D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 – 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Ondrej Dostál, Marián Viskupič a Juraj Krúpa.
Cieľom návrhu zákona je reagovať na niektoré aplikačné otázky, týkajúce sa schvaľovania zmieru v civilnom procese.
Dôvodová správa k vládnemu návrhu zákona - Civilný sporový poriadok, ktorý bol predložený Národnej rade Slovenskej republiky dňa 19. decembra 2014 (ČPT 1333), uvádzala najmä, že sa „odstraňuje redundantný prvok spočívajúci v opätovnom potenciálnom prejednaní veci, ktorá už bola právoplatne rozhodnutá, súd predsa otázku súladnosti s hmotným právom vyriešil v rozsudku, ktorým schválil súdny zmier.“.
Je nepochybné, že tak v teórii ako aj praxi je možné sa s redundantnosťou niektorých inštitútov stretnúť (napr. „U Bronsteina, ktorý redukoval redundantný počet učebníc, aby si uvoľnil sektor B1; Jak básníci přicházejí o iluze, 1984), avšak pri súdnom zmieri nie je táto argumentácia adekvátna.
Možnosť uzavretia súdneho zmieru vychádza z predpokladu existencie určitej skutkovej okolnosti, o ktorej sa strany môžu dohodnúť a dohode bráni existencia asymetrických informácií, na ktorých existenciu majú strany dosah. Taká okolnosť bude vyplývať typicky z dvojstranných súkromnoprávnych vzťahov strán, založených na zmluvnej autonómii strán. Korekciou pri nich je len rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi. V prvom rade absolútna neplatnosť alebo odporovateľnosť (pozri napr. I. ÚS 260/2019 z 28. 1. 2020) Nie všetky právne vzťahy sú však založené na zmluvnej autonómii strán. Na to pamätal aj pôvodný procesný predpis t.j. Občiansky súdny poriadok, ktorý v § 99 ods. 1 uvádzal výslovne ešte jedno korektívne kritérium pre možnosť skončiť vec zmierom, potvrdeným súdom a síce, že to pripúšťa „povaha veci“. Toto pravidlo zamedzovalo tomu, aby strany využívali autoritu súdu na to, aby svojou „pečiatkou“ prikryl existenciu alebo neexistenciu určitej skutkovej okolnosti, na ktorej sa strany dohodli, hoci táto okolnosť nebola stranami negociovateľná, zjavne nenastala alebo jej vznik bol nepravdepodobný.
V demokratickom a právnom štáte však súdy nemôžu pôsobiť ako inštitúcie nepresadzujúce žiadne hodnoty. Išlo by o návrat pred rok 1989 a k tomu, čo napr. maďarský teoretik Csaba Varga nazval, „degeneráciou európskeho právneho pozitivizmu“. Právo by bolo identifikované iba a výlučne zákonom zbaveným relevantných hodnôt, princípov a účelu. Analýza relevantných hodnôt a iných pre výklad práva relevantných štandardov by bola nahradená sterilným opakovaním fráz a rozsiahlymi citáciami statí, o ktorých význame takmer nikto nepremýšľa, a ktorých spochybňovanie je zakázané (porovnaj Kühn Z., Ideologie aplikace práva v době reálneho socialismu, in Komunistické právo v Československu, MU, Brno, 2009, str. 61, dostupné na adrese www.komunistickepravo.cz ).