DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Hlavným účelom návrhu zákona je zvýšiť veteránom protikomunistického odboja príplatok k dôchodku zo súčasných 10 eur na 15 eur, a to za mesiac väzby alebo mesiac výkonu trestu odňatia slobody, za mesiac zaradenia do táborov nútených prác, vojenských táborov nútených prác, mesiac protiprávneho násilného odvlečenia alebo mesiac internácie v centralizovaných kláštoroch. Je potrebné uviesť, že na príplatok k dôchodku sa nevzťahuje valorizácia. V súčasnosti, keď si vládna väčšina v konsolidácii odhlasovala zvýšenie daní a ľudom stúpnu životné náklady, je zvýšenie tohto príplatku nástrojom kompenzácie zvýšených výdavkov.
Považujeme za potrebné vzdať úctu a oceniť politických väzňov, ktorým bolo priznané postavenie veterána protikomunistického odboja. Tieto osoby boli vystavené perzekúciám, v ťažkých podmienkach bojovali často o holé prežitie, boli vystavené biede, politickému prenasledovaniu a sociálnemu vylúčeniu tým, že vzdorovali totalitnej moci a chránili základné hodnoty ako je sloboda, demokracia a ľudské práva. Ich obeta je dôvodom, prečo im spoločnosť dlhuje uznanie a podporu.
Keďže veteráni protikomunistického odboja aj z dôvodu podlomeného zdravia, napríklad z nútených prác v uránových baniach, sa dožívajú nízkeho veku a ich počet klesá každým mesiacom, je prijatie takejto právnej úpravy neodkladnou záležitosťou.
Predkladaný návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy, nezakladá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti a má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Oprávnenou osobou na uplatnenie nároku na príplatok je politický väzeň, ktorému bolo priznané postavenie veterána protikomunistického odboja. Tento status sa udeľuje občanom, ktorí sa postavili na odpor komunistického režimu a za svoje odbojové aktivity boli obmedzení na osobnej slobode; Ústav pamäti národa vydá takejto osobe preukaz veterána protikomunistického odboja 10 ods. 2 zákona č. 219/2006 Z. z. o protikomunistickom odboji v znení zákona č. 58/2009 Z. z.).
Podľa súčasnej právnej úpravy § 3 ods. 1 zákona č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom prináleží veteránovi protikomunistického odboja príplatok k dôchodku vo výške 10 eur, a to za mesiac väzby alebo mesiac výkonu trestu odňatia slobody, za mesiac zaradenia do táborov nútených prác, vojenských táborov nútených prác, mesiac protiprávneho násilného odvlečenia alebo mesiac internácie v centralizovaných kláštoroch. Keďže v súčasnosti je približne 1 146 ľudí uznaných za veteránov protikomunistického odboja a ich počet každým mesiacom klesá, je morálnou zodpovednosťou spoločnosti oceniť tých, ktorí vzdorovali totalitnej moci a bojovali za spravodlivú vec. Zvýšením príspevku z 10 na 15 eur by sa prejavilo, že štát uznáva ich prínos a nesnaží sa zabudnúť na boj proti neslobode. Návrh zákona sa predkladá v čase, keď si pripomíname 17. november, ktorý je štátnym sviatkom, Dňom boja za slobodu a demokraciu.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty na 1. januára 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článku 48 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (voľný pohyb osôb, služieb a kapitálu) a článku 34 Charty základných práv EÚ,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 05) v platnom znení - čl. 3 ods. 5 vylučuje zo svojej vecnej pôsobnosti dávky, kde členský štát preberá zodpovednosť za škody spôsobené osobám a poskytuje im odškodnenie, napr. v súvislosti s obeťami vojny alebo ich dôsledkov, obeťami trestných činov alebo obeťami znevýhodňovanými z politických alebo náboženských dôvodov,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to v:
1. rozsudku Súdneho dvora vo veci C–386/02, Josef Baldinger/Pensionsversicherungsanstalt der Arbeiter, [2004] - vnútroštátna legislatíva môže odmietnuť poskytnutie príspevku na odškodnenie bývalého vojnového väzňa na základe toho, že v čase podania žiadosti nie je štátnym občanom,
2. rozsudku Súdneho dvora vo veci C-192/05, K. Tas-Hagen and R. A. Tas/Raadskamer WUBO van de Pensioen- en Uitkeringsraad, [2006] - čl. 18 ods. 1 Zmluvy o založení ES (občianstvo EÚ) nepripúšťa takú právnu úpravu členského štátu, podľa ktorej tento štát neprizná svojmu štátnemu príslušníkovi nárok na dávku pre civilné obete vojny len preto, že v čase podania žiadosti nemá dotknutá osoba bydlisko na území tohto, ale iného členského štátu.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
- úplný.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 274/2007 Z. z. o príplatku k dôchodku politickým väzňom v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Nízka výška príplatku k dôchodku veteránom protikomunistického odboja
3.Ciele a výsledný stav
Zvýšiť výšku príplatku, oceniť význam týchto osôb pre spoločnosť
4.Dotknuté subjekty
Veteráni protikomunistického odboja, Sociálna poisťovňa
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nulový variant.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Nie je
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
O 3 roky po účinnosti návrhu zákona.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
V roku 2024 je približne 1 146 ľudí, ktorí majú priznané postavenie veterána protikomunistického odboja. Z dôvodu nedostatočných údajov, ktoré verejne dostupné, o počte mesiacov neslobody nie je možné exaktne kvantifikovať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v prípade zvýšenie príplatku o 5 eur za každý mesiac neslobody. Návrh zákona však predpokladá pozitívne sociálne vplyvy spočívajúce v zvýšení príjmu domácností a v neposlednom rade nemožno opomenúť rozmer uznania odvahy, obetavosti a zásluh ľudí bojujúcich za slobodu, spravodlivosť a ľudskú dôstojnosť.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.