1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene
a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Andrea TURČANOVÁ a Branislav ŠKRIPEK.
V predkladanom návrhu zákona sa opäť zaraďuje medzi služby krízovej intervencie aj sociálna služba poskytovaná prostredníctvom domov osamelých rodičov. Tieto domovy, ktoré boli súčasťou zákona do roku 2008, po ich vypustení zo zákona stratili financovanie a mnohé zanikli. Zároveň predkladatelia zákona navrhujú financovanie domov pre osamelých rodičov zo strany štátu. Osamelí rodičia patria medzi najohrozenejšie skupiny z hľadiska chudoby a sociálneho vylúčenia. Zariadenia, ako domovy pre osamelých rodičov, môžu poskytnúť dočasné útočisko a pomoc v ťažkých životných situáciách. To prispieva k ich lepšej integrácii do spoločnosti a znižuje riziko trvalej chudoby a vylúčenia. Pojem „Domov pre osamelých rodičov“ bol v slovenskej legislatíve pred rokom 2008 zakotvený v zákone č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci. Tento zákon poskytoval rámec pre zriadenie zariadení, ktoré zabezpečovali prechodné bývanie a sociálnu podporu osamelým rodičom a ich deťom. V roku 2008 došlo k novelizácii zákona o sociálnych službách (zákon č. 448/2008 Z. z.), pričom tento konkrétny druh zariadenia bol zo zákona vypustený. Domovy pre osamelých rodičov v minulosti prostredníctvom svojich služieb zabezpečovali stabilné a bezpečné prostredie pre osamelých rodičov a ich deti, čím sa predchádzalo ich umiestneniu do náhradnej starostlivosti alebo iných foriem inštitucionálnej starostlivosti. To je v záujme detí, ale aj štátu, ktorý sa týmto spôsobom vyhýba vyšším nákladom na inštitucionálne formy starostlivosti.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie a mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa nový druh ohrozenej fyzickej osoby, konkrétne ženy, ktorá stratí bývanie, resp. je v akútnom ohrození stratou bývania práve z dôvodu tehotenstva.
K bodu 2
Dopĺňa sa do zákona nový druh sociálnej služby krízovej intervencie, ktorým bude domov osamelých rodičov.
K bodu 3
V novom § 29a sa vymedzujú sociálne služby poskytované v domove osamelých rodičov. Rozsah služieb a činností domova osamelých rodičov bol vymedzený podľa rozsahu ktorý poskytujú pre iné cieľovú skupinu obyvateľov zariadenia núdzového bývania.
K bodu 4
Domovy osamelých rodičov bude financovať štát z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2025.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Andrea TURČANOVÁ a Branislav ŠKRIPEK.
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 448/2008 Z.
z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom
podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a
doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Andrea TURČANOVÁ a Branislav ŠKRIPEK.
2.Definovanie problému
V roku 2008 boli vypustené zo zákona o sociálnych službách domovy osamelých rodičov, čím stratili verejné financovanie a mnohé z nich zanikli. Tieto kategórie osôb v sociálnej núdzi tak postupne stratili adekvátne zariadenia, do ktorých mohli byť umiestňované počas času ich sociálnej núdze, a preto museli byť umiestňované buď do zariadení núdzového bývania alebo do útulkov, ktoré však slúžia primárne úplne iným sociálnym skupinám. Je to trvalý problém.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je vrátiť medzi poskytované sociálne služby opäť domovy pre osamelých rodičov, tak aby to najťažšie obdobie mohli prežiť v adekvátnom zariadení pre ich životnú situáciu.
Pozitívom navrhovanej úpravy bude zlepšenie komfortu osôb v sociálnej núdzi, teda osamelých rodičov a tehotných žien v čase, keď to najviac potrebujú.
4.Dotknuté subjekty
Návrh zákona sa týka všetkých osamelých rodičov a žien, ktoré v dôsledku tehotenstva stratili bývanie alebo sú v akútnom ohrození straty bývania.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie by mohlo byť financovanie existencie domovov osamelých rodičov zo strany VÚC resp. samospráv.
Nulový variant by znamenal, že naďalej osoby v sociálnej núdzi budú umiestňované do zariadení núdzového bývania alebo do útulkov, ktoré slúžia pre úplne iné sociálne skupiny (bezdomovcov, resp. osoby postihnuté živelnými pohromami).
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa v tomto prípade.
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti a zároveň vyhodnotenie vplyvov tejto právnej úpravy po piatich rokoch od jej prijatia.
Ako kritérium navrhujeme prieskum spokojnosti osôb v sociálnej núdzi s umiestnením do domovov osamelých rodičov.
5
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy a vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie. Návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Navrhovateľ spracoval návrh zákona v súčinnosti s odbornými tímami Kresťanskodemokratického hnutia.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené