Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
945 573
1 067 878
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
945 573
1 067 878
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
945 573
1 067 878
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
V dôsledku navrhovanej právnej úpravy vznikajú dotknutým poskytovateľom zdravotnej starostlivosti náklady súvisiace so zmenou funkcionality ich informačného systému v rámci funkcionalít elab, ktorý mať overenie zhody podľa zákona č. 153/2013 Z. z.
Zákon č. 153/2013 Z. z. a zákon č. 576/2004 Z. z
§5 ods. 6
1.SK
01.01.25
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z.
12 489
25
315 191
In (zvyšuje náklady)
315 191
0
2
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti nebudú musieť vypĺňať papierovú formu pri jednotlivých úkonoch vypisovania laboratórnej žiadanky
Zákon č. 153/2013 Z. z
§5 ods. 6
1.SK
01.01.25
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z.
12 489
70
869 984
Out (znižuje náklady)
869 984
0
3
V dôsledku navrhovanej právnej úpravy vznikajú dotknutým poskytovateľom zdravotnej starostlivosti náklady súvisiace so zmenou funkcionality ich informačného systému v rámci funkcionalít eobjednanie, ktorý mať overenie zhody podľa zákona č. 153/2013 Z. z.
Zákon č. 153/2013 Z. z.
§5 ods. 6
1.SK
01.01.25
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z.
12 489
25
315 191
In (zvyšuje náklady)
315 191
0
4
V dôsledku navrhovanej právnej úpravy vznikajú dotknutým poskytovateľom zdravotnej starostlivosti náklady súvisiace
Zákon č. 153/2013 Z. z.
§5 ods. 6
1.SK
01.01.25
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z.
12 489
25
315 191
In (zvyšuje náklady)
315 191
0
so zmenou funkcionality ich informačného systému v rámci uzatvárania dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti , ktorý mať overenie zhody podľa zákona č. 153/2013 Z. z.
5
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti nebudú musieť vypĺňať papierovú formu pri jednotlivých úkonoch vypisovania dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti
Zákon č. 153/2013 Z. z. a zákon č. 581/2004 Z. z.
§ 5 ods. 6 a § 79 ods. 1
1.SK
01.01.25
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z.
3 506
56
197 738
Out (znižuje náklady)
197 738
0
6
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti nebudú musieť vypĺňať papierovú formu pri jednotlivých úkonoch vypisovania údajov v prípade dieťaťa, ktoré bolo nájdené alebo bolo odložené vo
Zákon č. 153/2013 Z. z.
§ 79 ods. 1§ 28
1.SK
01.01.25
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa zákona č. 576/2004 Z. z.
65
2
156
Out (znižuje náklady)
156
0
verejne prístupnom inkubátore
6
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Opatrenie 1 (IN) - celkový počet poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (ďalej len „PZS“) bol k 30.07.2024 podľa Národného registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (ďalej len „NR PZS“) 12 489. Do počtu PZS neboli zahrnutí poskytovatelia lekárenskej zdravotnej starostlivosti.
D) Nepriame finančné náklady predpokladá sa, že PZS vzniknú náklady na zmenu informačného systému v súvislosti s funkcionalitami elab (prepojenie s IS NCZI) a ostatné náklady vo výške 100,95 eura (celkové náklady = 100,95 * 12 489=1 260 764,55 = 1 260 765 eur).
Opatrenie 2 (OUT) - celkový počet PZS bol k 30.07.2024 podľa NR PZS 12 489 Do počtu PZS neboli zahrnutí poskytovatelia lekárenskej zdravotnej starostlivosti.
Celkový počet vystavených laboratórnych žiadaniek sa predpokladá na úrovni 43 500 000 žiadaniek ročne (zdroj: expertný odhad NCZI, kvantifikácia je na základe údajov od 4 najväčších PZS v pomere k percentuálnemu zastúpeniu na trhu). Z toho vyplýva, že v priemere na každého PZS pripadá cca 3 483 vystavených žiadaniek ročne.
(43 500 000 / 12 489 = 3 483,06).
D) Nepriame finančné náklady na základe vyššie uvedeného predpokladáme náklady na tlač papierovej laboratórnej žiadanky vo výške 0,02 eur na PZS. (3 483*0,02 = 69,66 eur). Z uvedeného tak dôjde k celkovému ušetreniu 869 985 eur ročne (celková úspora =69,66*12 489 = 869 983,74 eur)
E) Administratívne náklady celkový čas na vystavenie jednej žiadanky bol odhadnutý na 0,5 min., čo zodpovedá časovej náročnosti 1742 min ročne na PZS, čo je 29 hodín. (3 483,60*0,5=1741,8).
Opatrenie 3 (IN) - celkový počet PZS bol k 30.07.2024 podľa NR PZS 12 489 Do počtu PZS neboli zahrnutí poskytovatelia lekárenskej zdravotnej starostlivosti. Do počtu PZS neboli zahrnutí poskytovatelia lekárenskej zdravotnej starostlivosti.
D) Nepriame finančné náklady predpokladá sa, že PZS vzniknú náklady na zmenu informačného systému v súvislosti s funkcionalitami eobjednania (prepojenie s IS NCZI) a ostatné náklady  vo výške 100,95 eura (celkové náklady = 100,95 * 12 489=1 260 764,55 = 1 260 765 eur).
Opatrenie 4 (IN) - celkový počet PZS bol k 30.07.2024 podľa NR PZS 12 489 Do počtu PZS neboli zahrnutí poskytovatelia lekárenskej zdravotnej starostlivosti. Do počtu PZS neboli zahrnutí poskytovatelia lekárenskej zdravotnej starostlivosti.
7
D) Nepriame finančné náklady predpokladá sa, že PZS vzniknú náklady na zmenu informačného systému v súvislosti s funkcionalitami elektronizácie dôhod o poskytovaní zdravotnej starostlivosti (prepojenie s IS NCZI) a ostatné náklady  vo výške 100,95 eura (celkové náklady = 100,95 * 12 489=1 260 764,55 = 1 260 765 eur).
Opatrenie 5 (OUT) - celkový počet PZS s odborným zameraním všeobecné lekárstvo, pediatria, všeobecná starostlivosť o deti a dorast, gynekológia a pôrodníctvo bol k 30.07.2024 podľa NR PZS 3 506
Počet dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s PZS s odborným zameraním všeobecné lekárstvo, všeobecná starostlivosť pre deti a dorast, pediatria a gynekológia a pôrodníctvo je l 01.08.2024 4 943 159 kusov (zdroj: štatistický výstup z databáz NCZI). Z toho vyplýva, že v priemere na každého predmetného PZS pripadá cca 2820 uzavretých dohôd ročne.
(4 943 159 / 3 506 = 1 409,91*2=2 819,82)
D) Nepriame finančné náklady na základe vyššie uvedeného predpokladáme náklady na tlač papierovej dohody vo výške 0,02 eur na poskytovateľa. (2820*0,02 = 56,40 eur). Z uvedeného tak dôjde k celkovému ušetreniu 197 738 eur ročne (celková úspora =56,40*3506 = 197 738,40 eur)
E) Administratívne náklady celkový čas na vystavenie jedného hlásenia o dohode bol odhadnutý na 5 min., čo zodpovedá časovej náročnosti 14 100 min ročne na uvedeného PZS, čo predstavuje 235 hodín.(2820*5=14 100).
Opatrenie 6 (OUT) - celkový počet poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti s odborným zameraním gynekológia a pôrodníctvo (ďalej len „PZS“) bol v k 30.7.2024 65.
Celkový počet detí zanechaných vo verejnom inkubátore a počet utajených pôrodov je odhadovaný za rok 2023 na 50 kusov (zdroj:
anca-oz-vroka.pdf (sancaoz.sk)
). Z toho vyplýva,
že v priemere na každého PZS pripadá cca 1,3 takýchto prípadov.
(65 /50 = 1,3)
D) Nepriame finančné náklady na základe vyššie uvedeného predpokladáme náklady na zaslanie jedného hlásenia vo výške poštovného 1,85 eura (zdroj: cenník Slovenskej pošty)
(1,3 * 1,85 = 2,40 eur).
E) Administratívne náklady celkový čas na vystavenie jedného hlásenia o narodení bol odhadnutý na 9 min., čo zodpovedá časovej náročnosti 5 min ročne (1,3 * 7=9,1).
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Konzultácie prebiehali od jesene 2021 s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, dodávateľmi informačných systémov a so zdravotnými poisťovňami.
Pri tvorbe návrhu sme vychádzali z odborných diskusií s dodávateľmi IS, rozhovorov s PZS, relevantných dátových prístupov od zdravotných poisťovní a z analytických údajov NCZI. Do diskusie boli prizvané všetky zdravotné poisťovne a najväčší dodávatelia informačných systémov PZS tak, aby bolo zabezpečená široká komunikačná platforma so všetkými zúčastnenými subjektami. Predkladaný materiál je v zhode so závermi a stanoviskami jednotlivých zúčastnených subjektov.
8
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Navrhovanou právnou úpravou ordinačných hodín na objednávanie a integráciou Národného informačného systému na objednávanie osôb do Národného zdravotníckeho informačného systému sa zavádza systém na objednávanie pacientov, ktorý umožňuje poskytovateľom zdravotnej starostlivosti upraviť si manažment a cestu pacienta tak, aby sa zlepšila efektivita poskytovania zdravotnej starostlivosti u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje X nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
X zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.