Príloha č. 7
1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
1.Žiadanka vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek (ďalej len „laboratórne vyšetrenie“) sa v súčasnom režime vybavuje najmä papierovou formou. Tak vznikajú mnohokrát duplicitné požiadavky na vyšetrenie tých istých alebo podobných indikácií zdravotného stavu a s tým aj nevedomosť vyšetrujúcich lekárov o požadovaných výsledkoch (napr. sa stávajú prípady, kedy lekár špecialista duplicitne požiada o to isté vyšetrenie pacienta, aké žiadal všeobecný lekár).
2.Dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti (ďalej len „dohoda“) v súčasnosti uzatvárané v listinnej podobe, čo je nežiadúce vzhľadom na prebiehajúcu elektronizáciu zdravotníctva nežiadúce.
3.Služba eobjednanie je síce plne funkčná, ale málo využívaná zo strany ako poskytovateľov, tak aj príjemcov zdravotnej starostlivosti
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
1. V súvislosti s elektronizáciou žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek sa navrhuje kompetencia určených zdravotníckych pracovníkov vytvoriť elektronicky žiadanku na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, jej rozsah a podmienky zápisu.
2.Pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sa zavádza povinnosť uzatvárať dohodu v elektronickej forme s poskytovateľom všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých, všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast a špecializovanej gynekologickej zdravotnej starostlivosti a povinnosť registrácie takejto dohody do registra dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorý sa v tejto súvislosti tiež vytvára. Pripúšťa sa aj alternatívna listinná podoba dohody v prípadoch hodných osobitného zreteľa.
3.Navrhované znenie pripravuje riešenia pre zlepšenie služby eobjenanie do budúcnosti.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
1.elektronická žiadanka na laboratórne vyšetrenie
2.eDohody
3.eObjednanie
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
1.Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 576/2004 Z. z.“),
2.Zákon č. 576/2004 Z. z.
3.Zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 153/2013 Z. z.“)
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
1.Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií
2.Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií
3.Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Príloha č. 7
2
1.zmena zákona 576/2004 Z. z.
2.zmena zákona 576/2004 Z. z., zmena zákona č. 153/2013 Z. z.,
3.zmena zákona 153/2013 Z. z.
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
1.očakáva sa zníženie času na vybavenie laboratórnej žiadanky pre občana, vzhľadom na flexibilitu elektronickej formy,
2.očakáva sa zníženie času stráveného v ambulancii pri uzatváraní dohody pre občana, vzhľadom na flexibilitu elektronickej formy,
3.možno v budúcnosti očakávať zníženie času pri vybavení objednania na vyšetrenie pre občania v prípade využívania elektronického systému
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
1.všetci občania ktorým je poskytovaná zdravotná starostlivosť
2.všetci občania ktorým je poskytovaná zdravotná starostlivosť
3.všetci občania ktorým je poskytovaná zdravotná starostlivosť
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Príloha č. 7
3
1.nie
2.mať k dispozícii občiansky preukaz s čipom alebo jeho ekvivalent (eID)
3.nie
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
1.Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií, zdravotné poisťovne, poskytovatelia štátnej zdravotnej starostlivosti,
2.Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií, zdravotné poisťovne, poskytovatelia štátnej zdravotnej starostlivosti,
3.Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií, zdravotné poisťovne, poskytovatelia štátnej zdravotnej starostlivosti,
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
1.viesť a udržiavať informačný systém a zabezpečiť jeho kompatibilitu,
2.viesť a udržiavať informačný systém a zabezpečiť jeho kompatibilitu, viesť register dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
3.nie
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Metodický postup pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana
Cieľom služieb je uspokojovať ľudské potreby, a preto je nevyhnutné organizovať výkon verejnej správy a jej služieb tak, aby bol stredobodom pozornosti občan a uspokojenie jeho životných potrieb. Občanom je v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba. Hlavným očakávaným prínosom modernej, efektívnej a občanovi dobre slúžiacej verejnej správy je odbremenenie občana od zbytočnej záťaže a zabezpečenie komfortných, rýchlych a nákladovo efektívnych služieb. Na tento účel je potrebné realizovať viacero opatrení na technologickej, logistickej a optimalizačnej úrovni. Primárnym cieľom tejto analýzy je preto posudzovať vplyvy každého predkladaného návrhu na služby verejnej správy pre občana (skrátene aj „služba pre občana“) v tomto kontexte.
Službou verejnej správy v kontexte tejto analýzy je potrebné chápať úkony, ktoré realizované a poskytované občanom v rámci jednotlivých segmentov verejnej správy. Uspokojovanie životných potrieb občanov pri kontakte s orgánmi verejnej správy sa premieta
Príloha č. 7
4
do tzv. životných situácií1 (napr. narodenie dieťaťa, sobáš, presťahovanie), ktoré chápané ako situácie, v ktorých sa občan môže počas svojich životných etáp ocitnúť2, t.j. životné situácie týkajúce sa interakcie občana a verejnej správy.
Posudzovanie vplyvov na procesy verejnej správy je v kontexte tejto analýzy sekundárnym cieľom, nakoľko efektívne nastavené procesy predpokladajú poskytovanie kvalitných služieb. Preto každý nový návrh alebo novela existujúceho zákona sa musí zohľadniť do poskytovania služby, ktorá je realizovaná prostredníctvom procesu. Vplyv na procesy realizované verejnou správou je možné sledovať na úrovni vzniku požiadaviek (typ a frekvencia) a dobe realizácie požiadaviek (často dané konkrétnym zákonom alebo, ak nie je uvedené inak, podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní /správny poriadok/ v znení neskorších predpisov).
Bod 7.1. Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby verejnej správy - zmena v spôsobe a podmienkach poskytovania služby, ktorá je definovaná v platnej právnej úprave. Zmenou môže byť frekvencia poskytovania služby, počet potrebných dokumentov na vybavenie, počet subjektov verejnej správy, ktoré potrebuje k vybaveniu služby občan kontaktovať, či spôsob poskytovania informácií medzi subjektmi ktoré poskytujú službu a iné. Napr. zavedenie služby IOMO (integrované obslužné miesto občana), v rámci ktorej je poskytované vydávanie výpisov a odpisov z Registra trestov, výpisov z Obchodného registra a výpisov z listov vlastníctva elektronicky.
Nová služba verejnej správy - služba verejnej správy, ktorá v platnej právnej úprave doposiaľ nebola definovaná a návrh predpokladá jej zavedenie. Napríklad v minulosti zavedenie možnosti podania žiadosti o rezerváciu termínu na dopravnom inšpektoráte prostredníctvom internetu; oznámenie o vyhotovení dokladu (občiansky preukaz, vodičský preukaz, cestovný pas) formou SMS.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby - napr. podanie žiadosti o vydanie výpisu z listu vlastníctva
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná - napr. zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať - napr. okresný úrad.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá sa posudzovaným návrhom zavádza alebo mení . Napr. zmena Zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý môže priamo meniť spôsob vydávania výpisov z Registra trestov.
Nepriamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá nie je priamo ustanovená v posudzovanom návrhu , ale na ňu vplyv. Napr. zmena Zákona č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje výšku
Príloha č. 7
5
správneho poplatku za vyhotovenie výpisu z Registra trestov a tým nepriamo ovplyvňuje službu vydávania výpisov z Registra trestov.
Bod 7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Priame finančné náklady odvodené z konkrétnej priamej povinnosti previesť určitú sumu peňazí štátu alebo príslušnému orgánu verejnej správy (napr. poplatok za vystavenie stavebného povolenia, správne poplatky, registračný poplatok, a iné).
-Zníženie/zvýšenie priamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
Príklad
Zvýšenie správneho poplatku (t.j. zvýšenie priamych finančných nákladov) predstavuje negatívny vplyv na dostupnosť služby. Zníženie správneho poplatku (t.j. zníženie priamych finančných nákladov) predstavuje
pozitívny vplyv na dostupnosť služby.
Nepriame finančné náklady náklady, ktoré musí občan vynaložiť na vybavenie žiadosti alebo iného obdobného úkonu, ktoré síce nie priamo v platnej právnej úprave definované ako nevyhnutné pre dosiahnutie výsledku služby (napr. správne poplatky), ale bez ktorých by fakticky nebolo možné, aby občan vôbec mohol požiadať o vybavenie žiadosti alebo uskutočniť iný obdobný úkon (napr. zvýšené náklady na dopravu k miestu poskytovania služby, náklady nevyhnutné k zabezpečeniu prístupu k elektronickým službám, internetu).
-Zníženie/zvýšenie nepriamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
7.2.2 Časový vplyv
Časový vplyv - čas potrebný na dosiahnutie požadovaného výsledku služby resp. na riešenie životnej situácie. Do času potrebného na riešenie sa započítava časový úsek od podania žiadosti na poskytnutie služby alebo iný obdobný úkon, ktorý smeruje k prvému kroku k začatiu konania pred orgánom verejnej správy po finálny výsledok žiadanej služby, napr. od podania žiadosti o zápis vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností po vydanie výpisu z listu vlastníctva, od podania žiadosti o výpis z registra trestov do doručenia výpisu, od podania žiadosti o prevedenie verejnej listiny do elektronickej podoby zaručenou konverziou prostredníctvom notára alebo jednotného kontaktného miesta okresného úradu. Proces získania výsledku služby je komplexný súbor úkonov zahŕňajúci viacero dotknutých subjektov. Čas potrebný na získanie požadovaného výsledku služby by mal preto obsahovať nielen čas stanovený zákonnou (resp. inou) lehotou, ale aj čas ktorý je potrebný na zabezpečenie jednotlivých povinných náležitostí (podkladových dokumentov/potvrdení/rozhodnutí) k dosiahnutiu výsledku služby.
Príklad
Pri podaní žiadosti o získanie vodičského preukazu sa do času potrebného na vybavenie započítava:
a)Získanie zdravotnej spôsobilosti (1 deň).
b)Absolvovanie vodičského kurzu v autoškole (0 až 12 mesiacov).
Príloha č. 7
6
c)Žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia (povinnosť autoškoly v lehote do 6 mesiacov od ukončenia vodičského kurzu podľa § 80 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení čl. I zákona č. 430/2015) kurzu).
d)Skúška musí byť vykonaná do 6 mesiacov od určenia prvého termínu (dopravný inšpektorát určí termín do 30 dní), s možnosťou predĺženia termínu maximálne o 3 mesiace zo závažných dôvodov 17 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
e)Žiadosť o vydanie vodičského preukazu (najskôr v deň udelenia vodičského oprávnenia môže byť požiadané o vydanie vodičského preukazu v lehote do 30 dní, alebo na výslovnú žiadosť poplatníka je možné vyhotoviť vodičský preukaz urýchlene do 2 pracovných dní, pričom správny poplatok sa vyberie do výšky štvornásobku príslušnej sadzby v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov).
Výsledným časom potrebným na získanie vodičského preukazu je interval vypočítateľný podľa lehôt vyššie uvedených platných právnych predpisov.
-Zvýšenie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
-Zníženie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikácia skupiny - identifikovanie konkrétnej skupiny občanov, napr. držiteľov vodičského oprávnenia, držiteľov občianskych preukazov, držiteľov cestovných pasov, vlastníkov nehnuteľností, vlastníkov motorových vozidiel.
Veľkosť skupiny - určí sa v zmysle počtu občanov dotknutých zmenou.
Občan v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - nové povinné úkony alebo náležitosti, ktoré vyžadované od občana k vybaveniu jeho požiadavky (napr. predloženie dokumentu alebo zavedenie novej oznamovacej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť občan nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým znižuje administratívnu záťaž občana. Napr. zánik povinnosti fyzickej prítomnosti občana pri vybavovaní služby za predpokladu možnosti vybavenia žiadosti elektronickou podobou.
Bod 7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
Proces verejnej správy - súbor vecne súvisiacich a procesne nadväzujúcich úkonov verejnej správy v rámci vybavovania služby pre občana, ktorý môže zahŕňať úkony viacerých dotknutých subjektov verejnej správy (pozn. subjektmi verejnej správy v kontexte tejto analýzy nie sú napr. dôchodkové správcovské spoločnosti a životné poisťovne).
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Príloha č. 7
7
Subjekty verejnej správy zúčastnené na procese poskytnutia služby subjekty, ktoré poskytovateľom služby alebo povinne alebo fakultatívne zúčastnené na procese poskytnutia služby vytváraním špecifických výstupov pre občana alebo poskytovateľa služby.
Príklad
Pri životnej situácií zmeny trvalého pobytu je subjektom poskytujúcim službu mestský alebo miestny úrad, ktorý priamo túto zmenu vykoná a subjektom účastným procesu poskytnutia služby môže byť aj okresný úrad, ktorý k možnosti uskutočnenia služby vydá výpis z listu vlastníctva. Občan je následne povinný požiadať Policajný zbor o vydanie nového dokladu totožnosti z dôvodu zmeny trvalého pobytu.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré je potrebné realizovať pri vybavovaní požiadavky občana (napr. zavedenie novej oznamovacej alebo evidenčnej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť subjekt verejnej správy nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým zjednodušuje realizáciu procesu. Napr. ak možnosť doručenia dokumentu občanovi v elektronickej podobe ruší povinnosť zasielania dokumentu v listinnej podobe.
Zdroje:
Pri procese posudzovania vplyvov na služby verejnej správy pre občana je možné získať informácie a údaje napríklad z nasledujúcich zdrojov:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtové a príspevkové organizácie3, a
preddavkové organizácie (t.j. krajské riaditeľstvá Policajného zboru, krajské riaditeľstvá Hasičského a záchranného zboru a okresné úrady),
orgány a inštitúcie verejnej správy,
Štatistický úrad Slovenskej republiky.
3 § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov