Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2024 v súvislosti s prípravou dátovej reformy, ktorej cieľom je predovšetkým odbremenenie zdravotníkov od zbytočného vykazovania a zlepšenie dátovej dostupnosti a kvality.
Cieľom návrhu zákona je úprava nových služieb elektronizácie v zdravotníctve. Navrhuje sa ustanoviť elektronizáciu laboratórnych vyšetrení, a to tak, že žiadanky na laboratórne vyšetrenia a výsledky laboratórnych vyšetrení budú v elektronickej forme a budú v rámci Národného zdravotníckeho informačného systému sprístupnené zdravotníckym pracovníkom, čo prinesie odstránenie opakovaných laboratórnych vyšetrení. Navrhovaná úprava prináša aj službu elektronického objednávania pacienta na vyšetrenie k poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti prostredníctvom jednotného centrálneho systému, ktorého úlohou je prepojiť objednávacie systémy. Ďalšou službou je elektronické uzatváranie dohôd o poskytovaní všeobecnej a špecializovanej gynekologickej zdravotnej starostlivosti.
Návrh zákona upravuje aj poskytovanie údajov Národným centrom zdravotníckych informácií (ďalej len „národné centrum“), a to aj z pohľadu zosúladenia právnej úpravy poskytovania osobných údajov podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov. Preto sa navrhuje komplexná úprava poskytovania údajov z údajovej základne národného zdravotníckeho informačného systému, ktoré nie osobnými údajmi alebo dôvernými štatistickými údajmi a upravuje sa spracúvanie a poskytovanie osobných údajov. Upravuje sa spracovanie údajov v rámci údajovej základne a poskytovanie spracovaných údajov z registrov vedených národným centrom a z ostatných štatisticky spracovaných produktov a informácií v zdravotníctve orgánom štátnej správy a tretím osobám za podmienok určených zákonom, ako aj poskytovanie týchto údajov na vedecké účely a za odplatu.
Rozširuje sa údajová základňa národného zdravotníckeho informačného systému o údaje súvisiace s úmrtiami, ktoré sa budú taktiež, oproti doterajšej právnej úprave poskytovať elektronicky a o údaje Národného farmaceutického registra.
Návrh sa zaoberá aj zosúladením zákonov v zozname poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti.
Cieľom návrhu zákona je aj zefektívniť a zelektronizovať procesy pri uzatváraní dohôd o poskytovaní zdravotnej starostlivosti u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a ich evidenciu prostredníctvom registra dohôd, ktorý bude súčasťou národného zdravotníckeho informačného systému.
Z dôvodov aplikačnej praxe sa navrhuje zrušenie Národného registra úrazov vyžadujúcich poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti. Navrhuje sa výmena údajov v elektronickej forme na účely prideľovania rodných čísiel aj v prípadoch ak ide o údaje pri narodení dieťaťa, ktoré matka zanechala po pôrode v zdravotníckom zariadení a súčasne písomne požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom a aj o údaje v prípade dieťaťa, ktoré bolo nájdené alebo bolo odložené vo verejne prístupnom inkubátore.
Účelom návrhu zákona je zavedenie nových prístupov zdravotníckych pracovníkov regionálnych úradov verejného zdravotníctva a Úradu verejného zdravotníctva k určeným elektronickým zdravotným záznamom z elektronickej zdravotnej knižky za účelom epidemiologického vyšetrovania a vypracovávania odborného stanoviska z prešetrenia pracovných podmienok a spôsobu práce posudzovanej osoby pri podozrení na chorobu z povolania alebo ohrozenie chorobou z povolania. Súčasťou návrhu je aj vytvorenie Národného registra očkovania a zmena prevádzkovateľa Národného registra prenosných ochorení na Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
Zámerom návrhu zákona je precizovať proces overovania zhody informačných systémov z dôvodu jednoznačnosti a následnosti jednotlivých ustanovení doterajších § 11. Precizujú sa tiež ustanovenia o vydávaní elektronických preukazov pracovníkov v zdravotníctve, ktorý sa rozširujú o prehliadajúcich lekárov a lekárov vykonávajúcich pitvu osoby. V tejto súvislosti sa pre Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ustanovuje vedenie zoznamov daných pracovníkov a povinnosti zasielania údajov do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému vedeného národným centrom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona pozitívny vplyv a negatívny na rozpočet verejnej správy, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nezakladá vplyv na životné prostredie, pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, nezakladá vplyv na služby verejnej správy pre občana, nezakladá sociálne vplyvy ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.