Dôvodová správa
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zosúladenie zákona s aplikačnou praxou v definícií procesu overovania zhody informačného systému a dohľadu nad funkčnosťou informačného systému, ktorý overenie zhody.
K bodu 2
Legislatívno – technická úprava.
K bodu 3
Dopĺňajú sa ďalšie entity, ktoré predmetom národných zdravotníckych administratívnych registrov a ktorých registre boli do zákona o národnom zdravotníckom informačnom systéme už doplnené v minulosti alebo sú dopĺňané týmto návrhom novely.
K bodu 4
Dopĺňa sa odkaz na rozsah elektronického zdravotného záznamu, ktorý pred zápisom do elektronickej zdravotnej knižky prechádza informačným systémom zdravotnej poisťovne.
K bodu 5
V príslušných ustanoveniach sa slovo „autentizácia“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovom „autentifikácia“ v príslušnom tvare.
K bodu 6
Legislatívno – technická úprava.
K bodu 7
Definujú sa nové pojmy, ktoré sa aplikačnou praxou a používaním elektronického zdravotníctva ukázali ako dôležité, používané a nutné definovať v zákone.
V súlade s ustanoveniami o poskytovaní údajov z registrov vedených národným centrom a s údajmi štatisticky spracovanými sa zavádzajú a definujú základné pojmy spojené s poskytovaním údajov, s ich spracovaním v súlade so zákonom o štátnej štatistike a so všeobecným nariadením o ochrane osobných údajov.
Precizovala sa definícia národného informačného systému na objednávanie pacientov a to najmä v zmysle požiadaviek GDPR, keďže aj v tomto informačnom systéme dotknuté osobné údaje osôb.
K bodu 8
Do údajovej základne sa do národných zdravotníckych administratívnych registrov zavádza „Národný register pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému“. Ten je potrebný z dôvodu vydávania elektronických preukazov pracovníkov v zdravotníctve.
2
K bodu 9
Navrhuje sa zmena názvu registra poistných vzťahov v súvislosti s rozšírením účelu jeho používania.
K bodu 10
V súlade so zákonom o štatistike a so zákonom č. 581/2004 sa do údajovej základne dopĺňajú údaje z listu o prehliadke mŕtveho a štatistického hlásenia o úmrtí a údaje z hlásenia o úmrtí.
Doplnenie údajovej základne súvisí s poskytovaním informácií o úmrtí bezodkladne po prehliadke mŕtveho tela Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v zmysle ustanovenia § 20, ods. 1 písm. s) zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1.1.2023. Navrhovaná legislatívna úprava zabezpečuje zavedenie informácie o úmrtí a príčine smrti operatívnym spôsobom vrátane informácií podľa klinického nálezu a záverečnej diagnózy podľa vykonanej pitvy v rámci elektronickej zdravotnej dokumentácie. Tiež precizuje využitie a ďalšie spracovanie štatistických údajov o úmrtiach a príčine smrti NCZI po ich komplexnom spracovaní zo strany ŠÚ SR ako gestora spracovania dát o úmrtnosti ako demografického javu v rámci prirodzenej reprodukcie obyvateľstva SR na národnej aj medzinárodnej úrovni.
Údaje o úmrtiach a príčinách smrti významným zdrojom údajov zdravotníckej štatistiky rezortu zdravotníctva v kombinácii s inými údajmi zbieranými, spracovávanými a využívanými v rámci rezortu zdravotníctva významne prispievajú k skvalitneniu prevencie, zefektívnenia a trvalého zvýšenia kvality zdravotnej starostlivosti, trvalého zlepšovania zdravotníckych služieb, na vytváranie návrhov, realizácii a kontroly opatrení zameraných na zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva. jedným zo zdrojov údajov pre národné zdravotné registre a významným podkladom pre rezortné analýzy úmrtnosti a príčin smrti.
Dopĺňajú sa tiež údaje z Národného farmaceutického registra, zoznam osôb, ktorým bol vydaný elektronický preukaz a register dohôd, o ktorých pojednávajú ustanovenia zákona nižšie.
K bodu 11
Legislatívno – technická úprava. Zosúlaďuje sa názov registra so zákonom č. 355/2007 Z. z.
K bodu 12
V § 3 ods. 2 písmeno y) sa zavádza legislatívna skratka Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
K bodu 13
Legislatívno – technická úprava súvisiaca so zmenou poznámky pod čiarou.
K bodu 14
Dopĺňa sa používanie údajov v údajovej základni o informácie zo zoznamu prehliadajúcich lekárov a zoznamu lekárov vykonávajúcich pitvu, ktoré vedie úrad pre dohľad, a to z dôvodu vydávania preukazov pracovníkov v zdravotníctve národným centrom.
K bodu 15
3
Navrhuje sa doplnenie údajov a zosúladenie rozsahu údajov od štatistického úradu v zmysle § 30 ods. 8 zákona č. 540/2001 Z. z. na základe písomnej zmluvy s orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku a z hlásenia o úmrtí od úradu pre dohľad. Opravuje sa ustanovenie o poskytovaní údajov uvedené v prílohách č. 1 až 3.
K bodu 16
Z dôvodu nadbytočnosti (v § 3 ods. 5 ustanovenie zlúčilo informácie k prílohám 1 3) sa ustanovenie vypúšťa.
K bodu 17
Spresňujú sa a sprehľadňujú doterajšie ustanovenia a navrhujú sa nové ustanovenia, ktoré zjednodušujú a sprehľadňujú možnosti poskytovania údajov z registrov vedených národným centrom a údaje štatisticky spracované pre organizácie štátnej správy ako aj pre tretie osoby. V súlade so zákonom o štátnej štatistike sa zavádza možnosť poskytovania údajov na vedecké účely a tiež poskytovanie spracovaných štatistických informácií v súlade s cenníkom zverejneným na webovom sídle národného centra. Ide o štatistické informácie spracovávané nad rámec štandardných štatistických výstupov, na základe žiadostí tretích strán a vo väčšine o špecifické a rozsiahle štatistické informácie, ktoré si žiadateľ určí vo vlastnej štruktúre a rozsahu, a ich spracovanie je časovo a personálne náročné. Touto zmenou by malo byť poskytovanie údajov z údajovej základne prehľadnejšie, jasné obmedzené poskytovanie osobných údajov, ale zároveň možnosti poskytovania údajov na vedecké účely.
K bodu 18
Rušia sa Národný register úrazov vyžadujúcich poskytnutie ústavnej zdravotnej starostlivosti ktorý je dlhodobo z pohľadu naplnenosti neefektívny, pričom je možné nahradiť jeho výstupy údajmi z iného štatistického zdroja údajov, nakoľko v základných ukazovateľoch existujú náhradné zdroje, ktorými databáza hospitalizovaných (Z (MZ SR)1-12 Hlásenie o prijatí do ústavnej starostlivosti) obsahujúca informácie o mechanizme úrazov a z údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky z listu o prehliadke mŕtveho a štatistického hlásenia o úmrtí.
K bodu 19
Plnenie plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky v časti Komponent 12: Humánna, moderná a dostupná starostlivosť o duševné zdravie, podľa ktorého (s. 446) na Slovensku neexistuje obraz o skutočnom výskyte duševných ochorení a ich manažmente, vrátane absencie dát o skrytej chorobnosti. Problémom sa zaoberala aj Rada vlády Slovenskej republiky pre duševné zdravie (ďalej len „RVDZ“), ktorá na svojich zasadnutiach opakovane prerokúvala problematiku systematických epidemiologických štúdií a potreby zabezpečenia kontinuity zberu dát. Nastavenie efektívneho systému poskytovania zdravotnej starostlivosti závisí aj od dostupnosti týchto údajov, ktoré na Slovensku absentujú.
RVDZ dňa 28. septembra 2021 prijala uznesenie č. 12 k návrhu realizácie projektu Zber a spracovanie údajov o duševnom zdraví, v ktorom vyzýva Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, aby:
C. 1. vytvorilo legislatívny návrh na rozšírenie zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme o Národný register duševných ochorení,
C. 2. v súčinnosti s Národným centrom zdravotníckych informácii pripravili návrh a realizáciu rozšírenia národných zdravotníckych registrov o Národný register duševných ochorení, ktorý bude obsahovať údaje o identifikácii zariadenia, pacienta a ochorenia vrátane charakteristiky diagnostického postupu, liečby i poskytovanej multidisciplinárnej starostlivosti.“
4
Účelom zákona je dosiahnuť naplnenie zámeru vyplývajúceho z Plánu obnovy a odolnosti SR a to konkrétnym opatrením, systematického a dlhodobého charakteru. Predmetný návrh zákona je tiež v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2021 2024, podľa ktorého sa vláda SR sa zameria na reformu starostlivosti o duševné zdravie a bude hľadieť na špecifiká starostlivosti o rôzne skupiny
K zmene sa viažu aj iné legislatívno – technické úpravy.
K bodu 20
Legislatívno technická úprava súvisiaca s vložením nového paragrafu 3a, ktorý zjednocuje a sprehľadňuje poskytovanie údajov.
K bodu 21
Dôvodom doplnenia telemedicíny do záznamu o poskytnutej ambulantnej zdravotnej starostlivosti je doplnenie zdravotných výkonov formou telemedicíny aj do zákona č. 576/2004 Z. z. (§ 2 ods. 2).
K bodu 22 až 26
Ide o zosúladenie ustanovení v súvislosti s elektronickým zápisom záznamu žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek. Terajšie ustanovenie zákona obmedzuje, aby osoba videla záznam žiadanky na vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek vrátane popisu vzorky a záznam o výsledku vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek. Úpravou docielime, že osoba uvidí záznam žiadanky na vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek vrátane popisu vzorky. Záznam o výsledku vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek bude mať osoba po umožnení ošetrujúcim lekárom. Zároveň sa upravujú ustanovenia oprávňujúce na prístup ošetrujúceho lekára, zdravotníckeho pracovníka zariadenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek do elektronickej zdravotnej knižky občana a dopĺňa sa k prístupom aj pôrodná asistentka.
K bodu 27 až 30
Legislatívno technická úprava v súvislosti so zavedením legislatívnej skratky Ministerstva obrany Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
K bodu 31 až 33
Opravuje sa možnosť a podmienky prístupu do elektronickej zdravotnej knižky občana pre osobu oprávnenú na výkon dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou, lekárovi úradu práce, sociálnych vecí, rodiny a posudkovému lekárovi Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a lekárovi alebo verejnému zdravotníkovi príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva.
K bodu 34
Z dôvodu doplnenia zákona č. 576/2004 Z. z. o osobu určenú poskytovateľom, je nutné rozšírenie prístupu administratívneho pracovníka k údajom z elektronickej zdravotnej knižky občana.
K bodu 35
5
Dopĺňa sa ustanovenie, ktoré umožňuje prístup lekárovi alebo verejnému zdravotníkovi príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva alebo Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky za účelom epidemiologického vyšetrovania od elektronickej zdravotnej knižky občana.
K bodu 36
Legislatívno technická úprava v súvislosti s doplnením ustanovení o prístupe zdravotníckych pracovníkov do elektronickej zdravotnej knižky občana.
K bodu 37
Aktualizácia poznámky pod čiarou, kde sa k zákonu č. 18/2018 Z. z. pridalo Nariadenie (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov.
K bodu 38
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia pre elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka, ktorý má slúžiť výlučne pri komunikácií s národným zdravotníckym informačným systémom.
K bodu 39 a 40
Upravujú sa a precizujú ustanovenia k vydávaniu elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka.
K bodu 41
Dopĺňa sa ustanovenie o vydávaní a používaní elektronického preukazu pracovníka v zdravotníctve. Ustanovuje sa, kto môže o preukaz požiadať, aké náležitosti mať žiadosť, aký je proces overovania žiadosti, vydávania preukazov, obsah preukazov, ale aj možnosti národného centra certifikát preukazu znefunkčniť.
K bodu 42
Hlásenie o úmrtí a príčinách smrti bolo v zákone nahradené údajom z hlásenia o úmrtí 3 ods. 1 písm. i)) v súlade s § 20 ods. 1 písm. v) zákona č. 581/2004 Z. z. v znení zákona č. ... /2024 Z. z.
K bodu 43
Dopĺňa sa obsah a názov v hlásení pohlavne prenosnej choroby.
K bodu 44
Precizuje sa ustanovenie o zdrojoch a administratívnych zdrojoch údajov pre potreby štátnej štatistiky.
K bodu 45
Legislatívno technická úprava súvisiaca s vložením nového paragrafu 3a, ktorý zjednocuje a sprehľadňuje poskytovanie údajov.
K bodu 46
6
Legislatívno technická úprava, v rámci ktorej sa zároveň medzi mimorezortné zdroje údajov štatistického zisťovania v zdravotníctve a údajov do Národného registra zdravotníckych pracovníkov pridáva obec, a to na účely zabezpečenia technickej realizácie poskytovania vybraných údajov z elektronickej zdravotnej knižky zdravotníckemu pracovníkovi obce podľa § 5 ods. 6 písm. w) zákona č. 153/2013 Z. z.
K bodu 47
Legislatívno technická úprava súvisiaca so zosúladením pojmov používaných v zákone č. 582/2004 Z. z.
K bodu 48 až 57
Precizujú sa ustanovenia definujúce organizácie, ktoré môžu požiadať národné centrum o overenie zhody informačného systému, možnosti nevydania osvedčenia o overení zhody informačného systému, možnosti overenia služby po zmenách definovaných v zákone, prílohy k žiadosti a možnosti zrušenia platnosti osvedčenia o zhode informačného systému vyplývajúce z aplikačnej praxe.
K bodu 58 a 59
Dopĺňajú sa ustanovenia o elektronický preukaz pracovníkov v zdravotníctve, ktorého proces vydávania sa zaviedol v bode 39.
K bodu 60
V súvislosti s návrhom na rozšírenie § 14 ods. 1 o písm. f) zákona č. 153/2013 Z. z. sa navrhuje vloženie nového vzoru elektronickej podoby dotknutého hlásenia zverejňovaného na webovom sídle národného centra.
K bodu 61
Precizuje sa ustanovenie o národnom informačnom systéme na objednávanie pacientov a poskytovania osobných údajov v rámci procesu objednávania. Komplexná úprava vo vzťahu k elektronickému objednávaniu osôb bude zapracovaná v ďalších novelách zákona. Navrhované znenie predmetného bodu len presnejšie definuje existujúci stav.
K bodu 62
Dopĺňa sa ustanovenie o poskytovaní údajov pre potreby posúdenia nároku na rodičovský príspevok. Jednou z podmienok nároku na rodičovský príspevok je zabezpečovanie riadnej starostlivosti o dieťa. Rodičovský príspevok je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva rodičovi na zabezpečenie riadnej starostlivosti. Vzhľadom na to, že súčasťou tejto starostlivosti je aj dbanie na dodržiavanie preventívnych prehliadok, je nutné poskytovanie údajov o absolvovaní preventívnych prehliadok dieťaťa. Cieľom skúmania tejto podmienky je ochrana a zabezpečenie riadneho fyzického a psychického vývinu dieťaťa.
K bodu 63
Dopĺňa sa ustanovenie o poskytovaní údajov z registra dočasných pracovných neschopností priamo Ministerstvu obrany Slovenskej republiky v prípade zamestnancov v štátnej službe, zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, zamestnancov podľa Zákonníka práce,
7
príp. ďalších zamestnancov podľa § 2 zákona č. 462/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, a to nielen z dôvodu zníženia administratívnej záťaže pri vykazovaní údajov o poistencoch pri dočasnej pracovnej neschopnosti (ePN), ale aj z dôvodu bezpečnosti.
K bodu 64
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia oprávňujúceho národné centrum zasielať údaje zo žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek príslušnej zdravotnej poisťovni na účely kontroly, posúdenia efektívnosti zdravotnej starostlivosti, posúdenia účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia, plnenia povinnosti zabezpečiť dostupnosť zdravotnej starostlivosti, poradenskej činnosti a poskytnutia výsledku posúdenia efektívnosti zdravotnej starostlivosti, účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti vynakladania prostriedkov verejného zdravotného poistenia poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti a ich rozsah.
Tiež sa navrhuje sa doplnenie ustanovenia oprávňujúceho národné centrum zasielať údaje Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnym úradom verejného zdravotníctva údaje o prenosných ochoreniach, pohlavne prenosných ochoreniach, nozokomiálnych nákazách a informácie na účely vedenia Národného registra očkovania.
Rozširuje sa tiež ustanovenie o návrh zasielania údajov Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny údaje z registra dočasných pracovných neschopností v rozsahu údajov podľa § 6a ods. 1 a prílohy č. 2 časť 1 písmena a) prvého bodu.
K bodu 65 až 68
Precizuje sa a terminologicky opravuje rozsah zbieraných údajov v zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti v súlade so zákonom o kategorizácií ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktoré národné centrum zverejňuje na svojom webovom sídle.
K bodu 69
Navrhovanou právnou úpravou sa umožňuje spracovania údajov v rámci údajovej základne a zverejňovanie a sprístupňovanie štatistických informácií v anonymizovanej podobe na webovom sídle národného centra.
Dopĺňa sa kompetencia národného centra zverejňovať na svojom webovom sídle metodický postup k preradeniu osôb v registri dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
V súvislosti s novým systémom skríningu rakoviny podporovaným existuje snaha čo najviac využiť digitalizáciu a údaje týkajúce sa zdravia prostredníctvom európskej iniciatívy zameranej na diagnostické zobrazovanie v onkológii a plánovaného európskeho priestoru pre zdravotné údaje, a to s cieľom vyvinúť nové diagnostické technológie a umožniť onkologickým pacientom bezpečný prístup k ich zdravotným údajom a bezpečné zdieľanie týchto údajov v integrovanom formáte v elektronických zdravotných záznamoch medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a cezhranične v rámci Únie. Kvalitný skríning zahŕňa analýzu procesu a výsledkov skríningu, tzv. správu o vykonávaní a o výsledkoch, pre účel informovania populácie a poskytovateľov skríningu o týchto výsledkoch. Ďalším účelom je, že pre skríningové testy na rakovinu sa stanovili osobitné ukazovatele výkonnosti. Tie by sa mali pravidelne monitorovať. Je dôležité zabezpečiť vhodnú registráciu, zber, uchovávanie a správu údajov a informácií s využitím európskeho informačného systému o rakovine, aby bolo možné monitorovať ukazovatele výkonnosti a vplyvu skríningu rakoviny, ako aj ďalších dodatočných informácií, ktoré môžu byť nápomocné pri zabezpečovaní čo najefektívnejšieho zavádzania
8
skríningových programov, a to v plnom súlade s platnými právnymi predpismi o ochrane údajov.
K bodu 70 až 72
Legislatívno technická úprava v súvislosti so zavedením legislatívnej skratky Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
K bodu 73
Upravuje sa, v zmysle upravujúcich ustanovení súvisiacich s národnými zdravotnými registrami, ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý ustanoví charakteristiky, podrobnosti o obsahu národných zdravotných registrov, postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásení údajov do národných zdravotných registrov.
K bodu 74
Dopĺňa sa splnomocnenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý ustanoví podrobnosti o postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásenia údajov do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému a jeho charakteristiky v súvislosti s vydávaním elektronických preukazov pracovníkov v zdravotníctve.
K bodu 75
Navrhuje sa zmena dátumu z 31.12.2024 na 31.12.2026, kedy je ošetrujúci lekár oprávnený na prístup k údajom z elektronickej zdravotnej knižky na základe rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby. Zmena nastáva z dôvodu postupného zavádzania uzatváranie dohôd o poskytnutí zdravotnej starostlivosti elektronicky a postupného napĺňania registra dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
K bodu 76
Dopĺňa sa prechodné ustanovenie pre poskytnutie údajov národným centrom o ďalšom vzdelávaní zdravotníckeho pracovníka podľa prílohy č. 1 časť B písm. f) a písm. i) prvýkrát najneskôr do 1. januára 2026. Prechodné ustanovenie k poskytovaniu údajov Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny na účel posúdenia splnenia podmienok nároku na poskytovanie rodičovského príspevku sa z dôvodu absencie technického riešenia do 31. decembra 2025 neuplatňuje.
K bodu 77
Navrhuje sa precizovanie spracovávania a poskytovania osobných údajov z národných zdravotníckych administratívnych registrov uvedených v prílohe č. 1 v súlade s platnou právnou úpravou poskytovania osobných údajov podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES. Predovšetkým sa precizuje rozsah a účel poskytovania osobných údajov tretím stranám pre každý národný zdravotnícky administratívny register a každú tretiu stranu osobitne tak, aby boli uvádzané spracovateľské činnosti v súlade so zásadami spracúvania osobných údajov. Zároveň sa precizujú aj účely spracúvania osobných údajov. Do prílohy č. 1 sa v súvislosti so zaradením registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného
9
systému medzi národné zdravotnícke administratívne registre zároveň dopĺňa nová časť E., v ktorej sa ustanovuje zoznam spracúvaných osobných údajov, účel spracúvania osobných údajov na vedenie údajovej základne, naplnenie identifikačnej, registračnej, integračnej, informačnej, kontrolnej a štatistickej funkcie registra na národnej a medzinárodnej úrovni, poskytovania informácií na Národnom portáli zdravia, vydanie a používanie elektronického preukazu pracovníka v zdravotníctve na účely prístupu do národného zdravotníckeho informačného systému a identifikáciu, autentifikáciu a autorizáciu osoby pri pristupovaní do národného zdravotníckeho informačného systému.
K bodu 78
Určuje sa rozsah údajov vrátane osobných údajov, ktoré bude národné centrum poskytovať príslušnému matričnému úradu na účely zápisu do knihy narodení, pridelenia rodného čísla a na štatistické účely okrem novonarodených detí aj novonarodené osoby na území Slovenskej republiky, ktoré matka zanechala po pôrode v zdravotníckom zariadení a súčasne požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom, nájdené deti a aj deti nájdené vo verejne prístupnom inkubátore. Zároveň sa upravuje okruh dotknutých osôb, ktorých osobné údaje bude národné centrum poskytovať príslušnému matričnému úradu na účely zápisu do knihy narodení, pridelenia rodného čísla a na štatistické účely okrem novonarodených detí to bude aj okruh novonarodených osôb na území Slovenskej republiky, ktoré matka zanechala po pôrode v zdravotníckom zariadení a súčasne požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom, nájdených detí a aj detí nájdených vo verejne prístupnom inkubátore. Predovšetkým sa určuje sa okruh dotknutých osôb, ktorých osobné údaje bude národné centrum poskytovať príslušnému matričnému úradu na účely zápisu do knihy narodení, pridelenia rodného čísla a na štatistické účely okrem novonarodených detí to bude aj okruh novonarodených osôb na území Slovenskej republiky, ktoré matka zanechala po pôrode v zdravotníckom zariadení a súčasne požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom, nájdených detí a aj detí nájdených vo verejne prístupnom inkubátore.
K bodu 79
V registri poistných vzťahov fyzických osôb sa rozširuje účel spracúvania osobných údajov o účel kontroly poistných vzťahov pre zdravotníckych pracovníkov a pracovníkov v zdravotníctve a na plnenie identifikačnej, registračnej, integračnej, informačnej, kontrolnej a štatistickej funkcie registra na národnej a medzinárodnej úrovni pri evidencii zdravotníckych pracovníkov zaradených do ďalšieho vzdelávania.
Okruh dotknutých osôb sa rozširuje o klientov a poistencov Sociálnej poisťovne, Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, klienti, zamestnanci a poberatelia dôchodkov dotknutých štátnych inštitúcii a fyzické osoby, ktoré získali odbornú spôsobilosť na výkon zdravotníckeho povolania a vykonávajú alebo vykonávali zdravotnícke povolanie a zaradené do ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov a fyzické osoby ktorých sa dotýkať poskytovanie osobných údajov na účel kontroly poistných vzťahov pre zdravotníckych pracovníkov a pracovníkov v zdravotníctve.
Účel poskytovania osobných údajov sa rozširuje o účely budovania a zabezpečenia funkčnosti Centrálneho registra zdravotníckych pracovníkov v ďalšom vzdelávaní a jeho priebežnej aktualizácie v súčinnosti s tretími stranami ako nástroja evidencie údajov o ďalšom vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov.
K bodu 80
10
Vkladá sa nová príloha 1c Register dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, kde sa ustanovuje zoznam spracúvaných osobných údajov, účel spracúvania osobných údajov na vedenie údajovej základne, naplnenie identifikačnej, registračnej, integračnej, informačnej a štatistickej funkcie a poskytovanie informácii z elektronickej zdravotnej knižky občana, tvorba a vyhodnocovanie štatistických výstupov a okruh dotknutých osôb na osobu, ktorá uzatvára dohodu o poskytovanej zdravotnej starostlivosti, alebo v ktorej mene je uzatváraná dohoda o poskytovanej zdravotnej starostlivosti, zákonný zástupca osoby, v ktorej mene sa uzatvára dohoda o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, zdravotnícky pracovníci, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Tretie strany, rozsah a účel poskytovania osobných údajov sa definuje v závislosti od účelu a tretích strán, ktorým sa údaje poskytnú.
K bodu 81
Precizuje sa príloha, v ktorej sa rozširuje v zmysle praxe rozsah údajov záznamu žiadanky na vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek a záznamu o výsledku vyšetrenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek.
Precizuje sa príloha, ktorá obsahuje zoznam údajov v zázname návrhu na plánovanú zdravotnú starostlivosť.
Navrhovanou právnou úpravou sa precizuje spracovávanie a poskytovanie osobných údajov z národných zdravotných registrov uvedených v Prílohe č. 2 v súlade s platnou právnou úpravou poskytovania osobných údajov podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES.
Navrhovanou právnou úpravou sa precizuje definovanie potrebných atribútov Národného registra duševných ochorení v nadväznosti návrh zaradenia Národného registra duševných ochorení medzi národné zdravotné registre.
Do Národného registra duševných ochorení sa budú údaje poskytovať z dostupných údajov z údajovej základne podľa § 3 podľa relevantnosti k uvedenej téme duševných ochorení.“ Účinnosť tejto časti však môže byť reálne po nasadení RISEZ, predpoklad 1.1.2026.
Údaje z registra budú podkladom pre získavanie informácií o trende vývoja duševných porúch podľa vybraných zdravotných a demografických ukazovateľov na národnej i regionálnej úrovni. Cieľom registra je prispieť k analýze efektivity intervenčných postupov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti (s dôrazom na kvalitu života pacientov) a k realizácii preventívnych programov v populácii.
Údaje z registra dôležité aj pre medzinárodné porovnania v databázach Svetovej zdravotníckej organizácie, OECD, EUROSTATu a pre medzinárodné odborné spoločnosti. Slovenská republika na napríklad ako jediná zo susedných štátov nezapojila do repostu dát v rámci Atlasu duševného zdravia 2020, vydávaný Svetovou zdravotníckou organizáciou každé tri roky, ktorý je súborom údajov poskytovaných krajinami na celom svete o politike duševného zdravia, legislatíve, financovaní, ľudských zdrojoch, dostupnosti a využívaní služieb a systémov zberu údajov.
K bodu 82
Navrhovanou právnou úpravou sa precizuje spracovávanie osobných údajov zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie v Prílohe č. 3 v súlade s platnou právnou úpravou poskytovania osobných údajov podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o
11
voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES. Upravujú sa jednotlivé hlásenia a ich rozsah v zmysle aplikačnej praxe.
Čl. II
K bodu 1
Navrhovanou úpravou sa zabezpečuje tok údajov tak, aby bolo možné zápis dieťaťa, ktoré matka zanechala po pôrode u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a súčasne písomne požiadala o utajenie svojej osoby, nájdené dieťa a dieťa odložené do verejne prístupného inkubátora do knihy narodení a tým aj takýmto deťom prideliť rodné číslo elektronicky, teda údajov poskytnutých národným centrom prostredníctvom informačného systému.
K bodu 2
Legislatívno technická úprava súvisiaca so zmenou názvu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí
K bodu 3 až 5
Legislatívno technická úprava súvisiaca so zosúladením terminológie zákona č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov so zákonom č. 151/2010 Z. z. o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Čl. III
V súvislosti s rozšírením účelu používania registra poistných vzťahov z dôvodu rozšírenia vydávania elektronických preukazov pracovníkov v zdravotníctve sa tento účel dopĺňa aj do ustanovenia o poskytovaní údajov Sociálnou poisťovňou národnému centru.
NCZI pre potreby overenia pracovného resp. obdobného vzťahu a jeho overenia u osôb, ktorým bude vydávať elektronický preukaz pracovníkov v zdravotníctve, rozširuje účel predmetného registra pre účel kontroly poistných vzťahov. Bez rozšírenia účelu, rozsahu poskytovaných údajov, okruhu dotknutých osôb a tretích strán nie je možné takéto overenie a tým ani vydávanie elektronických preukazov pracovníkov v zdravotníctve.
Čl. IV
K bodu 1
Z dôvodu elektronizácie zdravotníctva vznikla potreba zavedenia nového spôsobu uzatvárania dohôd s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, a to formou elektronickej dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. V tejto súvislosti sa vytvára nový register dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorý bude viesť národné centrum zdravotníckych informácií.
Pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti sa zavádza povinnosť uzatvárať dohodu v elektronickej forme s poskytovateľom všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých, všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast a špecializovanej gynekologickej
12
zdravotnej starostlivosti a povinnosť registrácie takejto dohody do registra dohôd. Pripúšťa sa aj alternatívna listinná podoba dohody.
Register sa zavádza za účelom efektívnej výmeny údajov medzi povinnými subjektami, na čo nadväzuje povinnosť poskytovateľa preverovať správnosť údajov evidovaných v národnom zdravotníckom informačnom systéme, v registri dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, na základe doručených dát od zdravotných poisťovní.
Dôvodom prevzatia platných ustanovení je zachovanie poskytovania zdravotnej starostlivosti bez prerušenia, a to vrátane poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti.
Z dôvodu reorganizácií činnosti poskytovateľa, či z dôvodu transformácie poskytovateľa do inej právnej formy alebo prevodu ambulancií sa definujú ustanovenia o prebratí predmetných dohôd bez nutnosti ich autorizácie.
Účinnosť tohto ustanovenia sa navrhuje na 01.03.2025, a to z dôvodu postupného napĺňania registra dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorý je kľúčový pri technickom riešení a overovaní údajov pri elektronickom uzatváraní dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
K bodu 2
Legislatívno technická úprava súvisiaca so zavedením elektronickej žiadanky na laboratórne vyšetrenie.
K bodu 3
V súvislosti s elektronizáciou žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek sa navrhuje kompetencia určených zdravotníckych pracovníkov vytvoriť elektronicky žiadanku na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, jej rozsah a podmienky zápisu.
K bodu 4
Z dôvodu napĺňania registra dohôd sa navrhujú prechodné ustanovenia k povinnosti zaslať zdravotným poisťovniam informácie, ktoré naplnia register dohôd a upravuje sa povinnosť poskytovateľa preveriť správnosť údajov evidovaných v národnom zdravotníckom informačnom systéme, v registri dohôd, na základe doručených dát od zdravotných poisťovní. Zároveň sa umožňuje poskytovateľom zapísať do registra dohôd aj tie osoby, ktoré podľa právnych predpisov do 31. 12. 2024, nemuseli mať uzatvorenú dohodu v listinnej forme.
K bodu 5
Vzhľadom na to, že navrhované znenie § 12 ods. 11 zákona č. 576/2004 Z. z. predstavuje transpozičné opatrenie k čl. 13 ods. 2 a 4 smernice Rady 2001/55/ES z 20. júla 2001 ako aj k čl. 30 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/95/EÚ z 13. decembra 2011 boli obe smernice doplnené do transpozičnej prílohy k zákonu č. 576/2004 Z. z..
Čl. V
K bodu 1
Ustanovuje sa povinnosť poskytovateľom zdravotnej starostlivosti poskytovať národnému centru údaje do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému a súčasne oznámiť osobe registrovanej v tomto registri jej identifikátor
13
priradený národným centrom v registri na účely podania žiadosti o vydanie elektronického preukazu pracovníka v zdravotníctve.
K bodu 2
Rozširuje sa povinnosť poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti zaslať údaje v zákonom stanovenom rozsahu okrem rodného čísla národnému centru prostredníctvom národného zdravotníckeho informačného systému okrem údajov o narodení živého a mŕtveho dieťaťa aj údaje o narodení dieťaťa, ktoré matka zanechala po pôrode v zdravotníckom zariadení a súčasne písomne požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom a aj údaje v prípade dieťaťa, ktoré bolo nájdené alebo bolo odložené vo verejne prístupnom inkubátore.
K bodu 3
V príslušných ustanoveniach sa slovo „autentizácia“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovom „autentifikácia“ v príslušnom tvare.
Čl. VI
V príslušných ustanoveniach sa slovo „autentizácia“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovom „autentifikácia“ v príslušnom tvare.
Čl. VII
K bodu 1
V súvislosti so zavedením elektronickej formy dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a je zápisu do registra dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti sa definuje pojem kapitácia a určujú sa pravidlá paušálnej platby pri uzatvorenej dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
K bodu 2 a 3
V súvislosti s elektronizáciou žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek sa dopĺňa možnosť revíznej sestry vykonávať kontrolu na diaľku a dopĺňa sa kompetencia zdravotnej poisťovne vyhodnocovať elektronické záznamy informačným systémom zdravotnej poisťovne.
K bodu 4
Dopĺňa sa povinnosť úradu pre dohľad zasielať národnému centru údaje zo zoznamu prehliadajúcich lekárov a zoznamu lekárov vykonávajúcich pitvu na účely zapísania osoby do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému a vydania elektronického preukazu pracovníka v zdravotníctve. Zasielanie údajov z dotknutých zoznamov národnému centru vyplýva z inej role úradu pre dohľad voči registru pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému, než je poskytovanie údajov do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému úradom pre dohľad z pozície zamestnávateľa lekárov vykonávajúcich pitvu a z pozície organizátora prehliadok mŕtvych tiel podľa 6. novelizačného bodu, preto musí byť poskytovanie rôznych typov údajov do registra zdravotníckych pracovníkov s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému úradom pre dohľad legislatívne aj technologicky ošetrené zvlášť.
14
K bodu 5
Dopĺňa sa kompetencia úradu pre dohľad viesť zoznam prehliadajúcich lekárov a zoznam lekárov vykonávajúcich pitvu a ich presné rozsahy, a to ako autorizované zdroje údajov o osobách oprávnených na prehliadky mŕtvych tiel a na vykonávanie pitvy. Nutnosť vedenia týchto zoznamov vyplýva aj z povinnosti národného centra vydávať elektronické preukazy pracovníkov v zdravotníctve.
K bodu 6
Dopĺňa sa povinnosť úradu pre dohľad zasielať národnému centru údaje do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému na účely zabezpečenia technickej realizácie poskytovania vybraných údajov z elektronickej zdravotnej knižky prehliadajúcemu lekárovi podľa rozpisu úradu pre dohľad mimo zdravotnícke zariadenie poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti a lekárovi úradu pre dohľad vykonávajúcemu pitvy podľa § 5 ods. 6 písm. q) a r) zákona č. 153/2013 Z. z.
K bodu 7
Vypúšťa sa povinnosť úradu pre dohľad v tomto bode poskytovať národnému centru údaje z hlásenia o úmrtí, keďže sa v bode 4 dopĺňa a upravuje forma poskytovania.
K bodu 8
Dopĺňa sa kompetencia úradu pre dohľad za presne stanovených okolností skončiť platnosť zaradenia osoby v zozname prehliadajúcich lekárov a v zozname lekárov vykonávajúcich pitvu.
Upravuje sa povinnosť úradu pre dohľad poskytovať elektronicky na vyžiadanie národnému centru údaje z hlásenia o úmrtí, ktoré bolo presne špecifikované a zosúladené so zákonom č. 153/2013 Z. z.
K bodu 9 a 10
Navrhuje sa upraviť možnosť úradu pre dohľad vyzvať zdravotnú poisťovňu na úhradu poplatku za činnosť úradu, ak poplatok nebol zo strany zdravotnej poisťovne zaplatený pri podaní žiadosti (resp. návrhu) vo vzťahu ku všetkým úkonom (s výnimkou úhrady za predloženie návrhu ozdravného plánu).
K bodu 11
Navrhuje sa povinnosť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý vydané povolenie na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, písomne oznámiť úradu ukončenie zaraďovania prehliadajúceho lekára do rozpisu poskytovateľa najneskôr nasledujúci pracovný deň po tejto skutočnosti a to z dôvodu vedenia zoznamu prehliadajúcich lekárov.
K bodu 12
Navrhuje sa doplnenie vecného obsahu oprávnenia na vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel o identifikačné údaje držiteľa oprávnenia, vrátane identifikátora priradeného úradom prehliadajúcemu lekárovi v zozname podľa § 20 ods. 1 písm. e) 11. bodu, a to za účelom poskytnutia jednoznačných a jedinečných identifikačných údajov prehliadajúceho lekára zo zoznamu prehliadajúcich lekárov úradu pre dohľad držiteľovi oprávnenia, ako aj
15
zamestnávateľovi, ktorým je poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, a to na účely uvádzania dotknutých identifikačných údajov prehliadajúceho lekára pri hlásení údajov do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému na základe § 79 ods. 1 písm. zc) zák. č. 578/2004 Z. z. a všeobecne záväzného predpisu podľa § 14 ods. 1 písm. f) zák. č. 153/2013 Z. z.
Čl. VIII
V príslušných ustanoveniach sa slovo „autentizácia“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovom „autentifikácia“ v príslušnom tvare.
Čl. IX
K bodu 1
Navrhovanou úpravou sa definuje kompetencia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky viesť Národný register prenosných ochorení ako aj Národný register očkovania v súlade s realizáciou projektu „Optimalizácia procesov verejného zdravotníctva" realizovaného z operačného programu Efektívna verejná správa.
K bodu 2
Upravujú sa kompetencie Regionálneho úradu verejného zdravotníctva so sídlom v Banskej Bystrici v súvislosti s právnou úpravou v bode 1.
K bodom 3 a 4
Dopĺňa sa lehota uchovávania osobných údajov súvisiacich s prešetrovaním podozrenia na chorobu z povolania alebo ohrozenie chorobou z povolania, s hlásením a evidenciou choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania.
K bodu 5
Na základe požiadavky EUROSTATU v rámci jednotného systému hlásenia údajov o chorobách z povolania v štátoch sa novelou zákona č. 355/2007 Z. z. dopĺňa hlásenie choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania v časti Hlásenie a evidencia choroby z povolania o údaj „zamestnanecký status osoby, ktorej bola choroba z povolania uznaná“. Zamestnanecký status osoby, ktorej bola uznaná choroba z povolania môže byť fyzická osoba podnikateľ, ktorá nezamestnáva iné fyzické osoby, zamestnanec, študent brigádnik alebo dôchodca.
K bodu 6
Vkladá sa ustanovenie súvisiace s novou prílohou č. 14 predmetného zákona.
K bodu 7
Vzhľadom na zriadenie elektronického Národného registra očkovania v Slovenskej republike sa navrhuje povinnosť pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti hlásiť po vykonaní očkovania údaje o vykonanom očkovaní a to v elektronickej podobe vykonaním záznamu do ezdravie. Rozsah hlásených údajov o vykonanom očkovaní je uvedený v prílohe č. 13.
16
K bodu 8
Navrhuje sa možnosť realizovať na diaľku epidemiologické vyšetrovanie a to vyhodnocovaním elektronických zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke lekárom alebo verejným zdravotníkom príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom. Včasnosť zahájenia epidemiologického vyšetrovania je dôležitou podmienkou pre zisťovanie okolností dôležitých na vymedzenie ohniska nákazy, posúdenie príčin a spôsoby šírenia prenosného ochorenia a na prijatie protiepidemických opatrení, čo úzko súvisí so včasným hlásením prenosného ochorenia príslušným zdravotníckym pracovníkom. Preto je pre zefektívnenie práce zdravotníckych pracovníkov epidemiológie príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva a pre kvalitnú surveillance prenosných ochorení strategické dôležité dostávať automatizované hlásenie o výskyte prenosného ochorenia a zároveň možnosť dohľadávania všetkých uvedených relevantných údajov nahliadaním do zdravotného záznamu na diaľku.
K bodu 9
Na základe požiadavky EUROSTATU v rámci jednotného systému hlásenia údajov o chorobách z povolania v štátoch sa novelou zákona č. 355/2007 Z. z. dopĺňajú tlačivá Hlásenie choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania o údaj „zamestnanecký status“.
K bodu 10
Navrhuje sa nová príloha obsahujúca individuálne hlásenie prenosného ochorenia ošetrujúcimi lekármi. V predmetnej prílohe sa zjednocuje hlásenie prenosného ochorenia, hlásenie nemocničnej nákazy a pohlavne prenosného ochorenia tak, aby tieto hlásenia neboli uvedené vo viacerých legislatívnych predpisoch, ale boli súčasťou zákona č. 355/2007 Z. z.
K bodu 11
Upravuje sa znenie prílohy č. 10 vrátane jej názvu. Definuje sa zoznam spracúvaných osobných údajov, účel spracúvania osobných údajov a okruh dotknutých osôb v rámci Národného registra prenosných ochorení.
K bodu 12
Príloha č. 12:
V súvislosti so zriadením Národného registra očkovania sa v prílohe č. 12 definuje zoznam spracúvaných osobných údajov, účel spracovávania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a účel poskytovania osobných údajov
Príloha č. 13:
Vzhľadom na navrhovanú povinnosť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti hlásiť elektronicky údaje o vykonanom očkovaní sa v prílohe č. 13 určuje rozsah hlásených údajov o očkovaní.
Príloha č. 14:
V súvislosti s prešetrovaním podozrenia na choroby z povolania úradmi verejného zdravotníctva na účely uznania, hlásenia a evidencie choroby z povolania sa v prílohe definuje zoznam spracovávaných osobných údajov, účel spracovávania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a účel poskytovania osobných údajov súvisiacich s prešetrovaním podozrenia na chorobu z povolania, s hlásením a evidenciou choroby z povolania.
17
Čl. X
V príslušných ustanoveniach sa slovo „autentizácia“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovom „autentifikácia“ v príslušnom tvare.
Čl. XI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025 okrem čl. I bodu 80 prílohy č. 1c písm. d) bodu 1 4 a bodu 6, čl. IV bodu 1, ktorého účinnosť sa z dôvodu technického riešenia navrhuje od 1. marca 2025, čl. VII bodu 1, ktorého účinnosť sa z dôvodu technického riešenia navrhuje od 1. júna 2025 a čl. I, bodu 19, bodu 62, bodu 64 § 12 ods. 3 písm. x) bodu 6 a 7, bodu 80 prílohy č. 1c písm. d) bodu 5 a bodu 81 prílohy č. 2 bodu 14, ktorých účinnosť sa z dôvodu vývinu technického riešenia navrhuje od 1. januára 2026.
V Bratislave dňa 2. októbra 2024
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Zuzana Dolinková
ministerka zdravotníctva Slovenskej republiky