DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI  
návrhu zákona s právom Európskej únie  
1. Predkladateľ návrhu zákona:  
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Hargaš, Michal Truban, Ivan Štefunko,  
Štefan Kišš, Darina Luščíková  
2. Názov návrhu právneho predpisu:  
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu  
pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o  
e-Governmente) v znení neskorších predpisov  
3. Problematika návrhu právneho predpisu:  
a) nie je upravená v práve Európskej únie  
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.  
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:  
Bezpredmetné  
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:  
Stupeň zlučiteľnosti - úplný  
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV  
A.1. Názov materiálu:  
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu  
pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o  
e-Governmente) v znení neskorších predpisov  
A.2. Vplyvy:  
Pozitívne  
X
Žiadne Negatívne  
X
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy  
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k  
zvýšeniu regulačného zaťaženia?  
3. Sociálne vplyvy  
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,  
– sociálnu exklúziu,  
X
X
X
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na  
zamestnanosť  
4. Vplyvy na životné prostredie  
X
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti  
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu  
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana  
X
X
A.3. Poznámky  
Cieľom návrhu zákona je znížiť byrokratickú záťaž občanov a podnikateľov tým, že sa  
minimalizuje potreba predkladať vybrané výpisy a odpisy zo štátnych evidencií (napr. výpis z  
obchodného registra, výpis z registra trestov, výpis z listu vlastníctva a pod.) pri kontakte  
občanov a podnikateľov so subjektami mimo verejnej správy (napr. v komerčnej sfére).  
Rozsahom pôjde o odstránenie potreby predkladať 22 výpisov a odpisov, ktoré sú dnes  
predmetom zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej  
záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov (zákon proti byrokracii).  
Vplyvy zákona sú kalkulované na základe dát o početnosti výpisov dnes vydávaných na  
pobočkách Slovenskej pošty (358 500 výpisov za rok 2022), pričom je dôležité poznamenať,  
že Slovenská pošta vydáva len 4 z 22 výpisov, ktoré sú predmetom predkladaného zákona.  
Okrem Slovenskej pošty sú ďalšie výpisy a odpisy vydávané na ďalších orgánoch verejnej  
moci, ale presné dáta o početnosti nie je možné v tomto momente predložiť. Zákon  
predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v sume 947 621,- EUR v prvom  
roku zavedenia povinnosti a 847 621,- EUR v ďalších rokoch, najmä z dôvodu výpadku  
príjmov zo správnych poplatkov. Celková úspora výdavkov pre občanov/podnikateľov  
(pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy) je odhadovaná na 4 539  
000,- EUR ročne. Dáta o početnosti výpisov vydávaných mimo pobočiek Slovenskej pošty  
(na iných OVM) budú ďalej posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.  
K vplyvom na rozpočet verejnej správy:  
Výdavky verejnej správy:  
Očakáva sa, že na splnenie povinností z predkladaného návrhu zákona bude potrebné  
vynaložiť nasledovné výdavky z rozpočtu verejnej správy:  
-
výdavky spojené s technickým zabezpečením plnenia povinností správcu modulu  
procesnej integrácie a integrácie údajov (vytvorenie aplikačného rozhrania) - expertný  
odhad cca 50 000,- EUR. Technické riešenie by malo nadväzovať na realizáciu  
projektu Manažment osobných údajov, ktorý z prostriedkov EŠIF implementuje  
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.  
-
-
výdavky spojené s vytvorením metodiky prístupu tretích strán k údajom cez aplikačné  
rozhranie - expertný odhad cca 50 000,- EUR  
výdavky spojené s pripojením tretích strán cez aplikačné rozhranie - expertný odhad  
cca 10 000,- EUR na 1 pripojený subjekt. Odhaduje sa pripojenie 10 subjektov ročne -  
t.j. 100 000,- EUR ročne  
Celková potreba nových výdavkov verejnej správy: 200 000,- EUR v 1. roku účinnosti  
navrhovaných zmien. Následne 100 000,- EUR ročne.  
Očakáva sa, že zavedenie nových povinností prinesie nasledovné úspory výdavkov na strane  
verejnej správy:  
-
ročná početnosť výpisov a odpisov z evidencií podľa návrhu zákona, ktoré sú dnes  
vydávané fyzicky: minimálne 358 500. Vychádza sa z údajov o početnosti vydaných  
výpisov cez infraštruktúru integrovaných obslužných miest na pobočkách Slovenskej  
pošty. Nakoľko tieto výpisy už nemôžu vyžadovať od občanov orgány verejnej moci,  
predpokladá sa, že všetky sú vydávané pre potreby preukazovania skutočností v inom  
ako úradnom styku a teda zavedením právnej úpravy podľa predkladaného návrhu  
zákona, by postupne došlo k odstráneniu potreby takéto výpisy a odpisy vydávať.  
Platí však, že na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 výpisy z celkového  
počtu 22, ktoré sú predmetom návrhu zákona. Dá sa tiež predpokladať, že údaje,  
ktorých sprístupňovanie tretím stranám je predmetom návrhu zákona, sa poskytujú vo  
forme výpisov a odpisov aj mimo infraštruktúry integrovaných obslužných miest. Ich  
početnosť však v tomto momente nie je možné doložiť. Vyššia početnosť vydávaných  
výpisov bude posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.  
-
Úspora výdavkov na strane verejnej správy teda vychádza z: (1) úspor materiálu  
spojených s tlačou papierových výpisov a (2) úspor nákladov na prácu zamestnancov  
verejnej správy.  
-
Pri zohľadnení počtu výpisov vydávaných cez pobočky Slovenskej pošty sa  
odhaduje ročná úspora tlače na úrovni 57 641,- EUR (358 500 výpisov  
vydaných na pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 predstavuje 669 000  
listov papiera A4).  
-
Úspory nákladov na prácu zamestnancov verejnej správy vychádzajú z dĺžky  
trvania vybavenia služby zamestnanca verejnej správy (10 min.) vynásobené  
priemernou hodinovou mzdou. Tieto úspory pri zohľadnení počtu výpisov  
vydaných na pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 predstavujú 618 387-  
EUR.  
Celková bilancia na strane výdavkov verejnej správy predstavuje úsporu 476 029,- EUR v  
prvom roku a 576 029,- EUR v ďalších rokoch.  
Príjmy verejnej správy:  
Očakáva sa, že zavedenie nových povinností bude znamenať zníženie príjmov verejnej  
správy znížením príjmov zo správnych poplatkov. Pri zohľadnení počtu výpisov vydaných na  
pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 sa očakáva zníženie príjmov verejnej správy o 1 423  
650,- EUR.  
Z porovnania výdavkov verejnej správy a príjmov verejnej správy je možné  
predpokladať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v sume 947 621,- EUR v  
prvom roku zavedenia povinnosti a 847 621,- EUR v ďalších rokoch, najmä z dôvodu  
výpadku príjmov zo správnych poplatkov.  
K vplyvom na podnikateľské prostredie:  
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské  
prostredie, najmä vo forme odstránenia administratívnych poplatkov, cestovných nákladov a  
strateného času spojeného s predkladaním výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej  
správy v obchodnom styku. Odhaduje sa, že priemerné náklady na vydanie 1 výpisu na strane  
občana/podnikateľa sú cca 13,22,- EUR. V tom sú započítané: (1) cestovné náklady  
občana/podnikateľa na dopravu k miestu poskytovania služby a späť vo výške 2,20,- EUR),  
(2) suma, ktorú občan/podnikateľ platí pri vystavení požadovaných výpisov podľa  
sadzobníka cien z roku 2022 a (3) čas strávený pri získaní požadovaného výpisu vrátane času  
stráveného cestovaním (cca. 56 minút) vynásobený priemernou hodinovou mzdou.  
Ročne je vydaných 358 500 výpisov a odpisov len cez infraštruktúru IOMO na pobočkách  
Slovenskej pošty. Platí však, že na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 výpisy z  
celkového počtu 22, ktoré sú predmetom návrhu zákona. Dá sa tiež predpokladať, že údaje,  
ktorých sprístupňovanie tretím stranám je predmetom návrhu zákona, sa poskytujú vo forme  
výpisov a odpisov aj mimo infraštruktúry integrovaných obslužných miest. Ich početnosť  
však v tomto momente nie je možné doložiť. Vyššia početnosť vydávaných výpisov bude  
posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.  
Výdavky tretích strán:  
Očakáva sa, že implementácia návrhu zákona bude vyžadovať aj výdavky tretích strán.  
Zákon tieto výdavky nestanovuje ako povinnosť, ale pre konkrétnosť vyčíslenia všeobecných  
prínosov návrhu zákona sú dané výdavky pre tretie strany popísané nižšie. Tie, podobne ako  
pri výdavkoch na strane verejnej správy budú primárne spojené s nasledujúcimi  
požiadavkami:  
-
výdavky spojené s implementáciou a pripojením na aplikačné rozhranie (modul  
procesnej integrácie a integrácie údajov) a prevádzkou - expertný odhad cca 20 000,-  
EUR na 1 pripojený subjekt. Odhaduje sa pripojenie 10 subjektov ročne - t.j. 200  
000,- EUR ročne)  
Celkový odhad výdavkov tretích strán predstavuje 200 000 EUR ročne pri pripojení 10  
individuálnych subjektov na modul.  
Celková úspora výdavkov pre občanov/podnikateľov pri zohľadnení počtu a štruktúry  
výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty je odhadovaná na 4 539 000,- EUR  
ročne (súčet úspory občana na poplatkoch za výpisy - 1 423 650,- EUR, cestovných  
nákladov vo výške 788 700,- EUR, a ušetreného času občana 2 526 650,- EUR, mínus  
výdavky tretích strán v hodnote 200 000,- EUR ročne).  
K sociálnym vplyvom (vplyv na hospodárenie obyvateľstva):  
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie  
obyvateľstva, najmä vo forme odstránenia administratívnych poplatkov, cestovných nákladov  
a strateného času spojeného s predkladaním výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej  
správy. Analogicky sa na hospodárenie obyvateľstva vzťahuje kalkulácia vplyvov na  
podnikateľské prostredie.  
K vplyvom na životné prostredie:  
Prijatím návrhu zákona vznikne priestor pre zníženie potreby vydávania papierových výpisov  
a odpisov z vybraných evidencií verejnej správy, čo bude mať pozitívny vplyv na životné  
prostredie. Elektronizáciou tiež dôjde k zníženiu potreby cestovať za účelom vybavenia  
výpisov a odpisov zo štátnych evidencií, čo bude mať pozitívny vplyv na tvorbu emisií a teda  
aj životné prostredie.  
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti:  
Navrhované zmeny vytvárajú priestor na širšie využívanie infraštruktúry a údajov verejnej  
správy v komerčnom sektore a prispievajú k znižovaniu administratívneho zaťaženia občanov  
a podnikateľov pri riešení ich životných situácií, čím dochádza k plneniu cieľov Národnej  
koncepcie informatizácie verejnej správy SR na roky 2022-2026.  
K vplyvom na služby verejnej správy pre občana:  
Navrhovaná úprava prinesie rozšírenie portfólia služieb verejnej správy pre občanov a  
zvýšenie ich kvality. Zvyšuje sa tiež otvorenosť verejnej správy tým, že údaje sa budú  
poskytovať tretím stranám a budú použiteľné na právne úkony.  
A.4. Alternatívne riešenia  
Nepredkladajú sa.  
A.5. Stanovisko gestorov  
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a  
Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného  
materiálu. Návrh zákona bol takisto zaslaný na posúdenie vplyvov Rade pre rozpočtovú  
zodpovednosť.