1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
4
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu je zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky. Investičné výdavky na rozvoj Národného zdravotníckeho informačného systému sú sumárom realizovaných a pripravovaných zmenových požiadaviek na rozvoj domény eLaboratória, rozvoj poskytovania údajov a prístupov k zdravotným záznamom. Zmenové požiadavky služieb eLaboratória boli a budú realizované v závislosti od typu služieb, architektonických princípov a závislostí pre implementáciu. Doména eLaboratórium rieši parciálne budovanie služieb pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pre zapojenie zdravotných poisťovní, pre rozšírenie dátových štruktúr pre zápis laboratórnych výsledkov.
Celkový finančný dopad na štátny rozpočet predkladaného návrhu zákona pre úpravy IS NZIS predstavuje na roky 2025 až 2027 sumu vo výške 2 791 716 eur. Tento dopad je rozpočtovo krytý v rámci limitov výdavkov Národného centra zdravotníckych informácií a teda kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a limitov výdavkov kapitoly Ministerstvo obrany SR. Do tohto dopadu boli zahrnuté aj náklady, ktoré zdravotné poisťovne odhadli pre integráciu a celkovú podporu služieb eLaboratória na ich systémy vo výške 920 000 eur. Tieto dopady budú hradené zo strany poisťovní. Akékoľvek ďalšie prípadné výdavky budú rozpočtovo zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov NCZI.
Legislatívne zmeny sú riešené vo viacerých projektoch, a to: - Antibyro Tretia vlna opatrení proti byrokracii – pod gesciou Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR , projekt evidovaný s číslom projekt_1364, - Budovanie životných situácií pre organizáciu Národné centrum zdravotníckych informácií vrátane projektu Rozšírenie portfólia služieb a inovácia služieb elektronického zdravotníctva, projekt evidovaný s číslom BŽS - 17I01-04-P20-00020. 2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona je vypracovaný na základe záväzkov vlády SR v oblasti strednodobých priorít vyplývajúcich z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2023–2027 v súvislosti s prípravou dátovej reformy, ktorej cieľom je predovšetkým odbremenenie zdravotníkov od zbytočného vykazovania a zlepšenie dátovej dostupnosti a kvality. Aktuálna situácia v Slovenskej republike v rámci elektronického objednávania na vyšetrenie je neprehľadná a pacient “blúdi (zdravotníckym) systémom”. V súčasnosti na Slovensku existuje viacero komerčných objednávacích systémov, ktoré poskytujú možnosť objednať sa k lekárovi. Problémom je, že údaje o objednávkach sú “roztrieštené” medzi uvedenými systémami a chýba
5
centrálne miesto zberu dát, ktorý by zároveň umožnil prepojenie objednávania medzi rôznymi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti.
Aplikačná prax poukázala na potrebu možnosti vytvárania elektronickej laboratórnej žiadanky aj iným zdravotníckym pracovníkom ako lekár. Programové vyhlásenie vlády tiež poukazuje na potrebuje „odbremenenia“ lekárov a presunu kompetencií na iných zdravotníckych pracovníkov. Aktuálny prístup ošetrujúcich lekárov k výsledkom z laboratórnych vyšetrení je nedostatočný, nereflektuje na požiadavky aplikačnej praxe, kedy lekár potrebuje mať k dispozícii aj také výsledky z laboratórnych vyšetrení, ktoré neindikoval. Súčasne je cieľom zabezpečiť, aby zdravotnícky pracovník pred zadaním žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, overili v elektronickej zdravotnej knižke, či bola vytvorená žiadanka na vyšetrenie alebo či je dostupný výsledok vyšetrenia sa navrhuje preto, aby sa zamedzilo duplicitnému vyšetrovaniu biologického materiálu, čo však neznamená, že lekár v prípade potreby opakovania takého vyšetrenia nemôže zadať novú žiadanku vzhľadom na zdravotnú indikáciu potrebnú na rozhodovanie v súvislosti s poskytovaním ďalších zdravotných výkonov a postupov vzhľadom na aktuálny zdravotný stav pacienta.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výdavky verejnej správy (rozpočtované prostriedky):
1. Výdavky verejnej správy (ostatné subjekty verejnej správy) obsahujú vyčíslenie nákladov na úpravu informačných systémov všetkých troch zdravotných poisťovní v súvislosti s navrhovanou právnou úpravou Národného informačného systému na objednávanie osôb a navrhovanou právnou úpravou zavádzania elektronizácie laboratórnych žiadaniek a výsledkov laboratórnych vyšetrení, pričom VŠZP odhadla svoj náklad vo výške 400 000 eur, UNION 150 000 eur a Dôvera 370 000 eur. Tieto náklady v súhrnnej hodnote 920 000 eur boli zaradené do vplyvov na rozpočet roku 2025.
6
2. V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou elektronizácie laboratórnych žiadaniek a výsledkov laboratórnych vyšetrení je možné vyčísliť výdavky na úpravu a prevádzku Národného zdravotníckeho informačného systému vo výške 759 000 eur na rok 2025, 37 950 eur na rok 2025, 37 950 eur na rok 2026 a 37 950 eur na rok 2027. Pričom na rok 2025 sú prostriedky určené na úpravu Národného zdravotníckeho informačného systému a výdavky na prevádzku, ktoré sú vyčíslené ako 5% z výdavkov na obstaranie úprav systému.
V súvislosti s povinnosťou poskytovateľa zdravotnej starostlivosti zabezpečiť, aby zdravotnícky pracovník pred zadaním žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, overili v elektronickej zdravotnej knižke, či bola vytvorená žiadanka na vyšetrenie alebo či je dostupný výsledok vyšetrenia pre obmedzenie duplicitného vyšetrovania biologického materiálu sa odhaduje úspora v prostriedkoch verejného zdravotného poistenia vo výške 3 000 000 eur na rok 2025, 6 000 000 eur na rok 2026 a 8 000 000 eur na rok 2027. Úspora je vyčíslená odhadom tzv. „nábehovým modelom“ na základe Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2022 str. 63. Úsporu nie je možné presne vyčísliť ani z dôvodu, že lekár v prípade potreby opakovania takého vyšetrenia môže zadať novú žiadanku vzhľadom na zdravotnú indikáciu potrebnú na rozhodovanie v súvislosti s poskytovaním ďalších zdravotných výkonov a postupov vzhľadom na aktuálny zdravotný stav pacienta.
2. V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou pre integráciu Národného zdravotníckeho informačného systému s informačným systémom Úradu verejného zdravotníctva je možné vyčísliť výdavky na úpravu Národného zdravotníckeho informačného systému vo výške 450 000 eur na rok 2025 a prevádzku 22 500 eur na rok 2025, 22 500 eur na rok 2026 a 22 500 eur v roku 2027 . Výdavky na prevádzku a rozvoj na nasledujúce roky 2025 až 2027 sú vyčíslené ako 5% z výdavkov na obstaranie úprav systému.
3. V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou pre vydanie a použitie elektronického preukazu pre pracovníkov v zdravotníctve je možné vyčísliť výdavky na úpravu a prevádzku Národného zdravotníckeho informačného systému vo výške 356 016 eur na rok 2025. Výdavky na prevádzku na nasledujúce roky 2025 až 2027 sú vyčíslené ako 5% z výdavky na obstaranie úprav systému
4. V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou pre zabezpečenie potreby zasielania ePN civilných zamestnancov MO SR sú vyčíslené výdavky na úpravu IS NZIS vo výške 71 946 eur z toho riešenie pre MO SR je vo výške 39 234 eur.
Tabuľka č. 3
1.Národné centrum zdravotníckych informácií
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
7
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
eL+IS UVZ+ePreukazy+ePN MOSR
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Rozpis výdavkov EK 630 a 710
Rekonštrukcia a modernizácia IS NZIS pre elaboratorne vysetrenia
Rekonštrukcia a modernizácia IS NZIS pre IS UVZ
Rekonštrukcia a modernizácia IS NZIS pre vydanie epreukazu pracovníkov v zdravotníctve
Rekonštrukcia a modernizácia IS NZIS pre rozšírenie toku ePN dát civilných zamestnancov MO SR
Ročný paušál na úpravu a prevádzku Národného zdravotníckeho informačného systému
IKT služby ePreukazy špec
Ročný paušál na úpravu a prevádzku Národného zdravotníckeho informačného systému
Ročný paušál na úpravu a prevádzku Národného zdravotníckeho informačného systému
8
Bežné výdavky, tovary a služby pre roky 2025 - 2027
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
1.Zdravotné poisťovne
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2.MO SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy/MPSVaR
9
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
spolufinancovanie TZ NZIS ePN MOSR
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.