VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Č.: KNR-VSV-1806/2024/420. schôdza výboru
62
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 21. októbra 2024
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 408)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 408);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 408) schváliť s pozmeňujúcim návrhom, ktorý tvorí prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa
2
§ 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Ján Richter
predseda výboru
overovatelia výboru:
Michal Stuška
Veronika Veslárová
3
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 62
Pozmeňujúci návrh
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 408)
__________________________________________________________________________
1.V čl. I sa vypúšťajú body 1, 2, 7 až 9 a 12.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Navrhuje sa vypustiť návrh osobitnej právnej úpravy spôsobu poskytnutia alebo zabezpečenia poskytovania sociálnej služby obcou s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z rozpočtu obce, vrátane súvisiacej právnej úpravy v bode 1 a 12. Dôvodom návrhu je najmä
-predpokladaná administratívna zložitosť jej uplatňovania zo strany obcí, a to pokiaľ ide o zabezpečenie transparentnosti procesu výberu siete konkrétnych poskytovateľov sociálnej služby podporovaných z rozpočtu obce, ktorý predpokladá vo svojom dôsledku ustanoviť všeobecne záväzným nariadením obce formalizované kritériá tohto výberu a súvisiaci procesný postup tohto výberu (poukazujem v tomto smere na nepripravenosť najmä malých obcí),
-predkladateľom predpokladané časové obmedzenie takto koncipovanej právnej úpravy jej prehodnotením v kontexte s pripravovanou reformou financovania sociálnych služieb a jej realizáciou, ako záväzku z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Účel tejto právnej úpravy, ktorým je podľa predkladateľa zabezpečenie dostupnosti sociálnej služby podmienenej odkázanosťou na miestnej úrovni najmä v reálnom čase, možno zo strany obcí dosiahnuť aj dôslednejším vykonávaním ich doterajšej pôsobnosti ako príslušného orgánu verejnej moci pri poskytovaní sociálnych služieb, a to pri realizácií práva fyzickej osoby, ktorá žiada o zabezpečenie sociálnej služby, na informovanú voľbu konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby.
Žiadatelia o tieto sociálne služby odkázaní na pomoc pri sebaobsluhe, a pre túto svoju odkázanosť a s ňou súvisiace obmedzenia potrebujú zrozumiteľnou formou vysvetliť, aké možnosti pre zabezpečenie dostupnosti potrebnej sociálnej služby, a to v konkrétnom mieste, v najkratšom čase i cenovej dostupnosti. Tieto nestranné informácie poskytnuté obcou (nie konkrétnymi poskytovateľmi sociálnych služieb pri získavaní nových klientov)
4
totiž nevyhnutným východiskom pre fyzickú osobu pre jej informovaný výber konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby v konkrétnom čase. Táto informovaná voľba konkrétneho poskytovateľa sociálnej služby predpokladá aj podľa doterajšej právnej úpravy zo strany obce priebežné zisťovanie aktuálnych informácií o voľných kapacitách jednotlivých poskytovateľov sociálnej služby v konkrétnom čase, ktoré môžu ovplyvniť výber konkrétneho poskytovateľa fyzickou osobou, resp. legitímnu zmenu jeho voľby tohto poskytovateľa.
Zároveň sa navrhuje vypustiť novelizačné body, ktorými sa spresňuje úprava podmieňujúca vznik povinnosti obce a vyššieho územného celku podľa § 75, predchádzajúcim požiadaním neverejného poskytovateľa sociálnej služby podmienenej odkázanosťou zo strany obce, resp. vyššieho územného celku v rozsahu ich pôsobnosti, t. j. zabezpečením sociálnej služby obcou, resp. vyšším územným celkom u tohto poskytovateľa.
Dôvodom návrhu je najmä
-nadbytočnosť úprav vo vládnom návrhu zákona - účel navrhovanej úpravy, ktorým je podľa predkladateľa odstránenie nesprávnej interpretačnej praxe vzniku povinnosti obce poskytovať v rozsahu jej pôsobnosti neverejným poskytovateľom sociálnej služby finančný príspevok na spolufinancovanie sociálnej služby, možno docieliť dôsledným uplatňovaním súčasnej právnej úpravy,
-predkladateľom predpokladané časové obmedzenie takto koncipovanej právnej úpravy jej prehodnotením v kontexte s pripravovanou reformou financovania sociálnych služieb a jej realizáciou, ako záväzku z Plánu obnovy a odolnosti SR.
2.Čl. III znie:
Čl. III
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 551/2010 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 136/2013 Z. z., zákona č. 219/2014 Z. z., zákona č. 263/2014 Z. z., zákona č. 375/2014 Z. z., zákona č. 353/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 191/2018 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 391/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 63/2020 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 124/2020 Z. z., zákona č. 275/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 374/2021 Z. z., zákona č. 485/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 199/2022 Z. z., zákona č. 232/2022 Z. z., zákona č. 345/2022 Z. z., zákona č. 352/2022 Z. z., zákona č. 376/2022 Z. z., zákona č. 400/2022 Z. z., zákona č. 401/2022 Z. z., zákona č. 96/2023 Z. z., zákona č. 263/2023 Z. z., zákona č. 273/2023 Z. z., zákona č. 295/2023 Z. z., zákona č. 526/2023 Z. z. a zákona č. 87/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 18 ods. 1 písm. e) sa vypúšťajú slová „ak tento zákon neustanovuje inak,“.
5
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením § 40 ods. 9 v navrhovanom piatom bode a na to nadväzujúcim vypustením prvej vety v § 18 ods. 5 v druhom bode.
2.V § 18 ods. 5 sa vypúšťa prvá veta a slová „§ 40 ods. 12“ sa nahrádzajú slovami „§ 40 ods. 10“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením § 40 ods. 9 v navrhovanom piatom bode.
3.V § 22 ods. 7 sa vypúšťa druhá veta.
Vzhľadom na vypustenie znižovania príspevku na opatrovanie z dôvodu príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, a to vrátane znižovania o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť sa navrhuje rovnaká úprava aj pri príspevku na osobnú asistenciu.
4.V § 22 ods. 8 sa vypúšťajú slová „a výška peňažného príspevku na osobnú asistenciu sa zníži o sumu zvýšenia dôchodku pre bezvládnosť vyplatenú za príslušné obdobie kalendárneho roka“.
Vzhľadom na vypustenie znižovania príspevku na opatrovanie z dôvodu príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, a to vrátane znižovania o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť sa navrhuje rovnaká úprava aj pri príspevku na osobnú asistenciu.
5.V § 40 sa vypúšťa odsek 9.
Doterajšie odseky 10 až 20 sa označujú ako odseky 9 až 19.
Vzhľadom na skutočnosť, že pokles mesačnej výšky peňažného príspevku na opatrovanie z dôvodu zvyšovania dôchodkových dávok a nezvyšovania sumy ochrany príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím je z pohľadu opatrovateľov (najmä v produktívnom veku) fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím dlhodobo najväčším problémom, predkladaný návrh za cieľ zaviesť rovnaký mechanizmus v prípade testovania príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím ako pri peňažnom príspevku na osobnú asistenciu. Podľa súčasnej právnej úpravy príjem opatrovanej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím ovplyvňuje výšku peňažného príspevku na opatrovanie (tak ako u opatrovateľov v tzv. produktívnom veku, tak aj u opatrovateľov poberajúcich niektorú zo zákonom ustanovených dôchodkových dávok). Hranica príjmu na účely poskytovania peňažného príspevku na opatrovanie je zákonom ustanovená vo výške dvojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu a vo výške trojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím
6
nezaopatrené dieťa. V prípade, ak príjem fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo príjem s ňou posudzovaných osôb presiahne stanovenú výšku, výška peňažného príspevku na opatrovanie sa zníži o sumu prevyšujúcu tento príjem.
Obdobne ako pri peňažnom príspevku na osobnú asistenciu sa aj pri peňažnom príspevku na opatrovanie (u opatrovateľov v tzv. produktívnom veku, ako aj u opatrovateľov poberajúcich niektorú zo zákonom ustanovených dôchodkových dávok) zrušuje zníženie výšky peňažného príspevku na opatrovanie z dôvodu príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. V princípe to znamená, že príjem fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím sa pri poskytovaní peňažného príspevku na opatrovanie nebude zohľadňovať. Zároveň predkladaný návrh reaguje na podporu a stimuláciu neformálnej starostlivosti, ktorú poskytujú neformálni opatrovatelia fyzickým osobám s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaným na pomoc inej osoby, aby mohli zostať v domácom prostredí čo najdlhšie a súčasne vedie aj k úsiliu zlepšiť postavenie neformálnych opatrovateľov v spoločnosti.
6.V § 40 ods. 9 sa slová „odsekov 8 a 9“ nahrádzajú slovami „odseku 8“ a suma „100 eur“ sa nahrádza sumou „200 eur“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením § 40 ods. 9.
Zároveň sa do navrhovaného nového znenia článku III premieta vládny návrh, prostredníctvom ktorého sa upravuje suma, o ktorú je možné zvýšiť peňažný príspevok na opatrovanie zo sumy 100 eur mesačne na sumu 200 eur mesačne. Dôvodom navrhovanej úpravy je skutočnosť, že starostlivosť o nezaopatrené dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím si najmä v prvých rokoch života vyžaduje vyššiu mieru starostlivosti zo strany opatrovateľov a súčasne predstavuje pre nich aj niekoľkonásobne vyššiu finančnú záťaž.
7.V § 40 sa vypúšťa odsek 10.
Doterajšie odseky 11 až 19 sa označujú ako odseky 10 až 18.
Z dôvodu, že príjem fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím sa pri poskytovaní peňažného príspevku na opatrovanie nebude zohľadňovať, navrhuje sa vypustiť aj mechanizmus znižovania peňažného príspevku o sumu zvýšenia dôchodku pre bezvládnosť. Možnosť priznávania zvýšenia dôchodku pre bezvládnosť (z dôvodu odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby) bola zrušená dňom 1. januára 2001.
8.V § 40 ods. 16 a 17 sa slová „osem hodín“ nahrádzajú slovami „40 hodín“.
Do navrhovaného nového znenia článku III sa premieta vládny návrh, prostredníctvom ktorého sa zvyšuje rozsah hodín, počas ktorých je
7
možné poskytovať domácu opatrovateľskú službu fyzickej osobe odkázanej na opatrovanie, ktorú osobne opatruje fyzická osoba, z doterajších najviac ôsmich hodín mesačne na najviac 40 hodín mesačne.
9.V § 40 sa vypúšťa odsek 18.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s vypustením § 40 ods. 9. Z dôvodu, že sa pri poskytovaní peňažného príspevku na opatrovanie zrušuje sledovanie príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, nebude dochádzať k situáciám, že suma peňažného príspevku na opatrovanie bude menej ako 3,32 eura mesačne.
10.V § 43 ods. 2 a 3 sa slová „§ 40 ods. 13 a 15“ nahrádzajú slovami „§ 40 ods. 11 a 13“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením § 40 ods. 9 a 11.
11.V § 55 ods. 4 písm. b) druhom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo žiadosť o priznanie peňažného príspevku na opatrovanie“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s vypustením § 40 ods. 9 a 11.
12.Za § 67p sa vkladá § 67q, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 67q
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. decembra 2024
O zvýšení peňažného príspevku na osobnú asistenciu a peňažného príspevku na opatrovanie, na ktoré vznikol nárok pred 1. decembrom 2024 a trvá aj po 30. novembri 2024, rozhodne príslušný orgán do 31. decembra 2024; takéto rozhodnutie sa len vyznačí v spise a poskytne sa príslušné plnenie.“.“.
V prípade vyhlásenia zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, schváleného 3. októbra 2024 (parlamentná tlač 483) v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, tak bude potrebné pri spracúvaní čistopisu, vzhľadom na zmenu v čl. X, 2. bod citovaného zákona, primerane upraviť označenie úvodnej vety a prechodného ustanovenia v čl. III, 12. bode.
Navrhuje sa odstránenie administratívnej záťaže spojenej s vyhotovovaním rozhodnutia vo veci zvýšenia peňažného príspevku na osobnú asistenciu a peňažného príspevku na opatrovanie, na ktoré vznikol nárok pred 1. decembrom 2024 a trvá aj po 30. novembri 2024. V tomto prípade úrady práce, sociálnych vecí a rodiny nebudú vydávať v predmetnej veci rozhodnutie. Rozhodnutie sa len vyznačí v spise a peňažný príspevok sa bude poskytovať v novej výške.