Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
33. schôdza
KNR- VFR - 1695/2024 - 11
138
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 22. októbra 2024
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420) a
A. súhlasí
s návrhom poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania uvedeného návrhu zákona vo výbore.
Daniel Karas
poverený podpredseda výboru
Igor Válek
Marián Viskupič
overovatelia výboru
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 138
33. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána FERENČÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (tlač 420)
1.V čl. I, bode 1 v § 9a ods. 4 prvej vete a v bode 2 v § 9a ods. 11 prvej vete sa slová „o spôsobe“ nahrádzajú slovami „o podobe“.
Text sa formulačne spresňuje z dôvodu odstránenia možných pochybností súvisiacich s oprávnením záujemcu rozhodnúť o spôsobe svojho podania. Záujemca by mal rozhodovať iba o tom, či podá svoj návrh, resp. doručí cenovú ponuku v elektronickej podobe alebo listinnej podobe. Záujemca by nemal byť oprávnený na výber spôsobu podávania návrhov, resp. doručovania cenových ponúk do obchodnej verejnej súťaže alebo priameho predaja (napr. cez aplikáciu, elektronickú schránku, webovú stránku obce) a to najmä z dôvodu, že obec predaj zabezpečiť a nemusí mať k dispozícii elektronické prostriedky, ktorých použitia by sa prípadne domáhal záujemca. Výber spôsobu elektronického doručovania ponúk by mal byť na príslušnej obci. Uvedenému nasvedčuje aj dôvodová správa k návrhu zákona. Preto sa spresňuje text, čím sa odstránia možné aplikačné pochybnosti.
2.V čl. I, bode 3 v § 9aa ods. 2 písmeno f) znie:
„f) majetku obce obstaraného z verejných prostriedkov podľa osobitných predpisov, 22ga) ak ich poskytnutie bolo podmienené povinnosťou obce zabezpečiť využitie tohto majetku v súlade s podmienkami, za ktorých sa verejné prostriedky poskytli.“.
Znenie tohto ustanovenia sa upravuje z dôvodu, že nepokrýva viaceré situácie, kedy je pre obec vhodné a potrebné prenechať majetok obce obstaraný z verejných prostriedkov do nájmu tretích osôb bez povinnosti vykonania verejnej ponuky. Cieľom poskytnutia verejných prostriedkov obci je často možnosť obstarať majetok, ktorý bude následne využívaný na rôzne všeobecne prospešné ciele (vzdelávanie, výchova, šport, kultúra a podobne). Podmienkou, za
splnenia ktorej budú verejné prostriedky podľa osobitných predpisov obci poskytnuté, nemusí byť len prenechanie majetku za nižšie nájomné ale môže ísť vo vzťahu k prenechaniu majetku obce do užívania tretích osôb aj o rôzne iné podmienky (využite majetku na konkrétny účel, symbolické vstupné a podobne). Je preto potrebné zabezpečiť, aby obec pri nakladaní s takýmto svojím majetkom mohla prihliadnuť aj na ďalšie podmienky, za ktorých sa poskytli verejné prostriedky a neohrozila tak ich čerpanie, resp. sa nevystavovala riziku povinnosti ich vrátenia. Vykonanie verejnej ponuky na nájom majetku obce by mohlo byť v týchto prípadoch neopodstatnené a administratívne náročné. Zároveň platí, že poskytnutie majetku obce do užívania bez vykonania súťažného postupu je možné len počas obdobia, kedy bude obec plniť a dodržiavať podmienky, za ktorých dodržania boli finančné prostriedky poskytnuté (napr. obdobie udržateľnosti projektu). Po uplynutí tejto doby táto možnosť zanikne a majetok musí byť prenechávaný do užívania prostredníctvom niektorého zo súťažných postupov uvedených v § 9a ods.1 zákona. Z dôvodu, že navrhované ustanovenie je súčasne aj výnimkou z povinnosti obce prenechať majetok obce do nájmu najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci, je predmetné ustanovenie nutné vykladať aj vo vzťahu k tejto povinnosti obce rovnakým spôsobom.
3.Čl. I sa dopĺňa bodom 6, ktorý znie:
„6. Za § 15f sa vkladá § 15g, ktorý znie:
„§ 15g
Predaj majetku obce podľa § 9a ods. 1 písm. a) a c) alebo prenechávanie majetku obce do užívania podľa § 9aa ods. 1 nedokončené do 31. decembra 2024 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2024.“.“.
Vzhľadom na skutočnosť, že sa navrhuje, aby sa postupy obce pri predaji majetku alebo pri prenechávaní majetku obce do užívania dokončili podľa pravidiel, za ktorých boli začaté, je nevyhnutné doplniť prechodné ustanovenie.