Príjmy verejnej správy:
Očakáva sa, že zavedenie nových povinností bude znamenať zníženie príjmov verejnej
správy znížením príjmov zo správnych poplatkov. Pri zohľadnení počtu výpisov vydaných na
pobočkách Slovenskej pošty za rok 2022 sa očakáva zníženie príjmov verejnej správy o 1 423
650,- EUR.
Z porovnania výdavkov verejnej správy a príjmov verejnej správy je možné
predpokladať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v sume 947 621,- EUR v
prvom roku zavedenia povinnosti a 847 621,- EUR v ďalších rokoch, najmä z dôvodu
výpadku príjmov zo správnych poplatkov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie:
Predpokladá sa, že predkladaný návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské
prostredie, najmä vo forme odstránenia administratívnych poplatkov, cestovných nákladov a
strateného času spojeného s predkladaním výpisov a odpisov z vybraných evidencií verejnej
správy v obchodnom styku. Odhaduje sa, že priemerné náklady na vydanie 1 výpisu na strane
občana/podnikateľa sú cca 13,22,- EUR. V tom sú započítané: (1) cestovné náklady
občana/podnikateľa na dopravu k miestu poskytovania služby a späť vo výške 2,20,- EUR),
(2) suma, ktorú občan/podnikateľ platí pri vystavení požadovaných výpisov podľa
sadzobníka cien z roku 2022 a (3) čas strávený pri získaní požadovaného výpisu vrátane času
stráveného cestovaním (cca. 56 minút) vynásobený priemernou hodinovou mzdou.
Ročne je vydaných 358 500 výpisov a odpisov len cez infraštruktúru IOMO na pobočkách
Slovenskej pošty. Platí však, že na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 výpisy z
celkového počtu 22, ktoré sú predmetom návrhu zákona. Dá sa tiež predpokladať, že údaje,
ktorých sprístupňovanie tretím stranám je predmetom návrhu zákona, sa poskytujú vo forme
výpisov a odpisov aj mimo infraštruktúry integrovaných obslužných miest. Ich početnosť
však v tomto momente nie je možné doložiť. Vyššia početnosť vydávaných výpisov bude
posilňovať ekonomické rácio pre navrhovanú zmenu.
Výdavky tretích strán:
Očakáva sa, že implementácia návrhu zákona bude vyžadovať aj výdavky tretích strán.
Zákon tieto výdavky nestanovuje ako povinnosť, ale pre konkrétnosť vyčíslenia všeobecných
prínosov návrhu zákona sú dané výdavky pre tretie strany popísané nižšie. Tie, podobne ako
pri výdavkoch na strane verejnej správy budú primárne spojené s nasledujúcimi
požiadavkami:
-
výdavky spojené s implementáciou a pripojením na aplikačné rozhranie (modul
procesnej integrácie a integrácie údajov) a prevádzkou - expertný odhad cca 20 000,-
EUR na 1 pripojený subjekt. Odhaduje sa pripojenie 10 subjektov ročne - t.j. 200
000,- EUR ročne)
Celkový odhad výdavkov tretích strán predstavuje 200 000 EUR ročne pri pripojení 10
individuálnych subjektov na modul.
Celková úspora výdavkov pre občanov/podnikateľov pri zohľadnení počtu a štruktúry
výpisov vydaných na pobočkách Slovenskej pošty je odhadovaná na 4 539 000,- EUR
ročne (súčet úspory občana na poplatkoch za výpisy - 1 423 650,- EUR, cestovných
nákladov vo výške 788 700,- EUR, a ušetreného času občana 2 526 650,- EUR, mínus