1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
KNR- VFR - 1695/2024 - 11
420a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420)
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 505 z 19. septembra 2024 pridelila predmetný návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Národná rada Slovenskej republiky určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného poslaneckého návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol poslanecký návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému poslaneckému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
K predmetnému poslaneckému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol pridelený, tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 138 zo dňa 21. októbra 2024).
2
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť:
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 178 zo dňa 17. októbra 2024),
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj (uzn. č. 52 zo dňa 22. októbra 2024).
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, bode 1 v § 9a ods. 4 prvej vete a v bode 2 v § 9a ods. 11 prvej vete sa slová „o spôsobe“ nahrádzajú slovami „o podobe“.
Text sa formulačne spresňuje z dôvodu odstránenia možných pochybností súvisiacich s oprávnením záujemcu rozhodnúť o spôsobe svojho podania. Záujemca by mal rozhodovať iba o tom, či podá svoj návrh, resp. doručí cenovú ponuku v elektronickej podobe alebo listinnej podobe. Záujemca by nemal byť oprávnený na výber spôsobu podávania návrhov, resp. doručovania cenových ponúk do obchodnej verejnej súťaže alebo priameho predaja (napr. cez aplikáciu, elektronickú schránku, webovú stránku obce) a to najmä z dôvodu, že obec predaj zabezpečiť a nemusí mať k dispozícii elektronické prostriedky, ktorých použitia by sa prípadne domáhal záujemca. Výber spôsobu elektronického doručovania ponúk by mal byť na príslušnej obci. Uvedenému nasvedčuje aj dôvodová správa k návrhu zákona. Preto sa spresňuje text, čím sa odstránia možné aplikačné pochybnosti.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I, bode 3 v § 9aa ods. 2 písmeno f) znie:
„f) majetku obce obstaraného z verejných prostriedkov podľa osobitných predpisov, 22ga) ak ich poskytnutie bolo podmienené povinnosťou obce zabezpečiť využitie tohto majetku v súlade s podmienkami, za ktorých sa verejné prostriedky poskytli.“.
Znenie tohto ustanovenia sa upravuje z dôvodu, že nepokrýva viaceré situácie, kedy je pre obec vhodné a potrebné prenechať majetok obce obstaraný z verejných prostriedkov do nájmu tretích osôb bez povinnosti vykonania verejnej ponuky. Cieľom poskytnutia verejných
3
prostriedkov obci je často možnosť obstarať majetok, ktorý bude následne využívaný na rôzne všeobecne prospešné ciele (vzdelávanie, výchova, šport, kultúra a podobne). Podmienkou, za splnenia ktorej budú verejné prostriedky podľa osobitných predpisov obci poskytnuté, nemusí byť len prenechanie majetku za nižšie nájomné ale môže ísť vo vzťahu k prenechaniu majetku obce do užívania tretích osôb aj o rôzne iné podmienky (využite majetku na konkrétny účel, symbolické vstupné a podobne). Je preto potrebné zabezpečiť, aby obec pri nakladaní s takýmto svojím majetkom mohla prihliadnuť aj na ďalšie podmienky, za ktorých sa poskytli verejné prostriedky a neohrozila tak ich čerpanie, resp. sa nevystavovala riziku povinnosti ich vrátenia. Vykonanie verejnej ponuky na nájom majetku obce by mohlo byť v týchto prípadoch neopodstatnené a administratívne náročné. Zároveň platí, že poskytnutie majetku obce do užívania bez vykonania súťažného postupu je možné len počas obdobia, kedy bude obec plniť a dodržiavať podmienky, za ktorých dodržania boli finančné prostriedky poskytnuté (napr. obdobie udržateľnosti projektu). Po uplynutí tejto doby táto možnosť zanikne a majetok musí byť prenechávaný do užívania prostredníctvom niektorého zo súťažných postupov uvedených v § 9a ods.1 zákona. Z dôvodu, že navrhované ustanovenie je súčasne aj výnimkou z povinnosti obce prenechať majetok obce do nájmu najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci, je predmetné ustanovenie nutné vykladať aj vo vzťahu k tejto povinnosti obce rovnakým spôsobom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.Čl. I sa dopĺňa bodom 6, ktorý znie:
„6. Za § 15f sa vkladá § 15g, ktorý znie:
„§ 15g
Predaj majetku obce podľa § 9a ods. 1 písm. a) a c) alebo prenechávanie majetku obce do užívania podľa § 9aa ods. 1 nedokončené do 31. decembra 2024 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2024.“.“.
4
Vzhľadom na skutočnosť, že sa navrhuje, aby sa postupy obce pri predaji majetku alebo pri prenechávaní majetku obce do užívania dokončili podľa pravidiel, za ktorých boli začaté, je nevyhnutné doplniť prechodné ustanovenie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe pod bodom IV, hlasovať takto:
O bodoch spoločnej správy č. 1 3 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 145 z 22. októbra 2024.
Týmto uznesením gestorský výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Zdenka Svobodu, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov Národnej rady Slovenskej republiky a navrhol Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky znení neskorších predpisov.
Bratislava 22. októbra 2024
Daniel Karas, v.r.
podpredseda
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet