Národná rada Slovenskej republiky
IX. volebné obdobie
Č: KNR-VHZ-1915/2024-9
406a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2004 Z. z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov (tlač 406) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2004 Z. z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov (tlač 406) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 510 z 24. októbra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 175 zo 17. októbra 2024
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 100 z 21. októbra 2024.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bode 3 sa za slová „súvisiace s bezpečnosťou“ vkladá čiarka a slová „stavbu na obranu štátu“.
Vzhľadom na skutočnosť, že podľa zákona č. 136/2004 Z. z. „prioritný infraštruktúrny majetok je časť letiskovej infraštruktúry, ktorá je nutná aj na obranu a na bezpečnosť štátu“ je potrebné umožniť na prenajatom prioritnom infraštruktúrnom majetku zriadenie a prevádzkovanie stavieb na obranu štátu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I bode 4 § 3a odsek 1 znie:
„(1)Pri nadobúdaní pozemku, ktorý nie je vo vlastníctve letiskovej spoločnosti a ktorý sa nachádza pod letiskovou infraštruktúrou letiska prevádzkovaného letiskovou spoločnosťou alebo ktorý je nevyhnutný na zabezpečenie bezpečnej letiskovej prevádzky alebo bezpečnostnej ochrany tohto letiska, do vlastníctva štátu koná v mene štátu ministerstvo. Ministerstvo môže pri nadobúdaní pozemku podľa prvej vety konať aj prostredníctvom letiskovej spoločnosti na základe zmluvy medzi ministerstvom a letiskovou spoločnosťou.“.
Navrhovaná úprava precizuje text, aby bolo zrejmé, že ak sa štát rozhodne nadobudnúť pozemky do vlastníctva, môže tak v jeho mene konať ministerstvo a na základe zmluvy aj letisková spoločnosť.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
3.V čl. I bode 4 § 3a ods. 3 prvej vete sa slovo „a“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a stavbu na obranu štátu“.
Vzhľadom na skutočnosť, že podľa zákona č. 136/2004 Z. z. „prioritný infraštruktúrny majetok je časť letiskovej infraštruktúry, ktorá je nutná aj na obranu a na bezpečnosť štátu“ je potrebné umožniť na nadobudnutom pozemku zriadenie a prevádzkovanie stavieb na obranu štátu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 341/2020 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 429/2021 Z. z., zákona č. 502/2021 Z. z. a zákona č. 8/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 písm. d) sa slová „oblasti civilného letectva“ nahrádzajú slovami „civilnom letectve (ďalej len „príspevok“)“ a na konci sa pripájajú tieto slová: „a príspevku na podporu obrany štátu“.
2.V § 1 písm. e) sa vypúšťajú slová „v civilnom letectve“.
3.V § 5 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Poskytovateľ leteckých navigačných služieb môže poskytnúť v terminálnej zóne spoplatňovania zľavu z terminálnej jednotkovej sadzby podľa nariadenia vlády Slovenskej republiky.“.
4.V § 5 ods. 8 sa za slovo „služieb,“ vkladajú slová „podmienky poskytovania zľavy z terminálnej jednotkovej sadzby,“.
5.V § 12 ods. 1 sa za slovo „dopravy“ vkladajú slová „alebo z rozpočtovej kapitoly Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo cestovného ruchu“)“ a vypúšťajú sa slová „ako výdavok štátneho rozpočtu“.
6.V § 12 ods. 4 sa slová „písm. b)“ nahrádzajú slovami „písm. a)“.
7.§ 12 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)Ministerstvo cestovného ruchu môže v príslušnom rozpočtovom roku poskytnúť príspevok podľa odseku 3 písm. g).“.
8.V § 14 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 14 sa označujú ako odseky 2 až 13.
4
9.V § 14 ods. 3 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno c).
10.V § 15a sa slová „Ministerstvo dopravy“ nahrádzajú slovom „Poskytovateľ“.
11.V § 16 ods. 2 písm. g) sa vypúšťa druhý bod.
Doterajší tretí bod až siedmy bod sa označujú ako druhý bod až šiesty bod.
12.V § 16 ods. 4 písmeno b) znie:
„b)písomné vyhlásenie žiadateľa o skutočnostiach podľa odseku 2 písm. g) prvého bodu až štvrtého bodu a šiesteho bodu.“.
13.V § 16 ods. 5 písm. c) sa slová „písm. b)“ nahrádzajú slovami „písm. a)“.
14.V § 17 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7)Ak je poskytovateľom ministerstvo cestovného ruchu, na zriadenie komisie na vyhodnocovanie žiadosti a na schvaľovanie poskytnutia príspevku sa vzťahujú odseky 1, 4 a 5 primerane. Odseky 2 a 3 platia pre ministerstvo cestovného ruchu rovnako.“.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 8.
15.V § 19 ods. 2 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b)ministerstvo cestovného ruchu, ak ide o pomoc poskytnutú podľa odseku 1,“.
Doterajšie písmená b) a c) sa označujú ako písmená c) a d).
16.V § 19 ods. 3 sa slovo „Vyšší“ nahrádza slovami „Ministerstvo cestovného ruchu, vyšší“.
17.V § 20 ods. 1 sa za slovo „dopravy“ vkladá čiarka a slová „minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, ak poskytovateľom pomoci je ministerstvo cestovného ruchu“.
18.V § 22 ods. 4 sa za slovo „dopravy“ vkladajú slová „alebo ministerstvo cestovného ruchu“.
19.V § 24 ods. 3 sa slová „Ministerstvo dopravy“ nahrádzajú slovom „Poskytovateľ“ a slová „ministerstvo dopravy“ sa nahrádzajú slovom „poskytovateľ“.
5
20.Za § 24 sa vkladá § 24a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 24a
Osobitné ustanovenia o príspevku na podporu obrany štátu
(1)Ministerstvo dopravy môže v príslušnom rozpočtovom roku poskytnúť po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky príspevok na podporu obrany štátu letiskovej spoločnosti,
a)ktorá nemá obmedzenú alebo pozastavenú platnosť prevádzkového povolenia6) alebo osvedčenia pre prevádzkovateľa letiska,7)
b)ktorá má vysporiadané vzťahy so štátnym rozpočtom,
c)ktorá je zapísaná v registri partnerov verejného sektora, ak je osobou, ktorá má povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora,
d)ktorá nie je v likvidácii,
e)voči ktorej nie je vedená exekúcia alebo výkon rozhodnutia,
f)voči ktorej nie je vedené konkurzné konanie, ktorá nie je v konkurze, v reštrukturalizácii a nebol voči nej zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku,
g)ktorá nemá právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie alebo subvencie, prijímať pomoc a podporu poskytovanú z fondov Európskej únie, účasti vo verejnom obstarávaní,47)
h)ktorej účet zriadený v banke alebo v pobočke zahraničnej banky je používaný len na účel prijatia a použitia príspevku na podporu obrany štátu.
(2)Splnenie podmienok podľa odseku 1 písm. a), b) a h) preukazuje letisková spoločnosť písomným vyhlásením na základe žiadosti ministerstva dopravy najneskôr do piatich dní odo dňa doručenia tejto žiadosti. Splnenie podmienok podľa odseku 1 písm. c) g) overuje ministerstvo dopravy v informačnom systéme verejnej správy.63)
(3)Príspevok na podporu obrany štátu možno poskytnúť na základe schválenia jeho poskytnutia ministrom dopravy a zmluvy podľa § 18.
(4)Príspevok na podporu obrany štátu nemožno poskytnúť ani použiť na
a)splácanie úverov, pôžičiek alebo úrokov z prijatých úverov alebo pôžičiek,
b)úhradu miezd, platov, služobných príjmov, ostatných osobných vyrovnaní a výdavkov, ktoré nesúvisia alebo nie v súlade s účelom, na ktorý bol príspevok na podporu obrany štátu poskytnutý.
(5)Na poskytovanie príspevku na podporu obrany štátu sa vzťahujú § 22 ods. 1 4 a 8, § 23 a § 25 ods. 4 až 9.“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V súvislosti s uvedenou zmenou sa primerane upraví aj názov zákona.
6
Legislatívno-technicky sa upravuje pojem „príspevok v civilnom letectve“ a zavádza sa nový typ príspevku súvisiaceho s umožnením zriadenia a prevádzkovania stavieb na obranu štátu vo vzťahu k pozemkom pod letiskovou infraštruktúrou.
Cieľom úpravy je podpora rozvoja pravidelnej obchodnej leteckej dopravy z letísk a na letiská formou percentuálnej zľavy z terminálnej jednotkovej sadzby, na základe ktorej sa leteckému dopravcovi vypočíta výška terminálnej odplaty.
V súčasnosti príspevok v civilnom letectve na bezpečnostnú ochranu letectva môže poskytovať len Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. Vzhľadom na obmedzené možnosti rozpočtovej kapitoly ministerstva je cieľom úpravy umožniť pomôcť letiskovým spoločnostiam zo strany obcí alebo vyšších územných celkov poskytnúť príspevok v civilnom letectve na uvedený účel.
Usporiadanie vlastníckych práv k príslušným pozemkom vytvára základ ďalšieho rozvoja letiska využitím letiskovej infraštruktúry. Keďže letiská prevádzkované letiskovými spoločnosťami prispievajú aj k rozvoju cestovného ruchu, je v záujme štátu podporovať ich rozvoj aj z pohľadu cestovného ruchu. V tejto súvislosti sa navrhuje, aby aj Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky mohlo poskytovať príspevok v civilnom letectve na podporu pravidelných leteckých spojení.
Vzhľadom na zavedenie nového typu príspevku súvisiaceho s umožnením zriadenia a prevádzkovania stavieb na obranu štátu vo vzťahu k pozemkom pod letiskovou infraštruktúrou je potrebné upraviť podmienky poskytovania tohto príspevku.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. II sa slová „15. novembra“ nahrádzajú slovami „1. decembra“.
Posunutie účinnosti zohľadňuje zákonné lehoty v legislatívnom procese schvaľovania zákona ako aj potrebnú legisvakanciu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 5 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
7
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2004 Z. z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov (tlač 406) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 114 z 22. októbra 2024.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jaroslava Mega predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 22. októbra 2024
Róbert P u c i, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti