu odmien vo forme alkoholických nápojov, čo je pre spotrebiteľov v súčasnosti jedna z najatraktívnejších odmien, čím dochádza k výtvaraniu predpokladu pre pridružovanie ďalšej závislosti.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je plne v súlade s právom Európskej únie.
Navrhujeme rozdeliť účinnosť zákona na dve obdobia pre zosúladenie s dopredajmi podľa návrhu novely zákona č. 106/2004 Z.z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Rozšírenie definície súvisiacich výrobkov o vrecúška bez obsahu tabaku a iné nikotínové výrobky. Cieľom navrhovanej úpravy je zahrnutie aj nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku a iných nikotínových výrobkov do súvisiacich výrobkov a zároveň vyňatie výrobkov s obsahom nikotínu, ktoré sú určené na účely podľa osobitného predpisu.
K bodu 2
Vzhľadom k tomu, že §5 sa týka aj súvisiacich výrobkov, dopĺňame tento pojem do názvu paragrafu.
K bodu 3
Zavedenie zákazu predaja ochutených nikotínových výrobkov, predovšetkým ovocných, kolových a cukríkových príchutí s výnimkou mentolu, mäty a tabaku. Zákaz charakteristickej arómy je platný pre všetky tabakové výrobky určené na fajčenie a od 1.1.2025 bude platný aj pre bezdymové tabakové výrobky.
K bodu 4
Súčasná právna úprava nereguluje poskytovanie ekonomických výhod k nákupu tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov. Predajcovia poskytujú odmeny aj vo forme alkoholických nápojov čím podporujú ďalšiu negatívnu externalitu. Takouto zmenou v zákone dosiahneme menšiu atraktivitu týchto produktov pre spotrebiteľov. Vzhľadom na nižšie zdravotné riziká oproti tabakovým výrobkom, ktoré určené na fajčenie, pri predaji bezdymových tabakových výrobkov, nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku a elektronických cigariet by bolo povolené poskytovať odmeny k nákupu len vo forme tovaru, ktorý s ich používaním súvisí ako napríklad puzdro na zariadenie, náhradné dvierka atď. Navrhované opatrenie sa týka akejkoľvek formy predaja či v kamennej predajni alebo pri predaji na diaľku a to nie len pri nákupe, ale aj v súvislosti s ním.
K bodu 5
Doplnenia vyhlásenia výrobcu, dovozcu, distribútora, že výrobok neobsahuje zakázané charakteristické arómy.
K bodu 6
Zavádza sa povinnosť uviesť na spotrebiteľskom obale zoznam všetkých zložiek, pričom súhrnne pomenovanie aróma alebo príchuť, nie je povolené.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava, kvôli doplnenému ods. 5 v §5.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 9
Týmto doplnením chceme znížiť atraktivitu obalov elektronických cigariet pre mladistvých, tak aby výrobcovia nemohli na obaloch uvádzať prvky a znaky, ktoré by ich lákali k zakúpeniu
výrobku, ako napríklad rôzne kresby, polepy, popisy, ktoré by pripomínali potravinu, kozmetický prípravok alebo hračku. Zároveň sa zavádza povinnosť uviesť na spotrebiteľskom obale číslo pod ktorým je výrobok evidovaný v databáze Únie a to za účelom zlepšenia kontroly.
K bodu 10
Navrhuje sa zaviesť zákaz jednorazových elektronických cigariet z dôvodu ich vysokej dostupnosti pre mladistvých a rovnako ekologickej záťaže vzhľadom na to, že tieto výrobky obsahujú baterku a ďalšie cenné kovy a polovodiče.
K bodu 11
Doplnenia vyhlásenia výrobcu, dovozcu, distribútora, že výrobok neobsahuje zakázané charakteristické arómy.
K bodu 12
Zavádza sa povinnosť uviesť na spotrebiteľskom obale nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku zoznam všetkých zložiek, pričom súhrnne pomenovanie aróma alebo príchuť, nie je povolené.
K bodu 13
Legislatívno-technická úprava, kvôli doplnenému ods. 5 v §5.
K bodu 14
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 15
Týmto doplnením chceme znížiť atraktivitu obalov nikotínových vrecúšok bez obsahu tabaku pre mladistvých, tak aby výrobcovia nemohli na obaloch uvádzať prvky a znaky, ktoré by ich lákali k zakúpeniu výrobku, ako napríklad rôzne kresby, polepy, popisy, ktoré by pripomínali potravinu, kozmetický prípravok alebo hračku.
K bodu 16
Vypustenie z dôvodu duplicitnej právnej úpravy v Zákone o ochrane nefajčiarov (377/2004).
K bodu 17
Zavedenie sankcie za porušenie zákazu uvádzania na trh jednorazových elektronických cigariet.
K bodu 18
Vypustenie z dôvodu duplicitnej právnej úpravy v Zákone o ochrane nefajčiarov (377/2004).
K bodu 19
Navýšenie sankcií tak, aby napĺňali svoju odstrašujúcu funkciu, nakoľko od roku 2016 nedošlo k ich zvýšeniu.
K bodu 20
Vypustenie z dôvodu duplicitnej právnej úpravy v Zákone o ochrane nefajčiarov (377/2004).
K bodu 21
Navýšenie sankcií tak, aby napĺňali svoju odstrašujúcu funkciu, nakoľko od roku 2016 nedošlo k ich zvýšeniu.
K bodu 22
Legislatívno-technická úprava, doplnenie odkazu do Prílohy 3.
K Čl. II
K bodu 1
Súčasná právna úprava nezakazuje predaj výrobkov, ktoré sa obvykle používajú s tabakovými výrobkami a súvisiacimi výrobkami ako cigaretové papieriky, filtre, kryty, obaly atď. osobám mladším ako 18 rokov, a preto navrhujeme, aby sa na predaj týchto výrobkov viazal zákaz a kontrolné orgány by za porušenie zákazu udeľovali pokutu.
K bodu 2
Rozširuje sa súčasná právna úprava o uloženie pokuty Slovenskou obchodnou inšpekciou fyzickej osobe-podnikateľovi alebo právnickej osobe, ktorá nerešpektuje zákaz alebo obmedzenie predaja tabakových a nikotínových výrobkov.
K bodu 3a 4
Rozširuje sa súčasná právna úprava o uloženie pokuty Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky dovozcovi alebo distribútorovi, ktorý nerešpektuje zákaz alebo obmedzenie predaja tabakových a nikotínových výrobkov pri maloobchodnej a veľkoobchodnej činnosti.
K bodu 5
Dochádza k precizovaniu textu v súvislosti zo zákazom v §7 ods. 4. Zabezpečenie efektívnej kontroly zákazu užívania tabakových a nikotínových bodov neplnoletými.
K bodu 6
Dochádza k precizovaniu textu v súvislosti zo zákazom v §7 ods. 4. Zabezpečenie efektívnej kontroly zákazu užívania tabakových a nikotínových bodov neplnoletými.
K bodu 7
Dochádza k precizovaniu textu v súvislosti zo zákazom v §7 ods. 4. Zabezpečenie efektívnej kontroly zákazu užívania tabakových a nikotínových bodov neplnoletými.
K Čl. III
Navrhujeme rozdeliť účinnosť zákona na dve obdobia. Zákon nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia, okrem Čl. I, ktorý nadobudne účinnosť od 1.7.2025, aby bol dopredaj týchto výrobkov zladený s dopredajmi podľa novely zákona č. 106/2004 Z.z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá je prejednávaná v NRSR, aby výrobcom nevznikli zbytočné náklady a komplikácie.