1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov zdravotníckych pracovníkov, ktorými by sa zamedzilo podávaniu hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach ako aj zamedzeniu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania, navrhovaná právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom vracia minimálnu výšku základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
Cieľom tohto návrhu zákona je navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií. Zároveň sa v prechodných ustanoveniach pre rok 2025 a 2026 ustanovujú odchýlky od tejto úpravy pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00. Zmeny v prechodných ustanoveniach sa netýkajú sestier, pôrodných asistentiek, zdravotníckych záchranárov, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy je v roku 2024 pod 1,00.
Taktiež sa návrhom zákona zvyšuje platba za poistencov štátu v roku 2024. Celkové finančné zdroje, ktoré sa predpokladali poskytnúť do verejného zdravotného poistenia prostredníctvom platby za poistencov štátu boli stanovené podľa predpokladaného počtu osôb, za ktoré platí poistné štát v r. 2024 v čase tvorby rozpočtu na tento rok. Vzhľadom k skutočnosti, že skutočný počet poistencov, za ktorých platí poistné štát v r. 2024, je mierne nižší ako bol predpoklad, navrhuje sa na mesiac december 2024 zvýšenie sadzby za poistencov štátu tak, aby sa do výnosov verejného zdravotného poistenia skutočne dostala celková výška zdrojov, ktorá bola pre rok 2024 rozpočtovaná.
Vzhľadom na riziko hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia (čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 31 Listiny základných práv a slobôd), pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, sa navrhuje schváliť zákon v skrátenom legislatívnom konaní.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a v súlade s právom Európskej únie.
2
Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zároveň uvedený návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, pretože sa predkladá v skrátenom legislatívnom konaní.
Dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona sa vzhľadom na potrebu primeranej legisvakancie navrhuje dňom 1. decembra 2024 pre platbu štátu, 1. januára 2025 pre základné zložky mzdy sestier, pôrodných asistentiek, zdravotníckych záchranárov a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy je v roku 2024 nižšia ako 1,00, 1. januára 2026 pre minimálnu výšku základnej zložky mzdy lekárov a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy je v roku 2024 vyššia ako 1,00.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
-
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Október 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
V súvislosti s existujúcim stavom nedostatku zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach môže byť na základe pokračujúceho trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania na území Slovenskej republiky. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky za účelom riešenia tejto situácie ako aj predídeniu podania hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorého cieľom je zvrátiť nastolený trend a zabezpečiť stabilizáciu ako aj nárast personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Základná zložka mzdy zdravotníckych pracovníkov je v zákone č. 578/2004 Z. z. koeficientami pre každú profesiu definovaná ako násobok priemernej mzdy v hospodárstve z pred dvoch rokov. Bez úpravy koeficientov by v roku 2025 rástla základná zložka mzdy o 9,7% (rast priemernej mzdy v roku 2023). Zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483) sa navrhlo upraviť koeficieny tak, aby mzdy zdravotníckych pracovníkov rástli v roku 2025 o 3% a zároveň, aby od roku 2026 opäť kopírovali rast priemernej mzdy z pred dvoch rokov. Následne sa pozmeňovacím návrhom koeficienty niektorých zdravotníckych pracovníkov, ktorých koeficient sa týmto spôsobom znížil pod úroveň koeficientov ustanovených v roku 2023, navrhlo zvýšenie zníženia koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov o polovicu, t.j. základná zložka mzdy pri týchto zdravotníckych pracovníkov mala rásť o 6,44%.
4
Cieľom tohto návrhu zákona je navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií. Zároveň sa v prechodných ustanoveniach pre rok 2025 a 2026 ustanovujú odchýlky od tejto úpravy pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00. Zmeny v prechodných ustanoveniach sa netýkajú sestier, pôrodných asistentiek, zdravotníckych záchranárov, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 pod 1.0.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zákonom určení zdravotnícki pracovníci v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zdravotné poisťovne
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade nevykonania úpravy hrozí podávanie hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach ako aj pokles záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchod zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presun do iných štátov, kedy bude ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania, navrhovaná právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom vracia minimálnu výšku základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
-
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
5
Preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
6
Predkladaný materiál negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy. Predmetný materiál nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ministerstvo zdravotníctva SR
Michal Cibere, IZA
Zuzana Földesová Motajová, OPOI
Limbová 2
837 52 Bratislava
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Súvisiace platné právne predpisy, údaje od Národného centra zdravotníckych informácií, údaje od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zdravotných poisťovní.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
111 924 472
167 686 498
213 749 004
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na Verejné zdravotné poistenie
0
111 924 472
167 686 498
213 749 004
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
111 924 472
167 686 498
213 749 004
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
111 924 472
167 686 498
213 749 004
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona negatívny vplyv na výdavky Verejného zdravotného poistenia. Financovanie návrhu sa bude realizovať z verejného zdravotného poistenia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
K čl. I – zákon č. 578/2004 Z. z.
Základná zložka mzdy zdravotníckych pracovníkov je v zákone č. 578/2004 Z. z. koeficientami pre každú profesiu definovaná ako násobok priemernej mzdy v hospodárstve z pred dvoch rokov. Bez úpravy koeficientov by v roku 2025 rástla základná zložka mzdy o 9,7% (rast priemernej mzdy v roku 2023). Zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483)
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=9955
, sa navrhlo upraviť
koeficienty tak, aby mzdy zdravotníckych pracovníkov rástli v roku 2025 o 3% a zároveň, aby od roku 2026 opäť kopírovali rast priemernej mzdy z pred dvoch rokov. Pozmeňovacím návrhom sa vo výbore pre financie zvýšili koeficienty sestrám, pôrodným asistentkám a ostatným zdravotníckym pracovníkom, ktorých koeficient bol pod 1,0 tak, aby bol nárast 6,44% v roku 2025.
Cieľom tohto návrhu zákona je navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
Zároveň sa v prechodných ustanoveniach pre rok 2025 ustanovujú odchýlky od tejto úpravy pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00 úpravou koeficientov číslom 0,9696. Pre rok 2026 sa odchýlky dotknú tej istej skupiny
9
úpravou koeficientov číslom 0,9848. Zmeny v prechodných ustanoveniach sa netýkajú sestier, pôrodných asistentiek, zdravotníckych záchranárov, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 nižšia ako 1.00; týmto ostávajú v roku 2025 koeficienty ako boli v roku 2024.
Všetky vyššie menované úpravy, ktoré v predkladanom návrhu zákona, predstavujú pri nezmenenom počte zdravotníckych pracovníkov vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia 111 924 472 eur v roku 2025, 167 686 498 eur v roku 2026 a 213 749 004 eur v roku 2027. Mzdový balík na rok 2025 bez akejkoľvek konsolidácie (nárast 9,66%) predstavoval sumu 4 265 695 522 eur, pri úplnej konsolidácií (nárast 3%) mzdový balík predstavoval sumu 4 006 449 007 eur, návrhom sa uvedený balík upravuje na sumu 4 193 914 402 eur, čím dochádza k úspore 71 781 120 eur oproti sume bez konsolidácie. V roku 2026 predstavoval mzdový balík bez akejkoľvek konsolidácie (nárast 9,66%) sumu 4 558 029 900 eur, pri úplnej konsolidácii (3% nárast) malo ísť o sumu 4 281 016 841 eur, návrhom sa mzdový balík dostáva na sumu 4 524 294 447 eur, čím dochádza k úspore 33 735 453 eur oproti mzdám bez konsolidácie. V roku 2027 bude mzdový balík bez akejkoľvek konsolidácie predstavovať sumu 4 826 963 443 eur, pretože koeficienty budú pôvodné z roku 2024.
K čl. II – zákon č. 580/2004 Z. z.
V zákone sa navrhuje upraviť sadzbu poistného za poistencov štátu na posledný mesiac december zo sadzby 4,5% z vymeriavacieho základu na sadzbu 6,55% z vymeriavacieho základu. Celkové finančné zdroje, ktoré sa predpokladali poskytnúť do verejného zdravotného poistenia prostredníctvom platby za poistencov štátu boli stanovené podľa predpokladaného počtu osôb, za ktoré platí poistné štát v r. 2024 v čase tvorby rozpočtu na tento rok. Vzhľadom k skutočnosti, že skutočný počet poistencov, za ktorých platí poistné štát v r. 2024 je mierne nižší, ako bol predpoklad, navrhuje sa na mesiac december 2024 zvýšenie sadzby za poistencov štátu tak, aby sa do výnosov verejného zdravotného poistenia skutočne dostala celková výška zdrojov, ktorá bola pre rok 2024 rozpočtovaná, t.j. suma 2 112 480 000 eur. Ak by sa tak neudialo, zdravotné poisťovne by si museli vytvoriť rezervu v roku 2024 pre zúčtovanie so štátom pre rok 2025, čo sa negatívne premieta do účtovníctva zdravotných poisťovní.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhovaná právna úprava nemá vplyv na zakladá vplyvy na výdavky spojené s nastavením informačných systémov inštitúcií verejnej správy.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
10
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
K čl. I - Zákon č. 578/2004 Z. z.
Všetkým zdravotníckym pracovníkom sa do § 80a 80aw prinavracajú koeficienty aké boli v roku 2024 pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií. Sestrám, pôrodným asistentkám a zdravotníckym záchranárom, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatným zdravotníckym pracovníkom, ktorých minimálny výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 nižšia ako 1.00 sa ponechávajú koeficienty ako boli v roku 2024 aj pre rok 2025 a 2026.
V prechodných ustanoveniach sa pre rok 2025 ustanovujú odchýlky od tejto úpravy v § 80a § 80aw pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00 úpravou koeficientov číslom 0,9696. Pre rok 2026 sa odchýlky dotknú tej istej skupiny úpravou koeficientov číslom 0,9848.
zdravotnícky pracovník
Aktuálne koeficienty (2024)
Rok 2025 - Lekári a ostatní nad 1,0 znížený 0,9696 a sestry a ostatní pod 1,0 ostáva pôvodný
Rok 2026 - Sestry a ostatní pod 1,0 bez zmeny, lekári a ostatní nad 1,0 znížený 0,9848
sestra
1,0000
1,0000
1,0000
sestra
1,0500
1,0500
1,0500
sestra
1,1000
1,1000
1,1000
sestra
1,1500
1,1500
1,1500
pôrodná asistentka
1,0000
1,0000
1,0000
pôrodná asistentka
1,0500
1,0500
1,0500
pôrodná asistentka
1,1000
1,1000
1,1000
pôrodná asistentka
1,1500
1,1500
1,1500
fyzioterapeut
0,9100
0,9100
0,9100
fyzioterapeut
0,9600
0,9600
0,9600
fyzioterapeut
1,0800
1,0472
1,0636
verejný zdravotník
0,9100
0,9100
0,9100
verejný zdravotník
0,9600
0,9600
0,9600
verejný zdravotník
1,0800
1,0472
1,0636
zdravotnícky laborant
0,9100
0,9100
0,9100
zdravotnícky laborant
0,9600
0,9600
0,9600
zdravotnícky laborant
1,1000
1,0666
1,0833
nutričný terapeut
0,8800
0,8800
0,8800
nutričný terapeut
1,0000
1,0000
1,0000
dentálna hygienička
0,8800
0,8800
0,8800
rádiologický technik
0,9100
0,9100
0,9100
rádiologický technik
0,9600
0,9600
0,9600
rádiologický technik
1,0800
1,0472
1,0636
11
zdravotnícky záchranár
1,0800
1,0800
1,0800
zdravotnícky záchranár
1,1300
1,1000
1,1300
zubný technik
0,9100
0,9100
0,9100
zubný technik
0,9600
0,9600
0,9600
technik pre zdravotnícke pomôcky
0,9100
0,9100
0,9100
technik pre zdravotnícke pomôcky
0,9600
0,9600
0,9600
farmaceutický laborant
0,9100
0,9100
0,9100
farmaceutický laborant
1,0800
1,0472
1,0636
masér
0,8500
0,8500
0,8500
ortopedický technik
0,8500
0,8500
0,8500
praktická sestra – asistent
0,8500
0,8500
0,8500
praktická sestra – asistent
0,8900
0,8900
0,8900
praktická sestra – asistent
0,9400
0,9400
0,9400
zubný asistent
0,8500
0,8500
0,8500
sanitár
0,7000
0,7000
0,7000
sanitár
0,7400
0,7400
0,7400
logopéd
1,1900
1,1539
1,1720
logopéd
1,2300
1,1927
1,2114
logopéd
1,4000
1,3575
1,3788
liečebný pedagóg
1,1900
1,1539
1,1720
liečebný pedagóg
1,2300
1,1927
1,2114
liečebný pedagóg
1,4000
1,3575
1,3788
psychológ
1,1900
1,1539
1,1720
psychológ
1,2300
1,1927
1,2114
psychológ
1,4000
1,3575
1,3788
Lekár, zubný lekár
1,5000
1,4544
1,4772
lekár
2,5000
2,4240
2,4620
zubný lekár
2,5000
2,4240
2,4620
farmaceut
1,2700
1,2314
1,2507
farmaceut
1,3200
1,2799
1,3000
farmaceut
2,1000
2,0362
2,0681
fyzik
1,2700
1,2314
1,2507
fyzik
2,1000
2,0362
2,0681
laboratórny diagnostik
1,2700
1,2314
1,2507
laboratórny diagnostik
1,3200
1,2799
1,3000
laboratórny diagnostik
2,1000
2,0362
2,0681
12
Postup výpočtu
Mzdový balík 2024
3 890 000 000
Pôvodná úspora % (3% namiesto 9,66%)
6,66%
Pôvodná úspora
259 074 000
Pôvodná úspora opravená o lekárov s individuálnymi zmluvami
240 074 000
Pôvodná úspora polovica (6,33% namiesto 9,66%)
120 037 000
2 022
2023
2024
2025
2026
2027
Priemerná mesačná mzda
1 304
1430
1528
1618
1702
1785
Rast priemernej mesačnej mzdy
9,66%
6,85%
5,89%
5,19%
4,88%
Rast dva roky dozadu
9,66%
6,85%
5,89%
Mzdový balík
2024
2025
2026
2027
1
NPC (bez akejkoľvek konsolidácie)
3 889 837 035
4 265 695 522
4 558 029 900
4 826 963 443
2
Úplná konsolidácia (nárast 3%)
3 889 837 035
4 006 449 007
4 281 016 841
4 533 170 974
3
Konsolidácia schválená zákonom o konsolidácii verejných zdrojov ( ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií) (sestry a vybrané profesie 6,33%, ostatní 3%, trvalá úprava koeficientov)
3 889 837 035
4 081 989 931
4 356 607 949
4 613 214 438
4
Navrhovaný scenár (sestry a ostatné profesie plný nárast, ostatní 6,33%, zníženie koeficientov len dočasné)
3 889 837 035
4 193 914 402
4 524 294 447
4 826 963 443
Úspora 2025
Úspora 2026
Úspora 2027
(4 - 1)
Navrhovaný scenár - scenár bez konsolidácie (dočasná úspora)
-
- 71 781 120
- 33 735 453
-
(4 - 3)
Navrhovaný scenár - vládou schválený rozpočet (dopad, keďže z trvalej úspory prechádzame na dočasnú)
-
111 924 472
167 686 498
213 749 004
13
(4 - 2)
Navrhovaný scenár - úplná konsolidácia
187 465 395
243 277 606
293 792 468
K čl. II – zákon č. 580/2004 Z. z.
Aktuálny stav
celková suma na rok
2 112 480 000
počet poistencov
3 000 000
Sadzba poistného na rok 2024
4,50%
vymeriavací základ štátu
15 648
skutočný príjem pre ZP
2 112 480 000
Požadovaný stav
Celková suma na rok
2 112 480 000
počet poistencov
2 898 366
percento
4,50%
vymeriavací základ štátu
15 648
skutočný príjem pre ZP
2 040 913 367
rozdiel
71 566 633
platba za mesiac ( pôvodná)
176 040 000
platba za december + navýšenie
247 606 633
nové percento
6,55%
14
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
15
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
111 924 472
167 686 498
213 749 004
Úhrada zdravotnej starostlivosti
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
111 924 472
167 686 498
213 749 004
16
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
17
18
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Materiál ma pozitívny vplyv na domácnosti za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
V uvedenom prípade sa tomuto zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje zákonom určená minimálna výška základnej zložky mzdy.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Zdravotnícky pracovník určený zákonom, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
c)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
U sestier, pôrodných asistentiek, zdravotníckych záchranárov a u ostatných zdravotníckych pracovníkoch, ktorí mali koeficient pod 1,00 sa koeficienty navyšujú oproti teraz schválenému do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, t.j. nárast valorizácie miezd o 9,7%. U ostatných zdravotníckych pracovníkov sa navrhuje zvýšenie nárastu z 3% na 6,44% pre rok 2025 a pre rok 2026 sa navrhuje zvýšenie z 3% na 8,05%.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
19
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
20
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Bez vplyvu.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Materiál ma pozitívny vplyv na domácnosti s 3 a viac deťmi a jednorodičovské domácnosti s deťmi za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
V uvedenom prípade sa tomuto zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje zákonom určená minimálna výška základnej zložky mzdy.
21
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu.
22
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrhom zákona sa predpokladá stabilizácia počtu zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, zvrátenie klesajúceho trendu ich počtu, a potreba následného zabezpečenia nárastu personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Zvýšenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, môže byť motivujúcim prvkom pre návrat zdravotníckych pracovníkov do ústavných zdravotníckych zariadení nielen zo zahraničia, ale aj tých zdravotníckych pracovníkov, ktorí predtým odišli zo systému zdravotníctva a zamestnali sa v inej pracovnej oblasti v rámci Slovenska.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.
23
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
čl. 168 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b)v sekundárnom práve
Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5; Ú. v. L 166, 30.4.2004) v platnom znení,
Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Spolugestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa ustanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení,
Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Spolugestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/24/EÚ z 9. marca 2011 o uplatňovaní práv pacientov pri cezhraničnej zdravotnej starostlivosti (Ú. v. EÚ L 88, 4. 4. 2011) v platnom znení.
Gestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Rozsudok Súdneho dvora (veľká komora) z 11. júna 2020 v spojených veciach C‑262/18 P a C‑271/18 P (Európska komisia a Slovenská republika proti Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.)
„Hoci prípadné zisky, ktoré títo poskytovatelia dosiahnu, môžu byť použité a rozdelené, musí to byť v súlade s požiadavkami na zabezpečenie udržateľnosti systému a dosahovanie sociálnych a solidárnych cieľov, na ktorých je systém založený. Zdá sa teda, že možnosť
24
usilovať sa o zisk a dosahovať ho je značne obmedzená zákonom a na rozdiel od úvah Všeobecného súdu rozvinutých v bodoch 63 a 64 napadnutého rozsudku ju nemožno považovať za okolnosť, ktorá by mohla vyvrátiť sociálny a solidárny charakter vyplývajúci zo samotnej povahy dotknutých činností.“
„Možnosť poskytovateľov poistenia usilovať sa o zisk, používať ho a rozdeľovať ho je značne obmedzená zákonom, účelom týchto zákonných povinností je zabezpečiť životaschopnosť a kontinuitu povinného zdravotného poistenia.“
Rozsudok Súdneho dvora zo 16. marca 2004, AOK Bundesverband a i., C 264/01, C 306/01, C 354/01 a C 355/01, EU:C:2004:15
„Zavedenie konkurenčného prvku do systému s charakteristikami uvedenými v bode 32 tohto rozsudku s ohľadom na to, že jeho cieľom je motivovať hospodárske subjekty k výkonu ich činnosti v súlade so zásadami dobrej správy, teda čo najefektívnejšie a s čo najnižšími nákladmi, v záujme riadneho fungovania systému sociálneho zabezpečenia, nemení povahu tohto systému.
Rozsudok Súdneho dvora (tretia komora) z 5. marca 2009, Kattner Stahlbau proti Maschinenbau‑ und Metall‑ Berufsgenossenschaft, C 350/07
„členský štát nezveruje správu systému sociálneho zabezpečenia jedinému poskytovateľovi poistenia, ale rôznym poskytovateľom, nemôže spochybniť zásadu solidarity, na ktorej je založený tento systém, a to tým skôr, že v rámci uvedeného systému si dotknutí poskytovatelia medzi sebou prerozdeľujú náklady a riziká.“
Rozsudok Súdneho dvora (veľká komora) zo 16. mája 2006 vo veci Watts, C-372/04 (The Queen na návrh Yvonne Watts proti Bedford Primary Care Trust)
„čakacia doba, ktorá vyplýva z cieľov plánovania a riadenia nemocničnej ponuky sledovaných vnútroštátnymi orgánmi v závislosti od klinických priorít vopred určených všeobecným spôsobom, v rámci ktorých možno dostať nemocničnú liečbu vyžadovanú zdravotným stavom pacienta v zariadení patriacom do predmetného vnútroštátneho systému, neprekračuje prijateľnú dobu so zreteľom na objektívne medicínske posúdenie klinických potrieb dotknutej osoby s ohľadom na stav choroby, zdravotné záznamy a pravdepodobný ďalší vývoj ochorenia, stupeň bolesti a/alebo charakter postihnutia v čase žiadosti o súhlas.“
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-Predkladaným návrhom nedochádza k implementácii nariadenia Európskej únie, ani k transpozícií smernice Európskej únie.
b) informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
25
-žiadne informácie
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/24/EÚ z 9. marca 2011 o uplatňovaní práv pacientov pri cezhraničnej zdravotnej starostlivosti (Ú. v. L 88, 4. 4. 2011) v platnom znení bola transponovaná do nasledovných právnych prepisov:
Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 341/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje cezhraničná zdravotná starostlivosť, ktorá podlieha predchádzajúcemu súhlasu príslušnej zdravotnej poisťovne na účely jej preplatenia
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 232/2014 Z. z., ktorou sa upravuje postup poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, zdravotnej poisťovne a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou pri poskytovaní cezhraničnej zdravotnej starostlivosti.
5.
Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti – úplný.
26
D ô v o d o v á s p r á v a
Osobitná časť
K čl. I (z. č. 578/2004 Z. z.)
K bodom 1 až 64
Základná zložka mzdy zdravotníckych pracovníkov je v zákone č. 578/2004 Z. z. koeficientami pre každú profesiu definovaná ako násobok priemernej mzdy v hospodárstve z pred dvoch rokov. Bez úpravy koeficientov by v roku 2025 rástla základná zložka mzdy o 9,7% (rast priemernej mzdy v roku 2023). Zákonom č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483)
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=9955
sa navrhlo upraviť
koeficienty tak, aby mzdy zdravotníckych pracovníkov rástli v roku 2025 o 3% a zároveň, aby od roku 2026 opäť kopírovali rast priemernej mzdy z pred dvoch rokov. Pozmeňovacím návrhom sa vo výbore pre financie zvýšili koeficienty sestrám, pôrodným asistentkám a ostatným zdravotníckym pracovníkom, ktorých koeficient bol pod 1,0 tak, aby bol nárast 6,44% v roku 2025.
Cieľom tohto návrhu zákona je navrátenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., do stavu pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2004 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
Zároveň sa v prechodných ustanoveniach pre rok 2025 ustanovujú odchýlky od tejto úpravy pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00, úpravou koeficientov číslom 0,9696. Pre rok 2026 sa odchýlky dotknú tej istej skupiny úpravou koeficientov číslom 0,9848. Zmeny v prechodných ustanoveniach sa netýkajú sestier, pôrodných asistentiek a zdravotníckych záchranárov, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatných zdravotníckych pracovníkov, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 nižšia ako 1.00; týmto ostávajú v roku 2025 koeficienty ako boli v roku 2024.
Všetky vyššie menované úpravy, ktoré v predkladanom návrhu zákona, predstavujú pri nezmenenom počte zdravotníckych pracovníkov vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia 111 924 472 eur v roku 2025, 167 686 498 eur v roku 2026 a 213 749 004 eur v roku 2027. Mzdový balík na rok 2025 bez akejkoľvek konsolidácie (nárast 9,66%) predstavoval sumu 4 265 695 522 eur, pri úplnej konsolidácií (nárast 3%) mzdový balík predstavoval sumu 4 006 449 007 eur, návrhom sa uvedený balík upravuje na sumu 4 193 914 402 eur, čím dochádza k úspore 71 781 120 eur oproti sume bez konsolidácie. V roku 2026 predstavoval mzdový balík bez akejkoľvek konsolidácie (nárast 9,66%) sumu 4 558 029 900 eur, pri úplnej konsolidácii (3% nárast) malo ísť o sumu 4 281 016 841 eur, návrhom sa mzdový balík dostáva na sumu 4 524 294 447 eur, čím dochádza k úspore 33 735 453 eur oproti mzdám bez
27
konsolidácie. V roku 2027 bude mzdový balík bez akejkoľvek konsolidácie predstavovať sumu 4 826 963 443 eur, pretože koeficienty budú pôvodné z roku 2024.
Všetkým zdravotníckym pracovníkom sa do § 80a 80aw prinavracajú koeficienty aké boli v roku 2024 pred konsolidáciou verejných zdrojov zákonom č. 278/2004 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií. Sestrám, pôrodným asistentkám a zdravotníckym záchranárom, ktorých základná zložka mzdy je 1,08 a ostatným zdravotníckym pracovníkom, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 nižšia ako 1.00 sa ponechávajú koeficienty ako boli v roku 2024 aj pre rok 2025 a 2026.
V prechodných ustanoveniach pre rok 2025 sa ustanovujú odchýlky od tejto úpravy v § 80a § 80aw pri tých zdravotníckych pracovníkoch, ktorých minimálna výška základnej zložky mzdy bola v roku 2024 vyššia ako 1.00 úpravou koeficientov číslom 0,9696. Pre rok 2026 sa odchýlky dotknú tej istej skupiny úpravou koeficientov číslom 0,9848.
zdravotnícky pracovník
Aktuálne koeficienty (2024)
Rok 2025 - Lekári a ostatní nad 1,0 znížený 0,9696 a sestry a ostatní pod 1,0 ostáva pôvodný
Rok 2026 - Sestry a ostatní pod 1,0 bez zmeny, lekári a ostatní nad 1,0 znížený 0,9848
sestra
1,0000
1,0000
1,0000
sestra
1,0500
1,0500
1,0500
sestra
1,1000
1,1000
1,1000
sestra
1,1500
1,1500
1,1500
pôrodná asistentka
1,0000
1,0000
1,0000
pôrodná asistentka
1,0500
1,0500
1,0500
pôrodná asistentka
1,1000
1,1000
1,1000
pôrodná asistentka
1,1500
1,1500
1,1500
fyzioterapeut
0,9100
0,9100
0,9100
fyzioterapeut
0,9600
0,9600
0,9600
fyzioterapeut
1,0800
1,0472
1,0636
verejný zdravotník
0,9100
0,9100
0,9100
verejný zdravotník
0,9600
0,9600
0,9600
verejný zdravotník
1,0800
1,0472
1,0636
zdravotnícky laborant
0,9100
0,9100
0,9100
zdravotnícky laborant
0,9600
0,9600
0,9600
zdravotnícky laborant
1,1000
1,0666
1,0833
nutričný terapeut
0,8800
0,8800
0,8800
nutričný terapeut
1,0000
1,0000
1,0000
dentálna hygienička
0,8800
0,8800
0,8800
rádiologický technik
0,9100
0,9100
0,9100
rádiologický technik
0,9600
0,9600
0,9600
rádiologický technik
1,0800
1,0472
1,0636
zdravotnícky záchranár
1,0800
1,0800
1,0800
28
zdravotnícky záchranár
1,1300
1,1000
1,1300
zubný technik
0,9100
0,9100
0,9100
zubný technik
0,9600
0,9600
0,9600
technik pre zdravotnícke pomôcky
0,9100
0,9100
0,9100
technik pre zdravotnícke pomôcky
0,9600
0,9600
0,9600
farmaceutický laborant
0,9100
0,9100
0,9100
farmaceutický laborant
1,0800
1,0472
1,0636
masér
0,8500
0,8500
0,8500
ortopedický technik
0,8500
0,8500
0,8500
praktická sestra – asistent
0,8500
0,8500
0,8500
praktická sestra – asistent
0,8900
0,8900
0,8900
praktická sestra – asistent
0,9400
0,9400
0,9400
zubný asistent
0,8500
0,8500
0,8500
sanitár
0,7000
0,7000
0,7000
sanitár
0,7400
0,7400
0,7400
logopéd
1,1900
1,1539
1,1720
logopéd
1,2300
1,1927
1,2114
logopéd
1,4000
1,3575
1,3788
liečebný pedagóg
1,1900
1,1539
1,1720
liečebný pedagóg
1,2300
1,1927
1,2114
liečebný pedagóg
1,4000
1,3575
1,3788
psychológ
1,1900
1,1539
1,1720
psychológ
1,2300
1,1927
1,2114
psychológ
1,4000
1,3575
1,3788
Lekár, zubný lekár
1,5000
1,4544
1,4772
Lekár
2,5000
2,4240
2,4620
zubný lekár
2,5000
2,4240
2,4620
Farmaceut
1,2700
1,2314
1,2507
Farmaceut
1,3200
1,2799
1,3000
Farmaceut
2,1000
2,0362
2,0681
Fyzik
1,2700
1,2314
1,2507
Fyzik
2,1000
2,0362
2,0681
laboratórny diagnostik
1,2700
1,2314
1,2507
laboratórny diagnostik
1,3200
1,2799
1,3000
laboratórny diagnostik
2,1000
2,0362
2,0681
K čl. II (zákon č. 580/2004 Z. z.)
V zákone sa navrhuje upraviť sadzbu poistného za poistencov štátu na posledný mesiac december roku 2024 zo sadzby 4,5% z vymeriavacieho základu na sadzbu 6,55% z vymeriavacieho základu. Celkové finančné zdroje, ktoré sa predpokladali poskytnúť do verejného zdravotného poistenia prostredníctvom platby za poistencov štátu boli stanovené podľa predpokladaného počtu osôb, za ktoré platí poistné štát v r. 2024 v čase tvorby rozpočtu na tento rok. Vzhľadom k skutočnosti, že skutočný počet poistencov, za ktorých platí poistné štát v r. 2024, je mierne nižší ako bol predpoklad, navrhuje sa na mesiac december 2024 zvýšenie sadzby za poistencov štátu tak, aby sa do výnosov verejného zdravotného poistenia skutočne dostala celková výška zdrojov, ktorá bola pre rok 2024 rozpočtovaná, t.j. suma 2 112
29
480 000 eur. Ak by sa tak neudialo, zdravotné poisťovne by si museli vytvoriť rezervu v roku 2024 pre zúčtovanie so štátom pre rok 2025, čo sa negatívne premieta do účtovníctva zdravotných poisťovní.
Aktuálny stav
celková suma na rok
2 112 480 000
počet poistencov
3 000 000
Sadzba poistného na rok 2024
4,50%
vymeriavací základ štátu
15 648
skutočný príjem pre ZP
2 112 480 000
Požadovaný stav
Celková suma na rok
2 112 480 000
počet poistencov
2 898 366
percento
4,50%
vymeriavací základ štátu
15 648
skutočný príjem pre ZP
2 040 913 367
rozdiel
71 566 633
platba za mesiac ( pôvodná)
176 040 000
platba za december + navýšenie
247 606 633
nové percento
6,55%
K čl. III
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona od 1. decembra 2024 pre zákon č. 580/2004 Z. z. okrem čl. I pre zákon č. 578/2004 Z. z. bodov 1 30 a 32 62 a bodu 63 § 102ax, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, bodu 63 § 102ay, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2026 a čl. I bodu 31, ktorý nadobúdajú účinnosť 1. januára 2027.
V Bratislave dňa 30. októbra 2024
Robert Fico
predseda vlády
Slovenskej republiky
Kamil Šaško
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky