D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších prepisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Vladimíra Marcinková a Vladimír Ledecký.
Cieľom predkladanej novely zákona je zmena existujúcej právnej úpravy, ktorá spôsobuje neoprávnené odoberanie prídavku na dieťa v prípadoch, keď evidentne neexistuje dôvod k takémuto kroku. Predkladanou novelou zákona sa snažíme zlepšiť finančnú situáciu rodín s deťmi a nevystavovať ich negatívnym následkom neopodstatneného odobratia prídavkov na dieťa.
Vychádzajúc z aktuálne platnej právnej úpravy v situáciách, keď je dieťa, ktoré menej ako 15 rokov podozrivé zo spáchania priestupku, správny orgán zväčša daný prípad odkladá. Z aplikačnej praxe možno konštatovať, že vo väčšine prípadov nedochádza k finálnemu preukázaniu, či dieťa je v skutočnosti páchateľom priestupku, nakoľko maloleté dieťa nie je na základe platnej právnej úpravy priestupkovo zodpovedné.
Aj v prípade, že dôjde k odloženiu veci alebo zastaveniu konania, nakoľko maloleté dieťa nie je priestupkovo zodpovedné vzhľadom na jeho vek, zákon o prídavku na dieťa na základe § 12a ods. 1 písm. c) uvádza povinnosť ustanovenia osobitného príjemcu prídavku na dieťa. Platiteľ, v tomto prípade Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, určí osobitného príjemcu na obdobie troch po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Ak maloleté nezaopatrené dieťa nespácha ďalší priestupok v období troch po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom platiteľ rozhodol o určení osobitného príjemcu prídavku a príplatku k prídavku, platiteľ rozhodne o uvoľnení osobitného príjemcu prídavku a príplatku k prídavku.
Ako predkladatelia predmetnej novely zákona máme za to, že takto nastavená právna úprava je prísna, na čo okrem iných relevantných aktérov, upozornil vo svojej Výročnej správe za rok 2023 aj verejný ochranca práv. 1 Vzhľadom na uvedené navrhujeme, aby sa legislatíva v danej oblasti zmiernila a k určeniu osobitného príjemcu prídavku na dieťa dochádzalo len v prípade, že dieťa spácha priestupok opakovane v priebehu troch po sebe idúcich mesiacov.
Novelou zákona reagujeme na prípady, kedy preukázateľne nedošlo zo strany zákonných zástupcov dieťaťa alebo inej oprávnenej osoby, ktorá prídavok na dieťa podľa zákona o prídavku na dieťa poberá, k zanedbaniu výchovy a rodičovských povinností, ale priestupok bol spáchaný neúmyselne, či nebol preukázaný zlý úmysel alebo zámer dieťaťa.
Predmetnou novelou zákona reagujeme na zhoršujúcu sa ekonomickú situáciu rodín na Slovensku. Najohrozenejšími skupinami obyvateľov práve mnohopočetné rodiny a rodiny rodičov samoživiteľov. Na základe výskumov značná časť, takmer tretina, týchto domácností nedokáže čeliť neočakávaným výdavkom a akákoľvek strata príjmov, vrátane sociálnych dávok, predstavuje značné zhoršenie ich krátkodobej aj dlhodobej finančnej situácie. Pre lepšiu ilustráciu dopĺňame, že výška prídavku na dieťa je aktuálne 60 eur. Vzhľadom na uvedené máme za to, že cieľom štátu by malo byť zlepšovanie ekonomickej situácie týchto rodín a nie
1 Pozri: https://vop.gov.sk/wp-content/uploads/2024/03/sprava_2023_final.pdf
prísne odoberanie sociálnych dávok najmä v prípadoch, keď evidentne neexistujú dôvody k takémuto kroku.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Prekladaný návrh zákona zanedbateľný vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie ani na služby verejnej správy pre občana. Predkladaný návrh zákona nemá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Evidujeme pozitívne sociálne vplyvy a rovnako tak pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.Osobitná časť
K čl. I
§ 12a ods. 1 písm. c), ktorý upravuje prípady, kedy platiteľ rozhodne o určení osobitného príjemcu prídavku a príplatku k prídavku. Jedným z týchto prípadov je situácia, kedy maloleté nezaopatrené dieťa, na ktoré sa oprávnenej osobe vypláca prídavok a príplatok k prídavku, spáchalo priestupok; to platí aj vtedy, ak maloleté nezaopatrené dieťa v čase spáchania priestupku nedovŕšilo 15 rokov veku a z tohto dôvodu správny orgán vec odložil alebo konanie o priestupku zastavil. Toto ustanovenie sa navrhuje doplniť tak, aby k určeniu osobitného príjemcu došlo len vtedy, ak bol priestupok spáchaný opätovne, a to v období troch po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona na 1. januára 2025.