1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Vláda Slovenskej republiky sa v dôsledku svojej neschopnosti rozhodla zaťažiť rozpočty ľudí sumou 2,7 miliardy eur, pričom takmer úplne z konsolidácie vynechala úspory na strane štátu.
Predseda vlády Slovenskej republiky sa vyjadril, že konsolidácia je založená na solidarite bohatých s chudobnými a že by sa na nej mali podieľať aj politické strany a hnutia.
Z toho dôvodu predkladáme novelu zákona o politických stranách a politických hnutiach, ktorej predmetom je zavedenie solidárneho odvodu z príspevkov zo štátneho rozpočtu, na ktoré vznikol politických stranám a hnutiam nárok na základe výsledkov volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa konali v septembri 2023 a ktoré boli vyplatené najskôr v roku 2024.
Keďže je konsolidácia založená na solidarite bohatých s chudobnými, sadzba odvodu je nastavená progresívne, to znamená, že vyššou sadzbou odvodu zaťažené tie politické strany a hnutia, ktoré od štátu dostávajú viac peňazí.
Odvod sa bude vyplácať len z tých príspevkov zo štátneho rozpočtu, ktoré sa vyplatili v roku 2024 a nasledujúcich rokoch do skončenia IX. volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zavedenie solidárneho odvodu z príspevkov zo štátneho rozpočtu. Podľa § 25 zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) príspevkami zo štátneho rozpočtu sú:
a)príspevok za hlasy,
b)príspevok na činnosť,
c)príspevok na mandát.
Nárok na príspevok za hlasy a nárok na príspevok na činnosť vzniká politických stranám a hnutiam, ktoré vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky získali viac ako 3 % z celkového počtu odovzdaných platných hlasov.
Nárok na príspevok na mandát vzniká politickým stranám a hnutiam, ktoré získali mandát v Národnej rade Slovenskej republiky.
Keďže voľby do Národnej rady Slovenskej republiky sa konali 30. septembra 2023, politické strany boli povinné doručiť najneskôr v 30. deň po konaní volieb záverečnú správu Ministerstvu vnútra SR a následne Ministerstvo financií SR (ďalej len „ministerstvo financií“) uhradilo do 30 dní od predloženia záverečnej správy príspevok za hlasy. Podľa týchto lehôt bol celý príspevok za hlasy vyplatený ešte v roku 2023 a z toho dôvodu nie je predmetom solidárneho odvodu.
Správu odvodu vykonáva ministerstvo financií, ktoré príspevok politickým stranám vypláca. Uhradený odvod sa stáva príjmom štátneho rozpočtu.
Sadzba odvodu je:
-10 % zo sumy príspevkov prevyšujúcej 1 000 000 a neprevyšujúcej 2 000 000 eur,
-50 % zo sumy príspevkov prevyšujúcej 2 000 000 eur.
Ak boli politickej strane vyplatené príspevky zo štátneho rozpočtu v súhrnnej sume nižšej ako 1 000 000 eur za príslušný kalendárny rok, tieto príspevky sú oslobodené od odvodu.
Ak by politická strana dostala vyplatené príspevky zo štátneho rozpočtu v roku 2024 v sume 3 500 000 eur za príslušný kalendárny rok, suma odvodu sa vypočíta nasledovne:
1 000 000 eur * 0 % = 0 eur (nevzťahuje sa odvod)
1 000 000 eur * 10 % = 100 000 eur
1 500 000 eur * 50 % = 750 000 eur
Spolu: 100 000 eur + 750 000 eur = 850 000 eur
3
Týmto výpočtom odvodu je zabezpečená koalíciou deklarovaná zásada solidarity pri konsolidácii.
Ministerstvo financií je povinné politickej strane oznámiť sumu odvodu a všetky potrebné údaje na uhradenie odvodu, napr. číslo účtu a ďalšie údaje, a to do 28. februára nasledujúceho kalendárneho roku. Na uhradenie odvodu za rok 2024 tak ministerstvo financií oznámi politickej strane údaje potrebné na zaplatenie odvodu do 28. februára 2025. Politická strana následne 15 dní na uhradenie odvodu. Ak v tejto lehote alebo v sume podľa oznámenia politická strana odvod neuhradí, ministerstvo financií je povinné vyrubiť jej úrok z omeškania.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby výročná správa obsahovala aj informáciu o sume zaplateného odvodu.
K bodu 3
Prechodnými ustanoveniami sa špecifikuje, že povinnosť uhradiť odvod vzniká prvýkrát za kalendárny rok 2024, t.j. základom odvodu sumy príspevkov zo štátneho rozpočtu vyplatené v roku 2024. Povinnosť uhradiť odvod zaniká vyplatením posledného príspevku, na ktorý vznikol nárok na základe volieb do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2023.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 31. decembra 2024.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Vláda Slovenskej republiky nedokáže hospodáriť s finančnými zdrojmi, ktoré k dispozícii a v dôsledku jej neschopnosti plánuje od ľudí vybrať 2,7 miliardy eur.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je spolupodieľanie sa politických strán na ozdravení verejných financií, ktoré vláda Slovenskej republiky nedokáže spravovať.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky,
Politické strany a politické hnutia.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Bezpredmetné
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
bezpredmetné
9.Vybrané vplyvy materiálu
6
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
V roku 2024 bolo politickým stranám a politickým hnutiam vyplatených zo štátneho rozpočtu 14 276 003 eur, pričom suma odvodu a príjem do štátneho rozpočtu predstavuje sumu 1 764 535 eur.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.