Dôvodová správa  
A. Všeobecná časť  
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu  
pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o  
e-Governmente) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na  
rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky  
Ján Hargaš, Michal Truban, Ivan Štefunko, Štefan Kišš a poslankyňa Národnej rady  
Slovenskej republiky Darina Luščíková.  
Cieľom návrhu zákona je znížiť byrokratickú záťaž občanov a podnikateľov tým, že sa  
minimalizuje potreba predkladať vybrané výpisy a odpisy zo štátnych evidencií (napr. výpis z  
obchodného registra, výpis z registra trestov, výpis z listu vlastníctva a pod.) pri kontakte  
občanov a podnikateľov so subjektami mimo verejnej správy. Zámerom je umožniť  
subjektom mimo verejnej správy overovať si skutočnosti zo štátnych evidencií spôsobom  
použiteľným na právne úkony, čím sa odstráni potreba vyžadovať odpisy a výpisy od občanov  
a podnikateľov.  
V roku 2018 bol prijatý zákon č. 177/2018 Z. z o niektorých opatreniach na znižovanie  
administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), vďaka ktorému (v znení ďalších  
novelizácií) občania a podnikatelia dnes nemusia predkladať 22 výpisov a odpisov zo  
štátnych evidencií a registrov pri kontakte s orgánmi verejnej moci (OVM).  
V súčasnosti si OVM na základe prijatej právnej úpravy tieto výpisy získavajú efektívnejšie a  
bez byrokratického zaťaženia smerom k občanovi, a to výmenou údajov medzi sebou. Výpisy,  
ktoré sa už dnes nemusia predkladať sú nasledovné1:  
-
-
-
-
-
-
Od 01.09.2018 - výpis z listu vlastníctva;  
od 01.09.2018 - odpis z registra právnických osôb;  
od 01.10.2018 - katastrálna mapa;  
od 01.01.2019 - výpis z registra trestov;  
od 01.09.2019 - potvrdenie o návšteve školy;  
od 1.12.2019 - potvrdenie o návšteve školy za účelom daňového bonusu, pohľadávky  
na zdravotnom poistení, potvrdenie o nedoplatku voči Sociálnej poisťovni, potvrdenie  
voči daňovému a colnému úradu.  
-
-
od 01.01.2021 – potvrdenie o dávkach nemocenského poistenia a potvrdenie o  
dôchodkových dávkach;  
od 01.01.2022 – rodný list-kópia, sobášny list-kópia, úmrtný list-kópia, potvrdenie o  
pobyte, potvrdenie o konkurze subjektu, výpis zo zoznamu advokátov, výpis zo  
zoznamu exekučných konaní, výpis z registra hospodárskych zvierat;  
od 01.04.2022 – potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie, potvrdenie o  
dávkach v hmotnej núdzi, potvrdenie o ťažkom zdravotnom postihnutí  
-
Opatrenia prijaté na základe zákona proti byrokracii sa však vzťahujú len na kontakt  
občanov/podnikateľov s orgánmi verejnej moci a nevzťahujú sa na kontakt občanov a  
podnikateľov so subjektami mimo verejnej správy (napr. pri kontakte s komerčnými  
subjektmi). Pri jednotlivých úkonoch voči subjektom mimo verejnej správy (banky,  
poisťovne, telekomunikačný operátori) musia občania a podnikatelia naďalej predkladať  
výpisy a odpisy zo štátnych evidencii. Ide napríklad o overovanie konateľa spoločnosti  
prostredníctvom výpisu z obchodného registra v styku s bankou (napr. pri zakladaní  
bankového účtu) alebo telekomunikačnými operátormi (napr. pri vybavovaní paušálu),  
vyžiadanie výpisu z listu vlastníctva nehnuteľnosti pre uvoľnenie zábezpeky, výpisu registra  
trestov pri styku s bankou a podobne.  
Keďže viaceré verejné evidencie ako napr. obchodný register nie sú dnes použiteľné na  
právne úkony, občania/podnikatelia si musia získavať výpisy použiteľné na právne úkony:  
-
cez infraštruktúru integrovaných obslužných miest (IOMO) na pobočkách Slovenskej  
pošty (výpis z obchodného registra, výpis z registra trestov, výpis z listu vlastníctva,  
kópia z katastrálnej mapy),  
-
alebo priamo na príslušných inštitúciách, ktoré daný výpis/potvrdenie vydávajú.  
Cez infraštruktúru IOMO na pobočkách Slovenskej pošty bolo v roku 2022 vydaných spolu  
358 500,002 výpisov/odpisov, pričom na pobočkách Slovenskej pošty sa vydávajú len 4 z 22  
potvrdení, ktoré sú predmetom úpravy v zákone proti byrokracii. Keďže tieto výpisy/odpisy  
už nemôžu od občanov vyžadovať OVM, je možné predpokladať, že dôvodom ich vydávania  
na pobočkách Slovenskej pošty je práve potreba predkladať tieto výpisy v kontakte medzi  
občanmi/podnikateľmi a subjektami mimo verejnej správy. Ďalšie výpisy/odpisy sa dnes  
vydávajú mimo infraštruktúry IOMO. Ich presný počet však v tomto momente nie je možné  
doložiť. Z uvedeného vyplýva, že existuje veľký potenciál pre odstránenie zbytočnej  
byrokracie a administratívnych úkonov v kontakte medzi občanmi a podnikateľmi a  
subjektami mimo verejnej správy, ak by boli údaje zo štátnych evidencií, ktoré sú predmetom  
úpravy v zákone proti byrokracii, sprístupnené v elektronickej forme nielen medzi OVM, aj  
tretím stranám.  
Navrhuje sa preto rozšírenie potenciálnych konzumentov údajov, ktoré sú dnes vymieňané  
medzi OVM na základe zákona proti byrokracii, aj na tretie strany (t.j. mimo orgánov verejnej  
moci). Takéto údaje by mohli byť sprístupňované tretím stranám len na základe súhlasu  
osoby, ktorej sa dané údaje týkajú, v záujme dodržania princípov ochrany osobných údajov  
(GDPR). V praxi by takáto úprava znamenala, že tretie strany, ktoré dnes požadujú  
predloženie vybraných údajov zo štátnych evidencií od občanov/podnikateľov, by si tieto  
údaje mohli so súhlasom občana/podnikateľa, ktorého sa údaje týkajú, overiť priamo zo  
štátnej evidencie spôsobom použiteľným na právne úkony. Elimináciou predkladania  
výpisov/odpisov v papierovej forme by došlo k zníženiu byrokratickej záťaže.  
Z realizačného hľadiska predmetná úprava vytvára predpoklady na plné využitie nových  
funkcionalít modulu procesnej integrácie a integrácie údajov, ktoré budú zavedené projektom  
“Rozvoj platformy integrácie údajov (centrálna integračná platforma) a Manažment osobných  
údajov”, ktorý implementuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie  
SR z prostriedkov EŠIF v rámci programového obdobia 2014-2020 (kód ITMS:  
NFP311070S146). Zároveň sa rozširuje spôsob využitia údajov, ktoré má dnes už štát k  
dispozícii, pričom pre širšie využitie údajov bol prijatý legislatívny základ, a to novelou  
zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o  
2 Zdroj: Slovenská pošta, a.s.  
zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente), konkrétne zákonom č.  
301/2023 Z.z. (najmä úprava §10 a nový §10a) s účinnosťou od 1. augusta 2023.  
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi  
a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi  
Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými  
dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej  
únie.  
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy z dôvodu výpadku  
príjmov zo správnych poplatkov a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne  
sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na životné prostredie, pozitívne vplyvy na služby verejnej  
správy pre občana a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona  
nepredpokladá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.  
B. Osobitná časť  
K čl. I.  
K bodu 1  
Navrhuje sa rozšírenie oprávnenia správcu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov na  
poskytovanie údajov o fyzickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej osobe  
tretej strane, so súhlasom osoby, ktorej sa tieto údaje týkajú. Ide o univerzálne riešenie  
sprístupňovania údajov tretej strane, t.j. nie je viazané na konkrétne typy údajov.  
Súhlas osoby, ktorej sa údaje týkajú je nevyhnutnou podmienkou s ohľadom na dodržiavanie  
princípov ochrany osobných údajov (GDPR). Podmienka súhlasu tiež zabezpečí, že tretie  
strany nebudú môcť pristupovať k údajom z informačných systémov verejnej správy plošne,  
ale len vo vybraných prípadoch, kde bol na to súhlas udelený osobou, ktorej sa údaje týkajú.  
Na poskytovanie údajov tretím stranám sa budú vzťahovať pravidlá a podmienky  
poskytovania údajov v prostredí informačných technológií verejnej správy, ktoré určí  
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, vrátane štandardov a  
podmienok v oblasti bezpečnosti.  
Navrhovaná úprava prináša systémové riešenie poskytovania údajov z verejných registrov  
tretím stranám, ktoré doposiaľ postupovali podľa čiastkových úprav v príslušnej legislatíve3.  
K bodu 2  
Navrhuje sa zavedenie povinnosti správcu modulu procesnej integrácie a integrácie údajov  
poskytovať údaje v rozsahu podľa osobitného predpisu spôsobom podľa §10. Cieľom  
navrhovanej úpravy je zabezpečiť poskytovanie rovnakého rozsahu údajov, aké sa už dnes  
vymieňajú na základe zákona č. 177/2018 Z. z. medzi orgánmi verejnej moci, aj tretím  
stranám. Navrhuje sa, aby boli takto poskytované údaje použiteľné na právne úkony vo  
vzťahu k osobám, ktorých sa týkajú a tretím stranám. Z filozofického hľadiska ide o rovnaký  
prístup, akým bola zavedená povinnosť vymieňať si konkrétne údaje medzi orgánmi verejnej  
moci zákonom č. 177/2018 Z. z., ktorý bol obsahovým naplnením systémového princípu  
výmeny údajov v zmysle § 17 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu  
3 Napríklad § 89 ods. 7 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 110 ods.  
5 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách, resp. § 113 ods. 1 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej  
premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.  
pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o  
e-Governmente) v znení neskorších predpisov.  
K bodu 3  
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje zaviesť povinnosť pre správcu modulu procesnej  
integrácie a integrácie údajov sprístupniť aplikačné rozhranie a tiež zverejniť podmienky,  
ktoré budú nevyhnutné pre poskytovanie údajov podľa § 10 ods. 1 písm. k).  
Navrhuje sa, aby aplikačné rozhranie a podmienky jeho používania boli zverejnené v termíne  
do 1. júla 2025, čím sa zabezpečí časový priestor na integráciu tretích strán, ktoré prejavia  
záujem o využívanie údajov poskytovaných podľa §55 ods. 6 od 1. septembra 2025.  
Navrhuje sa tiež, aby ministerstvo investícií zverejnilo konkrétne podmienky, ktoré musia byť  
splnené na poskytovanie údajov tretím stranám podľa §10 ods. 11 písm. k). Cieľom tejto  
úpravy je najmä zabezpečenie bezpečnosti poskytovania údajov tretím stranám,  
systematického prístupu k integráciám tretích strán a k správe týchto integrácií.  
K čl. II  
Účinnosť predkladanej novely zákona sa s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu  
navrhuje od 1. júla 2025.