NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________
Č.: KNR-UPV-1676/2024-7
345a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 345) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 345) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 334 z 13. júna 2024 rozhodla o tom, že návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 345) prerokuje v druhom čítaní a pridelila ho na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Stanovisko vlády Slovenskej republiky k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 345) podľa § 70 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebolo do konania schôdze gestorského výboru doručené.
IV.
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
3
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 345) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 189 z 22. októbra 2024 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 55 z 22. októbra 2024.
V.
Z uznesenia Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej uvedeného v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I body 1 až 3 znejú:
„1. V § 14 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto slová: „podľa § 21 ods. 1 prvej vety“.
2. § 14 sa dopĺňa odsekmi 6 a 7, ktoré znejú:
„(6) Ak povinná osoba bude za poskytnutie informácie požadovať úhradu podľa § 21 ods. 1 druhej vety, písomne oznámi túto skutočnosť spolu s výškou úhrady žiadateľovi v lehote do piatich pracovných dní. Z oznámenia musí byť zrejmé, na základe akých skutočností a akým spôsobom bola výška úhrady povinnou osobou vyčíslená. Žiadateľ môže proti vyčísleniu úhrady podať námietku, o ktorej rozhodne odvolací orgán tak, že vyčíslenie úhrady potvrdí alebo zníži, ak povinná osoba nevyhovie námietke.
(7) Poskytnutie informácie podľa odseku 6 je podmienené zaplatením úhrady požadovanej povinnou osobou. Ak žiadateľ do siedmich dní odo dňa doručenia oznámenia podľa odseku 6 túto úhradu nezaplatí a zároveň nepodá námietku, povinná osoba žiadosť odloží. Odo dňa odoslania oznámenia podľa odseku 6 do dňa pripísania úhrady na účet povinnej osoby lehota podľa § 17 ods. 1 a 2 neplynie.“.
3. V § 21 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Povinná osoba môže požadovať aj úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií.“.“.
Právna úprava sa mení tak, aby existoval dvojaký režim úhrad prvou úhradou je existujúci model úhrady podľa § 21 ods. 1 zákona, druhou je úhrada za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií (po novom § 21 ods. 1 druhá veta). S druhým typom úhrady bude spojený režim podľa § 14 ods. 6 a 7 návrhu zákona. Okrem toho sa do návrhu zákona dopĺňa mechanizmus námietky proti vyčísleniu úhrady za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, čím sa žiadateľom poskytuje prostriedok nápravy. Právna úprava tak bude viac vyvážená.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
2. Čl. I sa dopĺňa bodom 5, ktorý znie:
„5. Za § 22h sa vkladá § 22i, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 22i
Prechodné ustanovenia k úpravám účinnom od 1. marca 2025
Konania začaté a právoplatne neukončené do 28. februára 2025 sa dokončia podľa predpisov účinných do 28. februára 2025.“.“.
S ohľadom na zmenu procesnej úpravy sa navrhuje doplniť štandardné prechodné ustanovenie, ktoré rieši kolíziu pôvodnej úpravy a novej úpravy tak, že doterajšie konania sa dokončia podľa doterajších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. II sa slová „1. decembra 2024“ nahrádzajú slovami „1. marca 2025“.
Navrhuje sa posun účinnosti pre vytvorenie dostatočnej legisvakačnej lehoty na prípravu aplikácie novej právnej úpravy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 3), s odporúčaním schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (tlač 345) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama LUČANSKÉHO, Milana GARAJA, Andreja DANKA a Rudolfa HULIAKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
5
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov v druhom čítaní (tlač 345a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 193 z 22. októbra 2024.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Richarda Glücka, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a určil poslancov Miroslava Čellára, Richarda Eliáša, Tibora Gašpara, Štefana Gašparoviča, Adama Lučanského a Zuzanu Plevíkovú za náhradníkov spravodajcu.
Miroslav Čellár v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 22. októbra 2024