1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Andrea TURČANOVÁ a Branislav ŠKRIPEK. V predkladanom návrhu zákona sa opäť zaraďuje medzi služby krízovej intervencie aj sociálna služba poskytovaná prostredníctvom domov osamelých rodičov. Tieto domovy, ktoré boli súčasťou zákona do roku 2008, po ich vypustení zo zákona stratili financovanie a mnohé zanikli. Zároveň predkladatelia zákona navrhujú financovanie domov pre osamelých rodičov zo strany štátu. Osamelí rodičia patria medzi najohrozenejšie skupiny z hľadiska chudoby a sociálneho vylúčenia. Zariadenia, ako sú domovy pre osamelých rodičov, môžu poskytnúť dočasné útočisko a pomoc v ťažkých životných situáciách. To prispieva k ich lepšej integrácii do spoločnosti a znižuje riziko trvalej chudoby a vylúčenia. Pojem „Domov pre osamelých rodičov“ bol v slovenskej legislatíve pred rokom 2008 zakotvený v zákone č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci. Tento zákon poskytoval rámec pre zriadenie zariadení, ktoré zabezpečovali prechodné bývanie a sociálnu podporu osamelým rodičom a ich deťom. V roku 2008 došlo k novelizácii zákona o sociálnych službách (zákon č. 448/2008 Z. z.), pričom tento konkrétny druh zariadenia bol zo zákona vypustený. Domovy pre osamelých rodičov v minulosti prostredníctvom svojich služieb zabezpečovali stabilné a bezpečné prostredie pre osamelých rodičov a ich deti, čím sa predchádzalo ich umiestneniu do náhradnej starostlivosti alebo iných foriem inštitucionálnej starostlivosti. To je v záujme detí, ale aj štátu, ktorý sa týmto spôsobom vyhýba vyšším nákladom na inštitucionálne formy starostlivosti.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie a mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤK Čl. I
Dopĺňa sa nový druh ohrozenej fyzickej osoby, konkrétne ženy, ktorá stratí bývanie, resp. je v akútnom ohrození stratou bývania práve z dôvodu tehotenstva.
Dopĺňa sa do zákona nový druh sociálnej služby krízovej intervencie, ktorým bude domov osamelých rodičov.
V novom § 29a sa vymedzujú sociálne služby poskytované v domove osamelých rodičov. Rozsah služieb a činností domova osamelých rodičov bol vymedzený podľa rozsahu ktorý poskytujú pre iné cieľovú skupinu obyvateľov zariadenia núdzového bývania.
Domovy osamelých rodičov bude financovať štát z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2025.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Andrea TURČANOVÁ a Branislav ŠKRIPEK.
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. 3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.