DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh ústavného zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO (ďalej len „NR SR“) Igor Matovič, Michal Šipoš a Gábor Grendel.
Cieľom novelizácie Ústavy Slovenskej republiky je posilnenie práva občanov Slovenskej republiky zúčastňovať sa na správe veci verejných prostredníctvom inštitútu referenda. Takéto posilnenie účasti občanov na rozhodovacích procesoch je žiaduce aj z dôvodu aktuálnej politickej situácie, keď sa javí, že parlamentná väčšina v NR SR nechráni verejný záujem, ale vlastné záujmy a záujmy finančných skupín.
Návrhom ústavného zákona sa priznáva občanom Slovenskej republiky právo, aby mohli v referende priamo rozhodnúť o skrátení prebiehajúceho volebného obdobia NR SR. V zmysle judikatúry Ústavného súdu SR totiž platí, že občania môžu rozhodnúť o skrátení volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky len vtedy, ak im takéto právo prizná základná norma štátu, ktorou je Ústava Slovenskej republiky. Podľa súčasnej právnej úpravy čl. 73 ods. 3 Ústavy SR sa môže prebiehajúce volebné obdobie NR SR skrátiť len na základe uznesenia NR SR (nie referendom).
S cieľom osloviť širokú verejnosť je návrh ústavného zákona formulovaný v otázke referenda rovnako ako tomu bolo pri referende, ktoré sa uskutočnilo 21. januára 2023 a ktoré bolo iniciované vtedajšou parlamentnou opozíciou. Chceme tým zároveň vystaviť zrkadlo terajšej vládnej koalícii v parlamente, aby svojim hlasovaním o návrhu ústavného zákona dali najavo, či svoj úmysel z roku 2023 priznať ľuďom právo skrátiť volebné obdobie Národnej rady mysleli vážne alebo len predstierali. Zároveň chceme prijatím ústavného zákona uľahčiť referendové iniciatívy tým, ktorí sú presvedčení, že je potrebné čim skôr ukončiť volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh ústavného zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a nezakladá ani žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, či sociálne vplyvy.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.