D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenkej republiky č.
145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Vladimír Ledecký, Vladimíra Marcinková a Marián Viskupič.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je oslobodiť poberateľov dávky v hmotnej núdzi od platenia správneho poplatku za vydanie občianskeho preukazu.
Návrh zákona reaguje na zhoršujúcu sa ekonomickú situáciu nízkopríjmových skupín obyvateľstva a rastúcu výšku správnych poplatkov. Medzi nízkopríjmové skupiny obyvateľstva patria aj poberatelia dávky v hmotnej núdzi. V súčasnosti tieto osoby od platby správneho poplatku za vybavenie občianskeho preukazu oslobodené nie a tým pádom aj tento úkon predstavuje náklad v ich rozpočte. Pre lepšiu ilustráciu uvádzame príklad jednotlivca, ktorý mesačne poberá dávku v hmotnej núdzi v hodnote 84,90 eur, správny poplatok za vybavenie občianskeho preukazu sa pohybuje v rozmedzí 7 25 eur v závislosti od dôvodu, prečo k vybaveniu nového občianskeho preukazu dochádza. Ako predkladatelia novely zákona máme za to, že vzhľadom na nízke príjmy poberateľov dávok v hmotnej núdzi, či jednotlivcov alebo domácnosti, by bolo správne znížiť náklady týchto ľudí na správne poplatky za vydanie nového občianskeho preukazu.
Ako navrhovatelia si dovolíme zdôrazniť, že bez platného občianskeho preukazu sa znižujú šance nízkopríjmových skupín obyvateľstva na úspešné zapojenie sa na trh práce, sťažuje sa ich prístup k sociálnym či verejným službám a klesajú šance na zvýšenie životnej úrovne.
Predložený návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Avšak ako predkladatelia si dovolíme konštatovať, že straty pre rozpočet budú len minimálne a zároveň úspory, ktoré vzniknú poberateľom dávky v hmotnej núdzi budú značné. Predložený návrh zákona bude mať viditeľné pozitívne sociálne vplyvy. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu ani na životné prostredie. Návrh zákona taktiež nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa oslobodiť poberateľa dávky v hmotnej núdzi od správneho poplatku za
vydanie občianskeho preukazu. Vzhľadom na to, že nejde o vysokú sumu (základný
správny poplatok je v sume 7 eur), navrhuje sa, aby sa táto skutočnosť preukazovala
čestným vyhlásením a ušetrila sa tak administratívna záťaž spojená s vybavovaním
potvrdenia o poberaní dávky v hmotnej núdzi od úradu práce. Prípadné u
vedenie
nepravdivej informácie v čestnom vyhlásení možno postihovať podľa zákona Slovenskej
národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona na 1. januára 2025.