NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________
Č.: KNR-UPV-1676/2024-4
397a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti (tlač 397) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti (tlač 397) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 429 z 17. septembra 2024 rozhodla o tom, že vládny návrh zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti (tlač 397) prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom:
2
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti (tlač 397) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 159 zo 17. októbra 2024,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 104 z 21. októbra 2024 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 37 z 22. októbra 2024.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V § 3 písm. a) sa za slová „Európskej únie“ vkladajú slová „alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore,“.
Smernica (EÚ) 2022/2381 z 23. 11. 2022 o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi kótovaných spoločností a súvisiacich opatreniach podľa článku 1 za cieľ dosiahnutie vyváženejšieho zastúpenia žien a mužov medzi riadiacimi pracovníkmi kótovaných spoločností. Smernica v čl. 3
3
ods. 1 pri pojme „kótovaná spoločnosť“ odkazuje na smernicu 2014/65/EÚ o trhoch s finančnými nástrojmi, ktorá sa vzťahuje aj na Európsky hospodársky priestor. Z tohto dôvodu je potrebné v § 3 písm. a) vládneho návrhu zákona v rámci definície kótovanej spoločnosti upresniť, že kótovanou spoločnosťou sa na účely zákona rozumie spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorej akcie v jednom alebo vo viacerých členských štátoch Európskej únie, alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V § 5 ods. 3 druhej vete sa za slová „To neplatí“ vkladajú slová „vo výnimočných prípadoch“.
Navrhuje sa zdôrazniť v súlade s požiadavkami transponovanej smernice, že neuplatnenie pravidla uprednostnenia kandidáta menej zastúpeného pohlavia v procese výberu z viacerých rovnako spôsobilých kandidátov z hľadiska určených podmienok na obsadenie voľnej pozície je možné len vo výnimočných prípadoch a len z dôvodov hodných osobitného zreteľa.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V § 5 ods. 6 sa slová „Kótovaná spoločnosť v procese výberu, ktorý sa uskutočňuje formou hlasovania akcionárov alebo zamestnancov, informuje“ nahrádza slovami „Ak sa proces výberu uskutočňuje formou hlasovania akcionárov alebo zamestnancov, kótovaná spoločnosť informuje“.
Nové znenie jednoznačne určuje, že povinnosti kótovanej spoločnosti uvedené v uvedenom ustanovení sa na ňu vzťahujú len vtedy, ak sa proces výberu uskutočňuje hlasovaním akcionárov alebo zamestnancov a vylučuje možnosť takého výkladu, ktorý by určoval kótovanej spoločnosti, akou formou uskutočňovať proces výberu kandidátov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4.V § 6 ods. 1 v poslednej vete sa za slovo „aby“ vkladá slovo „mu“.
Legislatívno-technická úprava za účelom precizovania normatívneho textu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V § 7 ods. 1 sa slová „31. januára príslušného“ nahrádzajú slovami „30. novembra“ a slová „31. decembru predchádzajúceho“ sa nahrádzajú slovami „31. októbru“.
Navrhuje sa úprava termínov plnenia informačnej povinnosti tak, aby bolo zabezpečené naplnenie požiadavky vyplývajúcej zo smernice pre členské štáty, ktorá požaduje, aby predložili Komisii do 29. decembra 2025 a potom každé dva roky správu o vykonávaní tejto smernice, nakoľko plnenie informačnej povinnosti podľa § 7 je nevyhnutne prepojené práve s plnením oznamovanej povinnosti členského štátu Komisii.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V § 9 ods. 1 sa slová „odseky 2 a 3 neustanovujú“ nahrádzajú slovami „odsek 2 neustanovuje“.
Legislatívno-technická úprava. Odsek 3 neobsahuje iný postup pri zabezpečení cieľov vyváženosti, ale sa týka informačnej povinnosti pre všetky kótované spoločnosti bez výnimky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V § 9 sa vypúšťa odsek 3.
V súlade s úpravou termínov plnenia informačnej povinnosti je nevyhnutné vypustenie špecifického pravidla upravujúceho osobitný termín plnenia informačnej povinnosti, ktorý sa vzhľadom na úpravu § 7 ods. 1 stal nadbytočným.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 7), s odporúčaním schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti (tlač 397) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrh zákona o niektorých opatreniach súvisiacich s riadením kótovanej spoločnosti v druhom čítaní (tlač 397a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 190 z 22. októbra 2024.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Zuzanu Plevíkovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a určil poslancov Miroslava Čellára, Richarda Eliáša, Tibora Gašpara, Richarda Glücka, Adama Lučanského a Štefana Gašparoviča za náhradníkov spravodajcu.
Miroslav Čellár v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 22. októbra 2024