aj kvalita preventívnych prehliadok, ktorá je rôzna. Výsledky preventívnych prehliadok sa systematicky nevyhodnocujú. Okrem frekvencie a obsahu sa v slovenskom systéme toleruje aj duplicita vyšetrení. Za preventívnu prehliadku sa nepovažuje vstupné vyšetrenie pri nástupe do práce alebo vyšetrenie, ktoré je indikované pri kontakte lekára s akútnym problémom. Množia sa tak duplicitné laboratórne vyšetrenia, vyšetrenia statického EKG bez výpovednej hodnoty a mnohé ďalšie úkony, ktoré neprinášajú pre pacienta žiaden dodatočný benefit.
V rámci medzinárodného porovnania je na Slovensku z verejného zdravotného poistenia preplácaných viac preventívnych prehliadok ako napríklad v Nemecku. V Nemeckej spolkovej republike je zdravým osobám hradená z povinného zdravotného poistenia iba jedna preventívna prehliadka v rozmedzí od 18 do 35 rokov. Nad 35 rokov sa prehliadky v Nemecku vykonávajú každé tri roky.
Aj v detskom veku sa na Slovensku vykonáva viac preventívnych prehliadok ako napríklad v Rakúsku alebo Nemecku. Kým na Slovensku je povinných 9 prehliadok detí do jedného roku života, v Rakúsku a v Nemecku je postačujúcich šesť. Rovnako sa líši aj obsah preventívnych prehliadok, pričom niektoré vyšetrenia malých detí sa v Rakúsku a Nemecku nevyžadujú, napríklad odber moču v 6. mesiaci života.
V súčasnej situácii, kedy Slovensku chýbajú personálne kapacity a stále sa zhoršuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti, je nevyhnutné, aby sa racionalizovali prebytočné vyšetrenia a lekári prvého kontaktu mali viac času na sekundárnu, terciárnu a kvartérnu prevenciu a diagnostiku a liečbu chronických ochorení.
Navrhovaná právna úprava redukuje počet preventívnych prehliadok do jedného roku života na šesť, čiastočne upravuje aj obsah týchto preventívnych vyšetrení a celkovo redukuje počet preventívnych prehliadok detí a dorastu do 18 rokov z 18 na 14 prehliadok.
V dospelom veku sa znižuje počet hradených preventívnych prehliadok tak, že do 35 rokov sa preventívne prehliadky vykonávajú každých šesť rokov a od 35 rokov každé tri roky.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, konkrétne s právom na ochranu zdravia (článok 40). Racionalizácia počtu preventívnych prehliadok neobmedzuje práva občanov na zdravotnú starostlivosť, ale umožňuje efektívnejšie využívanie dostupných zdrojov a zlepšenie prístupu k diagnostike a liečbe. Návrh zákona je tiež v súlade s medzinárodnými záväzkami, predovšetkým s cieľmi Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) v oblasti prevencie a verejného zdravia.
Navrhovaná úprava prinesie pozitívne finančné dopady rozpočet verejnej správy, konkrétne rozpočet verejného zdravotného poistenia, keďže sa znížia náklady na nadbytočné preventívne prehliadky, ktoré v súčasnosti nemajú dostatočný prínos pre verejné zdravie.